syld schreef:Dag iedereen,
In juli vertrekken wij voor een maandje richting de Westkust van de VS. Onze route staat al zo goed als vast. We hebben wel nog een aantal vragen bij het laatste stuk, namelijk tussen SF & LA. Jammer genoeg hebben we hier niet meer zoveel tijd voor, we hebben vooral de voorkeur gegeven aan de parken.
29/07: Yosemite - SF (overnachten in SF)
30/07: SF tot 14u - Bestemming unknown
31/07: Bestemming unknown - LA
01/08: LA
02/08: LA - Brussel
Zoals jullie kunnen zien zijn we niet lang in SF. De bedoeling zou zijn om tot een uur of 2 in de namiddag SF te bezoeken. Daarna zouden we willen doorrijden, wij hadden zelf gedacht aan Arroyo Grande omdat dat nogal in het midden ligt. Voordat we aankomen zouden we ook nog de 17-mile drive willen doen.
Nu is mijn vraag:
- is dit haalbaar?
- is Arroyo Grande een goede locatie?
Bedankt voor de feedback!

Persoonlijk vind ik het een zeer krappe planning, zeker als je ook nog de 17-mile drive wilt doen. Wij hebben route 1 van SFO naar LAX gereden van 10 maart t/m 18 maart 2013. We waren in California van 8 t/m 25 maart en hebben San Francisco, Los Angeles en Las Vegas bezocht.
De route 1 is niet de Freeway 101 en wij hebben er een roadtrip van gemaakt. Maar als je de 17-mile drive wilt doen en Santa Barbara wilt bezoeken zou ik San Francisco overslaan omdat je ook meldt dat je San Francisco een andere keer gaat doen. SFO is veel te leuk en groot om even snel aan te doen.
Om wat relaxter en minder gehaast te reizen en om ook nog een beetje te zien van de omgeving zou ik SFO overslaan en naar Monterey rijden voor de 17-mile drive die bij ons een kleine 3uur duurde. Als je minder stopt en meer doorrijdt moet je hem in anderhalf uur kunnen doen. Het stuk van van route 1 van Monterey tot San Simeon door de Big Sur langs de kust koste ons, met 3 foto stops van elk 5 minuten, ruim 2uur. Dit komt vooral door de vele scherpe bochten en vakantie verkeer dat van het uitzicht geniet. Ga er dus niet vanuit dat je daar lekker door kunt rijden.
Een paar dagen later hebben wij overnacht in Arroyo Grande (Premier Inns Pismo Beach) en ook in Buellton (Motel 6) en Santa Barbara (Hacienda Motel). Als jullie toch van plan zijn om Santa Barbara te bezoeken (wat ook een zeer mooie plaats is) en niet te ver willen rijden naar LA is het dan niet een betere optie om in Buellton te overnachten en dan via Solvang en Lake Cachuma naar Santa Barbara te rijden en dan later op de dag het laatste stuk naar LA te doen?
Om jullie een beetje keus te geven zal ik hieronder opsommen welke stops wij gemaakt hebben langs de kust van SFO naar LA:
1 nacht Santa Cruz in Big Six Motel (goede ligging maar ik zou niet naar dat motel gaan);
2 nachten Monterey in Carmel Hill Lodge onderdeel van Knights Inn. Centraal gelegen tussen Monterey en Carmel tegenover een shopping center en enkele minuten vanaf de 17-mile drive;
1 nacht San Simeon in het Silver Surf Motel, ideaal als uitgangspunt voor een tocht door de Big Sur en een prima motel maar verder niet veel te doen (of je moet al naar Hearst Castle willen). Ook zitten er maar een paar eetgelegenheden die allen net iets meer vragen dan de gemiddelde restaurants in meer bevolkte omgevingen.
1 nacht Arroyo Grande in Premier Inns Pismo Beach, makkelijk bereikbaar en tegenover een Walmart. En er zit een vet coole pizzeria (Klondike Pizza @ Arroyo Grande) in de buurt.
1 nacht Buellton in Motel 6, vlakbij Solvang en nog geen uur vanaf Santa Barbara. De ligging pal naast de 101 maakt het wel enigzins lawaaierig.
1 nacht Santa Barbara in het Hacienda Motel. Gelegen aan State Street (de winkelstraat die eindigt bij de pier) en met de auto 5 minuten vanaf het centrum.
1 nacht Ventura in het Victoria Motel, wederom langs de 101 en enkele vage types dus ik zou dit motel niet nog eens nemen.
Daarna zijn we doorgeren naar Santa Monica.
Om een lang verhaal kort te maken, ik zou keuzes maken. Of San Francisco en dan langer dan eventjes of de 17-mile drive en Santa Barbara. Wij dachten ook dat we genoeg tijd hadden, maar er is daar zoveel te doen en te zien dat je altijd te weinig tijd hebt. Daarom zou ik dus keuzes maken zodat je in iedergeval wel tijd hebt om ergens echt geweest te zijn.
Groet, Martijn
03-2013: San Francisco-Los Angeles-Las Vegas, 11-2013: Atlanta, 06-2014: Vancouver-Seattle-Portland-Yellowstone-Glacier-Calgary, 04-2015: New York, 06-2015: Charlotte-Atlanta-Birmingham-Memphis-Nashville-Smokey Mountains-Charlotte