Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vrijheid van Meningsuiting

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Inderdaad, ik had 20 jaar geleden al Amerikaan kunnen worden. Maar dan was ik het Nederlanderschap kwijt geraakt. Toen Nederland de dubbele nationaliteit invoerde (je mag Nederlander blijven als je de nationaliteit van je echtgeno(o)t(e) aanneemt), ben ik daar meteen op gesprongen.

Dat Nederlanderschap zit erg diep, zoals ik herhaaldelijk roep. Plus je krijgt de rest van de EU er 'gratis' bij. Plus mijn in de VS geboren zoon, heeft ook een Nederlands paspoort (mocht hij alleen houden omdat ik bij zijn 18e nog steeds Nederlander was), en dat zou best nuttig kunnen zijn als ze in de VS zouden besluiten de dienstplicht weer in te voeren omdat ze kanonnenvlees nodig hebben in het Midden Oosten.

Ik heb altijd de Amerikaanse politiek gevolgd. Maar ik merk dat ik me daar nuj meer bij betrokken voel, nu ik mee mag doen. Die betrokkenheid uit zich overigens vooral in het werken als vrijwillig verslaggever bij een plaatselijk 'community' radiostation in Minneapolis (KFAI -- op http://www.kfai.org staat in de nieuwsarchieven onder vandaag, dinsdag 5 september, een verhaaltje over de strijd om 'secretary of state' van Minnesota te worden. Voor de liefhebbers).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Mike
Amerikafan

Bericht door Mike »

Richard

Vrijheid van meningsuiting betekent dat je inderdaad mag zeggen wat je denkt, binnen zekere grenzen. Vrijheid van meningsuitng garandeerdt niet dat het geen consequenties zal hebben.
vraag dat maar aan de dixie chick's hahaha
P.C.Calhoun
Amerika-newbie
Contacteer:

Bericht door P.C.Calhoun »

Komisch om te zien hoe iemand, zodra hij iets negatiefs zegt over de Amerikanen, van alle kanten wordt aangevallen, maar iedereen heeft wel iets tegen de botte bijl van (alle) Nederlanders. Ik snap best dat dit een verzamelplaats is van Amerikafans, maar het lijkt een beetje alsof kritiek uit den boze is.

Ik vind dat alleen wat zeggen als je iets vriendelijks te zeggen hebt niet wenselijk (bij gebrek aan een beter woord), als je het hebt over aspecten van een samenleving evalueren. Grappig genoeg gaat het heir bij vrijheid van meningsuiting over iets kunnen zeggen over de blubberdijen van je buurvrouw. Is kritiek anti-Amerikaans?

Deze week nog, heb ik ongezouten kritiek gegeven op een film. De regisseur vond dat erg prettig: dan weet je meteen wat je moet verbeteren voor een volgende film. Met een "don't say nothing at all" houding zal je dat niet kunnen overbrengen.

Wel helpt het als je niet alleen de negatieve elementen eruit haalt; het positieve dient ook gezegd te worden, omdat er ook dingen goed zijn. Alleen het een of alleen het ander vind ik weinig constructief. Van mij mogen Nederlanders wat positiever zijn, maar ik vind de kritische houding (en die mening ventileren) eigenlijk juist een goede eigenschap: dan weet je waar je aan toe bent.

Misschien is dat backstabberverhaal wat overtrokken, maar ik geloof best dat iemand, als hij de negatieve dingen wel identificeert maar niet ventileert, ze toch elders kwijt moet. Zoals mijn baas zei: men praat niet meer met, maar over elkaar. Het is maar een gedachte.

Overigens is dit wel een heel Nederlands forum als de vrijheid van meningsuiting beperkt wordt tot niet-beledigende (lees: gezellige) posts. Als het on-Nederlands is qua botte kritiek, dan is het Nederlands in de betuttelende regelgeving. Daarmee zeg ik niet dat het forum opgeheven moet worden (of erger: dat het stom is), maar dergelijke regels interpreteren als in dit topic vind ik wat overdreven.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

P.C.Calhoun schreef:Deze week nog, heb ik ongezouten kritiek gegeven op een film. De regisseur vond dat erg prettig: dan weet je meteen wat je moet verbeteren voor een volgende film. Met een "don't say nothing at all" houding zal je dat niet kunnen overbrengen.
Er is natuurlijk een onderscheid tussen kritiek nadat het gevraagd is, en ongevraagde kritiek. Ik neem aan dat de regisseur graag kritiek wilde hebben om zijn film te kunnen verbeteren. Daarnaast is er ook een onderscheid tussen kritiek waar de regisseur wat mee kan, of een ongefundeerde opmerking.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
P.C.Calhoun
Amerika-newbie
Contacteer:

Mack schreef:
P.C.Calhoun schreef:Deze week nog, heb ik ongezouten kritiek gegeven op een film. De regisseur vond dat erg prettig: dan weet je meteen wat je moet verbeteren voor een volgende film. Met een "don't say nothing at all" houding zal je dat niet kunnen overbrengen.
Er is natuurlijk een onderscheid tussen kritiek nadat het gevraagd is, en ongevraagde kritiek. Ik neem aan dat de regisseur graag kritiek wilde hebben om zijn film te kunnen verbeteren. Daarnaast is er ook een onderscheid tussen kritiek waar de regisseur wat mee kan, of een ongefundeerde opmerking.
Dus Nederlanders zeggen vooral dingen die ongefundeerd zijn? En ongevraagd een compliment geven is er ook niet bij, neem ik aan? Daar kan iemand ook niks mee.

Ik snap heus wat je wilt zeggen, maar we moeten niet allemaal doen alsof Nederlanders het liefst negatieve onzin tegen hun medemens verkondigen (en Amerikanen stuk voor stuk alleraardigst en constructief zijn). Er zullen er bij zijn die in hun kritiek en negativisme doorschieten, net zoals er Nederlanders zijn die alleen maar positieve opmerkingen maken.

Als ik vrijheid van meningsuiting betrek op de grotere maatschappelijke conflicten (vaak religieus ingegeven), dan vind ik dat men rekening moet houden met verschillende referentiekaders: religieuze mensen moeten snappen dat het bespotten van Mohammed, of ijdel gebruiken van de naam van God niets betekent voor heidenen als ik. Op mijn beurt zou ik het kunnen laten, als ik er toch niks mee bedoel (als ik er wel wat mee bedoel, wordt het lastiger).
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

P.C.Calhoun schreef:
Mack schreef: Er is natuurlijk een onderscheid tussen kritiek nadat het gevraagd is, en ongevraagde kritiek. Ik neem aan dat de regisseur graag kritiek wilde hebben om zijn film te kunnen verbeteren. Daarnaast is er ook een onderscheid tussen kritiek waar de regisseur wat mee kan, of een ongefundeerde opmerking.
Dus Nederlanders zeggen vooral dingen die ongefundeerd zijn? En ongevraagd een compliment geven is er ook niet bij, neem ik aan?
Zeg ik dat?
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
redscorpionsting
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door redscorpionsting »

Ik ben niet mee eens dat je zegt dat alle Amerikanen backstabbers zijn ,sommige Nederlanders kunnen ook goed achterbacks zijn ,wat mij opviel is dat waar ik zat en de manier van doen het gewoon nederland is maar engels talig,vergis je aub niet achterbaks en backstabbing zit in iedermens op zijn tijd.Amerika is zo groot dat je niet kan generaliseren.Vertel op je werk van je succes en je wordt meteen weg gekeken omdat je succes boekt en zij niet ,Wel eens weg gepest op het werk omdat je goed in je vak bent? Dat is backstabbing in Nederland.

Nederlanders zijn toch ook niet allemaal gierig?Lets go dutch :lol: En ondanks hun "backstabbing" zeggen ze je tenminste gedag.
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

achterbaks + backstabbing = achterbacks

Leuk gevonden. :D
P.C.Calhoun
Amerika-newbie
Contacteer:

Mack schreef:
P.C.Calhoun schreef:Dus Nederlanders zeggen vooral dingen die ongefundeerd zijn? En ongevraagd een compliment geven is er ook niet bij, neem ik aan?
Zeg ik dat?
Ik vermoedde dat zo'n vraag zou komen, omdat ik je min of meer woorden in de mond zou leggen. Nee, je zegt het niet, maar wat je zegt in de context van dit topic impliceert het wel. De volgende woorden
Er is natuurlijk een onderscheid tussen kritiek nadat het gevraagd is, en ongevraagde kritiek. [...] Daarnaast is er ook een onderscheid tussen kritiek waar de regisseur wat mee kan, of een ongefundeerde opmerking.
hebben namelijk weinig waarde als ze niet ingaan op wat eerder gezegd is. De bewoording suggereert een tegenstelling, dus die poneerde ik zoals ik die opvatte (na de eerdere discussie die hier gevoerd werd). Doen Nederlanders dat niet, dan is het helemaal geen probleem--en dat is (ogenschijnlijk) wel zo voor de meesten hier.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik heb gewoon kritiek op iedereen. En zie van iedereen de goede kanten. En zeg dat ook zo vaak mogelijk.

Lijkt me de eerlijkste manier.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer