LittlePhoenix schreef:Je zegt dat je oudste qua gewicht al in een booster kan, weet je dat zeker? Mijn oudste zoon is 6 en mag pas sinds een half jaar in een booster.
In de staat waar ik woon, zijn de regels niet uitgewerkt per type safety seat. Elk kind dat jonger is dan 8 jaar, moet vervoerd worden in een safety seat, tenzij het kind 4'9" of langer is, óf 65 pounds of meer weegt. Booster seats vallen ook onder safety seats.
In de praktijk kijk ik gewoon wat het beste werkt. Een booster met rugleuning is in principe altijd veiliger dan een losse booster, maar in een van onze auto's past dat niet echt lekker, dus daar gebruik ik voor mijn 5-jarige zoon een losse booster. Mijn 8-jarige zoon (die nog net geen 4'9" meet en nog lang 65 pounds weegt) heeft tot nu toe ook nog een stoel/booster gehad, maar ik merkte vorige week dat het gewoon niet goed meer zit bij hem. Als de heupgordel netjes over de heupen gaat en niet over de buik, dan kun je die losse booster seat net zo goed weglaten.
Wij hebben zelf een camper gehad, en daar pasten boosters (en dus ook boosters met rugleuning) altijd goed. Maar toen onze kids nog in een 5-puntsgordel zaten, konden we daarvoor eigenlijk maar één stoel gebruiken. Vrijwel alle stoelen hebben een veel te hoog zitgedeelte; wij hadden echter een zeldzame uitvoering gevonden van een boostermodel met vijfpuntsgordel (fixmax heette dat ding; ideaal ding, je kon hem als enige ook echt muurvast zetten met een tweepuntsgordel).
Het blijft toch een beetje aanmodderen met kinderstoelen in campers. Kinderen die aan het "gangpad" zitten, kantelen in een scherpe bocht soms met stoel en al ondersteboven. En slapen lukt vaak ook slecht, omdat je de stoelen meestal niet goed onderuit kan zetten. Het wachten is op de eerste camper met isofix