Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

geneeskunde in usa

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

laska schreef:Ik ben in de vijf jaar dat ik hier woon maar twee keer bij de general practioner geweest en probeer dokters bezoek zoveel mogelijk te vermijden. Het zijn in mijn ogen niet de medicijnen die je zo makkelijk voorgeschreven worden, maar alle dure testen en bloedonderzoek die ze met me willen doen, en wie weet wat ze dan allemaal willen gaan vertimmeren. Er zijn hier in mijn regio steeds minder mensen te vinden die een goede ziektekosten verzekering hebben, en dokter moet ook zijn/haar rekeningen betalen. Misschien zit ik er helemaal naast maar ik heb het idee als je een goede verzekering hebt dat de dokter denkt "Kassa".
Volgesn mij hebben die dure onderzoeken te maken met het risico op torenhoge schadeclaims.
Magnolia87
Amerikakenner

Bericht door Magnolia87 »

Ik heb ondervonden dat Nederlandse dokters en/of artsen veel minder snel actie ondernemen dan Amerikaanse dokters en/of artsen.

Op de dag dat ik naar Amerika ging, was de rechterkant van mijn gezicht ineens verlamd: Bells Palsy. Ben toen naar de dokter in Nederland geweest, en kreeg oogdruppels om te voorkomen dat mijn oog uitdroogt, verder geen medicijnen o.i.d. gekregen, ze heeft ook niet gezegd dat ik 's nachts mijn oog dicht moet plakken (als ik dat niet had gedaan was mijn oog alsnog uitgedroogd). Ze had liever ook niet dat ik op vakantie zou gaan.....yeah right, alsof ik mijn vakantie 3 uur van te voren af ga zeggen, no way!

Maargoed, ik naar Amerika dus, en de mensen naar wie ik toe ging, hebben een kennis die dokter is, dus de volgende dag kwam die dokter gelijk naar mij kijken. Hij bracht een stuk of 7 flesjes met oogdruppels mee, omdat 1 flesje natuurlijk veel te weinig is voor 3 weken (had die dokter in Nederland ook wel even kunnen bedenken, ze wist hoelang ik wegging!), ik kreeg medicijnen, valtrez (of zoiets) en prednison, én hij zei tegen mij dat ik 's nachts mijn oog af moet plakken, omdat ie anders uit kan drogen (wat de Nederlandse dokter dus niet tegen mij gezegd had!!)

Nou, ik was in Amerika dus véél en véél beter af, ik ben blij dat ik gegaan ben, want de Nederlandse dokter wilde dus niet dat ik zou gaan! (of ik nou hier of daar met een scheef gezicht rondliep, scheef was ik toch wel!)
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Magnolia87 schreef:Ik heb ondervonden dat Nederlandse dokters en/of artsen veel minder snel actie ondernemen dan Amerikaanse dokters en/of artsen.

Maargoed, ik naar Amerika dus, en de mensen naar wie ik toe ging, hebben een kennis die dokter is, dus de volgende dag kwam die dokter gelijk naar mij kijken. Nou, ik was in Amerika dus véél en véél beter af, ik ben blij dat ik gegaan ben, want de Nederlandse dokter wilde dus niet dat ik zou gaan! (of ik nou hier of daar met een scheef gezicht rondliep, scheef was ik toch wel!)
Ik denk dat het meer te maken had met je kennis en de bevriende arts, dan het hele systeeem.

Mijn moeder heeft de laatste tijd een lang traject van artsen en behandelingen gehad, ik moet iedereen in het proces een compliment geven voor de menselijke en liefdevolle behandelingen die ze moest ondergaan....het kan dus ook anders...je moet gewoon geluk hebben wie je treft...
Magnolia87
Amerikakenner

Bericht door Magnolia87 »

wiepster schreef:
Magnolia87 schreef:Ik heb ondervonden dat Nederlandse dokters en/of artsen veel minder snel actie ondernemen dan Amerikaanse dokters en/of artsen.

Maargoed, ik naar Amerika dus, en de mensen naar wie ik toe ging, hebben een kennis die dokter is, dus de volgende dag kwam die dokter gelijk naar mij kijken. Nou, ik was in Amerika dus véél en véél beter af, ik ben blij dat ik gegaan ben, want de Nederlandse dokter wilde dus niet dat ik zou gaan! (of ik nou hier of daar met een scheef gezicht rondliep, scheef was ik toch wel!)
Ik denk dat het meer te maken had met je kennis en de bevriende arts, dan het hele systeeem.

Mijn moeder heeft de laatste tijd een lang traject van artsen en behandelingen gehad, ik moet iedereen in het proces een compliment geven voor de menselijke en liefdevolle behandelingen die ze moest ondergaan....het kan dus ook anders...je moet gewoon geluk hebben wie je treft...
Nou ik denk het niet, in Amerika zouden ze sowieso gewoon die medicijnen geven, ook als ik daar zou wonen.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik erger me ook aan al die reclames voor medicijnen, maar een arts die ze voorschrijft zal er niet extra aan verdienen. De patenten op medicijnen zijn maar een korte tijd geldig, en de pharmaceutische industrie wil hun investering in research terug zien. Dan helpt het als een patient bij z'n dokter komt en voorstelt om het medicijn eens te proberen. Niet dat de arts het dan meteen voor gaat schrijven natuurlijk.
De HMO's (health maintenance organisations) hebben een dikke vinger in de pap wat wel en niet vergoet gaat worden. Zo worden sommigen medicijnen vergoet, voornamelijk de goedkope niet-merknamen, en andere duurdere medicijnen niet. Daar moet dan speciaal toestemming voor gevraagd worden. Hetzelfde geldt voor onderzoeken, de meeste verzekeringen eisen pre-approval, goedkeuring dus voordat het onderzoek plaats vindt. Ik heb al heel wat artsen horen klagen dat ze tegenwoordig zo veel tijd kwijt zijn aan papierwerk in plaats van de medische zorg waar ze voor naar school zijn geweest.
Ik vindt het een griezelig iets dat er ergens iemand op een kantoor zit die de beslissing maakt of ik een onderzoek krijg of niet, en het niet de arts is die de beslissing neemt. Als het niet goedgekeurd wordt kun je natuurlijk altijd zelf dokken.

Anti-biotica wordt hier tegenwoordig veel kieskeuriger mee omgegaan dan 20 jaar geleden. Het is jaren geleden dat mijn kinderen een kuur gehad hebben. Keelontstekingen met strep worden wel altijd behandeld, in Nederland volgens mij niet.
Zelf neem ik ook gauw wat in als ik hoofdpijn heb hoor, ik merk dat mijn Nederlandse familie dat lang niet altijd doen. Maar af en toe een pilletje kan geen kwaad, beter dan een hele dag rondlopen met hoofdpijn.
Ik vindt het prima dat er een uitgebreide selectie "over the counter" medicijnen bestaat en ik niet voor alles naar de dokter hoef. Natuurlijk is misbruik dan ook een gevaar.

Nog even over de kosten van de gezondheidszorg, wat de artsen en ziekenhuizen van verzekeringen uitgekeerd krijgen dekt vaak niet eens de hele kosten. Er wordt met DRG's (diagnosis related groupings) gewerkt, voor ieder ziektebeeld wordt een bepaald bedrag uitgekeerd. Dus voor een patient die met longonsteking in het ziekenhuis ligt wordt een vast bedrag betaald, of hij er nu 3 dagen ligt of 4, en of er nu 1 rontgenfoto gemaakt is of 2.
Wat nu eigenlijk al de kosten opjaagt weet ik niet precies, maar het zullen niet de salarissen zijn van het medisch personeel. Ik kan wel zeggen waar het eerst op bezuinigt wordt; verpleegkundigen. Maar dat is in Nederland ook. Hebben we toch nog wat gemeen.
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
steffson
Amerika-ontdekker

Bericht door steffson »

heb nog es met die amerikaanse doc gebabbeld en amai, ik geloofde mijn oren niet! die neemt rilatine tijdens zijn doktersstudies om zich beter te concentreren op zijn studie en ie zegt dat de meeste van zijn medestudenten dat ook deden. The body is a machine and pills were developped to make it work better! Ik geloofde mijn oren niet!

Tom Cruise is al 20 jaar lid van scientology en niemand heeft m er ooit met de vinger voor gewezen, maar als ie dan zegt "antidepressiva kunnen gevaarlijk zijn", keert iedereen zich tegen hem zonder ook maar één keer rekening te houden dat er misschien waarheid in zijn uitspraken zit, waarheid die niet meteen moet verbonden worden aan zijn geloof.

Ik heb al veel amerikanen ontmoet en ze zijn allemaal vriendelijk op het eerste gezicht, maar ze kunnen zo op een erg domme manier vasthouden aan wansmakelijke dingen, zoals de geneeskunde bijvoorbeeld.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Tom Cruise zei niet simpelweg, dat anti-depressiva gevaarlijk konden zijn, hij vond, dat post-partum depressie daar niet mee bestreden moest worden. Aangezien hij, zo ver we weten, nog steeds geen medische opleiding heeft genoten en er Brooke Shields persoonlijk bij noemde, werd daar nogal wat ophef over gemaakt.

Die dokter, waar jij het over hebt, zou ik het liefst niet hebben. Wie is het en waar heeft hij zijn praktijk, dan kunnen we hem allemaal mijden. Wat een vreemde opmerking "vriendelijk op het eerste gezicht, maar vasthouden aan wansmakelijke dingen". Bij voorbaat is hun standpunt dus "wansmakelijk", omdat het van het jouwe afwijkt? En wat is jouw medische achtergrond, trouwens?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
steffson
Amerika-ontdekker

Bericht door steffson »

ik ben lid van een anti-psychiatrische vereniging en die hebben sinds hun bestaan nog geen enkel wetenschappelijk antwoord gekregen van de psychiatrie dat hun pillen werken.
Tom Cruise heeft zeker gelijk, en als je dan nog eens weet dat Brooke Shields gesponsord werd door de pharma-industrie, dan weet je toch wel hoe de vork aan de steel zit. Tom heeft niks maar dan ook niks anti-wetenschappelijks gezegd daar de psychiatrie een pseudowetenschap is en die dingen idd gevaarlijk zijn en puur worden ontworpen voor de commerce.
Ik heb geen medische opleiding genoten, maar ik ken wel dokters die er effectief wetenschappelijk onderzoek naar hebben verricht en er is nog geen enkel, met de hand op het hart, geen enkel bewijs gevonden dat die dingen goed zijn. Wel al voldoende bewijzen welke schadelijke effecten ze hebben aangericht. Dan mag ik toch even het woord wansmakelijk gebruiken als ik zie dat een hele natie zich tegen Tom keert?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Sorry, Steffson, maar nee, ik vind "wansmakelijk" een zeer onterechte beschrijving van een andere mening, want dat is het.
Overigens heb ik een moeder, die zwaar depressief is, en zonder medicijnen kan zij niet functioneren. Jouw commentaar is dus op een persoonlijk niveau ook storend voor mij. Zij woont overigens in Nederland, dus kennelijk is de Nederlandse psychiatrie ook al zo "wansmakelijk".
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
steffson
Amerika-ontdekker

Bericht door steffson »

psychiatrie is overal wansmakelijk, alleen werd de DSM werking in de states ontwikkeld ( DSM is een vergadering waar een aantal artsen samenkomen, een paar kenmerken zoals voor zich uitstaren, stemmen horen,....samenbrengen en op die manier nieuwe stoornissen creëren die dan met pillen van de pharma-industrie worden behandeld)

Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen "ik ken iemand die depri is en zonder pillen functioneert die niet", maar waarom is iemand depri? een dokter zal tegenwoordig snel zeggen "een pilletje want het is iets in de hersenen, het is biologisch en kan iedereen overkomen" kassa kassa...

maar kijk eens naar de oorzaak, naar het verleden van een persoon, daar liggen de sleutels tot beterschap en niet in een pilletje hoor!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Beste Steffson, ik denk, dat we deze discussie maar moeten laten gaan, want we zullen het nooit met elkaar eens worden en het wordt voor mij dan veel te persoonlijk.
steffson
Amerika-ontdekker

Bericht door steffson »

je geeft je reeds gewonnen! dat zegt veel over de overtuiging van jouw woorden. http://www.sarahbeweging.tk lees daar maar eens de wetenschappelijke info en de getuigenissen door en je zult inzien dat ik gelijk heb.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Als dat me gewonnen geven is, so be it. Ik vind dit niet de plaats om de persoonlijke omstandigheden van mijn moeder te bespreken. Verder neem ik zelf geen depressiva en heb ik geen grip op wat haar psychiater haar voorschrijft. Het is dus, wat mij betreft, een zinloze discussie, die bovendien off-topic is in dit draadje.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Ik ben van mening dat je naar het individu moet kijken, en elk geval persoonlijk moet beoordelen. Je kunt het niet over één kam scheren en zeggen, medicijnen zijn waardeloos. Ik ben ervan overtuigd dat in sommige gevallen medicatie nodig is. En dit baseer ik op persoonlijke ervaringen in mijn omgeving. Daarnaast ben ik het met je eens dat alleen symptoom bestrijding, en de oorzaak negeren, ook niet de oplossing is. Ik geloof zeer zeker in professionele begeleiding en praatgroepen en dergelijke. Maar dat is niet zo makkelijk als je denkt en daar ligt het ook niet altijd. Onderschat bijvoorbeeld een postnatale depressie niet. (En nee, ik heb het hier niet over mezelf.. ik ben gelukkig zelf nooit depressief geweest). Maar ik heb machteloos toegezien wat het met iemand doet.

Overigens, als je het stellen van “ik ken iemand die zonder medicijnen niet kan functioneren” te makkelijk gesteld vindt. Zo is het stellen van “de sleutels liggen in het verleden en niet in een pilletje hoor” net zo .. Nogmaals ik geloof ook niet in alleen symptoom bestrijding, maar ik denk dat je bij depressie naar elk geval afzonderlijk moet kijken … en daar een behandeling op moet baseren.

En wat me ook even van het hart moet .. ik vind persoonlijk dat je best begrip kunt tonen, wanneer iemand aangeeft vanwege persoonlijke redenen er niet meer over te willen hebben.
Sandy
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

steffson schreef: en je zult inzien dat ik gelijk heb.
ik probeer me ook al een poosje stil te houden omdat dit topic een richting inging die ik absoluut niet kan uitstaan. dit echter moet me van het hart: dit is geen discussie over verschillende opinies en mensen hun persoonlijke ervaringen (zoals in een vrije democratie hoort). als het eind doel is om gelijk te krijgen, heeft discussie verder totaal geen zin. Niet met Petra die persoonlijke ervaring heeft, noch met anderen op dit forum.

Dit doet me ontzettend denken aan de starre betweterige houding van de beste Tonm Cruise and look how much good that did him.
SEEING IS BELIEVING
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Mijns inziens is hij gewoon zieltjes aan het winnen voor z'n "Sarah Beweging"

Alleen jammer dat hij hier geen deuren heeft om z'n voet tussen te steken...
:ban:
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Gesloten
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer