Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom zijn veel Amerikanen gemakzuchtig?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
wiepster
Amerika-expert

Re: Waarom zijn veel Amerikanen lui?

Bericht door wiepster »

dimona schreef: Amerikanen strijken niet, die brengen hun nette kleren gewoon naar de stomerij.
Nou nou, dat is ook weer zo'n veronderstelling :mrgreen: :mrgreen: . In mijn huishouden is het andersom: de nederlander strijkt niet, de amerikaan strijkt alles; ook de kleding van vrouwlief :clap:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ziva schreef:Natuurlijk is tegengas prima
He, gelukkig. Maar kennelijk alleen met handleiding.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik heb die Rowenta ook, en als ik er mee in panne val, ga ik momentelijk een nieuwe kopen! Want ik heb als 'reserve' ook een gewoon strijkijzer. Zowat het zwaarste qua kracht en qua stoomkracht dat ik kon vinden, $100+, maar dat is echt een reserve toestel voor me.
In Belgie heb ik ook diverse van die grote stoombakken gehad, en die Rowenta vind ik echt niet slechter.
Er zijn hier wel 2 uitvoeringen beschikbaar. Misschien maakt dat dan een verschil? (maar ik heb die goedkoopste dus, van $250, al was die duurder toen ik die 2 jaar geleden kocht)
http://www.rowenta.ca/Pages/product-compare.aspx
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Nou, op zich doet 'ie wel wat 'ie moet doen, maar ik vind het hele ontwerp niks. Als je hem wilt verplaatsen, dan heb je twee handen nodig om hem op te tillen, terwijl mijn Tefal een handige klep met handvat had. Het netsnoer moet je heel ongelukkig in een uitsparing frommelen als je hem niet gebruikt, en mijn grootste ergernis is het waterreservoir dat je met een kannetje (of onder de kraan) moet vullen. Niks afneembaar reservoir ofzo: als er na het strijken nog water in zit, moet je het hele gevaarte ondersteboven houden om het water er weer uit te laten.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Haha je zou bijna heimwee krijgen naar het "Amerikaanse apparaten" topic hier niet? Volgens mij hebben we toen ook al zo lopen vergelijken.

Ik vraag me af of je een Europese Tefal werkend zou kunnen krijgen op 110V. Ik weet niet of dat zo makkelijk gaat met een strijkbout? Ben er nog steeds niet achter welke apparaten nou wel kunnen werken met een omvormer en welke niet. Soms probeer ik maar gewoon.

Zouden er nou percentueel ook meer mensen gebruik maken van de diensten van een interieurverzorgster/huishoudster in Amerika? Soms zit ik er wel over te denken om er 1 te nemen maar dan is er aan de andere kant weer een stuk gierigheid en schaamte wat me dan weer ervan weerhoudt!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, zo'n ding moet in principe wel met een omvormer kunnen werken. Mijn Tefal was aan vervanging toe toen we verhuisden (hij lekte) maar ik heb hem wel meegenomen, dus ik zou het eens voor je kunnen proberen.

Ik had in Nederland al een werkster, en ik heb er nu ook weer eentje. Daar heb ik dan weer totaal geen moeite mee. Het huis is gewoon veel te groot. Ze komen elke twee weken met z'n vieren en zijn dan 3 à 4 uur bezig. Ik denk dat de meeste tweeverdieners met een behoorlijk inkomen hun huis laten schoonmaken. Ik zou niet weten wanneer je daar nog tijd voor zou moeten hebben.

Ik heb trouwens laatst zo'n zelfdenkende stofzuiger gekocht, echt een ideaal ding. Hij gaat iedere dag na het eten een uurtje door mijn keuken, en soms gebruik ik hem ook in de tv-kamer, als we daar met hapjes hebben gezeten ofzo. Hij haalt echt verbazend veel stof en vuil op iedere dag!
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Een Romba bedoel je? Of Roomba ofzo? Zo'n rond plat ding?

En mjah... ik zal erover nadenken. Ik ben echt dus bang dat ik dichtgroei. Als ik nu een schoonmaak aanval heb verbrand ik tenminste wat calorieen en als ik dat dan aan anderen overlaat.... is wel luxe hoor maar tegelijkertijd...lastig.. lastig.... :D
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, Roomba inderdaad. Denk er maar eens over 8)
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Nou nou, dat is ook weer zo'n veronderstelling :mrgreen: :mrgreen: . In mijn huishouden is het andersom: de nederlander strijkt niet, de amerikaan strijkt alles; ook de kleding van vrouwlief :clap:
Die is goed, Wiepster. Ooit was ik in de gewoonte om mijn man's uniformen te strijken en ze fijn gestreken in de kast te hangen. Tot ik hem 's morgens heel vroeg, voor PT, betrapte op het herstrijken van de uniformen :)

Och, als ik zie hoe mijn oudste zoon en zijn vriendin de afgelopen 2 jaar doorgebracht hebben. Keihard werken. Dan mag er wel wat gemakzucht bij zitten. Lui kan ik ze niet noemen, met werkdagen die op kunnen lopen tot 14 uur.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Petra/VS schreef:
ANY schreef:Ik heb hier eens uitgelegd hoe sommige mensen die ik Nederland ken tshirts strijken (en mijn tante zelfs de afdrooghanddoeken). Ze lagen in een deuk :)
Strijken? Wat is dat? De gemakzuchtigheid hier "fits me to a t" duidelijk :mrgreen:.
Jullie mannen dragen zeker geen overhemden naar hun werk? Die van mij wel en die moeten echt wel gestreken worden als ze uit de was komen, dan zitten ze onder de kreukels

Ik ben trouwens één van die malloten die t-shirts strijkt. Ik weet niet hoe jullie t-shirts uit de was komen (misschien is het ander materiaal, stretch ofzo?) maar die van mij komen er aardig gekreukt uit. Ik vind het echt geen gezicht als ik die zo aantrek.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Ja, dat vroeg ik me ook af.
Elke dag een overhemd dat echt moet gestreken worden. Hoe doen jullie dat dan met overhemden?
T shirts strijk ik ook.
Nu ik er over nadenk, eigenlijk alles. Keukenhanddoeken, zakdoeken, dekbedovertrekken en alle kleding .
Het enige dat ik niet strijk zijn de badhanddoeken, schotelvodden en onderbroeken als het geen boxershorts zijn. O ja, kousen ook niet :-)
Groetjes,
Carine
Sarissa
Amerika-ontdekker

Bericht door Sarissa »

Mensen in pyjama op straat of in een hele casual kleding is inderdaad iets wat me nog steeds erg opvalt als ik in de VS ben. Het is niet overal zo maar ik zie het wel vaak. Dat is iets wat ik nooit goed heb begrepen. Het kost misschien 5 minuten om even wat aan te doen.
In je kleding gaan slapen heb ik echt nog nooit van gehoord behalve als je op survival tocht bent in een koud gebied zie ik ook echt niet in waarom iemand dat zou doen.
Niet echt fris hoor. Ga je 's ochtends zonder je gewassen te hebben in dezelfde kleding dan naar werk/school?

Toen we in de VS woonden viel me ook op dat inderdaad sommige gezinnen nooit 's avonds met elkaar eten. Ook genoeg gezinnen natuurlijk die het wel doen maar mijn kinderen hadden inderdaad vriendjes die uitsluitend uit de magnetron aten voor de televisie. Inderdaad ook veel mensen die niet koken. Nu ik weer in Nederland woon vind ik dat wel een opvallend verschil. Nederland is natuurlijk ook best veranderd maar samen eten als gezin is veel normaler. Ik ken een paar gezinnen hier die ook meestal voor de televisie eten en dat valt veel meer op want het komt minder voor.
Sarissa
Amerika-ontdekker

Bericht door Sarissa »

Ik strijk alles behalve ondergoed en theedoeken en soms de handdoeken en lakens niet. Bovenkleding altijd.

Overigens gemak dient de mens en ik denk niet dat Nederlanders veel anders omgaan met technologie waardoor je zelf minder hoeft te doen. Dat zit nu eenmaal in de natuur van de mens.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Die winkelwagentjes op het parkeerterrein is inderdaad vervelend. Hoewel er vaak 'cart corrals' zijn waar je zo'n wagentje kunt achterlaten. Ik vraag me trouwens af of Nederlanders die wagentjes wel terug zouden brengen als er geen geld in zat dat je dan terugkrijgt.

Statiegeld bestaat al lang in een groot aantal staten, hangt, zoals zoveel, van de staat af. Hier in New York zijn er bijvoorbeeld mensen die daar hun beroep van maken: ze struinen op afvaldag de hele buurt af. Want afval moet hier in aparte zakken aan de rand van de stoep gezet worden, waardoor er dus overal zakken met flesjes en blikjes staan. Die ze (al dan niet keurig) open maken en de blikjes en flesjes eruit vissen. Die ze dan in automaten bij bepaalde supermarkten kunnen mikken en daar dan contanten voor terug krijgen.

Overigens: dat systeem van recyclage kun je natuurlijk 'lui' noemen. Maar het werkt waarschijnlijk beter dan die stortbakken, waar naast flessen en blikjes van alles in gegooid wordt, op straat in Nederland. Als je het mensen makkelijker maakt, houdt dat wat vuil van de straat. En lopen al die Nederlanders nou echt met tassen vol blikken en flesjes naar de winkels?

En om even lekker door te generaliseren: hoeveel Nederlanders zitten liever in hun eentje in de auto in een lange file dan dat ze bewegen door het openbaar vervoer te pakken?

En tenslotte: de Amerikaanse manier van eten kost meer 'inspanning': eerst met mes en vork je vlees snijden, dan het mes neerleggen, je vork van je linkerhand naar je rechterhand brengen en dan de brokjes opprikken. Dat wordt tijdens een maal vele keren herhaald. Over calorieen verbranden gesproken!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Bennogr schreef:Die winkelwagentjes op het parkeerterrein is inderdaad vervelend. Hoewel er vaak 'cart corrals' zijn waar je zo'n wagentje kunt achterlaten. Ik vraag me trouwens af of Nederlanders die wagentjes wel terug zouden brengen als er geen geld in zat dat je dan terugkrijgt.
Voor mij persoonlijk wel in ieder geval. Ik gebruik namelijk geen geld, maar een eigen boodschappenkar-munt. Ik heb er hier nog een stuk of 100, misschien wel 150 liggen. Maar toch pak ik steeds dezelfde munt welke in de auto ligt :)
Bennogr schreef:En om even lekker door te generaliseren: hoeveel Nederlanders zitten liever in hun eentje in de auto in een lange file dan dat ze bewegen door het openbaar vervoer te pakken?
Ik vind het persoonlijk in ieder geval heerlijk om met de trein te gaan! Elke dag weer van Den Bosch naar Utrecht. Ondanks soms de vertragingen of uitvallen van treinen. In de ochtend krantje (de Spits en Metro) erbij en nog héél even de ogen dicht. Ben een paar keer met de auto geweest. Eigenlijk geen file (dus op zich is mijn antwoord dan niet echt relevant voor jouw vraag), wel wat drukjes. Ben er dan een goed kwartiertje eerder, maar nee... moet ik te veel opletten in het verkeer.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Een kleine auto is goedkoper dan een ov abbo. Tenzij de baas betaalt natuurlijk ;)
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Petra/VS schreef:
choco schreef:Op de campus waar ik werk rijden busjes tussen de verschillende gebouwen. De zijn ingesteld om minder validen van en naar gebouwen te vervoeren, dus prima idee. Alleen zijn de meeste mensen in het busje prima instaat om te lopen, maar de mentaliteit lijkt te zijn 'er rijdt een busje dus waarom zou je lopen'. Van oost naar west is het maximaal 15 minuten lopen en dat busje is echt niet sneller dan lopen, dus op zulke momenten denk ik echt "gut, hoe zou het nou komen dat overgewicht zo'n probleem is". Toen ik hier net was en in een gebouw aan de andere kant van de campus papierwerk moest regelen, waren ze echt in shock toen ik zei terug te gaan lopen
Maar, en hier kom ik weer eens, jij weet helemaal niet of die mensen ook prima in staat zijn om te lopen. Mijn ergste fibromyalgie aanvallen kreeg ik van mijn 21ste tot mijn 25ste, maar niemand die dat aan mij zag. Natuurlijk heeft lang niet iedereen, die toch van dat busje gebruik maakt, lichamelijke problemen, maar ze zijn meer aanwezig dan de meeste mensen denken. Er zijn natuurlijk altijd mensen, die de makkelijkste weg nemen, maar dat is volgens mij niet typisch Amerikaans (een uitdrukking waar mijn man allergisch voor is, trouwens). Wie weet wat voor redenen mensen hebben, live and let live, dat vind ik net als Loek juist zo fijn aan deze maatschappij.
Nu maak jij de aanname dat ik er niet bij stil sta dat niet alle handicaps zichtbaar zijn. Daar ben ik me echter zeer bewust van. Maar ik zie elke dag gebeuren dat dat busje aan komt rijden en dat er dan mensen om me heen een sprintje gaan trekken om de bus te halen. Als je een sprintje kan trekken, dan zou je m.i. ook in staat moeten zijn om 10 minuutjes te lopen. Dat zijn het type mensen waar ik aan refereerde.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

sachasenne schreef:...Hoe doen jullie dat dan met overhemden?...
dry cleaners - man draagt ook uniformen, en die moeten gestreken worden, iets waar hij ontzettend goed in is. Voordat we een dekbed hadden, maakte hij altijd het bed met van die schitterende strak-gevouwen hoeken. Oud marinier :lol:.
Sarissa schreef:...Toen we in de VS woonden viel me ook op dat inderdaad sommige gezinnen nooit 's avonds met elkaar eten...
dat zie ik hier ook veel: eten in ploegendiensten. Maar dat heeft dan ook weer te maken, denk ik, met de lange werkdagen. Als kind aten wij, het hele gezin, om half 6. Nu zit ik dus nog op m'n werk.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

wat is er eigenlijk mis met lui zijn :?: :mrgreen:

wie lui is, moet slim zijn is mijn motto!
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

dutchie_in_boston schreef:
sachasenne schreef:...Hoe doen jullie dat dan met overhemden?...
dry cleaners

Oh, nu komt de aap uit de mouw. Jullie brengen het gewoon naar de stomerij. Er wordt dus wel degelijk gestreken in de VS, alleen wordt het door veel mensen uitbesteed.
En in Nederland doen de meeste mensen het zelf.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer