Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom zijn veel Amerikanen gemakzuchtig?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Figment
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 60
Contacteer:

Re: Waarom zijn veel Amerikanen lui?

Bericht door Figment »

Als ik 9 dagen achtereen heb gewerkt en ik ben vervolgens 1 dag vrij, dan zou ik ook wel op die ene vrije dag lekker in m'n pyama boodschappen willen doen. Maar als ik dat hier doe dan ben ik gelijk de gek van de buurt. Het is toch heerlijk dat dit in de VS wel kan zonder dat er vreemd tegenaan wordt gekeken! Op de enkele persoon na, die je gelijk het stempel van luiheid geeft...
Ik vind sowieso dat sommige mensen heel erg snel met hun oordeel klaar staan. Wat maakt het uit of iemand op pantoffels of gympen of hoge hakken boodschappen doet? Je kent desbetreffende persoon niet en je hebt geen idee waarom iemand zo gekleed gaat of waarom iemand naar de drive through mcdonalds gaat. Misschien is iemand ooit beroofd bij een atm of heeft ie een overval meegemaakt bij mcdonalds waardoor ze zich prettiger voelen bij een drive through. Misschien is iemand gewoon doodop van het zware werk, is ie onderweg naar een belangrijke bespreking, zit de auto vol met jengelende kinderen of is ie ziek en heeft ie een pijnaanval. Mensen hebben geen idee wat er in een ander omgaat. Om dan maar gelijk te zeggen dat iemand lui is, vind ik erg kortzichtig. Je kan pas over iemand oordelen als je zelf in zijn/haar schoenen hebt gelopen.
Traveling to the USA since 1981

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
vraag123
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door vraag123 »

Ja, iedereen die bij de McDrive langs gaat heeft vast wel iets dramatisch meegemaakt... Binnenkort psychologen bij de McDonalds :P.

Zelf kan ik echt niet in mijn pyjama anderen ontmoeten. Zelfs niet hier n het hotel :oops: .
Elke keer als ik wat wil vragen, trek ik mijn normale kleren aan, ga naar beneden, doe mijn ding, terug omhoog en weer pyjama aan.

Thuis en bij vrienden overigens niet zo, vooral bij vreemden :P.
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''

- Clint Eastwood in ''The Outlaw Josey Wales (1976)'' (IMDb Link)
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Jammer dat je zoveel (voor)oordelen hebt. Ik zou proberen toch met een wat minder gekleurde bril naar je omgeving te kijken. Je bent nu een paar dagen hier in de VS (ik vind het wel grappig je te "volgen" want mijn 20-jarige zoon is op het moment voor vijf maanden in Duitsland en in net zo'n voor hem heel andere omgeving) en zo te lezen heb je al allerlei stereotypen bedacht. Er wonen wel 300 miljoen mensen in dit land en in New York zo ongeveer de helft van de bevolking van Nederland. Je vindt hier van alles, van enorme fitness- en gezondheidsfreaks tot 100 procent "couch potatoes". Van mensen, die met hoge hakken en een rokje gaan "hiken" over de rotsen bij Great Falls hier (echt, ik heb ze gezien) tot mensen, die het lekker vinden in een makkelijke broek (die waarschijnlijk niet eens hun pyama is, maar er voor het Nederlandse oog zo uitziet) te lopen. Live and let live, ik blijf het een fijne houding ten opzichte van anderen vinden. Als jij straks als het warmer wordt lekker in een capri broek gaat lopen kan dat ook allemaal, al zou een Amerikaanse man daar niet dood in gevonden willen worden om eens een mooie Amerikaanse uitdrukking te gebruiken ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Sarissa
Amerika-ontdekker

Bericht door Sarissa »

Buiten de deur je pyjama aanhebben is toch wel iets waar ik een lijn trek. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Misschien niet tolerant of zo maar ik vind het gewoon echt niet staan :) Ik snap de logica er achter ook niet goed. Als je boodschappen doet in je pyjama en je komt dan thuis en wil gaan slapen dan moet je alsnog iets anders aantrekken. Tenzij je met de pyjama die je net buiten aan hebt gehad nu weer in bed duikt. Dat is natuurlijk ook niet erg fris.
vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

Wat is een capri broek? Ik houd niet van korte broeken, als dat een capri broek is.
Houd het liever gewoon 'normaal' :P.
''I always heard there were three kinds of suns in Kansas, sunshine, sunflowers, and sons-of-bitches.''

vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

Het lijkt mij sterk dat als je n je pyjama boodschappen doet, je bezweet/vies terugkomt en behoefte heb aan het verwisselen van je pyjama? Ik zou mijn pyjama in zo'n situatie ook gewoon aanhouden hoor. Je gaat toch niet je pyjama verwisselen omdat je misschien 15 minuten buiten bent geweest? Dat vind ik ook zo overdreven :P.

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

vraag123 schreef:Wat is een capri broek?
http://tinyurl.com/bxt6nyy
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

driekwartsbroek dus :p

AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

vraag123 schreef:Wat is een capri broek?
Inderdaad driekwartsbroeken. Mijn schoonmoeder (Canadese) noemt ze ook al eens "pedal pushers", dat is een oudere term denk ik :wink:
Figment
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 60
Contacteer:

Bericht door Figment »

Wij Nederlanders vinden onszelf over het algemeen ongelooflijk tolerant en ruimdenkend. Maar o wee als je een beetje afwijkt van de gebaande paden, want dan krijg je meteen een stempel opgedrukt. Ik blijf erbij dat sommige mensen wel heel erg snel hun oordeel klaar hebben staan, zonder ook maar een beetje de moeite te nemen om verder te denken.
vraag123 schreef:Ja, iedereen die bij de McDrive langs gaat heeft vast wel iets dramatisch meegemaakt... Binnenkort psychologen bij de McDonalds :P.
Met dit antwoord loop je volledig langs de andere opties heen die ik heb geschreven. Waaronder dat iemand wellicht een heel drukke dag heeft en even snel iets wil eten. Of dat iemand een auto vol met jengelende kinderen heeft en daar liever niet mee naar binnen gaat. Er kunnen tientallen redenen zijn waarom iemand langs een mcdrive of drive through atm gaat. Ik heb er een paar opgenoemd, maar jij pikt er eentje uit en hebt gelijk je vooroordeel klaar.

Sarissa schreef:Buiten de deur je pyjama aanhebben is toch wel iets waar ik een lijn trek. Dat vind ik gewoon echt niet kunnen. Misschien niet tolerant of zo maar ik vind het gewoon echt niet staan :) Ik snap de logica er achter ook niet goed. Als je boodschappen doet in je pyjama en je komt dan thuis en wil gaan slapen dan moet je alsnog iets anders aantrekken. Tenzij je met de pyjama die je net buiten aan hebt gehad nu weer in bed duikt. Dat is natuurlijk ook niet erg fris.
Ik heb weleens in een pyjama topje door de Universal Studios gehuppeld. Ik had een heel leuke spongebob pyjama gekocht, waarvan ik het topje heb gecombineerd met een spijkerbroek. Het stond hartstikke leuk, zat heerlijk en ik heb er die dag vele complimentjes over gekregen. niemand die in de gaten had dat ik dus eigenlijk in een halve pyjama rondliep...
Bovendien, als ik 9 dagen achterelkaar op de psychiatrische afdeling heb gewerkt en ik heb vervolgens 1 dag vrij om daarna weer 6 dagen non stop op de CVA afdeling te werken, dan wil ik het mij op die ene vrije dag zo relaxt mogelijk maken. Dan vind ik het heerlijk om de hele dag in een pyjama rond te lopen. En als ik dan ook in die pyjama boodschappen wil doen, dan moet ik dat zelf weten. Ik vind het zo jammer dat je hier gelijk als raar, vies of lui wordt bestempeld... Slapen doe ik nl niet in die pyjama, dat doe ik in mijn blootje.

Wij weten niet wat er in een ander omgaat, maar we hebben wel gelijk onze mening klaar. Petra zei het hierboven ook al: Live and let live. Als iedereen nou eerst eens zelf in de spiegel zou kijken ipv zo op anderen te letten, dan zouden we heel wat prettiger leven.
Traveling to the USA since 1981

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Wij weten niet wat er in een ander omgaat, maar we hebben wel gelijk onze mening klaar. Petra zei het hierboven ook al: Live and let live. Als iedereen nou eerst eens zelf in de spiegel zou kijken ipv zo op anderen te letten, dan zouden we heel wat prettiger leven.
Amen!!

Als emigrant, weliswaar binnen Europa, erger ik me behoorlijk aan sommige meningen in dit topic. En ik maak het ook mee als Nederlanders hier op vakantie komen. Binnen drie dagen vormen ze zich een mening over dingen die 'raar' zijn in ons land. Vrouwen die in duster over hun kleren heen in het dorp lopen, is hier heel normaal. De oudere Spaanse huizen hebben vaak geen verwarming en ze doen dit dus echt tegen de kou, zowel binnenshuis als buitenshuis. Ik ben er allang aan gewend, al doe ik er zelf niet aan mee. En zo kan ik nog heel veel voorbeelden geven.

Ik heb het niet over Ziva, als topicstarter, maar vooral over degene die naar een paar dagen blijkbaar al weten hoe een land werkt. Nog even wel terug naar Ziva, jij was degene die hier ooit neus en lippen door vertelde dat je emigreren binnen Europa niet als emigreren zag, maar meer als verhuizen. Ik denk dat je raar op zou kijken als je hier in Spanje zou merken hoe groot de cultuurverschillen zijn met Nederland, om over de taal nog maar niet te spreken.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik moest gisteravond aan dit topic denken. Ik zat met mijn vriendin/collega/klasgenoot in een restaurant aan ons project voor klas te werken. Ze vertelde me dat ze deze week 35 uur gewerkt had als nurse educator, plus 25 uur op de IC. Daarbij neemt ze klassen voor een master's. Ze was net wakker omdat de afgelopen nacht gewerkt had, en zei dat ze niet eens uit haar pyama wilde komen (ze was netjes gekleed). Hierna moest ze nog boodschappen gaan doen. Ik bedacht me dat als iemand haar nu dus door de drive through zou zien gaan, of ergens dichtbij parkeren, zou ze als lui bestempeld worden. Mag ik er ook nog bij zeggen dat ze pas een paar maanden geleden kankervrij verklaard is?
Nee, je weet echt niet wat er in iemand omgaat. Er is vast luiheid, en ook veel gemakzucht. Vergeleken met hoe onze grootouders geleefd hebben zijn we allemaal watjes. Geen stroom, water uit de pomp, de was doen op de hand voor 9 kinderen, ze zouden ons allemaal als lui verklaren tegenwoordig.

Laatst zag ik dit filmpje, ik vond het zo mooi gedaan " onclick="window.open(this.href);return false;
Over nadenken wat er in een ander omgaat.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

nieuwenoord schreef:Ik ben er allang aan gewend
Daarmee zeg je het: jij bent er aan gewend; iemand die net komt kijken nog niet. Natuurlijk kun je niet een land of een bevolking weg zetten als "raar" vanwege bepaalde gebruiken, maar het is toch niet vreemd dat mensen die nog niet gewend zijn, heel raar opkijken als er iemand met pantoffels bij de Walmart staat? Ik denk dat er echt maar heel weinig mensen zijn die dat soort dingen bij een eerste (of tweede of derde) confrontatie zó open minded kunnen benaderen dat ze geheel zonder oordeel zijn. Ja, natuurlijk, na 5 jaar weet je niet beter meer, maar als je het écht niet (meer) raar of vreemd vindt, waarom zou je het dan zelf niet doen? Oordelen hebben we allemaal, de één slaagt er alleen iets beter in om er mee om te aan dan de ander.

Edit: typo
Laatst gewijzigd door dimona op 17 mar 2013, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

De hele wereld(behalve japan) vindt het raar dat we rauwe vis eten ;)
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Maar iets raar vinden zal nooit meer diepgang krijgen als je niet de moeite neemt om je te verdiepen in het waarom van veel dingen. En dat vind ik vaak jammer.
vraag123
Amerikafan

Bericht door vraag123 »

Eskimo's vinden het ook niet raar om rauwe vis te eten :o.
(Rauwe vis-eters :p ).

dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Het is normaal dat mensen een oordeel hebben over nieuwe situaties. Je vergelijkt alles met de wereld zoals jij die kent of zoals die volgens jou in elkaar zit. Het is dus helemaal niet raar dat mensen na drie dagen in een nieuw land een oordeel hebben dat misschien niet zo aardig overkomt. Pas als je langere tijd in een nieuwe omgeving zit, worden dingen "normaal" en kun je ook beter de achtergrond ervan begrijpen. Dat mensen tijdens een twee weken durende vakantie in Spanje geen zin hebben om zich te verdiepen in het hoe en waarom van culturele verschillen, kun je ze nauwelijks kwalijk nemen. Het gros komt voor het lekkere weer en heeft helemaal geen zin om diep na te denken tijdens de vakantie. Jammer voor de gemiste kans om zichzelf en hun kennis te verrijken, dat wel. Maar in feite oordeel ik nu daarmee ook weer over hen :wink:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Naar mijn mening is er wel een verschil tussen dingen, die anders zijn in een cultuur, opmerken, wat iedereen doet, natuurlijk, en ze meteen ook maar raar vinden en zoals sommigen in dit draadje zelfs "niet vinden kunnen". Natuurlijk vergelijkt iedereen met zijn of haar "normaal", maar dat wil toch niet zeggen dat het "normaal" van een ander "niet kan"?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dat vreemde gedoe is toch lekker!

Wie zit er nou niet eens op een bankje in een ander land(kan ook gewoon in NL trouwens) naar andere mensen te kijken. St. Tropez is ideaal, oude mannetjes met aan elke arm een meisje van 20. Mensen die aan boord gaan van luxe jachten en heel erg graag gezien willen worden zodat ze op en neer blijven lopen van jacht naar wal.

lekker toch?! :mrgreen:

edit: ik kan echt uren op zo'n bankje zitten, lekker een drankje en broodje erbij. Vakantie is genieten :mrgreen:
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

DejaVu schreef: edit: ik kan echt uren op zo'n bankje zitten, lekker een drankje en broodje erbij.
Wel met je konijnen pantoffels aan toch hè?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer