Settings waren ISO4000, diagragma f/2.8 & sluitertijd 30sec. Je kan nog langer gaan met je sluitertijd, maar er is een maximale tijd waar je je aan moet houden, anders worden je sterren streepjes ipv stippen. Er is een regel om dat te berekenen voor de lens die jij gebruikt, hier is een quote van mij:
Fraa schreef:Die sluitertijd, dat hangt samen met je brandpuntsafstand, hoe breder je lens is, hoe langer je sluitertijd kan zijn bij sterren. Dit noemt men de regel van zes honderd: 600 / (brandpuntsafstand * cropfactor) = max sluitertijd voor sterren/melkweg. Ik weet dat mijn 11mm lens niet hoger dan 36sec mag gaan, ik neem dus gewoon 30sec voor de gemakkelijkheid. Mijn ISO gaat dus omhoog moeten, want ik heb maar 30 seconden & een diafragma van f/2.8 om al het licht te vangen dat ik nodig heb =)
Dus neem de brandpuntsafstand van je breedste lens & eventuele cropfactor, vermenigvuldig deze met elkaar. Deel dan het getal 600 door de uitkomst & je krijgt je maximale sluitertijd voor sterren te schieten. Is die sluitertijd niet genoeg, dan zal je ISO omhoog moeten (in de veronderstelling dat je lens natuurlijk al zo open mogelijk staat).
PS: Waarom 600? Zelf weet ik dat ook niet juist, maar het heeft in ieder geval iets met de rotatiesnelheid van de aarde te maken.
Willen jullie over het fotograferen van sterren een nieuw topic openen en hier on-topic blijven aub?
Mijn vraag blijft maar ondersneeuwen: welke reisperiode is voor Californië het meest geschikt? Is september een goede keuze? Je moet immers rekening houden met de sneeuw in het noorden (Lassen bijvoorbeeld), maar ook met de hitte in bijv. Death Valley, en het open blijven van de wegen in Yosemite bijv.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty" Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Ik denk dat september een heel goede keuze is, vanaf oktober zit je al met de kans dat de Tioga Pass al dicht kan gaan (al is het vaak pas in November). Ik gok dat het ideaal is als je vanaf half september met je reis begint & meteen de Tioga Pass & Lassen in't begin van de reis doet. Ik ben persoonlijk sowieso al voorstander om te reizen in september/oktober, zowel qua prijzen als temperaturen is het dan vaak wat aangenamer. Begin Oktober met je reis beginnen is ook een optie, de kans dat de Tioga Pass dan dicht gaat is nog vrij klein + de kans dat de prijzen nog gunstiger zijn is nog veel groter.
PS: Ik denk dat een nieuwe topic openen voor het fotograferen van sterren niet nodig is hoor, het was maar één vraag + antwoord.
Oké, dat is ook een idee, half september vertrekken. September is toch al mijn favoriete reismaand. Ik houd ervan als de dagen wat korter zijn, dan heb je overdag meer profijt van het mooie licht met fotograferen en is het ook gemakkelijker om zonsondergangen mee te maken, daar houd ik namelijk erg van. In juni moet je dan tot laat op pad.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty" Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Humbolt state park bij avenue of the giants vonden wij erg indrukwekkend (ook nadat we dezelfde vakantie al Sequoia en Yosemite hadden aangedaan). Ons werd toen door locals verteld dat we beter meer tijd voor humbolt konden uittrekken dan voor Redwood (de mooiste plekken makkelijker te bereiken). We hebben dit advies opgevolgd en geen spijt van gehad en zijn toen 2 nachten in die omgeving gebleven. Maar kan dus zelf niet de vergelijking maken met redwood.
Juni was een mooie periode voor de watervallen in Yosemite (voor mij een must see toentertijd), maar voor de rest hadden we toch beter in september kunnen gaan. We hebben regelmatig sneeuw gehad, waardoor we sommige plekken minder goed hebben kunnen bekijken dan we eigenlijk hadden gehoopt: in Sequoia werden we wakker met een pak sneeuw en in Lassen was het belangrijkste pad naar de thermische plekken nog onbegaanbaar, ook in Crater Lake in OR sneeuwde het nog, waardoor we helaas het meer nauwelijks met een zonnetje hebben gezien. We hebben een prachtig avontuur gehad, maar mocht ik het weer doen (en nog de mogelijkheid hebben om buiten de schoolvakanties te reizen ), zou ik toch voor september kiezen.
Zie mijn verslag van 2009.
Laatst gewijzigd door Inge op 26 feb 2013, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacqueline,
wij waren afgelopen september in het noorden van California en wij hebben overal stralend weer gehad met blauwe luchten, ook in Lassen (15 sept.), waar we geen vlok sneeuw gezien hebben. Het was er aangenaam warm met temperaturen van 24°C.
Ik zelf vind september een heerlijke maand om in te reizen. Reeds drie maal kozen wij voor september en we hebben altijd mooi en rustig weer gehad, al is dat natuurlijk geen garantie.
Bart
Grts, Bart
You can't milk a cow with your hands in your pants
Dank, jullie bevestigen mijn idee dus! Wij hebben al vele reizen gemaakt in zowel mei/juni als september/oktober en dat laatste blijft toch mijn favoriet. Voor watervallen is voorjaar vooral beter in verband met de hoeveelheid water, maar hoe mooi een waterval is heeft ook te maken met de setting, en niet alleen met de hoeveelheid. Als is het natuurlijk wel handig dat ze niet uitdrogen. Maar ik gok dat dat in Yosemite niet zo snel gebeurt
Herkenbaar. Dat hadden we in 2003 ook. We zijn toen nauwelijks is de valley geweest. De watervallen stonden zo'n beetje droog. Nu hebben we het omgedraaid en zijn we eigenlijk alleen maar in de valley geweest. Vandaar dat ik nu in juni wilde, maar daarvoor dus op andere plekken wat "offers" moeten doen . En met de camper vond ik het juist prettig dat we wat langere dagen hadden.
Maar alle watervallen ten spijt, een volgende keer zou ik eerder voor september kiezen.
Hah....... misschien een reden om dan helemaal niet naar Yosemite te gaan in september, het park trekt me eigenlijk toch al iets minder. Althans, de drukke vallei dan. De Tioga Road lijkt me fantastisch!
Even ter verduidelijking...genomen vanaf Glacier Point eind April
Ik denk persoonlijk dat Yosemite altijd mooi is, maar ik vind de vallei heel erg vergelijkbaar met Zwitserland om de een of andere reden (en dan niet de uitgestrekte weiden). Maar zoiets als de Mariposa grove is altijd mooi, want die megabomen heb je hier gewoon niet. En een uitzicht als vanaf Glacier Point of Sentinel Dome is altijd heel erg mooi ook al stroomt er weinig water.
Ik ben eens aan de gang gegaan met het maken van een route voor deze staat. Ik heb in S&T een route uitgewerkt en die vervolgens uitgeschreven in een overzicht, globaal. Ik heb daarbij gekeken wat ik minimaal aan overnachtingen zou willen besteden ergens. Mijn eerste conclusie: er moet echt flink geschrapt worden in deze planning, het is niet haalbaar voor ons. Te weinig rust, tussen San Francisco en San Diego blijven we overal maar 1 nacht als we dit zouden opvolgen, en bovendien zijn de rij afstanden behoorlijk fors. Wij hebben echt meer rust nodig, en liefst ook enkele plekken waar we langer willen blijven. Met Yosemite hebben we niet zoveel, lijkt teveel op de Alpen en heeft volgens ons niet de allure van de Rockies. Het is er bovendien heel druk, dus niet echt iets voor ons. De Tioga Road lijkt me wel weer mooi, dus wellicht een goed idee om wel door het park heen te rijden, maar er niet echt heel lang te blijven en veel tijd te besteden. Op de een of andere manier trekt Kings/Sequoia me allebei veel meer, maar ik zie dat het veel tijd kost om die parken te bezoeken.
Ik laat dit schema maar eens los op jullie, met het kaartje erbij, en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Wat zouden jullie anders doen? En welk deel zouden jullie schrappen, en waarom?
Begin eerst eens bij jezelf na te gaan waar je denkt dat je niet genoeg rust krijgt. Dat is namelijk vaak al een 1e indicatie.
Op dag 6 rij je bv ongeveer de afstand Amsterdam - Parijs...dan blijft er heel weinig tijd over om echt iets in Lassen te gaan bekijken. De dag erna rij je de afstand Maastricht - Parijs naar Lake Tahoe.
Nu zijn die parken/plaatsen voor mij nog onbekend, maar alleen deze dagen kan ik zo al zien worden heel lang als je ook nog wilt rondkijken/fotograferen.
Moeten die stedendagen zo blijven? Ik zou zelf om bovenin meer rust te creëren al een dag van LA afhalen nl. Verder die overnachting Lake Isabella...... Als het de bedoeling was om 's morgens al weg te rijden bij Seki, dan zou ik denk ik al doorrijden tot death valley. Lake Isabella vond ik persoonlijk nou niet de meest interessante of mooiste plek. En dan zowieso 1, misschien wel beide dagen ten noorden van SF erbij.
Hey Yasmino, ik maak aankomend juni precies dezelfde rondreis als jij met dezelfde bezienswaardigheden, alleen start ik in Vegas en heb ik na San Diego nog een extra stuk naar Phoenix en Sedona en eindig ik weer in Las Vegas.
Persoonlijk vind ik dat je snel van start gaat. Ben je plan om The Lost Coast route ook op te nemen? Ik had daar vorig jaar genoteerd voor onze reis maar wegens tijdsgebrek niet gedaan. Het is een nogal tijdrovende route.
Maar zelfs zonder The Lost Coast route blijft er bitter weinig tijd over voor Redwoods NP en Lassen Volcanic NP.
Wij hadden twee overnachtigen in Redwood en achteraf gezien was da plek 1 waar ik liever nog langer verbleven was. Ok dat is heel persoonlijk, maar wij vonden het beiden prachtig !
Het bestaat eigenlijk ook uit verschillende kleinere parken en de afstanden zijn vrij groot tussen die verschillende delen.
Ook voor Lassen hadden wij twee overnachtingen.
Misschien is het dan beter om die noordelijke loop eruit te laten en die tijd elders in te plannen om meer rust te creeëren.
Een extra overnachting in Lone Pine voor Alabama Hills en Mount Whitney is ook niet mis
Bart
Grts, Bart
You can't milk a cow with your hands in your pants
@PSVwally: ik vind de hele route veel te onrustig, plekken waar we maar 1 nacht blijven hebben we niet graag, en zeker niet zoveel achter elkaar. Dat is echt teveel. En de tijd in de steden is voor ons wel een must, daar houden we namelijk ook heel erg van. Eigenlijk mag er overal nog wel een nacht bij. Voor de vergelijking: we hebben reizen gemaakt waar we zeker 4/5 nachten in een stad bleven, dat vinden wij dus echt heerlijk.
@Bart: je hebt helemaal gelijk hoor. Maar het is nog lastig inschatten waar je die plekken nodig hebt, als je je nog niet verdiept hebt in de parken zelf. The Lost Coast heb ik overigens nog nooit van gehoord, maar ik vind een ruige kust wel erg mooi. We houden trouwens wel van korte wandelingen, maar we zijn geen hikers die uren achter elkaar (kunnen) wandelen. Jij stelt voor om de noordelijke loop te schrappen. Waarom niet de zuidelijk?
Ik denk dat we moeten kiezen voor een noordelijk rondje of een zuidelijk rondje, en die keuze vind ik best lastig. We zijn eerder al eens in Californië geweest, maar dat was in 2002. Lang geleden dus. Bovendien hebben we toen geen enkel NP gezien, enkel de route tussen San Francisco en San Diego, met veel tijd voor pretparken, en afsluitend 5 dagen Vegas. De kustroute hebben we toen ook gereden, maar ik was toen ook behoorlijk ziek. We hebben dus niet alles kunnen doen dat we wilden. Ik wil nog heel graag de wandeling maken naar de waterval die op het strand klettert bij Big Sur in Julia Pfeiffer SP bijvoorbeeld. Maar we houden ook nog steeds van steden en bezoeken die graag uitgebreid, en we vinden het leuk om wat pretparken mee te nemen op de route. Disney's California Adventure, Knott's Berry Farm en Six Flags Magic Mountain komen voor die eer in aanmerking. En zo'n pretpark kost ook een hele dag. In San Diego zou ik graag de Zoo nog eens bezoeken, maar ook de USS Midway bijvoorbeeld, en nog wat plekjes die we toen niet gedaan hebben.
Het wordt dus deels herhaling, en deels nieuw. Death Valley wil ik al heel lang heel graag zien. We zouden er in 2004 heen gaan, maar toen werd het park verwoest door de overstroming. Kings Canyon en Sequoia staan ook op het verlanglijstje, en ook Lassen lijkt me prachtig. Maar de afstanden zijn enorm. Vooral in het Noorden van California trouwens. Yosemite trekt ons dus helemaal niet, en Lake Tahoe is ook geen must, maar zit er nu alleen maar in om de route te breken. Bodie en Mono Lake zijn wel musts. Columbia Historical park lijkt me ontzettend leuk. We houden enorm van afwisseling. Alleen maar woestijn of alleen maar bergen vind ik niet prettig. Een goede mix van bergen, woestijn, steden, pretparken en andere bezienswaardigheden moet het dus worden. En als we alleen zuiden doen, missen we de bergen, als we noorden doen missen we woestijn en zijn de afstanden enorm, bovendien liggen daar niet de pretparken die we mooi vinden. Lastig kiezen dus....
Ik zou als je voor afwisseling wilt gaan in dit geval het Noordelijke gedeelte laten vallen. Je hebt anders wel heel veel kust en bomen (Redwoods en Sequoia). Ik vind het overigens wel prachtig in Redwoods en Lassen maar als je daar niet meer tijd wilt/kunt spenderen zou ik dat overslaan.
Je kunt er ook voor kiezen om vanaf Sequoia naar LA te gaan, dus de hoek met Death Valley/ Alabama Hills en Joshua eruit te laten maar dan denk ik dat je minder afwisseling hebt.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.