Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
bodem Grand Canyon
Re: bodem Grand Canyon
Hallo,
Wij hebben al verschillende keren de afdaling en beklimming via Bright angel trail/ South Kaibab trail gedaan. Ik kan zeggen dat het niet gemakkelijk is! Een goede conditie is echt wel nodig. Als je tot indian gardens en terug gaat, valt het nog wel mee. Als je op de bodem van de canyon slaapt (in een tent), slaap je meestal toch niet zo super o.a. door de warmte. Bij de beklimming terug naar boven is het deel van aan de campground tot indian gardens het steilst/zwaarst.
Misschien kan je eens gaan kijken op mijn site voor mijn verhaal over de Grand Canyon south rim op http://www.usa4ever.com
Ik zou na de hike NIET doorrijden naar Vegas. Dat is nog bijna 5u rijden. Probeer in de Bright angel lodge te slapen, dat is vlak aan het eindpunt/beginpunt van waar je uit de canyon komt (en dus wel prettig na zo'n vermoeiende hike)
Nog veel voorbereidingsplezier,
Lilo
Wij hebben al verschillende keren de afdaling en beklimming via Bright angel trail/ South Kaibab trail gedaan. Ik kan zeggen dat het niet gemakkelijk is! Een goede conditie is echt wel nodig. Als je tot indian gardens en terug gaat, valt het nog wel mee. Als je op de bodem van de canyon slaapt (in een tent), slaap je meestal toch niet zo super o.a. door de warmte. Bij de beklimming terug naar boven is het deel van aan de campground tot indian gardens het steilst/zwaarst.
Misschien kan je eens gaan kijken op mijn site voor mijn verhaal over de Grand Canyon south rim op http://www.usa4ever.com
Ik zou na de hike NIET doorrijden naar Vegas. Dat is nog bijna 5u rijden. Probeer in de Bright angel lodge te slapen, dat is vlak aan het eindpunt/beginpunt van waar je uit de canyon komt (en dus wel prettig na zo'n vermoeiende hike)
Nog veel voorbereidingsplezier,
Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Bedankt voor je snelle antwoord, Lilo!
Had je site gisteren al ontdekt, en heb je verslag van jullie hikes in de GC met veel aandacht gelezen. Heel interessante en vooral duidelijke informatie!
Ja, ik vreesde er al voor dat dit te zwaar zou worden. Dan moeten we nog eventjes de rest van de route bekijken, maar je antwoord is wel duidelijk.
Zou afdalen tot op de bodem, enkele uurtjes rusten, en dan terug tot indian gardens en daar overnachten een betere oplossing zijn? Of denk je dat voor niet heel ervaren wandelaars deze tocht wellicht toch te zwaar zou zijn? Tot hoe laat blijft het trouwens klaar in juli?
Wat voor soort voedsel neem je eigenlijk best mee op zo'n hike? Veel water uiteraard, maar voor de rest, energierepen enzo?
Had je site gisteren al ontdekt, en heb je verslag van jullie hikes in de GC met veel aandacht gelezen. Heel interessante en vooral duidelijke informatie!
Ja, ik vreesde er al voor dat dit te zwaar zou worden. Dan moeten we nog eventjes de rest van de route bekijken, maar je antwoord is wel duidelijk.
Zou afdalen tot op de bodem, enkele uurtjes rusten, en dan terug tot indian gardens en daar overnachten een betere oplossing zijn? Of denk je dat voor niet heel ervaren wandelaars deze tocht wellicht toch te zwaar zou zijn? Tot hoe laat blijft het trouwens klaar in juli?
Wat voor soort voedsel neem je eigenlijk best mee op zo'n hike? Veel water uiteraard, maar voor de rest, energierepen enzo?
Ik heb wel al goede ervaringen gehad op de bodem (al 2 keer), het kan er inderdaad héél warm zijn. Dit jaar had ik mijn tentje meegenomen maar het was véél te warm, dan heb ik gewoon mijn luchtmatras op mijn bank gelegd en heb goed geslapen. Dit jaar ben ik op de north rim boven gekomen en ook nog naar Vegas gereden, dus het is zeker mogelijk. Ik was rond 4u vertrokken en rond 10u half 11 boven. Neem vooral je tijd en geniet!
Als je nog nooit de afdaling in de Canyon hebt gemaakt raad ik je AF om tot de bodem te gaan. In juli blijft het ongeveer klaar tot rond 9u, de juiste tijden zijn te vinden op de website NPS Grand Canyon. Als je zou afdalen tot de bodem en daar blijven slapen kan je reserveren in de phantom ranch canteen voor het avondeten ofwel gevriesdroogde voeding meenemen.pacific schreef:Bedankt voor je snelle antwoord, Lilo!
Oei, en waarom precies raad je dit af?
We hebben inderdaad nog nooit zo'n afdaling in de GC gedaan, wel al een stukje van de SK trail, in 2002, maar niet zo heel ver.
Enkele hikes die we wel al gedaan hebben in USA/Canada : Delicate Arch en de hike naar Devils Garden in Arches, hike tot Lake haiyaha in RMNP (zo'n 10km), tocht naar Plain of the 6 glaciers en big beehive in de buurt van Lake Louise, Canada (zo'n 16 km).
Deze wandelingen vielen best mee, alleen de laatste vonden we vrij zwaar.
Je kan dit natuurlijk niet vergelijken met de afdaling van de GC, waar zeker ook de temperatuur een belangrijke rol speelt.
We proberen wel onze conditie wat op te krikken, door zoveel mogelijk te gaan wandelen of lopen.
We hebben inderdaad nog nooit zo'n afdaling in de GC gedaan, wel al een stukje van de SK trail, in 2002, maar niet zo heel ver.
Enkele hikes die we wel al gedaan hebben in USA/Canada : Delicate Arch en de hike naar Devils Garden in Arches, hike tot Lake haiyaha in RMNP (zo'n 10km), tocht naar Plain of the 6 glaciers en big beehive in de buurt van Lake Louise, Canada (zo'n 16 km).
Deze wandelingen vielen best mee, alleen de laatste vonden we vrij zwaar.
Je kan dit natuurlijk niet vergelijken met de afdaling van de GC, waar zeker ook de temperatuur een belangrijke rol speelt.
We proberen wel onze conditie wat op te krikken, door zoveel mogelijk te gaan wandelen of lopen.
Wel idd, de temperatuur speelt een belangrijke rol. De ervaring om in dit gebied te wandelen is nog veel belangrijker. Je kan hier zo tegen een "muur" aanlopen door vermoeidheid of wat dan ook. Het stuk tussen de rivier en Indian gardens is behoorlijk zwaar. Al heb je natuurlijk alle tijd van de wereld en kan je eventueel al een groot deel van je bagage daar achterlaten mocht je daar willen overnachten (Indian gardens). Het belangrijkste is natuurlijk jullie conditie! Die kunnen jullie zelf het beste inschatten. Ikzelf ben al tot de bodem gegaan langs South kaibab trail en terug naar boven langs bright angel, maar dat zou ik mijn ouders niet laten doen, zij zijn ook 50'ers. Ik stel in dit geval, als je hikes van rond de 20km makkelijk aankan is het mogelijk om dit te doen.
Plain of 6 glaciers hebben wij ook al gedaan, was inderdaad redelijk zwaar. Maar niet te vgl. met de canyon. Als je moe bent, moet je in de canyon aan het moeilijkste deel = omhoog, beginnen. Onderschat de temperatuur niet, 40° is geen uitzondering. Ik wil jullie zeker niet bang maken, maar als je tot Indian Gardens gaat en dan terugkeert, heb je een goede indruk van de canyon. Het is een spectaculair mooie wandeling en je zult niet het gevoel hebben dat je niks gedaan hebt. Ik zou daar misschien terugdraaien. Je kan er in de schaduw zitten en fris drinken uit de pomp nemen (als ze werkt, altijd vooraf checken).
Denk eraan dat de meeste mensen dubbel zo lang doen over de beklimming dan de afdaling. Wij nemen altijd power bars, trail mix, droge broodjes met kaas die wel wat smelt, chips of pretzels om je vocht een beetje binnen te houden en vooral graanrepen genre nature valley bars mee. En heel veel drinken, dat kan je dan ook over je hoofd kappen om wat te verfrissen.
Lilo
Denk eraan dat de meeste mensen dubbel zo lang doen over de beklimming dan de afdaling. Wij nemen altijd power bars, trail mix, droge broodjes met kaas die wel wat smelt, chips of pretzels om je vocht een beetje binnen te houden en vooral graanrepen genre nature valley bars mee. En heel veel drinken, dat kan je dan ook over je hoofd kappen om wat te verfrissen.
Lilo
Dit is zeker geen uitzondering. Dit is de temperatuur in de schaduw en die is er beneden bijna niet. Dit jaar in juni toen ik er was draaide de temperatuurmeter zelfs naar 60 graden in volle zon. In deze temperaturen wil je echt niet terug naar boven!Lilo schreef:Onderschat de temperatuur niet, 40° is geen uitzondering.
Lilo
- Stan.Gobien
- Techmod
- Aantal x V.S. bezocht: 10
- Contacteer:
Sportdrank met zout en elektrolyten is ook zeer goed omdat je enorm gaat zweten in de warmte.
Flickr foto albums
California/Arizona/New Mexico 2024: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag427
Utah/Nevada/Colorado 2023: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag424
Texas/Lousiana 2022: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag418
Meer ...
California/Arizona/New Mexico 2024: https://reisverslagen.allesamerika.com/verslag427
Meer ...
Een katoenen hemd en hoedje, maak die klets nat. Dat doet de gevoelstemperatuur enorm dalen!
Bedankt voor alle tips! Nu verder werken om de conditie op te krikken, en dan zien we wel.
Ondertussen hebben we alvast 2 nachten in Bright Angel Lodge geboekt.
Toen ik 20 was, zag ik mijn ouders ook niet zo'n tocht ondernemen, 50 leek toen immers al vrij oud. Maar als je het zelf bijna bent, voelt het toch anders aan.
Vorige zomer deden we een fietsvakantie op Corfu, en dat bij zo'n 36°C. We zijn vrij geoefende fietsers, wonen trouwens in de buurt van deVlaamse Ardennen en hebben al heel wat heuveltjes overwonnen. Maar bergop bij zo'n temperatuur was ook heel zwaar en veel lastiger dan hier bij ons in Vlaanderen. Dus ik kan me best voorstellen dat de Grand Canyon nog veel zwaarder aanvoelt, zeker omwille van de temperatuur.
We proberen ons in ieder geval zo goed mogelijk voor te bereiden, maar gaan zeker geen onnodige risico's nemen.
Voorlopig zien we het wel nog zitten en kijken we er ontzettend naar uit!
Ondertussen hebben we alvast 2 nachten in Bright Angel Lodge geboekt.
Toen ik 20 was, zag ik mijn ouders ook niet zo'n tocht ondernemen, 50 leek toen immers al vrij oud. Maar als je het zelf bijna bent, voelt het toch anders aan.
Vorige zomer deden we een fietsvakantie op Corfu, en dat bij zo'n 36°C. We zijn vrij geoefende fietsers, wonen trouwens in de buurt van deVlaamse Ardennen en hebben al heel wat heuveltjes overwonnen. Maar bergop bij zo'n temperatuur was ook heel zwaar en veel lastiger dan hier bij ons in Vlaanderen. Dus ik kan me best voorstellen dat de Grand Canyon nog veel zwaarder aanvoelt, zeker omwille van de temperatuur.
We proberen ons in ieder geval zo goed mogelijk voor te bereiden, maar gaan zeker geen onnodige risico's nemen.
Voorlopig zien we het wel nog zitten en kijken we er ontzettend naar uit!
- Stan.Gobien
- Techmod
- Contacteer:
Er zijn enorm veel wandelaars die in het donker naar boven wandelen en dus zorgen dat ze voor de grootste hitte (vanaf 11u) boven zijn.
Flickr foto albums
Meer ...
Meer ...
Wat wij ook altijd meenemen om te eten is rozijnenbrood. Heeft veel calorieën en blijft lekker in de warmte, en geen gedoe met beleg. Aan de GC zelf is een supermarkt.
Nog veel voorbereidingsplezier, en belangrijk is om thuis al redelijk 'ingewandeld' te zijn. Als je gewoon bent om te wandelen, dat helpt ook al veel.
Nog veel voorbereidingsplezier, en belangrijk is om thuis al redelijk 'ingewandeld' te zijn. Als je gewoon bent om te wandelen, dat helpt ook al veel.
Een beetje een late reactie, maaar ik las dit topic pas vandaag voor het eerst. Hopelijk lees je het nog.
Als iemand die een paar jaar geleden het geluk heeft gehad om een week te mogen trekken door de Grand Canyon, kan ik niet anders dan zeggen: onderschat de Grand Canyon niet! Wij hebben een paar jaar geleden een trektocht gemaakt in maart en hebben temperaturen van -17C op de Zuid Rim gehad tot tegen de 35C graden iedere dag beneden in de Canyon gehad. Door watergebrek is onze vakantie bijna serieus misgelopen, maar om je een beetje gerust te stellen was dat wel in een veel desolatere plek dan waar jullie naar toe gaan. Beneden is het werkelijk schitterend en heel anders dan boven, maar toch raad ik het in hartje zomer absoluut af als je niet enige bergwandelervaring en woestijnwandelervaring hebt of simpelweg een heel goede conditie. Het is moordend heet daar en de paden omhoog zijn lang en zonder schaduw. Denk er zelfs niet over om meer te doen dan alleen naar beneden in een dag. Zelf gaan mijn vriendin en ik dit jaar dan ook niet naar de bodem en dat in mei (maar ik heb een licht trauma mbt de Grand Canyon).
Mocht je ondanks deze waarschuwingen toch gaan, dan heb ik nog wel een paar tips bovenop de goede tips die ik al las:
-Nogmaals: neem heel VEEL water mee en een paar isotone zakjes.
-Nogmaals: vertrek vroeg en mijd de middaghitte
-MM's smelten relatief langzaam en bevatten veel energie (tegen waterzakken aanleggen)
-Wraps zijn ook ideale broodvervangers en veel lekkerder dan hartkeks.
-Zelf nooit gedaan, maar als je ziet dat het komende nacht waarschijnlijk mooi weer zal zijn kan je eventueel alleen de binnentent meenemen. Scheelt toch weer een beetje gewicht. Zo kamperen veel inwoners van Arizona als ze kort weg gaan. Niet aan te raden voor langere tochten.
-Neem eventueel wandelstokken mee als je daar een beetje mee overweg kan. Ideaal bij klimmen en dalen.
-Sla je schoenen 's ochtends tegen elkaar vanwege schorpioenen en houd je binnentent altijd goed dicht ivm met slangen in je slaapzak e.d.
-Draag een hoed of hele goede pet
-Neem een hoofdlamp mee zodat je 's nachts kan lopen indien nodig
Edit: Ik zat met het stralende lenteweer in mijn hoofd, maar het weglaten van de buitentent is een erg slechte tip voor de zomer. Sorry.
Als iemand die een paar jaar geleden het geluk heeft gehad om een week te mogen trekken door de Grand Canyon, kan ik niet anders dan zeggen: onderschat de Grand Canyon niet! Wij hebben een paar jaar geleden een trektocht gemaakt in maart en hebben temperaturen van -17C op de Zuid Rim gehad tot tegen de 35C graden iedere dag beneden in de Canyon gehad. Door watergebrek is onze vakantie bijna serieus misgelopen, maar om je een beetje gerust te stellen was dat wel in een veel desolatere plek dan waar jullie naar toe gaan. Beneden is het werkelijk schitterend en heel anders dan boven, maar toch raad ik het in hartje zomer absoluut af als je niet enige bergwandelervaring en woestijnwandelervaring hebt of simpelweg een heel goede conditie. Het is moordend heet daar en de paden omhoog zijn lang en zonder schaduw. Denk er zelfs niet over om meer te doen dan alleen naar beneden in een dag. Zelf gaan mijn vriendin en ik dit jaar dan ook niet naar de bodem en dat in mei (maar ik heb een licht trauma mbt de Grand Canyon).
Mocht je ondanks deze waarschuwingen toch gaan, dan heb ik nog wel een paar tips bovenop de goede tips die ik al las:
-Nogmaals: neem heel VEEL water mee en een paar isotone zakjes.
-Nogmaals: vertrek vroeg en mijd de middaghitte
-MM's smelten relatief langzaam en bevatten veel energie (tegen waterzakken aanleggen)
-Wraps zijn ook ideale broodvervangers en veel lekkerder dan hartkeks.
-Zelf nooit gedaan, maar als je ziet dat het komende nacht waarschijnlijk mooi weer zal zijn kan je eventueel alleen de binnentent meenemen. Scheelt toch weer een beetje gewicht. Zo kamperen veel inwoners van Arizona als ze kort weg gaan. Niet aan te raden voor langere tochten.
-Neem eventueel wandelstokken mee als je daar een beetje mee overweg kan. Ideaal bij klimmen en dalen.
-Sla je schoenen 's ochtends tegen elkaar vanwege schorpioenen en houd je binnentent altijd goed dicht ivm met slangen in je slaapzak e.d.
-Draag een hoed of hele goede pet
-Neem een hoofdlamp mee zodat je 's nachts kan lopen indien nodig
Edit: Ik zat met het stralende lenteweer in mijn hoofd, maar het weglaten van de buitentent is een erg slechte tip voor de zomer. Sorry.
- Doockles
- Amerika-expert
- Partner van: Pietro
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Beetje oppassen met natte kleren.hostewim schreef:Een katoenen hemd en hoedje, maak die klets nat. Dat doet de gevoelstemperatuur enorm dalen!

Onze reisverslagen:
2008: Phoenix - San Francisco
2010: Phoenix - Las Vegas
2011: Phoenix - Las Vegas
2012: Denver - Las Vegas
2008: Phoenix - San Francisco
2010: Phoenix - Las Vegas
2011: Phoenix - Las Vegas
2012: Denver - Las Vegas
Dit klopt helemaal, maar wanneer je dikke katoenen kledij draagt mag dit geen probleem opleveren.Doockles schreef:Beetje oppassen met natte kleren.hostewim schreef:Een katoenen hemd en hoedje, maak die klets nat. Dat doet de gevoelstemperatuur enorm dalen!Natte katoenen t-shirts/hemden mogen misschien wel fris aanvoelen, maar beschermen veel minder tegen de zon dan droge kledij. Zeker een natte witte t-shirt bijvoorbeeld is echt geen aanrader!
Mijn ervaringen zijn hiermee héél positief en is mij aangeraden door een backcountry ranger in Indian Gardens. Sindsdien meermaals toegepast en het maakt je dag een stuk draaglijker.
-
- Amerikakenner
Tegenwoordig heb je voor de BAT en SKT maar een half uurtje nodig
Leuk om eens aan het water te staan...
https://www.google.com/maps?cbp=13,22.3 ... 45912&z=12

Leuk om eens aan het water te staan...
https://www.google.com/maps?cbp=13,22.3 ... 45912&z=12
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zou een paraplu meenemen. Dan kan je je eigen schaduw creeren in de volle zon
- Stan.Gobien
- Techmod
- Contacteer:
Moet nog lastig geweest zijn met die apparatuur:
http://4.bp.blogspot.com/-dbgRGjO58c4/U ... Xowtk.jpeg
http://4.bp.blogspot.com/-dbgRGjO58c4/U ... Xowtk.jpeg
Flickr foto albums
Meer ...
Meer ...
Ondertussen zijn onze wandelschoenen al goed ingelopen, dus gaan we het er toch op wagen en proberen een backcountry permit te bemachtigen.
Misschien is deze vraag al eens op het forum gepasseerd, maar ik vind het toch nergens terug.
Wij willen in juli afdalen en overnachten op Bright Angel Campground, en gaan dus nu vrijdag 1 maart onze aanvraag doen.
Heeft het belang op welk moment van de dag je die fax doorstuurt? Maw wordt er gekozen op basis van tijdstip fax, of is het ook een loting zoals bij the Wave?
En indien het uur belangrijk is, is het beginuur dan 8u 's morgens in België? (uitgaande van een uurverschil van 8 u)
Als alternatief gaan we toch Indian Gardens opgeven, met de bedoeling dan af te dalen via SKT, beneden enkele uurtjes te rusten tot het iets minder warm wordt, en dan terug via BAT tot Indian Gardens en daar dan te overnachten. Ik dacht dat dit qua afstand en moeilijkheidsgraad min of meer te vergelijken zou zijn met in 1 dag af te dalen tot Indian Gardens (of zelfs Plateau Point) en dan terug naar boven, maar misschien vergis ik mij daar wel in.
Graag jullie reactie!
Ria
Misschien is deze vraag al eens op het forum gepasseerd, maar ik vind het toch nergens terug.
Wij willen in juli afdalen en overnachten op Bright Angel Campground, en gaan dus nu vrijdag 1 maart onze aanvraag doen.
Heeft het belang op welk moment van de dag je die fax doorstuurt? Maw wordt er gekozen op basis van tijdstip fax, of is het ook een loting zoals bij the Wave?
En indien het uur belangrijk is, is het beginuur dan 8u 's morgens in België? (uitgaande van een uurverschil van 8 u)
Als alternatief gaan we toch Indian Gardens opgeven, met de bedoeling dan af te dalen via SKT, beneden enkele uurtjes te rusten tot het iets minder warm wordt, en dan terug via BAT tot Indian Gardens en daar dan te overnachten. Ik dacht dat dit qua afstand en moeilijkheidsgraad min of meer te vergelijken zou zijn met in 1 dag af te dalen tot Indian Gardens (of zelfs Plateau Point) en dan terug naar boven, maar misschien vergis ik mij daar wel in.
Graag jullie reactie!
Ria
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht