Voor alleen het afgeven van de bagage hoef je zo vroeg niet op Schiphol te zijn: dat is meestal binnen 15min gepiept (vaak zelfs sneller).OrangeDaisy schreef:Als ik het dus goed begrijp gaan jullie ook 3 uur van te voren door de douane? Kijk, 3 uur van te voren op Schiphol zijn vind ik geen probleem. Ik vind het alleen zo jammer dat ik dan meteen afscheid moet nemen van mijn vriend om vervolgens nog 3 uur in mijn eentje te moeten wachten...
De meeste tijd wordt gereserveerd voor de paspoortcontrole (Marechaussee) en de controle aan de gate. Deze veiligheidscpontrole aan de gate kan makkelijk een uur duren.
Maar ik heb ook de indruk dat de stelregel om 3 uur voor vertrek op Schiphol te zijn, vooral commercieel ingegeven is (bedenk je overigens dat buiten drank, sigaretten en de speciale aanbiedingen bijna alles duurder is dan in je eigen winkelcentrum -Schiphol Plaza is zo mogelijk nog duurder-).
Hoe lang van te voren moet/wil je dan op Schiphol zijn. De streeftijd is mede afhankelijk van de reistijd naar Schiphol en het risico daarbij op vertragingen. Ook de vertrektijd is van invloed: 's ochtends is het altijd veel drukken bij zowel de bagagebalies als bij de paspoortcontrole.
Reis je 's middags, hoef je minder reserve voor de reis naar Schiphol in te bouwen én kan je binnen 15 minuten na aankomst al bij de gate staan. Voor de veiligheids controle aan de gate hoef je niet bijzonder vroeg te zijn: zolang er nog een rij staat vertrekt het vliegtuig niet.
Ik ga meestal per trein vanuit Utrecht naar Schiphol en houd met m's USA vakanties meestal 2 uur aan (beetje afhankelijk van de tijden van de nachttrein bij vertrek 's ochtends vroeg).