Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Geocaches mee naar het zuidwesten van de Verenigde Staten
- TsiisSkaaf
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Geocaches mee naar het zuidwesten van de Verenigde Staten
Dit jaar gaan wij naar het zuidwesten van de Verenigde Staten. Wij gaan met een camper vanaf Phoenix via nationale parken naar Las Vegas en eindigen in San Francisco. Het is ongeveer 3000 kilometer in 21 dagen.
Onderweg komen we een hoop caches tegen. Nu is het de vraag hoe krijg ik al die caches mee. We hebben een Garmin Dakota 20. Hierin passen 1000 waypoints en 2000 caches. Dat is lang niet genoeg om alles op te slaan. We nemen daarom ook een laptop mee.
Wat is de beste manier om de caches te downloaden en op de GPS te krijgen?
Ik heb een paar ideeën kunnen bedenken:
1.
Mijn idee is om per overnachtingsplaats en op een punt halverwege de reisdag (100 miles rond het punt) een pocket query te maken. Deze resultaten kan ik dan per dag op de gps zetten. Eventueel kunnen we de pocketqueries vernieuwen als er WiFi is. Er zal dan hier en daar wel overlap in caches zijn, ik weet niet of de GPS daar altijd evengoed mee om gaat.
2.
Een ander idee is om de hele route als GPX te downloaden, alleen zit je dan aan het limiet van 1000 caches en aan de maximale afstand naast de route. Dit kan natuurlijk ook per reisdag. Maar als we afwijken van de route hebben we er niets meer aan.
3.
Een combinatie van optie 1 met GSAK. En dan in GSAK per dag een resultaat laten maken. Ik heb alleen geen ervaring met GSAK en wil tijdens de vakantie niet teveel werk hebben om de caches op de GPS te zetten.
Ik lees op het forum dat er hier meer geocachers zijn. Daarom wil ik graag weten hoe jullie de caches meenemen voor een lange roadtrip en wat de ervaringen zijn.
Onderweg komen we een hoop caches tegen. Nu is het de vraag hoe krijg ik al die caches mee. We hebben een Garmin Dakota 20. Hierin passen 1000 waypoints en 2000 caches. Dat is lang niet genoeg om alles op te slaan. We nemen daarom ook een laptop mee.
Wat is de beste manier om de caches te downloaden en op de GPS te krijgen?
Ik heb een paar ideeën kunnen bedenken:
1.
Mijn idee is om per overnachtingsplaats en op een punt halverwege de reisdag (100 miles rond het punt) een pocket query te maken. Deze resultaten kan ik dan per dag op de gps zetten. Eventueel kunnen we de pocketqueries vernieuwen als er WiFi is. Er zal dan hier en daar wel overlap in caches zijn, ik weet niet of de GPS daar altijd evengoed mee om gaat.
2.
Een ander idee is om de hele route als GPX te downloaden, alleen zit je dan aan het limiet van 1000 caches en aan de maximale afstand naast de route. Dit kan natuurlijk ook per reisdag. Maar als we afwijken van de route hebben we er niets meer aan.
3.
Een combinatie van optie 1 met GSAK. En dan in GSAK per dag een resultaat laten maken. Ik heb alleen geen ervaring met GSAK en wil tijdens de vakantie niet teveel werk hebben om de caches op de GPS te zetten.
Ik lees op het forum dat er hier meer geocachers zijn. Daarom wil ik graag weten hoe jullie de caches meenemen voor een lange roadtrip en wat de ervaringen zijn.
- Doockles
- Amerika-expert
- Partner van: Pietro
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Re: Geocaches mee naar het zuidwesten van de Verenigde State
Ik zou met 2000 caches wel toekomen denk ik.
Kan je geen geheugenkaart in je gps steken zodat je het aantal kan uitbreiden?
Ik zou precies iets proberen in de aard van per dag (of paar dagen) een groep caches te hebben die je dan naar je gps overbrengt. Dat kan als een pocketquery. Het voordeel is dan dat je ze - als je wifi hebt, wat vaak het geval is - kan vernieuwen. Of je zou ze ook voor je reis allemaal in aparte groepen in Basecamp of dergelijke kunnen steken. En dan gewoon regelmatig die groep overbrengen naar je gps.

Kan je geen geheugenkaart in je gps steken zodat je het aantal kan uitbreiden?
Ik zou precies iets proberen in de aard van per dag (of paar dagen) een groep caches te hebben die je dan naar je gps overbrengt. Dat kan als een pocketquery. Het voordeel is dan dat je ze - als je wifi hebt, wat vaak het geval is - kan vernieuwen. Of je zou ze ook voor je reis allemaal in aparte groepen in Basecamp of dergelijke kunnen steken. En dan gewoon regelmatig die groep overbrengen naar je gps.
Onze reisverslagen:
2008: Phoenix - San Francisco
2010: Phoenix - Las Vegas
2011: Phoenix - Las Vegas
2012: Denver - Las Vegas
2008: Phoenix - San Francisco
2010: Phoenix - Las Vegas
2011: Phoenix - Las Vegas
2012: Denver - Las Vegas
- Aricon
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 40
Ik bekijk 's avonds welke route ik de volgende dag ga rijden en dan maak ik een pocketquery voor die route. Eventueel met een paar alternatieve routes erbij, maar dat kun je in één pocketquery doen. Op het kaartje waar je je route aangeeft om de query te maken, kun je wel verschillende lijnen trekken. Ik geef vervolgens aan dat de pocketquery de caches moet selecteren tot 2 of 3 km naast de route. Voor een leuke cache wil ik best een stukje omrijden.
Ik kom op deze manier eigenlijk nooit boven de 1000 caches per query uit. Als je niet elke dag wifi hebt, kun je een aantal dagen vooruit werken. Ik maak dan verschillende databases aan in GSAK, zodat ik 's avonds snel een database in de GPS kan laden.

Ik kom op deze manier eigenlijk nooit boven de 1000 caches per query uit. Als je niet elke dag wifi hebt, kun je een aantal dagen vooruit werken. Ik maak dan verschillende databases aan in GSAK, zodat ik 's avonds snel een database in de GPS kan laden.
- TsiisSkaaf
- Amerika-ontdekker
Bedankt voor jullie reacties. Jullie ideeën komen overeen met die van mij
.
Ik ga voor elke reisdag en elke verblijfplaats een pocketquery maken. Wanneer ik beschik over Wifi kan ik deze query voor de komende dag(en) vernieuwen.

Ik ga voor elke reisdag en elke verblijfplaats een pocketquery maken. Wanneer ik beschik over Wifi kan ik deze query voor de komende dag(en) vernieuwen.
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
ik ben met exact hetzelfde bezig voor onze reis die begint op 16 april
maar pfffffffffff ik raak er niet wijs uit...
ik wil op vakantie natuurlijk zo weinig mogelijk tijd achter de PC zitten
dus hier is het plan:
ik maar van elke dag een route aan "DAG 1: phoenix- tuba city" in die aard.
Dat lukt me, je kan dan een pocket query laten draaien (maximum 5 per dag -> dus zal het werk over een viertal dagen moeten spreiden)
dit wil ik ergens hebben staan zodat ik tijdens de reis elke dag of om de paar dagen de queries kan overbrengen naar mijn GPS...
Maar:
- hoe kan ik een pocket query overbrengen naar mijn GPS? download waypoints werkt niet...
ik heb een garmin dakota. ik doe allicht iets verkeerd maar wat
- als ik naar de route ga die ik gecreëerd heb, vind ik die wel terug, maar niet het lijstje met resultaten van de pocket query. Lijkt wel alsof ik een nieuwe moet laten draaien?
- en kan ik ook ergens gpx 'en klaar zetten van caches die ik zeker wil doen en die ik al tegenkomen, zodat ik die tijdens de reis ook kan downloaden?
hopelijk kan iemand mij hier mee helpen want ik krijg er een punthoofd van
en met dit rotweer is het een ideale klus 
maar pfffffffffff ik raak er niet wijs uit...
ik wil op vakantie natuurlijk zo weinig mogelijk tijd achter de PC zitten
dus hier is het plan:
ik maar van elke dag een route aan "DAG 1: phoenix- tuba city" in die aard.
Dat lukt me, je kan dan een pocket query laten draaien (maximum 5 per dag -> dus zal het werk over een viertal dagen moeten spreiden)
dit wil ik ergens hebben staan zodat ik tijdens de reis elke dag of om de paar dagen de queries kan overbrengen naar mijn GPS...
Maar:
- hoe kan ik een pocket query overbrengen naar mijn GPS? download waypoints werkt niet...

- als ik naar de route ga die ik gecreëerd heb, vind ik die wel terug, maar niet het lijstje met resultaten van de pocket query. Lijkt wel alsof ik een nieuwe moet laten draaien?
- en kan ik ook ergens gpx 'en klaar zetten van caches die ik zeker wil doen en die ik al tegenkomen, zodat ik die tijdens de reis ook kan downloaden?
hopelijk kan iemand mij hier mee helpen want ik krijg er een punthoofd van

- TsiisSkaaf
- Amerika-ontdekker
Tipsy, het plan is hetzelfde als die van mij. Ook wij hebben een Garmin Dakota dus ik ga proberen het uit te leggen.
Op de Pocket Query pagina (http://www.geocaching.com/pocket/) vink je de dag aan waarop de query uitgevoerd moet worden (let hierbij op de servertijd, bovenaan de tabel, de server draait in Amerika als je 's morgens vroeg in NL bent is het daar nog de vorige dag). Nadat de query uitgevoerd is krijg je een email. In deze email zit een zip-bestand als het resultaat minder als 500 caches is. Anders zit er een link in om de pocket query te downloaden.
Je sluit je Dakota met de USB kabel aan op je computer. Je krijgt dan een extra schijf in Verkenner.
Kopieer de twee GPX bestanden naar de map Garmin\GPX op de extra schijf.
Wanneer je nu je GPS aanzet staan de caches in he GPS.
Ik ga alle queries voor de reis thuis opslaan op mijn laptop voor het geval dat ik daar geen internet heb. Wanneer er wel internet is ga ik de queries voor de komende dagen opnieuw generen en downloaden zodat de informatie weer up-to-date is.
Wanneer je een route gemaakt hebt kan je kiezen voor "Create Pocket Query" (http://www.geocaching.com/my/userroutes.aspx). Op de volgende pagina selecteer je de wensen van je query (type cache, radius naast de route, etc) en sla je hem op.Tipsy_1 schreef:- als ik naar de route ga die ik gecreëerd heb, vind ik die wel terug, maar niet het lijstje met resultaten van de pocket query. Lijkt wel alsof ik een nieuwe moet laten draaien?
Op de Pocket Query pagina (http://www.geocaching.com/pocket/) vink je de dag aan waarop de query uitgevoerd moet worden (let hierbij op de servertijd, bovenaan de tabel, de server draait in Amerika als je 's morgens vroeg in NL bent is het daar nog de vorige dag). Nadat de query uitgevoerd is krijg je een email. In deze email zit een zip-bestand als het resultaat minder als 500 caches is. Anders zit er een link in om de pocket query te downloaden.
Nadat je het zip bestand (pocket query) gedownload hebt moet je deze uitpakken (rechtsklikken en kiezen voor extract). Je krijgt dan 2 GPX bestanden.Tipsy_1 schreef:- hoe kan ik een pocket query overbrengen naar mijn GPS? download waypoints werkt niet...ik heb een garmin dakota. ik doe allicht iets verkeerd maar wat
Je sluit je Dakota met de USB kabel aan op je computer. Je krijgt dan een extra schijf in Verkenner.
Kopieer de twee GPX bestanden naar de map Garmin\GPX op de extra schijf.
Wanneer je nu je GPS aanzet staan de caches in he GPS.
De gegenereerde pocket queries blijven 7 dagen bewaard op de server. Daarna moet je ze opnieuw genereren.Tipsy_1 schreef:- en kan ik ook ergens gpx 'en klaar zetten van caches die ik zeker wil doen en die ik al tegenkomen, zodat ik die tijdens de reis ook kan downloaden?
Ik ga alle queries voor de reis thuis opslaan op mijn laptop voor het geval dat ik daar geen internet heb. Wanneer er wel internet is ga ik de queries voor de komende dagen opnieuw generen en downloaden zodat de informatie weer up-to-date is.
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
thx voor de uitleg, ik ga het proberen. ik had min of meer gedaan wat jij voorstelde maar leek niet exact te lukken, maar ga weer aan de slag
we hebben idd hetzelfde plan
ik ga een mapje maken op mijn pc met de bestanden per dag
(phoenix-second mesa, kanab-page, enz...)
we hebben idd hetzelfde plan

ik ga een mapje maken op mijn pc met de bestanden per dag
(phoenix-second mesa, kanab-page, enz...)

- TsiisSkaaf
- Amerika-ontdekker
Tipsy_1 schreef:tis gelukt!

Ik ben bij dag 8 met het maken van de pocket queries. Gelukkig heb ik nog een paar weken.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 4687 Weergaves
-
Laatste bericht door peterd87
-
- 9 Reacties