Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom zijn veel Amerikanen gemakzuchtig?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dimona
Amerika-expert

Re: Waarom zijn veel Amerikanen gemakzuchtig?

Bericht door dimona »

DixieChick schreef:(en dit schrijf ik gezeten in mijn pantoffels, en een heerlijk zittende jurk gemaakt door mijn Amish vriendin, waardoor ik er zelf nu dus ook ontzettend Amish uitzie. En wat ik daar heerlijk aan vind? Niemand die er wat van zegt of er ook maar wat van vindt. Dat is vrijheid).
Nou, maar dat laatste gaat toch zeker niet altijd op. Ik was gewend de kleren van mijn kinderen pas in de was te gooien als ze vies waren of stonken. Daar ben ik hier in de VS snel van terug gekomen, omdat mijn kinderen op school echt heel vervelende dingen te horen kregen als ze een trui twee dagen aan hadden. Blijkbaar wordt daar toch wel erg op gelet. De juf van mijn jongste dochter is er zelfs erg expliciet over: je hoort iedere dag schone (dat wil zeggen niet die van gisteren) kleren aan te trekken. Wat je in Nederland hebt met "er goed uit zien", dat heb je hier met hygiëne: er wordt te veel belang aan gehecht.

P.S.1 Op middle school is dit alweer een heel ander verhaal, omdat het er daar wel degelijk heel erg toe doet hoe je er uit ziet. Kinderen (ook op elementary school trouwens) weten precies welke merken goed zijn en welke niet. Dat ze vervolgens rustig een pyjamabroek aan trekken onder een abercrombie trui, is dan blijkbaar weer geen probleem. (maar dit laatste dan weer vooral op elementary school)

P.S.2 Ik weiger nog steeds om schone kleren in de was te gooien, dus in voorkomende gevallen hang ik ze nu gewoon een dagje weg, om ze de dag erna weer klaar te leggen voor gebruik :mrgreen:
Encinitas
Amerikafan

Re: Waarom zijn veel Amerikanen lui?

Bericht door Encinitas »

Ik geloof dat je veel verschillen kunt plaatsen in de categorie "veel in de US is in vergelijking met NL net ietsje meer/groter/extremer":

Meer klantvriendelijk
Meer op convenience gericht
De armen zijn armer
De rijken zijn rijker
Meer dikkere mensen
Dikkere mensen zijn dikker
Grotere huizen groter
grotere autos, koelkasten.
Meer tv's
Meer electr. apparatuur
Bredere wegen
Grotere garages
Grotere winkels
Grotere verpakkingen etc etc

Ik kan niet zeggen dat ik veel slecht geklede mensen zie. Bij Walmart heb je natuurlijk gemiddeld gezien een ander soort mensen dan bij bv wholefoods. Ik heb het idee dat de oudere mensen zich meer casual kleden dan in NL. Ik vind het prachtig om te zien hoe ouderen in short of jeans met Tshirt en gympies lopen. Dat zie je ook wel eens bij bv (oud) presidenten in hun vrije tijd. Ik ervaar NL stijver op dit gebied. Amerikanen vind ik op dat gebied relaxter, minder formeel en meer authentiek.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Encinitas schreef:Ik heb het idee dat de oudere mensen zich meer casual kleden dan in NL. Ik vind het prachtig om te zien hoe ouderen in short of jeans met Tshirt en gympies lopen. Dat zie je ook wel eens bij bv (oud) presidenten in hun vrije tijd. Ik ervaar NL stijver op dit gebied. Amerikanen vind ik op dat gebied relaxter, minder formeel en meer authentiek.
Absoluut. Ik vind het ook altijd een leuk gezicht om een 60 of 70+er met een Ravens-shirt te zien lopen. En niet alleen mannen; vrouwen doen dat net zo gemakkelijk. Ravens nota bene, die toch wel een zekere reputatie hebben :mrgreen:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Voor mij is het simpel, zoals Rivercola al zei en ik mezelf ergens halverwege corrigeerde, ik had "lui" moeten vervangen door "gemakzuchtig" want voor mij dekt dat beter de lading.

Want inderdaad, iemand die de lift neemt in plaats van een trap neemt hoeft niet direct lui te zijn. Net zoals iemand die in zijn pyama met ongekamd haar en de befaamde bunnyslippers naar de supermarkt gaat.

Maar wat nou als je, zoals in mijn geval, van land A naar land B verhuist en het je dan ineens opvalt dat best wel heel erg veel mensen de lift nemen in plaats van de trap en best wel veel mensen eruit zien alsof ze net uit bed geklommen zijn. En best wel veel mensen ervoor kiezen om in de rij van de Walgreens voor de drive thru te gaan staan terwijl er voor de winkel zelf amper auto's geparkeerd staan en je mensen 10 minuten ziet cirkelen om dat ene plekje voor de deur te krijgen. En als je zelfs merkt dat je zelf gemakzuchtiger bent geworden... omdat het simpelweg kan en het leven je "oh zo gemakkelijk wordt gemaakt". Dan kun je nog steeds het "live en let live" principe aanhouden (wat ik zeker wel een goed uitgangspunt vind) maar dan kun je je toch ook tegelijkertijd wel afvragen waarom je in het ene land (of gebied) andere dingen ziet dan in het andere land (of gebied)? Daar hoef je dan niets slechts mee te bedoelen om nog het steeds interessant te vinden en je af te vragen waarom het wel of niet zo is.

Dat is wat ik voor ogen had bij het starten van dit topic.. niets meer en niets minder. Zijn veel Amerikanen lui (gemakzuchtig is beter) of niet en zo ja waarom wel of waarom niet ;)
Laatst gewijzigd door Ziva op 18 mar 2013, 03:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dimona schreef:Ravens nota bene, die toch wel een zekere reputatie hebben :mrgreen:
Die van Super Bowl kampioenen? Ik kan me geen andere reputatie bedenken? Ik zie hier ook veel mensen in Ravens kleren lopen. Ik herken jouw verhaal over kleding op de basisschool trouwens helemaal niet. Op de middle school wel meer, alhoewel onze oudste toen "goth" was, maar niet gepest werd. Dat zijn echt vormende jaren, maar dat was in Nederland ook zo, ik mocht van mijn moeder geen spijkerbroek (toen heel erg in) aan en ik ben genadeloos gepest om mijn kleding. Op high school wordt dat weer een stuk minder, gelukkig. Het blijven allemaal ook tenslotte onze, zoals ik mijn blog heb genoemd, hoekjes van de wereld. Zoals we hier zo mooi zeggen "your mileage may vary (YMMV)" en in een land met zoveel uitersten vind je het allemaal, natuurlijk.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef:Die van Super Bowl kampioenen? Ik kan me geen andere reputatie bedenken? Ik zie hier ook veel mensen in Ravens kleren lopen. Ik herken jouw verhaal over kleding op de basisschool trouwens helemaal niet. Op de middle school wel meer, alhoewel onze oudste toen "goth" was, maar niet gepest werd. Dat zijn echt vormende jaren, maar dat was in Nederland ook zo, ik mocht van mijn moeder geen spijkerbroek (toen heel erg in) aan en ik ben genadeloos gepest om mijn kleding.

Ja, dit bijvoorbeeld: http://www.baltimorebeatdown.com/2013/1 ... -not-dirty

Een van de meest "penalized" teams in de league, niet "dirty" volgens dit artikel (ok, preken voor eigen parochie) maar toch minstens wel "aggressive".

Ja, mijn punt was ook eigenlijk dat het kledinggedoe zowel in de VS als in NL speelt. Het is denk ik wel een voordeel dat de scholen hier zo groot zijn, waardoor je als tiener altijd wel ergens aansluiting vindt. Voor iedere stroming is er wel een "groepje". Ik hoor van mijn dochter ook geen pestverhalen, het is meer dat ze zelf niet op wil vallen in negatieve zin.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

ned in MO schreef:Ik heb het niet over uit werk komen en langs de supermarkt gaan.
Ik heb het over zondagmorgen even naar de bakker gaan voor brood(ik neem aan dat ze open zijn in dit geval), weer terug naar huis en de rest van de dag thuis zijn. Welke vrouw gaat er in Nederland zonder het haar gestyled te hebben en met wat make up op naar die bakker?

Ik bedoel maar
Heb mezelf gisteren naar de supermarkt gesleept zonder mijn haar zelfs maar te borstelen (ok, krullen zijn best handig op zulke dagen), kwam er bij aankomst achter dat ik vergeten was mijn schoenen aan te doen en dus met een roze Croc aan liep. Eenmaal thuis bleek ik ook nog eens een enorme veeg cacao op mijn wang te hebben. Toegegeven normaal probeer ik er wel iets minder beroerd uit te zien maar als het zo is dan is het maar even zo.

Wat ik wel aan mezelf merk is dat ik toen ik in Amerika woonde me veel minder aantrok van wat anderen van me vonden omdat Amerikanen voor mijn gevoel minder snel een vooroordeel hebben (ook generaliserend natuurlijk) waardoor ik me minder druk maak over wat ik aan heb.
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Ik ga regelmatig naar de supermarkt in mij paardrijkleren. Stinken natuurlijk, stront en modder aan de schoenen en een jas die verre van schoon is. Kan mij niets schelen ik ga echt niet eerst thuis omkleden als ik de supermarkt voorbij rijd als ik van stal kom.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Katja
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Katja »

Ik loop ook rustig in mijn paardrijkleding de stad in.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Ziva schreef:Voor mij is het simpel, zoals Rivercola al zei en ik mezelf ergens halverwege corrigeerde, ik had "lui" moeten vervangen door "gemakzuchtig" want voor mij dekt dat beter de lading. ------knip-----

Dat is wat ik voor ogen had bij het starten van dit topic.. niets meer en niets minder. Zijn veel Amerikanen lui (gemakzuchtig is beter) of niet en zo ja waarom wel of waarom niet ;)
Dat zul je moeten blijven uitleggen vrees ik.. want na een tijd (zelfs als het topic al een tijd stil ligt) reageert weer iemand die (begrijpelijkerwijs) niet het hele topic heeft doorgelezen en krijg je weer een storm met reacties waar over het woord 'lui' gevallen wordt. Beter gelijk in je openingspost en topictitel aanpassen ;)
Sandy
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Na 24 uur kan ze dat niet meer, zal een moderator moeten doen.

note mod(Carine) : topictitel aangepast.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dank je! Ja, dat is meer wat ik bedoelde. Ik merk dat ik soms Nederlandse woorden die ik niet zo vaak gebruik kwijtraak... gemakzuchtig is zo'n woord.
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Schrijf ik een pagina terug dat ik nog nooit iemand in pyjama boodschappen heb zien doen hier, komt er vanmiddag een vrouw in badjas en zo'n haarclip op haarlak halen :roll:
Had echt het idee dat ik toch geen campingwinkel heb, maargoed, zolang ze niet naakt binnenkomen zal het me een worst wezen.
Katja
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Katja »

Hahahahaha :lol:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Zal wel in Eindhoven zijn... :blink:
jerbia
Amerika-expert

Bericht door jerbia »

PSVwally schreef:Had echt het idee dat ik toch geen campingwinkel heb, maargoed, zolang ze niet naakt binnenkomen zal het me een worst wezen.
Naakt de straat op gaat te ver, maar soms kan het best handig zijn bepaalde kledingstukken achterwege te laten...

Afbeelding

:lol: 8)
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Gast

Bericht door Gast »

Kwam deze toevallig net tegen op Facebook :mrgreen:
disneysweater.jpg
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

:mrgreen: hahaha!
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ok, ik werk niet in Eindhoven nee.....

Maar weer on-topic. In mijn woordenboek-> GEMAKZUCHTIG: 1) Lui 2) Makkelijk 3) Niet energiek 4) Werkschuw

In de meeste gevallen kan dit in mijn optiek op zowel europeanen als amerikanen slaan. Ik denk dat je in 3 weken, wat de meeste per keer maximaal op vakantie gaan, niet echt een heel goed oordeel daarover kunt vellen. Als je er er een tijdje tussen woont kun je al beter oordelen. Maar als je helemaal ingeburgerd raakt ben ik ook bang dat je er na verloop van tijd wat blind voor raakt. Wat ik persoonlijk zo mooi vind aan die amerikanen, die ik dus tegen ben gekomen, is juist het positieve wat ze overal uit proberen te halen. You can do it, come on etc. etc. Misschien is dat ook wel helemaal geen realiteit eigenlijk. Hier in Nederland wordt door alles en iedereen naar mijn gevoel steeds minder het positieve eruit gehaald en alleen maar nadruk gelegd op negatieve zaken.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

PSVwally schreef:Ik denk dat je in 3 weken, wat de meeste per keer maximaal op vakantie gaan, niet echt een heel goed oordeel daarover kunt vellen. Als je er er een tijdje tussen woont kun je al beter oordelen. Maar als je helemaal ingeburgerd raakt ben ik ook bang dat je er na verloop van tijd wat blind voor raakt.
Volgens mij raak je hier de kern van heel veel discussies hier en met name de "uitkomsten" ervan (voor zover een discussie al een uitkomst heeft want soms is de uitkomst gewoon dat je het niet eens wordt). Ik denk zelf dat ik er een beetje tussenin hang zeg maar. Ik weet nog voldoende van Nederland omdat ik er pas vandaan kom en tegelijkertijd woon ik al langer in Amerika om ook te zien welke zaken gewoon echt structureel lijken te verschillen. En dan kan het er inderdaad ook nog vanaf hangen in welk gebied je zit.

Ik ben het eens met die positiviteit ja alhoewel je er terecht al bijzegt, er zijn momenten dat ik echt als nuchtere Nederlandse denk "ja jeetje, kun je wel roepen Come On maar dat gaat toch helemaal niet zeg, dat ziet een blinde nog" ;)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer