Nee, dat is niet apart, want niet te vergelijken. Ten eerste krijg je van één sigaret geen kanker, maar kan één asbestvezel genoeg zijn om kanker te veroorzaken. Ten tweede treft asbest niets-vermoedende bouwarbeiders, terwijl het opsteken van een sigaret een bewuste keuze is.DejaVu schreef:Asbest is verboden maar sigaretten niet, beide even schadelijk. Blijft apart he
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Jullie 'Emigratie motieven'
Re: Jullie 'Emigratie motieven'
In asbest heb je verschillende gradaties. Meerokers kiezen er ook niet bewust voor.
Het gaat erom wanneer iemand asbestplaten kapot slaat in een ruimte wordt die gearresteerd en iemand die rookt niet. Longkanker is maar 1 ding van roken daarnaast heb je nog vele andere longziektes.
Het gaat erom wanneer iemand asbestplaten kapot slaat in een ruimte wordt die gearresteerd en iemand die rookt niet. Longkanker is maar 1 ding van roken daarnaast heb je nog vele andere longziektes.
dimona schreef:Nou ja, drank en pillen ook alleen maar in die mate dat je er geen anderen mee lastig valt. Volgens mij is openbare dronkenschap nog steeds verboden in Nederland, en waarschijnlijk ook in andere landen. Wat dat betreft zijn de anti-alcoholwetten strenger dan de anti-rookwetten.
Werk dus in de horeca en heb veel last van halfdronken en dronken mensen en daar zijn niet echt wetten tegen, tegen roken wel, wat dat mag niet, dus lijken de wetten omtrent roken strenger

Nou zo makkelijk zijn pillen ook niet hoor, de artsen die pijnstillers voorschrijven moeten zich voortdurend verantwoorden. En lopen goed kans hun license kwijt te raken. Ik heb zelf een Class-2 pijnstiller, de toegestane hoeveelheid is miniem, en iedere keer dat ik een nieuwe recept krijg - zo ongeveer om de maand - is er gezeur omdat er een detail net niet helemaal goed ingevuld is. En dan moet de dokter dat eerst rechtzetten voor ik mijn med krijg.
Mbt. auto's, waar ik woon heeft een op de vijf kids asthma, 'vette' auto's zullen of aan banden gelegd moeten worden (LOL) of hun eigenaren zullen beduidend meer moeten gaan betalen voor de kosten die ze veroorzaken. In CA hebben we al aangepaste, duurdere, benzine in een poging de luchtkwaliteit niet slechter te maken. Ooit net buiten LA geweest op een zomerse dag en de dikke laag gele smog boven de plaats zien hangen ? Yep kids ademen dat.
Ik woon vlak bij de bergen, maar we kunnen ze alleen in bepaalde delen van het jaar zien. De rest van het jaar is de lucht te smerig.
We hebben hier idem diskussies over hout stoken in de open haard. Dat wordt beperkt in nieuwbouw (alleen gas-open haart met voorzieningen) en door no-burn days. Moet je mensen eens horen tekeer gaan hoe hun vrijheid wordt beperkt.
Mbt. auto's, waar ik woon heeft een op de vijf kids asthma, 'vette' auto's zullen of aan banden gelegd moeten worden (LOL) of hun eigenaren zullen beduidend meer moeten gaan betalen voor de kosten die ze veroorzaken. In CA hebben we al aangepaste, duurdere, benzine in een poging de luchtkwaliteit niet slechter te maken. Ooit net buiten LA geweest op een zomerse dag en de dikke laag gele smog boven de plaats zien hangen ? Yep kids ademen dat.
Ik woon vlak bij de bergen, maar we kunnen ze alleen in bepaalde delen van het jaar zien. De rest van het jaar is de lucht te smerig.
We hebben hier idem diskussies over hout stoken in de open haard. Dat wordt beperkt in nieuwbouw (alleen gas-open haart met voorzieningen) en door no-burn days. Moet je mensen eens horen tekeer gaan hoe hun vrijheid wordt beperkt.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hockey schreef:Ik kan me voorstellen dat zoiets een grote schok is.Petra/VS schreef:Inderdaad, een klasgenootje van onze zoon kreeg anaphylactic shock toen zij in de derde klas zaten omdat een klasgenootje naast haar een reep at die dan wel geen pinda's of noten bevatte, maar wel in een fabriek gemaakt was waar produkten met pinda's/noten e.d. werden vervaardigd.
Als redelijke medische leek echter zit je echt te denken van hè, hoe kan zoiets nou?

Weer on topic, ik denk dat een van mijn grootste redenen dat ik mezelf nooit weer in Nederland zie wonen (maar zeg nooit nooit) het klimaat is. We hebben vannacht twee centimeter regen gehad met onweersbuien en vanmiddag was het alweer helemaal zonnig en lekker weer. Het is maar zo zelden dat we zelfs twee dagen achtereen slecht weer hebben. Voor mij die slecht weer ook echt voelt het ideale klimaat.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ja, maar wat is dit nou voor een discussie aan het worden dan? Meerokers worden inmiddels toch zo'n beetje overal wettelijk beschermd? Daar ging die hele wet toch net om? Roken is anno 2013 toch vooral iets wat je eigen gezondheid schaadt, tsja, dat is dan een eigen keuze lijkt me. Het gaat er om dat zowel in de VS als in Nederland inmiddels wetten bestaan die meerokers beschermen, zonder het roken an sich aan banden te leggen. Dat is en blijft een vrije keus. Zo niet met asbest: dat kun je gewoon verbieden, klaar. Niemand die in de persoonlijke sfeer denkt: "nou, ik vind asbest zo'n fijn spul, ik gebruik het stiekem tóch." Dus ja, ik vind het nog steeds niet raar dat er een verbod op asbest is, maar niet op sigaretten. Dat laatste is toch vooral een verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf, plus dat er niet echt een alternatief voorhanden is.DejaVu schreef:In asbest heb je verschillende gradaties. Meerokers kiezen er ook niet bewust voor.
Oef, nou wordt het echt wel een appels en peren discussie. Een horeca-gelegenheid is geen openbare ruimte. De baas aldaar bepaalt of hij/zij iemand nóg een glas bier verkoopt of niet. Intussen heeft de wetgever bepaalt dat iedereen recht heeft op schone lucht, dus er is een rookverbod ingesteld in de horeca, met als belangrijkste insteek de bescherming van werknemers in de horeca.Hondo schreef:Werk dus in de horeca en heb veel last van halfdronken en dronken mensen en daar zijn niet echt wetten tegen, tegen roken wel, wat dat mag niet, dus lijken de wetten omtrent roken strenger
Eenmaal buiten mag de caféganger wel een sigaret opsteken, maar geen tekenen vertonen van dronkenschap. Er zijn bovendien veel gemeentes die een drankverbod hebben voor de publieke ruimte in uitgaanscentra.
De wetgever doet dus wat hij kan om mensen te beschermen tegen overlast, maar het is wettelijk gezien niet mogelijk om iemand te verbieden zich klem te zuipen in een café. Daar zou de café eigenaar verantwoordelijkheid moeten nemen, en dat gebeurt gelukkig ook regelmatig.
Ja, dat vind ik ook een van de fijnste dingen aan wonen in de VS. Je hebt hier ook niet die vreselijk deprimerende winters, dat scheelt zo ontzettend veel in mijn stemming. Andere heel belangrijke reden is het onderwijs voor special needs kinderen. Ik raak om die reden al bijna in paniek als ik er aan denk dat we hier weer ooit weg moetenPetra/VS schreef:ik denk dat een van mijn grootste redenen dat ik mezelf nooit weer in Nederland zie wonen (maar zeg nooit nooit) het klimaat is. We hebben vannacht twee centimeter regen gehad met onweersbuien en vanmiddag was het alweer helemaal zonnig en lekker weer. Het is maar zo zelden dat we zelfs twee dagen achtereen slecht weer hebben. Voor mij die slecht weer ook echt voelt het ideale klimaat.

-
- Amerika-expert
'Deprimerende winters' is in de VS natuurlijk relatief. In Minnesota begon eind januari, begin februari de 'hutjeskoorts' (cabin fever) fors toe te slaan. Altijd die sneeuw en die kou. (gevolgd door twee weken voorjaar en dan de hitte in).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Toch apart dat pakweg 10 jaar geleden nog nooit iemand van een pinda allergie gehoord had. Net zo min als van ADHD of dingen als Burn-Out. Ik zal zelf misschien wel niet modern genoeg zijn voor al die nieuwe dingen die we vandaag de dag kennen. Misschien komt dat omdat ik uit een "tijdens de bevalling aan toe" rokende moeder kom, wellicht zijn daardoor wat hersenen aangetast.
En dit is geen aanval of sneer naar iemand, ik geloof best dat er inderdaad mensen zijn die levensbedreigend ziek kunnen worden door een allergie (van welke aard dan ook) maar als ik zo vandaag de dag om me heen kijkt heeft ieder kind wel erg veel ziektes en andere gebreken hoor. Iets krijgt al erg snel een naampje omdat het ergens bij moet horen. Een kind wat een beetje druk was, werd vroeger een levendig kind genoemd en vandaag de dag krijgt het kind de benaming "ADHD" kind en moet het aan de medicijnen. Helaas heb ik gemerkt dat dit nog erger aanwezig is in Amerika dan in Nederland (net als smetvrees), wat ik dus wel erg jammer vind helaas. Echt zorgwekkend hoe ouders hun kinderen hier soms volstoppen met allerlei medicijnen.
En dit is geen aanval of sneer naar iemand, ik geloof best dat er inderdaad mensen zijn die levensbedreigend ziek kunnen worden door een allergie (van welke aard dan ook) maar als ik zo vandaag de dag om me heen kijkt heeft ieder kind wel erg veel ziektes en andere gebreken hoor. Iets krijgt al erg snel een naampje omdat het ergens bij moet horen. Een kind wat een beetje druk was, werd vroeger een levendig kind genoemd en vandaag de dag krijgt het kind de benaming "ADHD" kind en moet het aan de medicijnen. Helaas heb ik gemerkt dat dit nog erger aanwezig is in Amerika dan in Nederland (net als smetvrees), wat ik dus wel erg jammer vind helaas. Echt zorgwekkend hoe ouders hun kinderen hier soms volstoppen met allerlei medicijnen.
-
Laatst gewijzigd door USInsider op 13 apr 2013, 07:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb een ADHD kind, en die krijgt geen medicijnen. Verder snap ik je betoog over moderne-tijdsziektes, maar die hebben vooral de maken met het feit dat de normen van wat "normaal" is steeds enger zijn geworden. ADHD en ASS was er altijd al, alleen waren dat vroeger gewoon die paar buitenbeentjes in de klas.
Verder staat pinda-allergie totaal los van dit verhaal. Ik heb geen zin om hier een heel betoog op te hangen, er is echt genoeg over te vinden op internet: het is een echte aandoening, met echte slachtoffers. Hoe dat zo snel is op komen zetten, daar lopen de meningen over uiteen. Ik heb daar zelf ook wel wat ideeën over, maar ik denk dat het vooral een complex aan verschillende zaken is, dat het heeft veroorzaakt.
Verder staat pinda-allergie totaal los van dit verhaal. Ik heb geen zin om hier een heel betoog op te hangen, er is echt genoeg over te vinden op internet: het is een echte aandoening, met echte slachtoffers. Hoe dat zo snel is op komen zetten, daar lopen de meningen over uiteen. Ik heb daar zelf ook wel wat ideeën over, maar ik denk dat het vooral een complex aan verschillende zaken is, dat het heeft veroorzaakt.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Onze zoon kreeg 15 jaar geleden al het ADHD-label opgeplakt door zijn leerkrachten. De kinderpsychiater was het er echter niet mee eens. Het was gewoon een kind dat zich extreem zat te vervelen op school en wat meer uitdaging nodig had.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ik denk dat mijn neef ADHD had, hij werd als moeilijk opvoedbaar betitelt en naar een aparte school gestuurd. Dit was in de jaren '70. Het is er altijd wel geweest.
Er wordt veel met pinda olie gemaakt, en hoe meer je met een product in aanraking komt, hoe meer kans je hebt er gevoelig of allergisch voor te worden. We aten vroeger amper iets dat uit een potje of doosje kwam, alles werd zelf klaargemaakt van vers. Kinderen kwamen alleen met pinda's in aanraking als ze pinda's aten. Nu komen ze met pinda's in aanraking als er ergens pinda olie in zit, en is er meer kans op allergie. Het kan overdreven lijken, hier op school mag ook niks met pinda's komen. Een kind dat super allergisch is kan binnen een paar minuten stikken.
Er wordt veel met pinda olie gemaakt, en hoe meer je met een product in aanraking komt, hoe meer kans je hebt er gevoelig of allergisch voor te worden. We aten vroeger amper iets dat uit een potje of doosje kwam, alles werd zelf klaargemaakt van vers. Kinderen kwamen alleen met pinda's in aanraking als ze pinda's aten. Nu komen ze met pinda's in aanraking als er ergens pinda olie in zit, en is er meer kans op allergie. Het kan overdreven lijken, hier op school mag ook niks met pinda's komen. Een kind dat super allergisch is kan binnen een paar minuten stikken.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Als leerkracht zie ik genoeg kinderen met ADHD, en voor sommigen helpt medicatie echt enorm. Maar ik geloof ook dat het soms onnodig wordt voorgeschreven. Ik las laatst een artikel over de invloed van leeftijd op de kans een ADHD diagnose te krijgen:
(Voor diegenen die bronnen op prijs stellen: scientificamerican.com)Two separate studies, both set to publish in a future issue of the Journal of Health Economics, found that students whose birthdays fell just before their school’s age enrollment cutoff date—and thus were among the youngest in their class—had a substantially higher rate of ADHD diagnoses than students who were born just a day or two later and were the oldest in the grade below.
De vraag is: wie bepaalt wat (on)nodig is? Feit is dat de maatschappij steeds hogere eisen stelt aan kinderen, en wat doe je als ouder als je om de haverklap klachten krijgt van school of van andere ouders? Het is wel erg gemakkelijk gesteld dat er wordt overgediagnosticeerd, of teveel medicatie wordt voorgeschreven, als je je tegelijkertijd realiseert dat er massa's ouders zijn die liever niet hebben dat Pietje komt spelen, omdat hij zo druk is. Wat nou als jij toevallig de ouder van Pietje bent?
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Is pinda allergie iets dat meer voorkomt in Noord Amerika? Nooit van gehoord en we hebben toch twee zonen, met hun bijhorende klas en leeftijdsgenoten. En vier neefjes/nichtjes idem dito. Dqt geeft toch al een vrij grote radius?
Groetjes,
Carine
Carine
Het heersende idee is dat er (sporen van) pinda is verwerkt in babyvoeding, waarmee jonge babies een stof binnen krijgen waar hun fragiele immuunsysteem totaal geen weg mee weet. Het is wat je zegt: als de borstvoedende moeder zo af en toe pinda's eet, dan is dat geen ramp, maar je moet babies niet bij iedere voeding die ze krijgen, pinda's toestoppen.ANY schreef:Er wordt veel met pinda olie gemaakt, en hoe meer je met een product in aanraking komt, hoe meer kans je hebt er gevoelig of allergisch voor te worden. We aten vroeger amper iets dat uit een potje of doosje kwam, alles werd zelf klaargemaakt van vers. Kinderen kwamen alleen met pinda's in aanraking als ze pinda's aten.
Ik denk dat het in bepaalde landen inderdaad meer voorkomt. Mijn kinderen zaten in Nederland op een internationale school en daar was oom een no nut policy in verband met een aantal kinderen met ernstige pinda allergie. Ik heb de indruk dat het in de UK ook vaker voorkomt dan in Nederland. Erfelijkheid, eetgewoontes, het kan allemaal landgebonden zijn.sachasenne schreef:Is pinda allergie iets dat meer voorkomt in Noord Amerika? Nooit van gehoord en we hebben toch twee zonen, met hun bijhorende klas en leeftijdsgenoten. En vier neefjes/nichtjes idem dito. Dqt geeft toch al een vrij grote radius?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb in Belgie nooit iemand geweten met een pinda-allergie, behalve een Amerikaans jongetje in mijn zoon zijn klas. Hier ken ik echter een aantal mensen die er allergisch aan zijn.
In Belgie heb ik ook nooit iemand gekend die allergisch is aan parfum, in die mate dat ze ernstige ademhalingsproblemen krijgen indien ze in de buurt komen van iemand die normaal geparfumeerd is (1 of 2 pufjes van je parfumflesje 's morgens, terwijl die persoon laat in de namiddag bij je komt en in de problemen geraakt). In de bibliotheken worden die strookjes met parfum die je ooit wel eens in damesbladen aantreft systematisch verwijderd omwille van dergelijke allergieen, en in de meeste werkplekken is er een 'no scent' policy.
Dus in mijn beleving zie ik hier allergieen die ik in Belgie niet kende (pinda's en parfum).
In Belgie heb ik ook nooit iemand gekend die allergisch is aan parfum, in die mate dat ze ernstige ademhalingsproblemen krijgen indien ze in de buurt komen van iemand die normaal geparfumeerd is (1 of 2 pufjes van je parfumflesje 's morgens, terwijl die persoon laat in de namiddag bij je komt en in de problemen geraakt). In de bibliotheken worden die strookjes met parfum die je ooit wel eens in damesbladen aantreft systematisch verwijderd omwille van dergelijke allergieen, en in de meeste werkplekken is er een 'no scent' policy.
Dus in mijn beleving zie ik hier allergieen die ik in Belgie niet kende (pinda's en parfum).
Elke
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3722 Weergaves
-
Laatste bericht door hemmie
-