Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikanen die Nederlandse namen uitspreken!

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
KW1984
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Amerikanen die Nederlanse namen uitspreken!

Bericht door KW1984 »

Mijn naam is Kai maar voor het gemak is mijn Amerikaanse vakantie-roepnaam 'Mike' (b.v. bij starbucks bestelling) :lol:

Ik heb een half jaar in Engeland gewoond, was er van te voren wel bang voor ('Kee'), maar met wat opvoeding kunnen ze het prima uitspreken. Toch voor het gemak soms daar maar een gebruikelijkere roepnaam...
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Mijn naam is Leen maar bij Engelstaligen stel ik mijzelf voor als 'Lynn'
klinkt beter dan "Lean" (zoals in mean) of "Lane"
:wink:
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

dutch_in_seattle schreef:Als mijn Nederlandse cursisten een goede graadmeter zijn, dan zijn de klinkers ui en eu toch problematischer. Als uitspraakoefening laat ik ze altijd woordreeksen als "buil — beul — bijl — boel — baal" zeggen. en wanneer ik die voordoe, dan zie ik de gezichten betrekken. Priceless! ;-)
een klassieker: veel anderstaligen hebben moeite met het verschil tussen -uu- en -oe-, zoals in "ik moet de huur/hoer nog betalen" :lol:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

KW1984 schreef:Mijn naam is Kai maar voor het gemak is mijn Amerikaanse vakantie-roepnaam 'Mike' (b.v. bij starbucks bestelling) :lol:.
Mijn Amerikaanse zoon heet ook Kai en men heeft daar vrijwel nooit problemen mee. Een heel enkele keer als zijn naam wordt geroepen en men weet niet dat hij een jongen is zegt men "Kee", maar dat wordt dan snel verbeterd. Kai is hier geen heel ongewone jongensnaam, want het betekent "zee" in het Hawaiiaans. Ik vind het altijd jammer als mensen hun mooie echte namen veranderen om het makkelijker te maken voor buitenlanders.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
pelsmaker
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door pelsmaker »

Het is niet om de buitenlanders het makkelijker te maken, het is om mijn leven makkelijker te maken. Mike gaat gewoon sneller in Starbucks enzo.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wij hebben onze kinderen bewust namen gegeven die in welk buitenland dan ook redelijk uit te spreken zijn - dachten wij. Maar in de praktijk valt dat toch nog tegen, haha. Onze oogarts denkt steevast dat onze Robin een meisje is, en de simpele naam "Anne" wordt op alle mogelijke manieren uitgesproken, behalve de juiste: Aana, Èna, Èn, ze hoort het allemaal geduldig aan :D
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nou ja, in de Starbucks is het wat anders, daar geef ik ook niet altijd Petra op (hoewel meestal wel), maar ik ken een heel aantal mensen die hier wonen en een Amerikaanse naam hebben aangenomen, in plaats van hun echte naam te gebruiken. Dat vind ik dus jammer, maar ja, mijn mening, iedereen staat natuurlijk vrij de naam te gebruiken die ze willen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wij hebben het trouwens in Zwitserland meegemaakt, dat onze buurvrouw op een gegeven moment vroeg of wij het goed vonden dat ze mijn man voortaan Christian zouden noemen. Dat was echt een bizarre ervaring, dat iemand gewoon eigenhandig een nieuwe naam voor je verzint, omdat hij/zij je eigenlijke naam te moeilijk vindt :lol:
KW1984
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door KW1984 »

Petra/VS schreef:Nou ja, in de Starbucks is het wat anders, daar geef ik ook niet altijd Petra op (hoewel meestal wel), maar ik ken een heel aantal mensen die hier wonen en een Amerikaanse naam hebben aangenomen, in plaats van hun echte naam te gebruiken. Dat vind ik dus jammer, maar ja, mijn mening, iedereen staat natuurlijk vrij de naam te gebruiken die ze willen.
Een andere naam permanent aannemen zou ik ook zeker niet doen hoor, daarvoor ben ik teveel content met me eigen naam haha, maar zoals gezegd kan het een vluchtige (starbucks-achtige) contacten af en toe wel is makkelijk zijn :wink:
Petra/VS schreef:Mijn Amerikaanse zoon heet ook Kai en men heeft daar vrijwel nooit problemen mee. Een heel enkele keer als zijn naam wordt geroepen en men weet niet dat hij een jongen is zegt men "Kee", maar dat wordt dan snel verbeterd. Kai is hier geen heel ongewone jongensnaam, want het betekent "zee" in het Hawaiiaans. Ik vind het altijd jammer als mensen hun mooie echte namen veranderen om het makkelijker te maken voor buitenlanders.
Bedankt voor tip van de Hawaaiianse achtergrond, klinkt toch exotischer dus ga ik vaker gebruiken, want ondanks de Noorse herkomst doet het mensen meestal toch aan de Thaise menu-kaart denken haha...
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Nog voordat ik ooit in het buitenland was geweest, laat staan in Amerika, werkte ik voor een Amerikaans bedrijf in Nederland en had dus wel veel contact met Amerikaanse collega's. Ik heet Jacqueline, en dat wordt op z'n Frans uitgesproken eigenlijk, maar voor de Amerikanen werd ik al snel Jackie. En eigenlijk heb ik dat altijd zo gelaten, in Amerika noem ik mezelf dus ook zo nu. Mijn meisjesachternaam is van oorsprong Italiaans, en daar heeft niemand ooit moeite mee. Handig, die gebruik ik dus ook het liefst als we in Amerika zijn, want van de achternaam van mijn man -met eij erin- kunnen ze echt geen soep maken.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

ned in MO schreef:Dennies, waarom noem je je niet gewoon reindeers? Ter verduidelijking even een rood neusje er bij opzetten :lol:
Mijn schoonouders noemen ons ook The Reindeers - "Oh honey look, the Reindeers are here!"

Zelfs na 14 jaar kunnen ze het nog niet correct uitspreken of spellen - het wordt einjd in plaats van eijnd... alsof dat zo veel logischer is :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik heb een fijne "ch" in mijn achternaam zitten en die wordt dan vaak maar een "k". Meestal gaan Amerikanen heel moeilijk kijken en stoppen ze na de eerste lettergreep om dan heel diep te zuchten en zich hardop af te vragen waar ik vandaan kom. Ik lach altijd maar lief omdat ze het wel proberen wat ik enorm waardeer.

Wat ik zelf echt supergaaf vond was om te ontdekken dat mijn voornaam in Amerika daadwerkelijk best wel eens voorkomt op sleutelhangers/pennen/koppen en andere prullaria. In Nederland heb ik jarenlang tevergeefs gezocht naar die onzin maar het uiteindelijk maar opgegeven van ellende maar hier kan ik soms wel wat vinden. Ik heb al een mini-nummerplaat en een borrelglaasje met mijn voornaam gescoord ;)
girliecathy
Amerikakenner

Bericht door girliecathy »

ik vind het altijd wel grappig welke variaties ze maken bij Starbucks. Het is altijd weer een verassing hoe ze mijn naam op de beker hebben geschreven.
Louise
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Louise »

Hahaha!
Bij mij ook. Ipv van Louise staat er Luiz of Luise oid.
Dochter heet Demi dus dat is makkelijk,maar Jaap wordt toch lastig voor de meeste engelstaligen, dus gebruiken we z'n volledige naam Jacob.
Machteld
Amerikafan

Bericht door Machteld »

Petra/VS schreef:Nou ja, in de Starbucks is het wat anders, daar geef ik ook niet altijd Petra op (hoewel meestal wel), maar ik ken een heel aantal mensen die hier wonen en een Amerikaanse naam hebben aangenomen, in plaats van hun echte naam te gebruiken. Dat vind ik dus jammer, maar ja, mijn mening, iedereen staat natuurlijk vrij de naam te gebruiken die ze willen.
Mijn volledige naam is Machteld, hier in de VS ga ik als Maggie door het leven. Nederlanders hebben soms als moeite met mijn naam, laat staan Engelstalige mensen.
Mak-teld, Mah-tel.. Mijn achternaam is ook nog eens "van .......", ik word ook altijd onder de V geplaatst :lol:

Het is wel lastig als officiële businesses bellen, dan word mijn voor en achternaam zo gemompeld.. En dan moet ik maar gokken dat het voor mij is :P
Ik vind het wel jammer dat ik mijn volledige naam niet kan gebruiken, maar het is gewoon niet anders.
A Dutch girl in Oregon!
Dutch in Oregon op Facebook!
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

Machteld schreef:.
Mijn achternaam is ook nog eens "van .......", ik word ook altijd onder de V geplaatst :lol:
je bent de 2de die dit schrijft, gebeurt dat in NL niet dan?
"Van der straeten" wordt dan onder S geklasseerd? en Van der Beecken onder B? In België vallen alle Vander- Van Der - Van de - en Van gewoon onder V
Of begrijp ik het verkeerd?
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

LeenG schreef:
Machteld schreef:.
Mijn achternaam is ook nog eens "van .......", ik word ook altijd onder de V geplaatst :lol:
je bent de 2de die dit schrijft, gebeurt dat in NL niet dan?
"Van der straeten" wordt dan onder S geklasseerd? en Van der Beecken onder B? In België vallen alle Vander- Van Der - Van de - en Van gewoon onder V
Of begrijp ik het verkeerd?
Dat klopt. In Nederland worden voorvoegsels in namen als 'van', 'van de', 'ten', e.d. bij alfabetisering genegeerd. Dat betekent dus dat je Jan van Straten in het Nederlandse telefoonboek onder 'Straten, Jan van' vindt. Op formulieren en zo vind je vaak zelfs een apart veld voor de voorvoegsels, dus Naam - Voorvoegsel(s) - Achternaam. Onze Taal vindt overigens dat 'tussenvoegsels' een betere aanduiding is: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advie ... senvoegsel .
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

Straf zeg! Dat wist ik ook niet. Bij ons is het ganse Van... Van de... Van den... en dergelijke gewoon je achternaam. Niets tussenvoegsels of iets in die aard. :wink:
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

Handig om weten, een mens leert elke dag iets bij op dit forum :wink:
Moniquemichiel
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Moniquemichiel »

Heeft me wel een keer een probleem opgeleverd. In Nederland wordt ook vaak het voorvoegsel apart vermeld. Bij het boeken van mijn ticket ook. Toen ik uiteindelijk het ticket kreeg hadden ze het voorvoegsel er achter geplakt. Tja, en zo heet ik dus niet. Ticket klopte niet, na een hoop zwarte pieten tussen reisbureau en vliegmaatschappij werd het opgelost. Terwijl ik dan denk , er is hier door een van jullie een fout gemaakt dus los het ook samen maar even op, blijkt dit in de praktijk vaak uitgevochten te moeten worden via de klant. Gelukkig goed gekomen, wel iets om scherp op te blijven.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer