Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom zijn veel Amerikanen gemakzuchtig?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
DejaVu
Amerika-expert

Re: Waarom zijn veel Amerikanen lui?

Bericht door DejaVu »

Hahaha :lol:
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

dutchie_in_boston schreef:
sachasenne schreef:...Hoe doen jullie dat dan met overhemden?...
dry cleaners - man draagt ook uniformen, en die moeten gestreken worden, iets waar hij ontzettend goed in is. Voordat we een dekbed hadden, maakte hij altijd het bed met van die schitterende strak-gevouwen hoeken. Oud marinier :lol:.
Sarissa schreef:...Toen we in de VS woonden viel me ook op dat inderdaad sommige gezinnen nooit 's avonds met elkaar eten...
dat zie ik hier ook veel: eten in ploegendiensten. Maar dat heeft dan ook weer te maken, denk ik, met de lange werkdagen. Als kind aten wij, het hele gezin, om half 6. Nu zit ik dus nog op m'n werk.
Ha! Hier ook een Nederlandse die nooit strijkt, en een man die het heel goed kan. Maar wij strijken (nou ja, ahem, hij) alleen mijn overhemden. En dat zo weinig mogelijk ook nog. De droger doet wonderen met kreukels hoor. En eens in de zoveel tijd, als ik mijn Nederlandse zuunigheid lang genoeg kan inslikken, gaan al mijn broeken, jasjes, rokken, en shirts naar de droger.

En wat betreft dat apart eten, bij ons komt dat ook wel eens voor, vooral tijdens marching band season. Maar ja, dat ziet onze avond er ongeveer zo uit: 4:00 - jongste eet, 4:30 jongste moet op school klaar staan voor een wedstijd, 5:30: manlief kookt voor hem en de oudste, 6:00 oudste moet op tutoring zijn, 6:30 ik kom thuis. Sja. Dan kun je wel samen willen eten, maar dat lukt gewoon niet.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Oeboemoe
Amerikafan

Bericht door Oeboemoe »

Overhemden: stomerij.
Pantalons: wasmachine & droger (& stomerij bij moeilijke vlekken).
Schoonmaken: uitbesteed (iedere 2 weken komt iemand een hele dag schoonmaken).
Tuin: uitbesteed (iedere maand / 2 maanden komt een ploeg maaien / snoeien / opruimen).
Klusjes: zelf (kleine taken) en uitbesteed (schilderen en grotere projecten).

Vergeleken met mijzelf vind ik mijn vrouw en schoonfamilie inderdaad lui. :D

We hebben niet eens een strijkijzer / -plank in huis.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Grappig om jullie ervaringen te lezen. Maar voor die NederAmerikanen die geeimigreerd zijn naar Amerika, jullie vinden niet dat je minder actief bent geworden nadat je geemigreerd bent t.o.v. de dingen die je deed in Nederland?

Ik snap dat in veel gevallen je huis groter is geworden dus dat speelt wel mee maar je besteed niet meer dingen uit bijvoorbeeld?
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Nee, afgezien van dat ik niet meer naar het werk fietsen maar met de metro ga, ben ik niet minder actief geworden. En als ik had kunnen fietsen, dan had ik dat wel gedaan (maar helaas is de route naar mijn werk niet zo fiets-vriendelijk).
DixieChick
Amerika-expert

Dat ligt er nogal aan hoe je actief definieert. Bedoel je in het dagelijks leven? Of in het algemeen?

Voor mij is er effectief niet zo heel veel veranderd eigenlijk. Een poetsvrouw hadden we in ons vorige huis ook, dus dat scheelt niks. We hebben nu een veel grotere tuin, en dus veel meer werk, en dat doen we zelf (want dat vinden we leuk). In Europa deed ik niks aan de tuin (want gehuurd), en hier is het onze eigen tuin, dus daar vind ik het leuk om dingen in te planten enzo. Ik fiets niet meer naar mijn werk, maar fiets veel meer in vrije tijd (en hardloop en zwem en mountainbike). Ik loop nu veel meer omdat deze campus veel groter is, en in Nederland ik maar een functie had, en hier meerdere. Mijn kleding strijkt mijn man nog steeds (deed hij eerder ook al). Boodschappen haal ik minder vaak op de fiets, dat is waar, maar ik maak hier dus wel veel meer kilometers op de fiets als hobby.

Als ik kijk naar de uren die ik maak, dan zit ik hier in de VS veel minder vaak op de bank voor de TV dan in Nederland. Ik laat dan wel mijn boodschappen inpakken, en gebruik de drive-through by de bank en de stomerij, maar ik werk veel meer uren, sport veel meer, heb veel meer sociale dingen die ik doe, en doe veel meer in mijn eigen huis.

Als ik mezelf vergelijk met mijn broer, die nog in Nederland woont, dan is hij echt absoluut niet de "standaard" Nederlander die je beschrijft. Hij woont 5km van zijn werk, maar neemt de auto. Zijn vriendin idem ditto. Ze doen nooit boodschappen op de fiets, en ja, ze pakken hun eigen boodschappen in, en dun hun eigen strijk, maar ze sporten bij lange na niet zo veel als ik, en werken ook veel minder uren (en gaan vaker op vakantie). Waarmee je maar weer eens bewijst dat generaliseren niet werkt.
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Betreffende de winkelwagentjes:
Bennogr schreef: Ik vraag me trouwens af of Nederlanders die wagentjes wel terug zouden brengen als er geen geld in zat dat je dan terugkrijgt.
Waarom denk je dat ze die wagentjes-met-geld hebben ingevoerd? Om te besparen op personeelskosten. Immers, nu moet je niet meer iemand aanwerven die niets anders doet dan de parking rondwandelen om al die wagentjes te verzamelen en terug ergens centraal te plaatsen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Heeft iedereen hier een landhuis? Schoonmakers en tuinmannen inhuren...
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Heb 350m2 huis en 1.5 hectare grond. Huis laten we door iemand schoonhouden ( ze doet ook wat was erbij)en tuin doe ik zelf (grootste gedeelte is bos).
Maaien doe ik met een zitmaaier. Het is niet te doen om achter zo'n ding aan te duwen als het 38 graden en vochtig is.
Wij werken beide 5 dagen plus in de week. Zaterdag vaak de was doen, boodschappen en tuin, auto's wassen etc. Als we het huis ook nog moesten schoonmaken dan was er geen tijd meer over om wat samen met de kinderen te doen etc
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik ben hier niet minder actief geworden. Mijn huis was in Nederland ook al een rommeltje vergelegen met de "gemiddelde" Nederlander :) Nu de kinderen groot zijn zijn het de 3 honden die je hiermee bezig houden.
Ik heb geen poetsvrouw, geen vaatwasser, wel een wasmachine en droger :) Strijken doen we minimaal, manlief draagt een trui of (ongestreken) tshirt. Broeken in de droger zien er ook ongekreukeld uit (in de zomer droog ik wel eens buiten hoor). We hebben een plak gras om te maaien waar je 2 uur over doet, en hebben geen zitmaaier. Veel groenten komen uit de eigen tuin, en ik maak zelf maple stroop, getapt uit ons bos, ingekookt met hout aangesleept uit dat bos. Tassen neem ik mee naar de winkel. Parkeren doe ik net hoe het uitkomt. Uit eten doe ik amper, alleen als ik 's avonds werk haalt mijn man wat en anders kook ik.
Met 2 part-time banen en naar school gaan (waar ik helemaal zelf voor kies, want het hoeft niet) kan ik niet zeggen dat ik hier minder actief ben, alleen anders :)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
DixieChick
Amerika-expert

DejaVu schreef:Heeft iedereen hier een landhuis? Schoonmakers en tuinmannen inhuren...
LOL - dat niet, maar wel een baan van, oh, 60 uur per week, en een man die veel werkt en weinig tijd heeft.
Southern Tales
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik werk toch echt geen 60 uur per week. Gekke henkie. Dan neem ik wel personeel aan. Wat ik wel doe is elke dag werken al bestaat het weekend meestal uit email beantwoorden
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Er zijn dingen die niet uitbesteed kunnen worden.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

Een collega van mij (een Nederlander) heeft de gevleugelde uitspraak: wie het gemak niet zoekt is lui :lol:
Crisis ? What Crisis ?
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

ANY schreef:Er zijn dingen die niet uitbesteed kunnen worden.
Ik zou mijn hele baan kunnen uitbesteden aan iemand anders. Ik kan het zelfs nog in het Nederlands regelen. Hier een dorp verderop woont een nederlandse jongen die mark heet en zou zo wel willen beginnen denk ik, maar ja dan hou ik weer te weinig over . Nog een beetje verder door groeien.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

DixieChick schreef:
LOL - dat niet, maar wel een baan van, oh, 60 uur per week, en een man die veel werkt en weinig tijd heeft.
ik werk de laatste paar maanden ook rond de 60-68 uur per week.....t'is wel balen die lange dagen tot dat je je pay check krijgt :thumbup:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

ned in MO schreef:
ANY schreef:Er zijn dingen die niet uitbesteed kunnen worden.
Ik zou mijn hele baan kunnen uitbesteden aan iemand anders.
Gefeliciteerd, maar voor mensen met een arbeidscontract is dat toch iets lastiger. En om een beetje meer in mijn eigen wereld te blijven: probeer maar eens een betaalbare oppas te vinden voor een kind met een handicap.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ziva schreef:Grappig om jullie ervaringen te lezen. Maar voor die NederAmerikanen die geeimigreerd zijn naar Amerika, jullie vinden niet dat je minder actief bent geworden nadat je geemigreerd bent t.o.v. de dingen die je deed in Nederland?

Ik snap dat in veel gevallen je huis groter is geworden dus dat speelt wel mee maar je besteed niet meer dingen uit bijvoorbeeld?
Ik ben juist meer actief geworden, vooral de laatste 2 jaar. Dochterlief kan zich zelf redden, hoef haar niet meer overal naar te brengen.

Huis is idd groter, maar wel makkelijker te onderhouden, en nee niet uitbesteed. Wel een robot-stofzuiger, die elke dag een ronde doet.
Had in Nederland wel 1x per 2 weken een hulp, ivm partime baan en bedrijfje aan huis, waar veel uren in werd gestoken.

Tuin is wel uitbesteed, hubby werkt momenteel een rotation-job in Iraq/Afganistan als contractor; 90 dagen werken, 30 dagen thuis. Ik heb last van beginnende reuma/artrose en kan niet goed stofzuigen of grasmaaien.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

dimona schreef: Gefeliciteerd, maar voor mensen met een arbeidscontract is dat toch iets lastiger. En om een beetje meer in mijn eigen wereld te blijven: probeer maar eens een betaalbare oppas te vinden voor een kind met een handicap.
Jammer dat je niet dichterbij woont, dat is wat dochterlief momenteel veel doet: oppassen op kinderen met special needs.
Sarissa
Amerika-ontdekker

Bericht door Sarissa »

Ja, dat niet samen eten verbaasde mij echt heel erg.
Het heeft niet alleen met werktijden te maken maar het lijkt ook minder de gewoonte te zijn ?
Oudere Amerikanen heb ik daar ook wel over horen klagen, dat het vroeger wel veel meer was en dergelijke.
In Nederland zal het ook wel minder geworden zijn maar het is toch nog wel een redelijk vaste gewoonte bij de meeste gezinnen.
Mijn man en ik zijn ook niet altijd allebei erbij maar dan eet degene die er wel is wel gewoon samen met de kinderen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer