Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom zijn veel Amerikanen gemakzuchtig?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Waarom zijn veel Amerikanen lui?

Bericht door ned in MO »

Hier in Amerika dus wel
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Dat doet bijna niemand.
Je hoort het niet van degenen die het wel doen. Het is niet iets waar ze mee te koop lopen.
Ik weet dat mijn man zulke dingen wel eens doet (die eerste op het lijstje).

Onze kinderen hebben voor school alleen in government klas verplichte vrijwilligerwerk uren moeten doen, ik meen dat het iets van 15 uur was, niet veel. Van mij moeten ze meer doen. Dus dat het zo verplicht is is niet waar.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Wij hebben hier een aantal jaren geleden een besluit genomen dat we dit met een aantal vrienden zo doen. De dynamo was er zo eentje, maar ook toen met de joplin tornado bijvoorbeeld.
Ander voorbeeld is iemand helpen met verhuizen die geen help heeft daarin. Staat er plotseling een man of 10 voor je deur met aanhangers om je te verhuizen. Geweldig toch?
Zo kan ik nog veel meer verzinnen. Wij doen dit gewoon belangeloos en zo zijn er vele groepen, organisaties en individuelen die dit doen.
Habitat for humanity, ook zoeen. Ik ben er een beter mens van geworden.
Ook als ik dan zie hoeveel mensen er soms op de been komen en hoe hard die vrijwillig werken? Kan ik toch niet echt lui noemen
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dat verhuizen dan weer wel.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

voor vreemden deja vu?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef:Toch zie ik in mijn omgeving heel wat jongeren (waaronder onze dochters) uit eigen vrije wil allerlei vrijwilligerswerk doen en ik denk dat zulke verplichte community service dat wel in de hand werkt. Ik was daar vroeger helemaal niet mee bezig en de mensen waar ik mee omging ook niet. Hooguit ging mijn moeder met de collectebus een paar straten rond. Je inzetten voor een vereniging vind ik niet hetzelfde, want dat deed ik ook wel met hockeyen, maar daar had ik zelf ook baat bij. Net wat Ned in MO ook schrijft, ik denk hier ook veel meer aan anderen helpen. Maar zoals hij ook schrijft dat is mijn ervaring, YMMV.
O ja, het wordt hier veel meer met de paplepel ingegoten dan in Nederland, dat zie ik ook wel. Maar ik denk dat je het eigenlijk niet zo goed kunt vergelijken. Het klopt wel wat je zegt, dat werk voor een vereniging niet belangenloos is, maar Nederland heeft nou eenmaal een hele sterke verenigingscultuur en de tijd die je daar in stopt, kun je niet ook nog ergens anders aan spenderen. (En er blijven dus naast die verenigingen ook nog genoeg andere dingen over waar mensen energie in steken.)

De reden dat je hier meer geneigd bent om te helpen, is natuurlijk ook dat er veel mensen zijn die het zonder die hulp niet redden. Ik zie me in Nederland echt niet dat soort dingen doen zoals NedinMO opnoemt, dat zou denk ik heel raar overkomen. Ja, ok, de stoep vegen voor mijn buren, dat deed ik ook wel, maar ik denk dat mensen toch wel heel raar zouden staan te kijken als je voorstelt om hun boodschappen te betalen. Nederlanders hebben het gewoon niet zó slecht dat dat nodig is. Ik bood laatst aan om een parkeerboete te betalen van een (Nederlandse) kennis waarvan ik weet dat ze erg op haar geld moet letten, maar dat was niet nodig. Ging wel om een bedrag van 90 euro; dat kon ze dan blijkbaar toch wel gemakkelijk missen.

Ik moet ineens denken aan die keer dat er bij ons (in zuid-Limburg) een buurman aan de deur stond die geld inzamelde voor de begrafenis van een andere buurman. Dat vond ik (niet-Limburger) toen zó apart, maar het was daar de normaalste zaak van de wereld.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Een vriend vraagt of je een andere vriend, die jij niet kent, wilt helpen verhuizen. Ja dat kan. Je gaat me niet vertellen dat een Amerikaan zomaar een onbekende Henk uit lutjesstraat gaat helpen verhuizen.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Maar je doet nu net alsof je zielige Afrikaantjes loopt te helpen in de VS. :lol:
In NL is het meer "die redt zich wel" en zoals gezegd er wordt vaak geroepen "ik heb geen geld" en daarna vertellen dat ze 10 dagen Cuba hebben geboekt. Ik tenminstr geloof dat soort dingen niet meer zo snel. Zo vaak meegemaakt dat het wel meevalt.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ook in Nederland zijn genoeg mensen die van maar heel weinig rond moeten komen. Als jij van een vreemde bij de kassa ziet dat hij/zij het waarschijnlijk heel moeilijk heeft financieel gezien en jij betaalt ongevraagd een keer hun boodschappen dan denk ik dat jij op dat moment heel wat problemen oplost voor zo iemand. Jij eet er geen boterham minder om. Waarom zou je dat niet eens doen af en toe?
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Hoe herken ik zulke mensen? Hier staan ze niet met roze fluffy pyjama's...
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Ik denk persoonlijk dat zo iets in Nederland best als een belediging kan worden gezien. Of men voelt zich bezwaard om het aan te nemen.
Bedoel, ik ga toch niet zomaar van een vreemde geld aannemen?
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

"denk je soms dat ik het zelf niet kan betalen?!"

Dat ga je inderdaad krijgen.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik vraag me ook af hoe je aan de kassa bij een wildvreemde kan zien dat hij het financieël zwaar heeft?
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Ik heb vorig jaar een keer voor iemand de boodschappen betaald. Voor mij bij de kassa stond een vrouw met kleine kinderen en toen ze wilde pinnen, weigerde haar kaart vanwege saldotekort. Ze stond op het punt om in tranen uit te barsten en toen heb ik heel snel mijn pinpas door de machine gehaald. De klanten achter ons hebben het volgens mij niet eens gemerkt. Ze was me heel dankbaar en ik was blij dat ik haar uit de brand kon helpen. Verder zou ik ook niet weten hoe je kunt zien of iemand het financieel zwaar heeft. Dat staat toch niet op het voorhoofd geschreven?
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Er wordt hier ook regelmatig "pay it forward" gedaan. Kom je bijvoorbeeld bij een tol en heeft de auto voor je die al voor je betaalt. Of ik betaal weleens $10 extra bij Starbucks en instrueer de Barrista dat voor de klanten na mij te gebruiken. Iemands hele boodschappen betalen heb ik zelf nog nooit gedaan, maar ik heb het weleens meegemaakt dat iemand dat deed voor een alleenstaande moeder voor haar bij de kassa. Zij maakten een praatje vandaar dat diegene wist dat ze alleenstaand was. Er was niets zieligs aan het gedrag van die vrouw, maar haar gezicht toen ze niet voor haar boodschappen hoefde te betalen vergeet ik nooit meer. Hm, tijd om weer eens een dergelijk iets te doen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Nee het staat ook niet op het voorhoofd maar dus wel op haar pin pas. En dat zag je.
De starbuck voorbeeldjes die Petra aangaf zijn gewoon aardig. You will be sure you will make someone's day that way. Inderdaad pay it forward.
Trouwens als je er op let zie je al snel of iemand centjes heeft of niet. Aan kleding, gezichtsuitdrukking, spulletjes die in het karretje liggen etc. Je moet er alleen op letten.
Hier kan ik het zien soms aan de betaal pas (food stamps) zien dat ze het wat krap hebben.

Ook populair is de lay away acties waar onbekenden soms kerst kadootjes die op lay away zijn gelegd betalen voor iemand
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Als er iemand voor me in de rij staat bij de supermarkt die betaalt met foodstamps weet ik ook meestal dat er minder te makken valt. Ik heb in het verleden ook al eens het verschil erbij gelegd als bleek dat men niet genoeg geld had voor alle boodschappen, en ik ben hier in onze omgeving echt niet uniek op dat gebied.
Sarissa
Amerika-ontdekker

Bericht door Sarissa »

In Nederland is de sociale zekerheid natuurlijk hoger en dus is er ook minder noodzaak om vreemden (of bekenden) financieel bij te staan.
Ik moet zeggen dat ik noch in de VS nog in Nederland ooit de boodschappen van degene voor mij heb betaald. Niet uit onwil maar het is nooit echt bij me opgekomen.

Overigens als ik moet kiezen heb ik toch liever het systeem in NL en een maandelijkse uitkering waar ik van kan leven dan veel meer afhankelijk zijn van de goedertierenheid (en ook het oordeel) van bekenden en vreemden.

Vrijwilligerswerk wordt in de VS veel gedaan maar in NL ook wel. In NL wordt veel vrijwilligerswerk op sportclubs gedaan en in andere verenigingen en het is minder zichtbaar en het is ook minder onbaatzuchtig in de zin dat de vrijwilliger zelf ook lid is van de vereniging en dus een belang heeft bij het voortbestaan er van. Maar je hebt ook natuurlijk vrijwilligers in bijvoorbeeld dierenasiels en verzorgingstehuizen en ook in kerken en via de kerk.

Wat je wel meer in de VS ziet is hulp aan arme mensen (soup kitchens en zo). Echter de laatste jaren komt dit in Nederland ook meer op (voedselbanken) Geen fijne ontwikkeling overigens want deze hulp zou niet nodig moeten zijn.
Sarissa
Amerika-ontdekker

Bericht door Sarissa »

Geld inzamelen voor begrafenissen ken ik dan wel weer uit mijn jeugd. In de kerk werd er als iemand was overleden ook regelmatig geld ingezameld voor een begrafenis. Geen Limburg overigens.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik denk dat het in Nederland gewoon moeilijker is om te zien. Als iemand hier in de bijstand zit of het financieel zwaar heeft hebben ze geen food stamps of een pinpas waar dat aan te zien is. Iedereen heeft gewoon dezelfde soort pinpas. Als de betaling geweigerd wordt iv.m. te weinig saldo is het een ander verhaal maar dan nog is dat geen teken dat iemand het financieël zwaar heeft (dat is mij ook wel eens overkomen, vergeten over te boeken van mijn andere rekening. Gevolg al mijn boodschappen laten liggen en later op moeten halen)
En op de kleding af gaan lijkt mij ook een beetje gevaarlijk, de één kleedt zich nu eenmaal netter en/of duurder dan de ander.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer