Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bestaat / leeft 'The American Dream' nog wel?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Hondo
Amerikafan

Re: Bestaat / leeft 'The American Dream' nog wel?

Bericht door Hondo »

Hockey schreef:Oeps, dat schuldgevoel afkopen wordt nu wel heel erg discutabel om te onderbouwen. Want die meer dan $100,000 verdieners vormen minder dan 50% van de mensen die een inkomen verdienen.

Even doorlezen

Of course, they also make the lion’s share of the country's income. De rijken worden nu ook gezien als rijke stinkerds en kunnen best meer belasting betalen, maar ook hier in verhouding betalen ze al het meest, dacht meer dan 80% van de inkomstenbelasting.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ja, de implicatie is dus dat minder dan 50% van de mensen meer dan 50% van de totale giften ophoest. Zo gierig zijn ze dus niet. Ah, minder dan 20% zelfs van de bevolking die 100k of meer verdieners.
http://factfinder2.census.gov/faces/tab ... Type=table
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Die 1% in mijn bericht was gewoon een aanduiding van de allerrijksten. Geen idee wat die verdienen, maar het is ongetwijfeld meer geld dan ik in mijn hele leven bij elkaar heb verdiend. Mag ook een half procent zijn, of 5 procent. Ik word er een beetje moe van dat je dit soort dingen met publicaties moet onderbouwen voordat het geloofwaardig wordt geacht. Ik denk dat er in de afgelopen jaren genoeg voorbeelden voorbij zijn gekomen van mensen die zich absurd hebben verrijkt met salarissen die meer dan 100 keer hoger liggen dan dat van de andere werknemers in hetzelfde bedrijf. Nou, die mensen dus.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@Dimona, ik doelde niet op jou.

Het ging mij erom dat "de rijken" werden weggezet als niet vrijgevig. Er zijn inderdaad mensen die erg asociaal zijn, en die bestaan bij zowel de rijken als de armen. Ik heb het niet zo op het generaliseren wat er af en toe gebeurt. Als ik iets zou zeggen over DE buitenlander dan valt iedereen erover, en terecht. Maar als we spreken over De Amerikaan of DE rijke dan wordt er ineens wel gegeneraliseerd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Hondo schreef:De rijken worden nu ook gezien als rijke stinkerds en kunnen best meer belasting betalen, maar ook hier in verhouding betalen ze al het meest, dacht meer dan 80% van de inkomstenbelasting.
Als je het hebt over verhouding, dan bedoel je dus niet de verhouding tussen inkomen en belasting. Want dát is natuurlijk wat relevant is, niet de verhouding tussen de absolute cijfers. In Nederland heb je een progressief belastingstelsel; in de VS is het net omgekeerd. Iedereen kan zien wat dat betekent voor de kloof tussen rijk en arm.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

dimona schreef:In Nederland heb je een progressief belastingstelsel; in de VS is het net omgekeerd.
Deze begrijp ik niet. Ook de VS kent een progressief belasting stelsel. De capital gains valt weer buiten de income tax in de zin van inkomen uit arbeid. En een aantal mensen valt qua inkomsten voornamelijk onder de capital gains qua belast worden, terwijl dit niet (geheel) terecht is. Zoals managers van beleggingsfondsen.
Doch om als voorbeeld een arts te nemen met een inkomen van 380k, die valt gewoon in de hoogste belastingschijf.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Hockey schreef:
dimona schreef:In Nederland heb je een progressief belastingstelsel; in de VS is het net omgekeerd.
Deze begrijp ik niet. Ook de VS kent een progressief belasting stelsel. De capital gains valt weer buiten de income tax in de zin van inkomen uit arbeid. En een aantal mensen valt qua inkomsten voornamelijk onder de capital gains qua belast worden, terwijl dit niet (geheel) terecht is. Zoals managers van beleggingsfondsen.
Doch om als voorbeeld een arts te nemen met een inkomen van 380k, die valt gewoon in de hoogste belastingschijf.
Yup en Romney betaalt 15% en die verdient heel wat meer dan die 380k
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, maar die capital gains, daar gaat het me nu net om. Wij noemen dat gewoon inkomen, en dat ís het ook.

Die hoogste belastingschijf op inkomen uit arbeid is waar we in Nederland ongeveer mee beginnen trouwens. Progressief inderdaad, maar feitelijk heeft het niet zoveel om het lijf. Wij hebben hier in de VS te maken met een nettosalaris als uitgangspunt en de (Nederlandse) werkgever houdt daar een leuke belastingcent aan over.

Maar goed, die arts met 380K inkomen, die gun ik echt zijn lage (ook al is het in zijn ogen hoog) belastingtarief wel, waar het me om ging, is dat de allerrijksten zeer succesvol zijn in lobbywerk, waardoor zij vermoedelijk tot in de lengte der dagen niet bang hoeven te zijn voor serieuze belastingmaatregelen. Zo lang er maar geld in de partijkas (van welke president dan ook) blijft rollen, zit het systeem muurvast, en kan er alleen wat gemorreld worden aan de belastingtarieven van de "normale" mens. Op zich zijn er daar genoeg van, dus dat kan nog een leuke cent opleveren, maar het systeem klopt gewoon niet.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Helemaal mee eens Dimona. Het hele lobby systeem loopt zo mank als wat.
En vind dat de filmpjes die River Cola best goed laten zien hoe dit werkt.
Voor democraten en conservatieven overigens.
En ben zelf ook wel van mening dat dat wat men denkt en dat wat realiteit is een groot verschil is.
Vooral in Amerika.
Heeft direct niks met de American dream te maken maar indirect wellicht wel.
Want waar je wordt geboren en in welk milieu maakt naar mijn mening zeker wel verschil in hoe je leven gaat verlopen. Hoe groot je American dream ook mag zijn. De kans dat je jouw droom waarheid kunt maken lukt vast een heel stuk beter en gemakkelijker als je niet in een achterstands wijk geboren bent.
Laatst gewijzigd door Staceybeesie op 22 mar 2013, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

De bezwaren over het lobbysysteem deel ik volledig. Goed bedoeld bedacht en opgezet blijkt het nu gewoon teveel nadelen en slechte uitwerkingen op te leveren.
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

Staceybeesie schreef:Want waar je wordt geboren en in welk milieu maakt naar mijn mening zeker wel verschil in hoe je leven gaat verlopen. Hoe groot je American dream ook mag zijn. De kans dat je jouw droom waarheid kunt maken lukt vast een heel stuk beter en gemakkelijker als je niet in een achterstands wijk geboren bent.
Er is geeneens goed onderwijs dus hoe moet je eruit komen buiten erg goed basketballen of goed kunnen zingen. Voor deze mensen geld: It's called the American dream because you have to be asleep to believe it.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Hondo schreef:Er is geeneens goed onderwijs dus hoe moet je eruit komen buiten erg goed basketballen of goed kunnen zingen. Voor deze mensen geld: It's called the American dream because you have to be asleep to believe it.
Er is wél goed onderwijs. Misschien niet overal, maar het is er wel. En wat betreft de scholen die een slechte reputatie hebben: het is mij niet geheel duidelijk of dat vooral ligt aan de kwaliteit van het onderwijs, of (mede) aan de inzet en de capaciteiten van de scholieren. Er is nu in Nederland discussie over het openbaar maken van Cito-uitslagen en ik vind dat echt een hele slechte zaak. Wat ik hier zie, is dat de Maryland-variant van de citotoets vooral wordt gebruikt door scholen om zichzelf te profileren. Misschien is het ooit bedoeld als methode om kinderen te testen op hun kunnen; uit de manier waarop de voorbereiding verloopt en waarop de test wordt uitgevoerd, kun je rustig stellen dat het behalen van goede testresultaten prioriteit heeft bij de scholen. En ja, wat ik hier boven al schreef: de hoogte van de testscores is omgekeerd evenredig met het aantal zwarte leerlingen op een school (die gegevens worden namelijk ook keurig vermeld op de factsheets van de scholen). Het hele probleem van achterstand in combinatie met "slechte" scholen heeft wat mij betreft meerdere gezichten, die niet allemaal te maken hebben met geld.

Ja, het is zonder twijfel moeilijker om de dingen te bereiken die je wilt, als je vanuit een achterstandspositie moet beginnen. Maar het is niet per definitie onmogelijk. Dat beeld wordt echter wél geschetst, en als je dat maar vaak genoeg blijft herhalen, dan gaan mensen vanzelf in die onmogelijkheid geloven.
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

dimona schreef:En wat betreft de scholen die een slechte reputatie hebben: het is mij niet geheel duidelijk of dat vooral ligt aan de kwaliteit van het onderwijs, of (mede) aan de inzet en de capaciteiten van de scholieren.
Gisteren was ik op de ouderavond van mijn dochter, High school. Ze kreeg veel positieve feefback over haar houding in de klas. Een leraar zei terloops dat de "European" students beter waren. Ik vroeg hem expliciet wat hij daarmee bedoelde. Hij zei dat de studenten met Europese komaf veel meer respect tonen naar de leraar toe, veel geinteresseerder zijn. Veel US studenten interesseert school weinig, texten tijdens de les etc. Hij benadrukte zeer sterk dat hij een opmerkelijk verchil ervaarde tussen beide culturen. Viel mij op hoe sterk hij dit benadrukte.
Ik weet niet of dit "algemeen" zo wordt ervaren door leraren hier i de US. Zullen ook zeker andere ervaringen zijn.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat is inderdaad wat hier ook gezegd wordt. Van (west)Europeanen en van Aziaten (China, Zuid-Korea en Japan). En eerlijk gezegd heb ik dat ook bevestigd gezien tijdens mijn zoon zijn graduation ceremonie: de Aziaten vormen een minderheid in de school, maar op de Dean's list zijn ze in de meerderheid, idem voor allerlei awards die je binnen de school en via wedstrijdven op universiteiten kan winnen op gebied van Wiskunde en wetenschappen. De expat- of immigrantenkinderen die hier op latere leeftijd zijn toegkomen kom je procentueel ook meer op die podia tegen. (maar: meestal kom je hier niet terecht omdat je ouders laaggeschoold en/of arm zijn, die zitten in andere streken. Terwijl je bij de 'locals' wel een meer gemixte afkomst zal vinden qua socio-economische achtergrond)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
butterfly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door butterfly »

Er is pas geleden in Nederland nog een onderzoek gedaan waarbij de conclusie was dat kinderen van hooggeschoolde ouders vaker naar hoger onderwijs gaan dan kinderen met laaggeschoolde ouders.
Ik denk dat de europeanen die zich in de vs vestigen vaker beter geschoold zijn, de laaggeschoolden zullen op dit moment die stap minder snel (kunnen) nemen. Vanuit dat oogpunt bekeken lijkt het me (als je ook naar dat onderzoek kijkt) logisch dat europese studenten het dan goed doen op school.
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

Color01 schreef:en nu woon ik lekker buiten af, we hebben paarden, trucks, auto's, motoren
Dat kan in Nederland ook wel met een normaal salaris, niet binnen 20km van Amsterdam natuurlijk, maar het kan wel.
Crisis ? What Crisis ?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Hondo schreef:
Staceybeesie schreef:Want waar je wordt geboren en in welk milieu maakt naar mijn mening zeker wel verschil in hoe je leven gaat verlopen. Hoe groot je American dream ook mag zijn. De kans dat je jouw droom waarheid kunt maken lukt vast een heel stuk beter en gemakkelijker als je niet in een achterstands wijk geboren bent.
Er is geeneens goed onderwijs dus hoe moet je eruit komen buiten erg goed basketballen of goed kunnen zingen. Voor deze mensen geld: It's called the American dream because you have to be asleep to believe it.
Lees mijn eerdere post maar, hubby komt uit een achterstandswijk met een zg slechte school, maar heeft het wel gered, net zoals zijn broers, ook dankzij de strenge opvoeding van zijn ouders. Vaak is het een cirkel die doorbroken moet worden.

Voor mensen in achterstandswijken met een laag inkomen, die het wel goed doen op school zijn genoeg beursen en financial aid voorhanden, maar je moet het natuurlijk wel willen....maar dat geld net zogoed in Nederland.
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

Je hebt natuurlijke verschillende wijken, als je geboren word tussen de Bloods en andre gangs in de ghetto's van Los Angeles is de kans wel erg klein dat je er goed uit komt, de kans is klein dat je er levend uitkomt, maar er zijn ook succes stories.
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

bluemoon schreef: Dat kan in Nederland ook wel met een normaal salaris, niet binnen 20km van Amsterdam natuurlijk, maar het kan wel.
in nederland had ik ook een goede baan , maar ik kon wat ik nu heb zeker niet veroorloven.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hondo schreef:Je hebt natuurlijke verschillende wijken, als je geboren word tussen de Bloods en andre gangs in de ghetto's van Los Angeles is de kans wel erg klein dat je er goed uit komt, de kans is klein dat je er levend uitkomt, maar er zijn ook succes stories.
Er zijn ergere bendes. Maar zoals wiepster al schreef moet de cirkel doorbroken worden. En dat is iets waar de bendes juist aan moeten werken. We kunnen heel leuk gaan zeggen dat de rijken meer geld moeten doneren, maar zullen we eerst eens gaan verlangen dat die bendes gewoon opdonderen? Daar zit bij mensen die in een dergelijke wijk wonen het probleem.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer