DejaVu schreef:VK verzet zich ook behoorlijk tegen metrisch stelsel maar dan weer niet tegen celsius...ook zoiets
Geldt dat ook niet voor Canada?
Nee, Canada is metrischer dan het VK, althans waar mijn broer woont in Ottawa. Afstanden zijn in kilometers, benzineprijzen in liters en temperatuur inderdaad in Celsius. Alleen denk ik dat veel produkten daar ook uit de VS komen en dus ook in VS maten op het produkt staan, neem ik althans aan.
De VS heeft een serieuze poging gedaan en het Congress heeft in het midden van de jaren 70 (meen ik me te herinneren) eraan gewerkt het metrische systeem hier in te voeren. Is duidelijk niet gelukt, al zie je af en toe borden met zowel mijlen als kilometers erop langs de wegen.
Dat was, als ik mij goed herinner onder Jimmy Carter. Die ook voorstander was van het vervangen van het dollarbiljet door de dollarmunt. Zou miljarden schelen omdat munten langer meegaan. Maar de dollarmunten, die nog steeds bestaan en af en toe gebruikt worden, waren de afmetingen van een quarter. Ze zeskantig maken was om ze te onderscheiden van kwartjes was nog veel revolutionairder en daardoor dus onaanvaardbaar, dus de dollarmunten zijn nog steeds schaars.
dimona schreef:Ik was vorig jaar met mijn kids bij een kinderarts die net nieuw had ingevoerd dat er werd gewogen in kilo's en gemeten in cm's. De inval-assistente ging druk in de weer met weegschaal en meetlat en schreef alles op in de dossiers die vervolgens bij de kinderarts op het bureau terecht kwamen. Die las hardop voor wat er stond, en ik had meteen zoiets van "Huh, dat kán niet kloppen." Bleek dat ze iets verkeerd had gedaan met de meetlat. Als ik niet net toevallig uit Europa was geweest, dan was dat dus mooi allemaal verkeerd in de dossiers terecht gekomen
Ja, maar het enge is dat zoiets best gevaarlijk kan zijn. Toen mijn dochter een jaar of 10 of 11 was, had ze longontsteking. We zaten bij de dokter te wachten op antibiotica, en ik hoorde de assistente tegen zichzelf praten "ze weegt dus 55 kilo, dus dan moet ik zo-en-zoveel geven..." Ik zei direct, "uh, wacht even, ik weeg misschien 55 kilo, maar mijn dochter zeker niet! Kun je dat misschien eventjes nog eens narekenen?" Het bleek dat ze per ongeluk naar het dossier van een andere patiënt keek. Als ik niet opgelet had, hadden ze haar met een veel te zware dosis antibiotica geïnjecteerd! En de gemiddelde Amerikaanse ouder had dat vast niet opgepikt.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Ja, dat klopt, dan is het gelijk een stuk minder grappig. Ik heb op dat vlak inmiddels zo veel meegemaakt dat ik alles eerst zelf nakijk voordat er iets bij mijn kinderen naar binnen gaat. Op dit moment slikt mijn dochter een anti-epilepticum waar op staat dat ze er 2 maal daags 3 tabletten van moet innemen. Dat is twee keer zoveel als de bedoeling is (en ruim boven de maximale dagdosering). Maar goed, ik dwaal af geloof ik....
De verpleegster die bij mijn dochter iedere maand een infuus inbrengt, probeerde mij laatst trouwens duidelijk te maken hoeveel 5ml was. Dat zijn altijd weer van die grappige momenten, waarop zij zich realiseert dat ik veel beter dan zij kan inschatten hoeveel 5ml is
Oooeee het is onder 32 (fahrenheit) dus het vriest
Oooeee het is onder 270 (kelvin) dus het vriest
Oooeee het is onder 0 (celsius) dus het vriest
Celsius is logischer. Zo redeneer ik dus. Kelvin is goed(sterker nog de beste) voor de wetenschap maar in de normale praktijk is dat niet echt handig. Fahrenheit is het oudste systeem en jammer genoeg waren de Engelse nogal vasthoudend aan oude systemen en dat hebben de Amerikanen geadopteerd.
We mogen blij zijn dat Napoleon Europa heeft veranderd en een grote haat had tegen de Engelsen. Overigens is 6ft voor jou handig maar wat als je net iets kleiner bent dan zit je met 5 foot en nog wat inches.
Maar als ik aan de huisarts moet doorgeven of mijn kind koorts heeft, dan moet ik zoiets onhandigs zeggen als 37.8 ofzo, en daar heeft niemand moeite mee. Het is maar wat je gewend bent.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.