Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Waarom zijn veel Amerikanen gemakzuchtig?
- LeenG
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Re: Waarom zijn veel Amerikanen lui?
ik heb in de supermarkt ook al eens iemands boodschappen betaald, het was het einde van de maand, het meisje schaamde zich rot dat haar betaalkaart geweigerd werd. (het meisje bood overigens nog aan om het later teug over te schrijven)
Maar afgaan op kleren/uiterlijk zou ik ook niet doen, kleren zeggen niks. Ik zou geen 5 cent willen geven aan mensen die 'duur' gekleed gaan maar geen geld op hun rekening hebben...
Ik doneer aan de voedselbank, maar op zich vind ik het schandalig dat er in een land als België een voedselbank nodig is.
Maar afgaan op kleren/uiterlijk zou ik ook niet doen, kleren zeggen niks. Ik zou geen 5 cent willen geven aan mensen die 'duur' gekleed gaan maar geen geld op hun rekening hebben...
Ik doneer aan de voedselbank, maar op zich vind ik het schandalig dat er in een land als België een voedselbank nodig is.
-
- Amerika-expert
Mark Zuckerberg van Facebook loopt ook altijd in een hoodie met een spijker broekvana schreef: En op de kleding af gaan lijkt mij ook een beetje gevaarlijk, de één kleedt zich nu eenmaal netter en/of duurder dan de ander.

Never judge a book by it's cover.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ieder voor zich natuurlijk en misschien vergis je je in de persoon die voor je staat. Wat dan nog? je weet nooit wat de impact van je donatie zal zijn al is het Mark Zuckerberg. Misschien dat hij denkt laat ik dat in het vervolg ook doen. Missie geslaagd.
Als je altijd maar denkt het zal wel niet terwijl het wel zo is: je kan het ook omdraaien. Do not judge a book by its cover. Zelfs niet als het een hoodie en een spijkerbroek is.
Het kan ook iemand zijn die al een jaar werkeloos is en in zijn beste outfit net van een job interview komt.
Het enige wat zeker is is dat je aktie effect zal hebben, hoe dan ook en dat je niet excuses moeten zitten te bedenken. My .02
Als je altijd maar denkt het zal wel niet terwijl het wel zo is: je kan het ook omdraaien. Do not judge a book by its cover. Zelfs niet als het een hoodie en een spijkerbroek is.
Het kan ook iemand zijn die al een jaar werkeloos is en in zijn beste outfit net van een job interview komt.
Het enige wat zeker is is dat je aktie effect zal hebben, hoe dan ook en dat je niet excuses moeten zitten te bedenken. My .02
Soms krijg ik weleens de indruk dat mensen zoveel doneren om zichzelf beter te voelen en dat maakt dat ik er wat anders tegenaan kijk. Dingen als fundraisers en pot lucks vind ik wat anders want die worden vaak georganiseerd om een specifieke reden maar ik krijg soms een "kijk eens wat een barmhartige samaritaan ik ben" gevoel omdat veel mensen het soms ook zo benadrukken dat ze doneren of geven aan een goed doel.
Ik geef gebruikte spullen aan Goodwill maar voornamelijk omdat ik er vanaf wil en het onzin vind om ze weg te gooien maar als ik eerlijk ben zou ik een beter mens zijn als ik ze direct doneerde aan mensen die het nodig hebben. Als ik iemand kan helpen doe ik dat zeker wel natuurlijk maar in vergelijking tot hoe ver sommigen hier gaan doe ik echt maar weinig hoor.
Omgekeerd verbaas ik me er over hoe "makkelijk" de ontvangers soms reageren op donaties en mensen die helpen. Alsof het bijna vanzelfsprekend is bijna. Ik ben lid van een aantal groepen waarbij mensen gratis dingen aanbieden en heb ook zelf weleens dingen gratis aangeboden via Craigslist maar ik zie dan best vaak dat mensen allerlei eisen stellen aan de goederen die mensen gratis aanbieden (ik bood laatst een gratis monitor aan en kreeg toen vragen als "zitten er ingebouwde speakers in, heeft de monitor geen pixelfouten") en dan zie ik ook best vaak mensen die zeggen "kun je het komen brengen want ik ga nooit zo ver met de auto" of "oh nee, dat wil ik niet want dat is te ver rijden". Ik zou het echt niet in mijn hoofd halen om zulke vragen te stellen .... ik zou alleen al onwijs dankbaar zijn voor de moeite die mensen nemen om me te willen helpen.
Ik geef gebruikte spullen aan Goodwill maar voornamelijk omdat ik er vanaf wil en het onzin vind om ze weg te gooien maar als ik eerlijk ben zou ik een beter mens zijn als ik ze direct doneerde aan mensen die het nodig hebben. Als ik iemand kan helpen doe ik dat zeker wel natuurlijk maar in vergelijking tot hoe ver sommigen hier gaan doe ik echt maar weinig hoor.
Omgekeerd verbaas ik me er over hoe "makkelijk" de ontvangers soms reageren op donaties en mensen die helpen. Alsof het bijna vanzelfsprekend is bijna. Ik ben lid van een aantal groepen waarbij mensen gratis dingen aanbieden en heb ook zelf weleens dingen gratis aangeboden via Craigslist maar ik zie dan best vaak dat mensen allerlei eisen stellen aan de goederen die mensen gratis aanbieden (ik bood laatst een gratis monitor aan en kreeg toen vragen als "zitten er ingebouwde speakers in, heeft de monitor geen pixelfouten") en dan zie ik ook best vaak mensen die zeggen "kun je het komen brengen want ik ga nooit zo ver met de auto" of "oh nee, dat wil ik niet want dat is te ver rijden". Ik zou het echt niet in mijn hoofd halen om zulke vragen te stellen .... ik zou alleen al onwijs dankbaar zijn voor de moeite die mensen nemen om me te willen helpen.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is het vrijwillge karakter van liefdadigheid. Als jij er zo over voelt hoef je helemaal niemand op enigerwijze te helpen. Als iemand anders dat wel doet en zich er goed bij voelt omdat ie het doet, wat is daar dan mee mis? Wordt jij er minder van omdat iemand anders zich goed voelt bij het weggeven van iets?
Dat er mensen misbruik van maken zal altijd voorkomen, geen enkel systeem is 100% waterdicht, maar dat is geen reden het helemaal maar niet te doen. Van overheidsliefdadigheid, beter bekend als sociale voorzieningen, wordt ook misbruik gemaakt soms op ronduit frauduleuze wijze. Zij proberen die gevallen op te sporen, maar dat kost geld die anders naar de mensen zou gaan die het nodig hebben, dus ze proberen die speuractiviteiten binnen het redelijke te houden. Moet de regering er dan maar ophouden met sociale voorzieningen omdat een klein deel het misbruikt?
Dat er mensen misbruik van maken zal altijd voorkomen, geen enkel systeem is 100% waterdicht, maar dat is geen reden het helemaal maar niet te doen. Van overheidsliefdadigheid, beter bekend als sociale voorzieningen, wordt ook misbruik gemaakt soms op ronduit frauduleuze wijze. Zij proberen die gevallen op te sporen, maar dat kost geld die anders naar de mensen zou gaan die het nodig hebben, dus ze proberen die speuractiviteiten binnen het redelijke te houden. Moet de regering er dan maar ophouden met sociale voorzieningen omdat een klein deel het misbruikt?
- LeenG
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 2
waar gaat de discussie nu eigenlijk nog over?
ik heb de indruk dat zowel in Amerika als in Europa mensen wel iets doen voor een goed doel, in Ned zijn omgeving is dat dan misschien zoals hij hierboven beschrijft, andere mensen doen het dan weer op een andere manier. Ik denk dat ik eigenlijk niemand ken die echt helemaal niks doet, de éne doet wat voor de armen, de andere voor dieren en nog iemand anders voor een kankerfonds, hangt er maar van af wat je zelf het meest interesseert of aanbelangt.
Het is toch geen wedstrijdje wie er nu de beste do-gooder is?
ik heb de indruk dat zowel in Amerika als in Europa mensen wel iets doen voor een goed doel, in Ned zijn omgeving is dat dan misschien zoals hij hierboven beschrijft, andere mensen doen het dan weer op een andere manier. Ik denk dat ik eigenlijk niemand ken die echt helemaal niks doet, de éne doet wat voor de armen, de andere voor dieren en nog iemand anders voor een kankerfonds, hangt er maar van af wat je zelf het meest interesseert of aanbelangt.
Het is toch geen wedstrijdje wie er nu de beste do-gooder is?
Ik klik zo weer even op een banner van dit forum. Zo ik heb Dennis weer geholpen.
Zo ben ik, een echte topvent!
Zo ben ik, een echte topvent!

- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Waar zie jij dat dan Leen. Het enige wat ik hier zie dat Amerikanen veel vaker spontaan de portemonnee trekken of de handen uit de mouwen steken dan de europeaan. Waarom dat is weet ik niet. Ik heb alleen het idee dat de europeaan meer denkt van daar heb ik mijn overheid voor. Ten dele waar want europa heeft meer sociale voorzieningen vanuit de overheid waar de belastingbetaler uiteindelijk voor heeft betaald.Het is toch geen wedstrijdje wie er nu de beste do-gooder is?
Grappig, bij een generaliserende opmerking over Amerikanen wordt er terecht op gewezen dat het zo niet werkt en dat er een grote diversiteit is. Blijkbaar is het wel oke om alle Nederlanders, sterker nog, alle Europeanen op één grote hoop te gooien.
Wat een gezeur over dat generaliseren. Wat maakt dat nou uit? Iedereen begrijpt toch wel dat er ook uitzonderingen zijn of moeten we dan echt elke keer "De-Amerikanen/Europeanen-maar-niet-allemaal-want-er-zijn-ook-uitzonderingen" zeggen bij elke uitspraak die we doen? Zo kun je toch nooit iets zeggen en om nou over alle woordkeuzes te beginnen.... vaak gaat het toch gewoon om de strekking van een onderwerp of niet?
Bedenk ook dat het 99.9% (zo ook in mijn geval toen ik dit topic startte) een eigen observatie is die wel of niet waar hoeft te zijn.
Bedenk ook dat het 99.9% (zo ook in mijn geval toen ik dit topic startte) een eigen observatie is die wel of niet waar hoeft te zijn.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Vooral dat ALLE ned en ALLE europeanen en misschien wel ALLE mensen, behalve de Amerikanen.
Zal het niet weer doen hoor?

Zal het niet weer doen hoor?
Waarop baseer je dat.. Ik bedoel hoe meet jij dat? Misschien lopen ze er in Europa niet zo mee te koop?ned in MO schreef: Waar zie jij dat dan Leen. Het enige wat ik hier zie dat Amerikanen veel vaker spontaan de portemonnee trekken of de handen uit de mouwen steken dan de europeaan.
Sandy
- butterfly
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Met het feit dat Nederlanders minder vrijwilligerswerk doen, en minder zouden doneren ben ik het absoluut niet eens. Wel valt altijd op, en dat zal in Amerika niet anders zijn, dat een bepaalde groep altijd van alles oppakt en er ook een groep bestaat die zich nooit ergens beschikbaar voor stelt.
En moet je kijken wat voor geld er in Nederland altijd binnen gehaald wordt als er ergens een ramp is gebeurt.
Een opmerking die eerder gegeven werd over dat je aan degene voor je kunt zien dat ze weinig geld hebben: Ik heb in mijn vrijwilligerswerk veel te maken met mensen die "aan de rand van de samenleving" leven, en het is algemeen bekend dat juist onder die groep merken ed erg belangrijk zijn, omdat ze op die manier het gevoel hebben om erbij te horen. Daarintegen kende ik door mijn werk een stel met universitaire banen die zelf ( en ook hun kinderen) 8e hands kleding droegen omdat ze dit totaal onbelangrijk vonden.
Als de voedselbank bij de supermarkt producten in staan te zamelen, ben ik juist altijd erg blij te zien dat bijna iedereen ook daadwerkelijk iets voor dat doel in zijn wagentje kiepert. Als ik een kansarm kind voor een vakantie in mijn huis opneem, komt iedereen om mij heen met kleding etc voor dat kind aanzetten. Okee, veel ouders zetten zich in voor het verenigingsleven (maar een heleboel anderen ook weer niet) maar ook op school wemelt het van de moeders die echt niet alleen voor de eigen kinderen bezig zijn, en aan het helpen zijn. Zonder al deze hulp had de school van mijn kinderen het niet eens gered denk ik!
Verder wil ik even opmerken dat ook in Nederland tegenwoordig op middelbare school een verplichte "maatschappelijke stage" gelopen moet worden. Dat is ook om ze betrokken te krijgen voor de samenleving, en dit bestaat ook uit vrijwilligerswerk. Ook op de lagere school ontstaan puur vanuit de kinderen vaak leuke acties voor goede doelen.
Kinderen worden hier op school ook echt wel gewezen op maatschappelijke problemen en op het feit dat de een meer heeft dan de ander. Er wordt ook erg vaak aan hen gevraagd hun steentje bij te dragen dmv allerlei acties, speelgoed van je zelf meenemen (actie "schoenendoos") en inzamelingen voor een goed doel.
Ik zal het niet snel over "de amerikaan doet..." hebben, maar mijn nekharen gaan ook rechtovereind staan als dit bij "de Nederlander" gebeurt.
Overigens: ik schrijf dit niet omdat ik mij persoonlijk aangevallen voel, ik herken Nederland alleen niet zoals sommige mensen het beschrijven.
En moet je kijken wat voor geld er in Nederland altijd binnen gehaald wordt als er ergens een ramp is gebeurt.
Een opmerking die eerder gegeven werd over dat je aan degene voor je kunt zien dat ze weinig geld hebben: Ik heb in mijn vrijwilligerswerk veel te maken met mensen die "aan de rand van de samenleving" leven, en het is algemeen bekend dat juist onder die groep merken ed erg belangrijk zijn, omdat ze op die manier het gevoel hebben om erbij te horen. Daarintegen kende ik door mijn werk een stel met universitaire banen die zelf ( en ook hun kinderen) 8e hands kleding droegen omdat ze dit totaal onbelangrijk vonden.
Als de voedselbank bij de supermarkt producten in staan te zamelen, ben ik juist altijd erg blij te zien dat bijna iedereen ook daadwerkelijk iets voor dat doel in zijn wagentje kiepert. Als ik een kansarm kind voor een vakantie in mijn huis opneem, komt iedereen om mij heen met kleding etc voor dat kind aanzetten. Okee, veel ouders zetten zich in voor het verenigingsleven (maar een heleboel anderen ook weer niet) maar ook op school wemelt het van de moeders die echt niet alleen voor de eigen kinderen bezig zijn, en aan het helpen zijn. Zonder al deze hulp had de school van mijn kinderen het niet eens gered denk ik!
Verder wil ik even opmerken dat ook in Nederland tegenwoordig op middelbare school een verplichte "maatschappelijke stage" gelopen moet worden. Dat is ook om ze betrokken te krijgen voor de samenleving, en dit bestaat ook uit vrijwilligerswerk. Ook op de lagere school ontstaan puur vanuit de kinderen vaak leuke acties voor goede doelen.
Kinderen worden hier op school ook echt wel gewezen op maatschappelijke problemen en op het feit dat de een meer heeft dan de ander. Er wordt ook erg vaak aan hen gevraagd hun steentje bij te dragen dmv allerlei acties, speelgoed van je zelf meenemen (actie "schoenendoos") en inzamelingen voor een goed doel.
Ik zal het niet snel over "de amerikaan doet..." hebben, maar mijn nekharen gaan ook rechtovereind staan als dit bij "de Nederlander" gebeurt.
Overigens: ik schrijf dit niet omdat ik mij persoonlijk aangevallen voel, ik herken Nederland alleen niet zoals sommige mensen het beschrijven.
- Bandido
- Amerika-expert
Ik denk dat Amerikanen inderdaad meer van het gemak zijn, en dat komt volgens mij met name doordat veel mensen meer uren werken dan in NL. Maar ook dat bepaalde dingen je gemakkelijker gemaakt worden, en ook dat sommige dingen goedkoper zijn. Een maaltijd buiten de deur eten bv, of iets kant-en-klaar afhalen. Maar de al eerder aangehaalde stomerij. Ik heb al ik weet niet hoe lang zelf geen strijkbout aangeraakt, tenzij ik voor mijn op reis ben en in het hotel moet strijken. Het kost gewoon niet zoveel geld, en aangezien ik er een broertje dood aan heb, heb ik dat er graag voor over. Een schoonmaakster heb ik ook, en dat is inderdaad pure luxe, maar ik heb dat er ook graag voor over. Ik werk ook lange dagen, zo'n 50-60 uur per week, en daarom is mijn vrije tijd waardevoller geworden dan in NL. Of ik "minder actief" ben geworden, dat weet ik niet. Minder actief als het gaat om bovengenoemde klusjes, maar actiever als het gaat om daadwerkelijk werken, of sporten. Vooral dat laatste doe ik hier juist weer meer.
"Keep Georgia On Your Mind"
In een andere post werd al aangehaald dat Nederlanders gemiddeld maar 30.6 uren werken p/w. Daardoor is er waarschijnlijk minder een noodzaak voor de vele gemakken die in Amerika aangeboden worden. Ook zijn uitkeringen ed in Amerika minder, waardoor men vaak allerlei bedrijfjes opzet om toch geld te verdienen, waar dan weer veelvuldig gebruik van gemaakt word: supply & demand of is het andersom?
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik zal eens even een voorbeeld geven van een normale zondag bij mij thuis:
Opstaan, besluiten kerk over te slaan (want, laat), en ga 90km fietsen (want, in training voor half ironman). Om half twee thuis, dan douchen, eten, naar de supermarkt voor wat spulletjes voor de jongste die eind deze week een schooltrip naar NYC heeft, en zich ineens bedenkt dat hij dit en dat en dat ook nog wel nodig heeft. Thuis. Drie wassen draaien, want, oh ja, de band shirts moeten ook schoon (het is een band trip). Koken met manlief. Bedenken dat we deze week een conferentie op het werk organiseren, waar er dankzij de bezuinigen, geen geld is voor hapjes, en dus drie lading pumpkin bars bakken. Was vouwen. Lunches maken voor maandag. Naar bed. En je dan in bed bedenken dat je geen tijd hebt gehad je eigen kleding te strijken, waarop manlief aanbiedt die morgen naar de stomerij te brengen.
Toen ik mijn broer in Nederland facetimede vandaag, kwam ik erachter dat het in Nederland koud en winderig was, en hij dus lekker een niks-dagje had.
Wie is er nou luier?
Opstaan, besluiten kerk over te slaan (want, laat), en ga 90km fietsen (want, in training voor half ironman). Om half twee thuis, dan douchen, eten, naar de supermarkt voor wat spulletjes voor de jongste die eind deze week een schooltrip naar NYC heeft, en zich ineens bedenkt dat hij dit en dat en dat ook nog wel nodig heeft. Thuis. Drie wassen draaien, want, oh ja, de band shirts moeten ook schoon (het is een band trip). Koken met manlief. Bedenken dat we deze week een conferentie op het werk organiseren, waar er dankzij de bezuinigen, geen geld is voor hapjes, en dus drie lading pumpkin bars bakken. Was vouwen. Lunches maken voor maandag. Naar bed. En je dan in bed bedenken dat je geen tijd hebt gehad je eigen kleding te strijken, waarop manlief aanbiedt die morgen naar de stomerij te brengen.
Toen ik mijn broer in Nederland facetimede vandaag, kwam ik erachter dat het in Nederland koud en winderig was, en hij dus lekker een niks-dagje had.
Wie is er nou luier?

This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Ik facetimede vanmorgen een Amerikaan bleek die nog te slapen want het schijnt daar dan 3 uur snachts te zijn...
Wat een luie flikkers daar aan de andere kant van de oceaan...
Wat een luie flikkers daar aan de andere kant van de oceaan...
- DixieChick
- Amerika-expert
Nice 
Als je nou had gefacetimed...Ik kon vannacht niet slapen, en was om drie uur vannacht bezig met een conference proposal

Als je nou had gefacetimed...Ik kon vannacht niet slapen, en was om drie uur vannacht bezig met een conference proposal

This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Ik slaap nooit, voor het laatst geslapen in 1988 maar alleen omdat het moest van die stomme uil van de fabeltjeskrant. Slapen is voor mietjes!
LOOOOOOOOOOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!GJ schreef:Ik weet niet of Amerikanen nou echt lui zijn, maar in reactie op het zo dichtbij mogelijk willen parkeren: wij hebben eens bij een winkelcentrum (volgens mij outlet) gezien dat de parkeerplaatsen in het midden van het terrein waren aangeduid als 'hartvriendelíjke' parkeerplaatsen. Alsof je met die vijftig meter extra lopen van en naar je auto opeens heel gezond bezig bent

''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''
- Clint Eastwood in ''The Outlaw Josey Wales (1976)'' (IMDb Link)
- Clint Eastwood in ''The Outlaw Josey Wales (1976)'' (IMDb Link)
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 2159 Weergaves
-
Laatste bericht door Dude
-
- 0 Reacties