Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wat te doen in case of:

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Wat te doen in case of:

Bericht door Liz »

Bennogr schreef: En stuur jezelf een email met alle informatie, niet alleen een kopie van je paspoort en rijbewijs, maar ook kredietkaartennummers
Dit is eigenlijk niet meer nodig nu we tegenwoordig alles 'in the cloud' zetten, toch?
Ik heb al dat soort informatie in mijn DropBox staan en de belangrijke documenten heb ik off line leesbaar gemaakt, zodat ik niet eens een internetverbinding/wifi nodig heb.
16x USA / 30 staten
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

E-mail zoals hotmail is cloud avant-la-lettre ;)
Liz
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Liz »

Hier ook nog een (wellicht overbodig, maar voor mij belangrijk) vraagje:

Als ik in de USA (of Canada) een aanrijding krijg (of veroorzaak) is het dan nodig dat ik mijn Nederlandse verzekeraar bel?
En zo ja... welke verzekering bel ik dan?
Moet je dan de reisverzekering bellen en wat kunnen die dan doen?

Of regel je alles ter plekke (politie bellen/verhuurder bellen/foto's nemen) en komt de Nederlandse verzekeraar helemaal niet in beeld?

Ik ga even uit van blikschade, want bij persoonlijk letsel wordt het een ander verhaal en moet je volgens mij altijd naar je reisverzekeraar bellen (of misschien wel naar je zorgverzekeraar?).

Vorig jaar brak ik mijn voet in Yellowstone NP en ik kan me herinneren dat ik maar wat rondgebeld heb, omdat ik de procedure niet wist (wie houdt daar nou rekening mee :mrgreen: )
Eerst zorgverzekeraar gebeld, maar die kon niets doen.
Zij namen weer contact op met mijn reisverzekeraar die mij later terugbelde, maar ondertussen waren we wel een halve dag verder.
16x USA / 30 staten
lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lovely_laura »

Nog even een tip als je in het ziekenhuis terecht komt. Zeg niet dat je uit Holland komt maar uit the Netherlands!
Vorig jaar even naar het ziekenhuis omdat ik dacht een blaasontsteking te hebben. Toen de uitslag na een half uur binnen was lieten ze me heel lang wachten totdat mijn verzekering rond was.
Toen ik na een half uur vroeg waarom het zo lang moest duren zeiden ze dat ze Holland niet in het systeem konden vinden dus ze de rekening niet in konden boeken!
Toen ik zei dat ze onder the Netherlands moesten zoeken was ik binnen 5 minuten weg... :oops:

Gr. Laura
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

@Liz

Voordat je iemand gaat bellen, moet je eerst even nadenken over wat je van die persoon verwacht. Heb je medische zorg nodig? Heb je juridische bijstand nodig? Heb je vervoer nodig? Je kunt in alle drie gevallen de reisverzekering bellen, maar in de meeste gevallen van blikschade heb je je verzekering helemaal niet nodig en is het alleen maar omslachtig om die er bij te trekken (papierwerk invullen en verhuurmaatschappij bellen kunnen de meeste mensen wel zelf).

Toen wij te maken kregen met een medisch noodgeval op vakantie, hebben we het 24u nummer van onze ziektekostenverzekering gebeld. Dat werkte prima. We kregen een adres doorgegeven van een ziekenhuis en er werd direkt een dossier aangemaakt waarnaar we konden verwijzen bij alle toekomstige telefoontjes. De reisverzekering bellen zou in zo'n geval ook kunnen (volgens mij komt alles uiteindelijk bij dezelfde centrale terecht :) )
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Als je een auto-ongeval hebt met blikschade dan veronderstel ik dat je een huurauto hebt en daar zitten (als je bij Europese brokers boekt) alle verzekeringen in. Er zit in de papieren die je krijgt normaal ook een blaadje waarop staat dat je dus politie moet bellen en je kan ook de verhuurder zelf opbellen via hun gratis nummer. Er zit ook een schade formulier bij dat je moet invullen.

Ik heb 1x kleine blikschade gehad, in Yellowstone N.P. en heb Alamo opgebeld en hen uitgelegd dat er nergens in de omtrek politie te vinden was en als het ook goed was om foto's te nemen van de schade en de papieren van de tegenpartij en het formulier door beide partijen te laten invullen en tekenen. Dat was OK. Ik ben toen trouwens na thuiskomst nog gecontacteerd om de foto's door te sturen want ze hadden moeite de tegenpartij te lokaliseren met de ingevulde gegevens. Ik had wel foto's van zijn identiteitsbewijs dus dat kwam hun goed van pas.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Nog even over 911; Ik was vorige week op een rondleiding door ons lokale 911 center, en de tip die de dispatcher ons gaf als je 911 belde was om allereerst te vertellen waar je je op dat moment bevindt. Ze sturen in principe altijd op alles een politie agent af, en dat kunnen ze meteen doen als ze weten waar je bent. Zij vertelde dat ze vaak het probleem hebben dat mensen een verhaal gaan doen over wat er gebeurd is, en dat zij na een paar minuten dan precies weten wat die mensen nodig hebben (ambulance, brandweer, etc.), maar nog steeds niet waar die naar toe moeten. Als je vanaf je mobiel belt, dan kunnen ze "ongeveer" zien waar je bent, en ongeveer is dan de grootte van een voetbalveld. Dus als jij bij ons in het dorp een aanrijding krijgt, en je weet de straatnaam niet, maar je roept dat je tegenover een Taco Bell staat, met een Walgreens links, dan weten ze onmiddelijk waar je bent..
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, ik heb ook al ooit besloten dat dát het eerste moest zijn dat ik ze laat weten, mocht het ooit nodig zijn om een alarmnummer te bellen. Dat ze in ieder geval weten wáár ze moeten zoeken als de batterij ineens op blijkt te zijn, iemand de telefoon uit je handen grist, of je ineens niks meer kunt zeggen.
Radarlove
Amerikafan
Partner van: Evie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Radarlove »

Ik ben zowat voor het meeste verzekerd bij via mijn American Express kaart. Welk probleem ik ook tegenkom, ik moet enkel hen bellen en zij lossen dit meteen op (ervaring mee...). Hun communicatie is schit-ter-rend: ze bellen voortdurend opnieuw op om status te vragen of hun recente acties mede te delen. Naar de dokter in de VS? Hen inlichten en de factuur betalen met de AMEX, tot 125000 euro per persoon keren ze uit. Diagnose laten opstellen in het Engels, met een duidelijke factuur erbij.

In geval van diefstal komt AMEX tussen om kaarten te blokkeren, jouw asap een nieuwe AMEX-kaart te bezorgen zodat je verder kan (doorgaans binnen de 24 uur, persoonlijk geleverd met snelkoerier), eventueel bezorgen ze je cash geld, ze bezorgen je een advocaat indien vereist... God nee, ik maak me geen zorgen om op reis te gaan :P

En natuurlijk ook zal ik 911 bellen bij diefstal, ongeluk, whatever...
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

amex platinum?
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Ivm die verzekeringen, voor de Belgen onder ons is dit misschien wel interessant (want ik weet niet of dit in Nederland ook zo is):

Ik ga na mijn komende reis in September het Service Pack nemen op mijn zichtrekening bij BNP Paribas-Fortis. Dat kost 5€/maand & blijkbaar heb je enorm veel voordelen hier aan. Mijn huidige Visa Classic kost me nu bv geld, dan wordt deze gratis. Maar ik ga dan ipv een Visa Classic een Mastercard Gold nemen, want daar krijg je automatisch een reisverzekering, annuleringsverzekering, etc bij. Je moet natuurlijk wel je hele reis met je Mastercard betalen, maar de meeste dingen moet je toch met je credit card betalen. Je moet vanaf dan ook geen administrie- & beheerskosten meer betalen, ook zijn je bankkaarten gratis, je PC-banking wordt gratis, je mobiel bankieren wordt gratis, etc.

Enkel voor de reis- & annulatieverzekering is het al de moeite waard & je hebt nog voordelen. Het is dan te gek om nu te betalen voor je credit card én telkens je op reis gaat nog eens apart een reis of annulatie verzekering te moeten afsluiten.
Reisblog: thisisfraa.be
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Lees wel duidelijk de kleine letters van de voorwaarden. Sommige verzekeringen betalen bijvoorbeeld je ziekenhuisopname in buitenland enkel aan de gelden tarieven van je eigen land. En dan kan nogal duur uitkomen.

Als je kredietkaart verzekeringen ook autohuur (diefstal en schade) dekt controleer dan zeker goed de voorwaarden en controleer als er nog eigen risico is. Is trouwens zeker niet zo bij de gewone kredietkaarten.

Ik zit niet bij PNB Paribas Fortis maar betaal sowieso bijna geen kosten op mijn kredietkaart en rekening. Maar ik ga ook wel nog eens de rekeningsom maken en de voorwaarden lezen van de mastercard gold.
Radarlove
Amerikafan
Partner van: Evie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Radarlove »

DejaVu schreef:amex platinum?
Idd, lijkt op zich wel een kostelijke grap als je enkel kijkt naar de kaartbijdrage, maar met alle verzekeringen die erbij zitten en de bijstand en hulp die je krijgt, doe ik eigenlijk profijt tegenover dezelfde dekkingen apart af te sluiten. Daarbovenop zitten er verzekeringen in zoals de reisongemakken die je alvast in België niet als particulier kan afsluiten. En wat die laatste betreft, in 2009 een reisongemak gehad ter waarde van bijna 1500 euro, die je normaal uit eigen zak moet betalen maar ik heb netjes iedere cent teruggekregen. Da's dus zowat drie keer de jaarbijdrage integraal teruggetrokken.

Ben content van die mannen, en American Express in de VS, dat kan toch niet mislopen? :wink:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer