Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Waarom zijn veel Amerikanen gemakzuchtig?
Re: Waarom zijn veel Amerikanen lui?
De plaatselijke bevolking heeft dan zoiets van zit zo'n toerist weer uren op een bankje...rare lui... 

- Figment
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 60
- Contacteer:
Het is heel logisch dat als jij in een nieuw land bent, je verbaasd bent over bepaalde gewoontes en gek staat te kijken als je iemand in pyjama en op konijnenpantoffels door de supermarkt ziet wandelen. Dat zal ik niet betwisten.
Maar wat mij een beetje tegen de borst stuit, is dat er gelijk een stempel op desbetreffende persoon (of zelfs het hele land) wordt gedrukt.
Goed, je ziet een paar keer iemand "raar" gekleed over straat lopen en je ziet mensen door een drive through rijden. Kan je dan gelijk zeggen dat die persoon lui is of vies (omdat ze met dezelfde kleding het bed induiken) ? Of beweer je gelijk maar dat het hele land lui is?
Wat is er eigenlijk mis met een drive through? En wat doet de persoon in pyjama en konijnenpantoffels voor kwaad? Als je het geen gezicht vindt dan kijk je toch de andere kant op?
Hier nog een voorbeeld: Als je bij mij op het werk langskomt en je ziet dat ik de lift neem, wordt er dan gelijk gedacht van 'oh, wat is dat een lui persoon zeg.'? Waarschijnlijk wel. In ieder geval door sommige mensen. Anderen zullen er niet eens op letten.
Maar als je weet dat ik 's ochtends om 6 uur ben begonnen en al de hele dag de trap op en neer ren, en vervolgens om 16:00 uur een keertje de lift pak, wordt er dan nog steeds gedacht dat ik lui ben? Op het moment dat je de achtergrond kent, ga je anders denken.
Jammergenoeg nemen veel mensen niet de moeite om de achterliggende reden te begrijpen. Ze staan gelijk met hun vooroordeel klaar, wat enkel is gebaseerd op een moment opname. Dus ja, er is wel degelijk een groot verschil tussen vreemd staan te kijken van iets en gelijk een persoon veroordelen.
Maar wat mij een beetje tegen de borst stuit, is dat er gelijk een stempel op desbetreffende persoon (of zelfs het hele land) wordt gedrukt.
Goed, je ziet een paar keer iemand "raar" gekleed over straat lopen en je ziet mensen door een drive through rijden. Kan je dan gelijk zeggen dat die persoon lui is of vies (omdat ze met dezelfde kleding het bed induiken) ? Of beweer je gelijk maar dat het hele land lui is?
Wat is er eigenlijk mis met een drive through? En wat doet de persoon in pyjama en konijnenpantoffels voor kwaad? Als je het geen gezicht vindt dan kijk je toch de andere kant op?
Hier nog een voorbeeld: Als je bij mij op het werk langskomt en je ziet dat ik de lift neem, wordt er dan gelijk gedacht van 'oh, wat is dat een lui persoon zeg.'? Waarschijnlijk wel. In ieder geval door sommige mensen. Anderen zullen er niet eens op letten.
Maar als je weet dat ik 's ochtends om 6 uur ben begonnen en al de hele dag de trap op en neer ren, en vervolgens om 16:00 uur een keertje de lift pak, wordt er dan nog steeds gedacht dat ik lui ben? Op het moment dat je de achtergrond kent, ga je anders denken.
Jammergenoeg nemen veel mensen niet de moeite om de achterliggende reden te begrijpen. Ze staan gelijk met hun vooroordeel klaar, wat enkel is gebaseerd op een moment opname. Dus ja, er is wel degelijk een groot verschil tussen vreemd staan te kijken van iets en gelijk een persoon veroordelen.
Traveling to the USA since 1981
Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
En zelfs al ben je om 10pm gaan slapen, om 7am opgestaan, en kom je om 9am op je werk aan en besluit jij om de lift te nemen naar de 2de verdieping, wat dan nog?! Dat is toch jouw goed recht! Om iemand daarom al als 'lui' te bestempelen? 

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
In Nederland kom ik ook wel eens dingen tegen die ik niet vind kunnen of raar vindt.
Ja, de hele dag en nacht in dezelfde pyjama rondhangen vind ik niet fris en iets dat duidelijk herkenbaar is als pyjama buiten dragen vind ik inderdaad vreemd.
Nou zal iemand die graag boodschappen doet in zijn nachtkleding ongetwijfeld zich daar helemaal niks van aantrekken dat ik dat vind
maar alsnog heb ik daar wel een mening over.
Heeft ook niet zoveel met de VS te maken hoewel ik dit fenomeen inderdaad alleen daar ben tegengekomen (maar ook natuurlijk niet elke Amerikaan doet dat, het zijn uitzonderingen uiteindelijk die op die manier boodschappen doen)\
Nu ik er over nadenk, toen ik Engeland studeerde heb ik het daar ook wel eens gezien. De supermarkt stond vlak naast een housing estate en daar heb ik voor het eerst mensen in een ochtendjas en slippers boodschappen zien doen. Ik weet nog dat alle internationale studenten dit ook een vreemd fenomeen vinden. In Nederland heb ik het nooit gezien maar het zal ook vast wel eens voorkomen.
Ik heb er geen oordeel over wat betreft luiheid hoewel het wel wat lui is als je niet 10 minuten de tijd hebt om je even te wassen 's ochtends en iets aan te trekken. Dat kost echt nauwelijks moeite. In elk geval zie ik het op zich niet als luiheid maar als niet netjes, gebrek aan decorum. Wat overigens natuurlijk geen positiever oordeel is dan luiheid.
Natuurlijk heb je in een ander land andere gewoontes en het is logisch om je daarin te verdiepen. Echter daarom zijn sommige gewoontes nog wel onzinnig of gewoon iets waar je niet achter staat. Ik verdiep me altijd in de gewoontes waar ik ben en meestal zijn dingen volkomen logisch. Soms kom je echter dingen tegen waar je zelf niet achterstaat of is er eigenlijk geen echte reden. En als het om een culturele gewoonte gaat dan probeer je daar uiteraard met respect mee om te gaan. Op vakantie is dat juist makkelijk. Echter als je ergens gaat wonen dan kan dat soms botsen en dan moet je een eigen manier vinden om hiermee om te gaan.
In dit topic gaat het nou niet om hele serieuze dingen maar meer over kleine dingen waar anderen zich over verbazen.
Boodschappen doen in pyjama is geen typische Amerikaanse gewoonte in de zin dat de meeste Amerikanen dit doen of dat dit een culturele reden heeft of dat er van alles achter zit. Het heeft dus niet zoveel met een andere cultuur te maken of met respect hebben voor een andere cultuur. Genoeg Amerikanen die het zelf ook raar vinden. En daar hoeven de pyjama dragers zich uiteraard niks van aan te trekken. Die vrijheid gaat twee kanten op.
Ja, de hele dag en nacht in dezelfde pyjama rondhangen vind ik niet fris en iets dat duidelijk herkenbaar is als pyjama buiten dragen vind ik inderdaad vreemd.
Nou zal iemand die graag boodschappen doet in zijn nachtkleding ongetwijfeld zich daar helemaal niks van aantrekken dat ik dat vind

Heeft ook niet zoveel met de VS te maken hoewel ik dit fenomeen inderdaad alleen daar ben tegengekomen (maar ook natuurlijk niet elke Amerikaan doet dat, het zijn uitzonderingen uiteindelijk die op die manier boodschappen doen)\
Nu ik er over nadenk, toen ik Engeland studeerde heb ik het daar ook wel eens gezien. De supermarkt stond vlak naast een housing estate en daar heb ik voor het eerst mensen in een ochtendjas en slippers boodschappen zien doen. Ik weet nog dat alle internationale studenten dit ook een vreemd fenomeen vinden. In Nederland heb ik het nooit gezien maar het zal ook vast wel eens voorkomen.
Ik heb er geen oordeel over wat betreft luiheid hoewel het wel wat lui is als je niet 10 minuten de tijd hebt om je even te wassen 's ochtends en iets aan te trekken. Dat kost echt nauwelijks moeite. In elk geval zie ik het op zich niet als luiheid maar als niet netjes, gebrek aan decorum. Wat overigens natuurlijk geen positiever oordeel is dan luiheid.
Natuurlijk heb je in een ander land andere gewoontes en het is logisch om je daarin te verdiepen. Echter daarom zijn sommige gewoontes nog wel onzinnig of gewoon iets waar je niet achter staat. Ik verdiep me altijd in de gewoontes waar ik ben en meestal zijn dingen volkomen logisch. Soms kom je echter dingen tegen waar je zelf niet achterstaat of is er eigenlijk geen echte reden. En als het om een culturele gewoonte gaat dan probeer je daar uiteraard met respect mee om te gaan. Op vakantie is dat juist makkelijk. Echter als je ergens gaat wonen dan kan dat soms botsen en dan moet je een eigen manier vinden om hiermee om te gaan.
In dit topic gaat het nou niet om hele serieuze dingen maar meer over kleine dingen waar anderen zich over verbazen.
Boodschappen doen in pyjama is geen typische Amerikaanse gewoonte in de zin dat de meeste Amerikanen dit doen of dat dit een culturele reden heeft of dat er van alles achter zit. Het heeft dus niet zoveel met een andere cultuur te maken of met respect hebben voor een andere cultuur. Genoeg Amerikanen die het zelf ook raar vinden. En daar hoeven de pyjama dragers zich uiteraard niks van aan te trekken. Die vrijheid gaat twee kanten op.
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Mooi gezegd
Ik denk dat de schrijvers in dit topic het allemaal veel groter zijn gaan maken dan het aanvankelijk bedoeld was. Ziva constateerde een reeks gebruiken waarvan zij zich, in eerste instantie, afvroeg of het met luiheid of met iets anders te maken had. Zelf stelde ze nog dat ze de titel van het topic bewust wat overdreven had. Ik snap niet zo goed waarom er nu een ellenlange, en bovendien vrij serieuze, discussie ontstaan is over pyama's in supermarkten
Maar goed, ik ga ook niet in mijn pyama naar de supermarkt. Hooguit op zondag in een sportbroek en sneakers. In mijn pyama zou ik dus nooit doen, maar wel in iets gemakkelijks omdat ik doordeweeks altijd al zo 'opgedoft' ben (hakken, nette kleren). Pantoffels vind ik niet iets om op straat mee te lopen, daar wil ik thuis mee op de bank kunnen kruipen.
Goed, ieder z'n ding.

Ik denk dat de schrijvers in dit topic het allemaal veel groter zijn gaan maken dan het aanvankelijk bedoeld was. Ziva constateerde een reeks gebruiken waarvan zij zich, in eerste instantie, afvroeg of het met luiheid of met iets anders te maken had. Zelf stelde ze nog dat ze de titel van het topic bewust wat overdreven had. Ik snap niet zo goed waarom er nu een ellenlange, en bovendien vrij serieuze, discussie ontstaan is over pyama's in supermarkten

Maar goed, ik ga ook niet in mijn pyama naar de supermarkt. Hooguit op zondag in een sportbroek en sneakers. In mijn pyama zou ik dus nooit doen, maar wel in iets gemakkelijks omdat ik doordeweeks altijd al zo 'opgedoft' ben (hakken, nette kleren). Pantoffels vind ik niet iets om op straat mee te lopen, daar wil ik thuis mee op de bank kunnen kruipen.
Goed, ieder z'n ding.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het aantal mensen mensen in Amerika dat in Piama naar de supermarkt gaat is ook heel gering hoor. Vandaagf in de walmart geweest en niemand in piama of op bunnyslippers gezien.
In nederland (generaliserend) doft men zich op voor dat men naar de supermarkt gaat want o wee als je per ongeluk iemand tegenkomt die je kent
Wat zullen ze dan wel niet denken en aan hun vrienden vertellen? schaam schaam schaam. Wat dat betreft vind ik opgedoft naar de supermarkt gaan bijna net zo raar als in piama en bunnyslippers.
In nederland (generaliserend) doft men zich op voor dat men naar de supermarkt gaat want o wee als je per ongeluk iemand tegenkomt die je kent

- RiverCola
- Amerika-expert
NIET??? Wel goed gekeken??ned in MO schreef:Het aantal mensen mensen in Amerika dat in Piama naar de supermarkt gaat is ook heel gering hoor. Vandaagf in de walmart geweest en niemand in piama of op bunnyslippers gezien.

Dat is dan ook weer onzin. Ik stel net hierboven dat ik met sneakers en sportbroek naar de supermarkt ga in het weekend. En velen met mij. Als ik door de weeks vanuit mijn werk naar de supermarkt ga, ja, dan ben ik 'opgedoft'. Net als zoveel anderen... Tja... Er zullen vast mensen zijn die niets te doen hebben op een dag en toch een dikke laag mascara opsmeren voordat ze naar buiten gaan voor een doosje eieren, net zoals er mensen zijn die hun pyama niet uittrekken. Jongens, het is de discussie niet waard.ned in MO schreef:In nederland (generaliserend) doft men zich op voor dat men naar de supermarkt gaat want o wee als je per ongeluk iemand tegenkomt die je kentWat zullen ze dan wel niet denken en aan hun vrienden vertellen? schaam schaam schaam. Wat dat betreft vind ik opgedoft naar de supermarkt gaan bijna net zo raar als in piama en bunnyslippers.

Ja inderdaad het is hier net Victoria's Secret bij de Albert Heijn.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb het niet over uit werk komen en langs de supermarkt gaan.
Ik heb het over zondagmorgen even naar de bakker gaan voor brood(ik neem aan dat ze open zijn in dit geval), weer terug naar huis en de rest van de dag thuis zijn. Welke vrouw gaat er in Nederland zonder het haar gestyled te hebben en met wat make up op naar die bakker?
Ik bedoel maar
Ik heb het over zondagmorgen even naar de bakker gaan voor brood(ik neem aan dat ze open zijn in dit geval), weer terug naar huis en de rest van de dag thuis zijn. Welke vrouw gaat er in Nederland zonder het haar gestyled te hebben en met wat make up op naar die bakker?
Ik bedoel maar
- RiverCola
- Amerika-expert
Ik niet. Ik doe mijn haar in een knot, kwak wat water over mijn gezicht en trek wat makkelijks aan. Dan loop ik naar de overkant van de straat, want daar zit de bakker, en koop ik brood. Come on....we leven niet meer in de jaren '50.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
jij hoort in de walmart thuis 
Edit: toch niet want je hebt de moeite gedaan om je haar in een knot te doen en water over je gezicht te gooien

Edit: toch niet want je hebt de moeite gedaan om je haar in een knot te doen en water over je gezicht te gooien

- vana
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je kuntwel merken dat Ned in Mo al een hele tijd niet meer in Nederland woont

- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
moah, afgelopen jaar twee keer naar Nederland geweest hoor. Niemand in de stad zien rondlopen alsof ie net uit zijn bed kwam hoor?
- RiverCola
- Amerika-expert
Dan moet ik toch nog even iets verduidelijken: Als mijn haar in een knot zit en ik heb iets sportiefs aan, zie ik er níet uit alsof ik net uit bed kom. Zo zou ik toch de straat niet opgaan, kom op zeg! 

- DixieChick
- Amerika-expert
Maar als je zegt dat je iets wel lui vindt, dan is toch een oordeel? Ik bedoel, who cares waar iemand wel of geen tijd voor neemt of heeft, het feit dat je een ding als lui bestempeld maar iets anders niet, dan is dat toch een oordeel? Niet dat een oordeel vellen nou zo erg is, maar ik merk dat veel mensen roepen dat ze geen oordeel vellen en dat alles kan, maar dat dit of dat toch echt wel heel vreemd/raar/whatever is. Iemand zei het eerder al, Nederlanders doen zich graag voor als heel tolerant, behalve als je van de gebane paden afgaat, en dat proef ik uit deze discussie toch wel heel erg.Sarissa schreef: Ik heb er geen oordeel over wat betreft luiheid hoewel het wel wat lui is als je niet 10 minuten de tijd hebt om je even te wassen 's ochtends en iets aan te trekken. Dat kost echt nauwelijks moeite. In elk geval zie ik het op zich niet als luiheid maar als niet netjes, gebrek aan decorum. Wat overigens natuurlijk geen positiever oordeel is dan luiheid. ......
Daarnaast, maakt het wat uit of iets "typisch" bij een bepaalde cultuur hoort of niet om er geen oordeel over te hebben? Het is toch sowieso netjes om mensen in hun waarde te laten en lekker te laten doen wat ze willen, zolang jij er geen last van hebt?
(en dit schrijf ik gezeten in mijn pantoffels, en een heerlijk zittende jurk gemaakt door mijn Amish vriendin, waardoor ik er zelf nu dus ook ontzettend Amish uitzie. En wat ik daar heerlijk aan vind? Niemand die er wat van zegt of er ook maar wat van vindt. Dat is vrijheid).
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- LeenG
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 2
ik vraag mij af of er nu ergens op een Frans of Italiaans forum een discussie loopt over Belgische of Nederlandse vrouwen die naar de winkel gaan zonder hun haar op te maken en make-up en designerklederen? 

- RiverCola
- Amerika-expert
Die Nederlanders zijn gewoon sloebers!
Wist je dat ik dit al een hele tijd wilde posten?LeenG schreef:ik vraag mij af of er nu ergens op een Frans of Italiaans forum een discussie loopt over Belgische of Nederlandse vrouwen die naar de winkel gaan zonder hun haar op te maken en make-up en designerklederen?

In de zuidelijke landen vinden ze ons echt boeren.
Holland!

- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik zou nou als bedrijfsleider van een supermarkt kunnen reageren op kleding, haardracht en geuren, maar ik doe het maar niet. Maar pyjama's heb ik de afgelopen jaren niet gezien. Wel veel andere zaken waar ik een boek over zou kunnen schrijven. Maar goed, ik merk in deze line of bussiness wel dat de Nederlandse kinderen (niet iedereen natuurlijk) ook een stuk luier zijn qua werk dan zeg 15 jaar geleden. Ik kwam een opaatje tegen in een Amerikaanse winkel, die echt stond te rammen met een vrachtcontainer. Dat zou je hier niet zien. Ook een cassiere + een inpakker...en die gast deed 3 kassa's bijhouden. Ideaal voor de doorstroming, ipv dat er weer iemand ontstellend traag de boodschappen in een tas of kar doet.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zie je nou wel?RiverCola schreef:Dan moet ik toch nog even iets verduidelijken: Als mijn haar in een knot zit en ik heb iets sportiefs aan, zie ik er níet uit alsof ik net uit bed kom. Zo zou ik toch de straat niet opgaan, kom op zeg!

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 2159 Weergaves
-
Laatste bericht door Dude
-
- 0 Reacties