Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Inkopen in Amerika en terugsturen naar Nederland

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dimona
Amerika-expert

Re: Inkopen in Amerika en terugsturen naar Nederland

Bericht door dimona »

vraag123 schreef:Ik betaal al belasting over de goederen die ik in de VS heb gekocht in de VS. Waarom zou ik daar in Nederland nogmaals belasting over betalen?
Tsja. Omdat jij het er toevallig niet mee eens bent, betekent nog niet dat het ok is. Je moet btw betalen omdat dat voor alle produkten geldt die worden ingevoerd, dus ook die in jouw koffer. Binnen de EU kun je de btw terugvragen in het land waar je het hebt gekocht; in de VS gaat dat helaas niet, maar voor die paar procent is het meestal ook nauwelijks de moeite.

Dat gezegd hebbende, vind ik niet dat je roomser hoeft te zijn dan de paus. Niemand gaat moeilijk doen over een paar kledingstukken voor eigen gebruik (maar ik moet zeggen dat ik die films al weer een heel ander verhaal vind).
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

vraag123 schreef:Als je het mij vraagt is de overheid in zo'n situatie de misbruiker. Ze heffen al overal belastingen op, ze mogen een student dan ook best een keer met rust laten. Maar nee hoor, in plaats daarvan helpen ze het hele studiefinanciering systeem omver, gaan ze de OV chipkaart afschaffen en 'maakt het niet uit als er later minder afgestudeerden' zijn.
Ik moet zeggen dat dit soort getier tegen "de overheid" mij altijd mateloos irriteert. De overheid als misbruiker, yeah, sure. Het heet een staatsbegroting, inkomende en uitgaande geldstromen die ongeveer gelijk moeten zijn enzo, je herkent dat vast wel in je eigen context. Jij bent als student een netto-ontvanger, en dat betekent dat jouw leven op dit moment wordt gefinancierd door minstens één belastingbetaler. Dat is vermoedelijk iemand die iedere dag werkt om zijn eigen leven, maar dus ook dat van jou te bekostigen. De overheid is geen geldput waar iedereen maar naar hartelust uit kan graaien. Ik gun jou je stufi, én je OV kaart, én je lage collegegeld, maar er moeten ook zieken in leven worden gehouden en docenten worden betaald. Er moeten keuzes gemaakt worden, en in tijden waarin er overal bezuinigd wordt, zie ik niet in waarom studenten daarbij ontzien moeten worden. En ja, belastingen ZIJN nou eenmaal de belangrijkste inkomstenbron van de overheid, maar misschien heb je zelf nog andere ideeën voor de overheid om aan geld te komen? (En nu ga je vast beginnen over luie ambtenaren enzo....). Sorry ff :offtopic: , maar zoals gezegd: persoonlijke irritaties enzo, het moest er even uit.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Als we toch :offtopic: gaan

Hij heeft wel een punt met ov-kaart. Als je een horizontale lijn trekt ten hoogte van Amsterdam dan is de enige universiteit boven die lijn Groningen. Je zal maar in Almelo wonen en je wilt rechten studeren dan mag je mooi een restproduct bij de NS kopen twv +/- 350 euro per maand.

"Dan moet je maar bij de universiteit gaan wonen". Ja dan heb je gelukkig geen extra kosten als student zijnde want de stufi gaat ook weg.

Antwoord van politiek: "Moet je extra bij gaan lenen". Zit je ineens aan het einde van je studie aan 30.000 euro schuld waardoor je geen hypotheek kan nemen. en ja, het is peanuts vergeleken met Amerikaanse studenten maar het is NL. Waar is deze crisis ook alweer mee begonnen? O ja, iets met schulden...iets met dat NL de grootste hypotheekschuld heeft dus dan kunnen je studieschulden er mooi bij.

Ik ben er allemaal gelukkig vanaf maar ik begrijp dat de huidige student zich keihard gepakt voelt.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Nou, eh, ik studeerde in de jaren 80 en 90 en moest gewoon mijn eigen treinkosten betalen. Ik realiseer me dat een deel van de basisbeurs na mijn tijd is ingeruild voor een OV kaart (basisbeurs voor uitwonenden was in die tijd iets van 600 gulden meen ik) maar je kúnt natuurlijk ook gaan werken. Ik word altijd zo recalcitrant van dat gezeur; alsof de overheid ook maar iets verplicht is aan studenten die nog niets hebben bijgedragen.

Zoals gezegd: ik ben zelf óók student geweest en ik gun iedere student een leningloos bestaan, maar ik heb liever dat de overheid haar geld steekt in de kwaliteit van het onderwijs, dan dat er meutes studenten mee aan de studie worden gehouden.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dat was in de tijd van het eeuwige studeren, geen prestatiebeurs(nu helemaal geen beurs meer) maar gewoon gratis geld(spookstudent), renteloze leningen waardoor studenten massaal geld gingen lenen en spaarrekeningen opende om winst te maken toch? :lol:

Ja de overheid is dat verplicht. Het is hier een verzorgingsstaat en daarom betaal je ook de belastingen van een verzorgingsstaat. Als ze zeggen "we gaan het niet meer doen en daarom krijgt u 1% verlaging van de btw/ib/vpb" dan is het goed. Student gaat later werken dus dan merkt die het zo maar nu houden ze belastingen hoog, sterker nog btw omhoog, en trekken bijna alles weg bij de student. Het enige wat er nu nog is, is het relatief lage collegegeld die volgens mij lager is in België maar ok.

Bijna iedere student werkt er nu al bij. Maar ze kunnen niet meer gaan werken want studeer je langer en dat kost je weer geld. Soort van spiraaltje.
vraag123
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door vraag123 »

De 80 euro studiefinanciering per maand...? :P
En mijn ouders werken ook, dus zij dragen er ook gewoon aan mee.
Daarnaast is heel de reis naar de VS door ons zelf betaald, de overheid heeft daar toch ook niet aan mee geholpen...
Visum alleen al kostte rond de 2200 euro (met verzekeringen, visum hulp, aanvragen, kosten, bemiddeling e.d.).
En dan nog vliegticket + hotel + verblijf etc. Ja, krijg een 'uitwonende beurs', maar geloof mij, daar mee red je het hier nog geen week lol. Heb volgens mij de uitwonende beurs uitgegeven aan de taxi van JFK naar mijn hotel :lol: :lol:
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''

- Clint Eastwood in ''The Outlaw Josey Wales (1976)'' (IMDb Link)
vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

600 gulden van die tijd is 600 euro van nu.
Het is niet zo dat die 600 guldens nu de waarde van zo'n 280 (?) euro vertegenwoordigen.
Ik heb de gulden tijdperk niet echt meegemaakt, maar herinner me er wel het een en ander van en van wat ik van anderen hoor.

Een product dat destijds 1 gulden was, is nu 1 euro geworden, terwijl 1 gulden zo'n 0,40 eurocent zou zijn.
Maar die 600 gulden stufi is geen 600 euro geworden (dus naar waarde/koopkracht van de munt), maar letterlijk omgerekend.

Ik weet zeker dat jij met 600 gulden meer kon doen, dan wat je nu met 280 euro kunt doen.
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''

DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Toen je met een knaak een groot patat met kon kopen bij de patattent op de hoek. Jammer hoor, mooie vuurtoren op het briefje...

Edit: stufi is natuurlijk niet voor buitenlandse stages.
vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

Dat weet ik. Maar buitenlandse stages zijn een verplicht onderdeel van mijn studie, dus als de overheid studies echt wil financieren, zouden ze daar wat aan doen. Mijn stage in de VS gaat tot zo'n 6x het jaarlijkse collegegeld kosten. Dan is het toch niet gek dat ik om wat hulp/steun van de overheid vraag als het gaat om buitenlandse aankopen, die zij weer zo graag willen belasten...

DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Binnen de eu mag niet?
vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

Binnen de EU mag, maar de helft kiest voor Europa, de andere helft (of iets meer) voor het echte buitenland.
Wat heb je aan een internationale business studie als je enkel in Europa blijft. Wel iets, maar je mist naar mijn mening de echte experience... :O

DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Duitsland is wel een behoorlijke en nee dat is niet een soort NL haha, maar ik snap de aantrekkingskracht van NYC.
vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

DejaVu schreef:Duitsland is wel een behoorlijke en nee dat is niet een soort NL haha, maar ik snap de aantrekkingskracht van NYC.
Van de 100+ gingen er volgens mij maar een paar naar Duitsland. Belgie trok meer mensen :p. De rest ging wel verder weg dan belgie of Duitsland :P

dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

vraag123 schreef:Maar buitenlandse stages zijn een verplicht onderdeel van mijn studie, dus als de overheid studies echt wil financieren, zouden ze daar wat aan doen. Mijn stage in de VS gaat tot zo'n 6x het jaarlijkse collegegeld kosten. Dan is het toch niet gek dat ik om wat hulp/steun van de overheid vraag als het gaat om buitenlandse aankopen, die zij weer zo graag willen belasten...
Het is duidelijk, je hebt mijn punt volledig gemist, maar we gaan wel erg off topic nu, dus ik laat het hier maar bij.
vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

Haha, dat is wel een heel gemakkelijk excuus om een discussie te beeindigen :P.

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

vraag123 schreef:Maar buitenlandse stages zijn een verplicht onderdeel van mijn studie, dus als de overheid studies echt wil financieren, zouden ze daar wat aan doen. Mijn stage in de VS gaat tot zo'n 6x het jaarlijkse collegegeld kosten.
Niemand verplicht je om een dergelijk duur land uit te kizen.

vraag123 schreef:Dan is het toch niet gek dat ik om wat hulp/steun van de overheid vraag als het gaat om buitenlandse aankopen, die zij weer zo graag willen belasten...
Ja, dat is wel gek. Als je de lusten wil, accepteer dan ook de lasten. Waarom moeten wij meebetalen aan jouw plezieraankopen?
Begrijp me niet verkeerd, iedereen hier gunt je van harte een geweldige stage waarmee je ongetwijfeld een toptijd tegemoet gaat, maar accepteer dan ook dat daar bepaalde kosten aan vast zitten.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Je kan ook hier in Spanje stage lopen. Retourtje van 80 euro met Ryanair, goedkope huisvesting, mooi weer, wat wil je nog meer??
vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

Dat accepteer ik ook, anders zou ik dit niet doen. Maar blijkbaar lees jij alleen wat jij wilt lezen.
Het ging mij namelijk om het feit dat de Nederlandse overheid alles wilt belasten. Belasting hierop, belasting daarop. Zelfs op erven en schenken staan er belastingen. Zelfs voor een begrafenis (en de onderhoud die volgt) moet je tienduizenden euro's betalen. Het gaat hier al zelfs zo ver dat velen zich zorgen maken over het bekostigen van hun eigen begrafenis.

En dat vinden jullie natuurlijk doodnormaal...

vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Maar wie moet dan jouw begrafenis betalen? Ik?
Voor begrafeniskosten kun je je toch gewoon verzekeren?
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

begrafeniskosten zijn geen belasting ;)

tienduizenden euros? Heb je een eigen tombe?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer