Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Opnieuw vulkaanuitbarsting Ijsland op de loer
Opnieuw vulkaanuitbarsting Ijsland op de loer
Beste forumleden,
Opnieuw ligt er een vulkaanuitbarsting in IJsland op de loer: ( http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... kker.dhtml ). Nadat er in 2010 behoorlijk wat hinder in de luchtvaart is geweest n.a.v. de uitbarsting vroeg ik mij af wat je rechten zijn in zo'n geval. Zelf heb ik een verzorgde reis geboekt, waarbij zowel de vluchten als hotels vast staan, en al betaald zijn. Ik vertrek in mei naar New York, Philadelphia, Washington, Toronto. Is de reisorganisatie zelf ook verzekerd voor dit soort '' natuurrampen '' ? In de voorwaarden van mijn doorlopende reis/annuleringsverzekering bij Unive staat dat '' natuurrampen '' in de dekking vallen. Zou dit betekenen dat de complete reis incl autohuur, vlucht, verblijf allemaal gedekt zijn? Wellicht dat iemand hier ervaring heeft met zo'n situatie. Misschien is het druk maken om niks en duurt het nog maanden/jaren maar wil graag weten waar ik aan toe ben.
====================================
Op de IJslandse vulkaan Hekla is de afgelopen uren seismische activiteit waargenomen. Dat heeft de autoriteiten ertoe aangezet de 'onzekerheidsfase' af te kondigen, de laagste alarmfase. De Hekla is een van de actiefste vulkanen op het eiland. Het IJslandse meteorologische en vulkanische instituut heeft op zijn website laten weten dat er een verhoogde activiteit waargenomen is, 'hoger dan het niveau van de laatste weken'. De politie adviseert de mensen om niet in de buurt van de vulkaan te gaan wandelen, maar een verbod is niet uitgevaardigd. De 'ongewone activiteit' van de vulkaan zorgt voor verhoogde waakzaamheid. Het alarmniveau voor de luchtvaart werd aangepast van 'groen' naar 'geel'.
'De waarschuwing is een gevolg van een reeks aardbevingen', zegt Vidir Reynisson van de IJslandse politie. 'Maar dat betekent niet dat er daarom een uitbarsting op stapel staat.' Toch maken wetenschappers zich zorgen: de Hekla barst gemiddeld om de tien jaar uit en de laatste uitbarsting dateert van 2000.
Opnieuw ligt er een vulkaanuitbarsting in IJsland op de loer: ( http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... kker.dhtml ). Nadat er in 2010 behoorlijk wat hinder in de luchtvaart is geweest n.a.v. de uitbarsting vroeg ik mij af wat je rechten zijn in zo'n geval. Zelf heb ik een verzorgde reis geboekt, waarbij zowel de vluchten als hotels vast staan, en al betaald zijn. Ik vertrek in mei naar New York, Philadelphia, Washington, Toronto. Is de reisorganisatie zelf ook verzekerd voor dit soort '' natuurrampen '' ? In de voorwaarden van mijn doorlopende reis/annuleringsverzekering bij Unive staat dat '' natuurrampen '' in de dekking vallen. Zou dit betekenen dat de complete reis incl autohuur, vlucht, verblijf allemaal gedekt zijn? Wellicht dat iemand hier ervaring heeft met zo'n situatie. Misschien is het druk maken om niks en duurt het nog maanden/jaren maar wil graag weten waar ik aan toe ben.
Op de IJslandse vulkaan Hekla is de afgelopen uren seismische activiteit waargenomen. Dat heeft de autoriteiten ertoe aangezet de 'onzekerheidsfase' af te kondigen, de laagste alarmfase. De Hekla is een van de actiefste vulkanen op het eiland. Het IJslandse meteorologische en vulkanische instituut heeft op zijn website laten weten dat er een verhoogde activiteit waargenomen is, 'hoger dan het niveau van de laatste weken'. De politie adviseert de mensen om niet in de buurt van de vulkaan te gaan wandelen, maar een verbod is niet uitgevaardigd. De 'ongewone activiteit' van de vulkaan zorgt voor verhoogde waakzaamheid. Het alarmniveau voor de luchtvaart werd aangepast van 'groen' naar 'geel'.
'De waarschuwing is een gevolg van een reeks aardbevingen', zegt Vidir Reynisson van de IJslandse politie. 'Maar dat betekent niet dat er daarom een uitbarsting op stapel staat.' Toch maken wetenschappers zich zorgen: de Hekla barst gemiddeld om de tien jaar uit en de laatste uitbarsting dateert van 2000.
Re: Opnieuw vulkaanuitbarsting Ijsland op de loer
Toevallig kort geleden met mijn reisverzekering hier over gebeld. Wij zijn verzekerd bij Allianz Global Assistance, waarschijnlijk heeft iedere reisverzekering zijn eigen voorwaarden. Alleen in het geval je de module "Samengestelde reis" erbij hebt genomen, geldt de annuleringsverzekering ook voor de gevolgschade die bijv. een vulkaanuitbarsting met zich meebrengt. Als voorbeeld werd er genoemd de huurauto en bijv. vooraf geboekte accomodaties. In dat geval komt de verzekering tot uitkering als je de hele reis wilt annuleren. Zonder de genoemde module is de gevolgschade voor je eigen rekening. De losgeboekte tickets vallen wel onder de annuleringsverzekering, maar daarnaast zal de luchtvaartmaatschappij je ws. omboeken naar een later tijdstip. Omdat wij een lange periode gaan, zullen wij niet snel voor annulering van de hele reis kiezen, maar event. wachten totdat er weer gevlogen kan worden. Laten we nou dit jaar via IJsland reizen........
Ik zie nu pas dat jullie een verzorgde reis geboekt hebben. Bij onze verzekering geldt de annulering dan voor het gehele pakket. Het bovenstaande antwoord heeft betrekking op allerlei losgeboekte onderdelen.
Ik zie nu pas dat jullie een verzorgde reis geboekt hebben. Bij onze verzekering geldt de annulering dan voor het gehele pakket. Het bovenstaande antwoord heeft betrekking op allerlei losgeboekte onderdelen.
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Dat dat even achterwege mag blijven zeg..... Even wachten nog...
- Baksteen666
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 8
inderdaad! Ik vlieg met Icelandair 25 april dus ik hoop dat ze er een kurk op doen. 

States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
-
- Amerikafan
- Partner van: MamaEva
- Contacteer:
Wij vlogen in mei 2010 van Brussel via Philadelphia naar Las Vegas. We zijn toen gewoon om IJsland heen gevlogen. De reis duurde dus wel langer en we moesten nog een keer extra tanken, maar ze vlogen wel. Dus snel zullen ze de vluchten niet cancellen.
2007: LA - Phoenix - Grand Canyon - LV - SF - LA
2009: NY - Philadelphia - DC - Niagara Falls - Boston
2010: LV
2014: NYC - LA - Monument Valley - Zion - Horshoe bend - LV
2017: Pittsburgh - NYC - DC - Nashville
Maak je eigen gratis ticker aan op www.myusaticker.nl
- eddepet71
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 22
Heb in mei 2010 2 dagen vastgezeten in Londen. Overigens alle kosten vergoedt door British Airways gekregen. Een collega heeft een week langer in Amerika moeten verblijven. Dat was minder want hij moest iedere dag terug naar het vliegveld om een plekje te regelen.Vulpecula schreef:Wij vlogen in mei 2010 van Brussel via Philadelphia naar Las Vegas. We zijn toen gewoon om IJsland heen gevlogen. De reis duurde dus wel langer en we moesten nog een keer extra tanken, maar ze vlogen wel. Dus snel zullen ze de vluchten niet cancellen.
-
- Amerikafan
- Partner van: MamaEva
- Contacteer:
Dat is inderdaad vervelend. Heb inderdaad toen op tv gezien dat er soms mensen niet naar huis konden inderdaad. Gelukkig heb ik zelf wel geluk gehad. We hadden we vertraging en bij aankomst in Philadelphia kregen we direct stand-by tickets om door te vliegen naar Las Vegas en daar was gewoon plek. We hebben uiteindelijk maar iets van 2 uur vertraging gehad.
2007: LA - Phoenix - Grand Canyon - LV - SF - LA
- Baksteen666
- Amerikafan
Mijn schoonmoeder is in diezelfde periode ook naar de VS gevlogen en daar waren inderdaad geen problemen. Wat je zegt om IJsland heen gevlogen.Vulpecula schreef:Wij vlogen in mei 2010 van Brussel via Philadelphia naar Las Vegas. We zijn toen gewoon om IJsland heen gevlogen. De reis duurde dus wel langer en we moesten nog een keer extra tanken, maar ze vlogen wel. Dus snel zullen ze de vluchten niet cancellen.
-
- Amerika-newbie
Ik denk dat ze misschien ook wel van vorige keer geleerd hebben. Dat ze dus sneller vliegroutes aanpassen.
Misschien valt het ook wel mee, buiten dit bericht vind ik er ook niet veel over:
http://www.metronieuws.nl/nieuws/vulkaa ... rKlrtUfek/
Misschien valt het ook wel mee, buiten dit bericht vind ik er ook niet veel over:
http://www.metronieuws.nl/nieuws/vulkaa ... rKlrtUfek/
- PSVwally
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het is ook maar hoe de wind staat natuurlijk. Wij vlogen vorig jaar ivm tornado's en stormen de dag ervoor en omdat er in o.a. Texas en Arkansas ook nog veel tornado's verwacht werden die dag eerst naar Parijs en via Brest de Oceaan over naar de monding van Chesapeake Bay. De piloot melde overigens pas net na de start dat we een uurtje of 2 langer erover gingen doen om in Houston aan te komen.
- Pushkin
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 11
als je naar Ijsland op vakantie gaat is het helemaal feest
wij vertrekken over 3 weken!!
laat ons hopen dat de Hekla nog een tijd rustig blijft dus!

- Baksteen666
- Amerikafan
Tja van mij mag hij ook nog minstens 2 weken zijn mond houden hoor. Begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat ze inderdaad toch wel ervan geleerd zullen hebben.
Niet iedere vulkaanuitbarsting op IJsland heeft zulke verstrekkende gevolgen als die van 2010. Het hangt er maar net vanaf hoe de wind staat en of er neerslag is. Als het zo is dat delen van het luchtruim gesloten moeten worden, dan is dat zo, daar kunnen "ze" verder ook niets aan doen. Wel is het zo dat het in 2010 allemaal nogal chaotisch verliep omdat iedereen zijn eigen risico-analyses ging doen. Ik denk dat er op dat vlak inmiddels wel wat lessen getrokken zijn.
Ik zou het overigens erg gaaf vinden om juist op IJsland te zijn als het ding uitbarst. Wanneer maak je dat nou mee...
Ik zou het overigens erg gaaf vinden om juist op IJsland te zijn als het ding uitbarst. Wanneer maak je dat nou mee...
- PSVwally
- Amerika-expert
- Contacteer:
De Etna?
Ik zou overigens dat ook wel willen zien, maar dan wel van een veilige afstand
Ik zou overigens dat ook wel willen zien, maar dan wel van een veilige afstand