Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV2012: Inge67

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
USInsider
Amerika-expert

Re: DV2012: Inge67

Bericht door USInsider »

Maar nu nog even voor INGE: Het voorstel dat je in kleur aangaf is niet slecht.
Vergelijking: mijn man zijn eerste werkgever matchte niet, de tweede matchte de helft van de eerste 6%, en zijn laatste werkgever matchte de hele 6%. (Dat het beter werd is toeval, de 401-k regels gelden voor het hele bedrijf.)

In dit geval is het zeker aan te raden om voor de hele 5% te gaan en de max te halen van wat je wordt geboden. Je wilt zo min mogelijk belastingen betalen, je belastbaar inkomen moet zo laag mogelijk zijn.
De wachttijd is ook werknemers-vriendelijk, sommige werkgevers van mijn man gaven pas na een jaar 401-k rechten.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Ik denk dat we in eerste instantie gewoon met de verzekering van de werkgever van start gaan. Het kan ook zijn dat we een extra Belgische verzekering bijnemen (DOSZ). Ziektekosten worden echter maar tot 70% vergoed, dus ik weet niet zeker of dat wel een goede deal is. De eerste paar maanden ga ik niet werken, dus ben ik niet verzekerd tenzij door de Belgische mutualiteit (ik schrijf ons pas na een maand of 6 uit in België dus blijven we nog verzekerd).

Na een paar maanden hoop ik mijn weg een beetje beter te vinden in de verzekeringenchaos zoals ik de ziektekostenverzekering nu zie.

We zijn allebei wel gezond, maar ook niet meer zo piepjong, dus ik wil wel alle opties bekijken, maar dat kan ik volgens mij beter doen na een paar maanden wanneer we wat gesettled zijn.

Weet iemand trouwens wat het verhaal precies is met Belgische (en/of Nederlandse) fiscaal aantrekkelijke producten? Zo is er pensioensparen en lange termijnsparen wat niet meer kan voor green card holders. Heeft blijkbaar te maken met een wetgeving in de US die banken/verzekeringen die deze producten aanbieden zwaar belasten/beboeten.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik heb mijn (kleine) beleggingsrekening bij de Nederlandse ING op moeten heffen nadat er een aantal schandalen waren uitgelekt over gesjoemel met geld door rijke Amerikanen (veel rijker dan ik). Voor zover ik begrepen heb, willen de banken in Europa geen risico's lopen (en geen extra moeite doen) en hebben daarom alle beleggingsrekeningen voor mensen in het buitenland eenvoudig opgeheven.

Ik heb nog wel een gewone bankrekening bij de Nederlandse ING (en heb van Belgen hier begrepen dat zij ook een gewone bankrekening kunnen aanhouden). Maar 'ingewikkelde' zaken als beleggingen en zo, kun je zelfs als je nog Nederlander/Belg bent, niet meer in Europa doen als je in de VS woont.

Niet dat dat rijke Amerikanen tegenhoudt om hun geld in het buitenland te beleggen (en zo Amerikaanse belastingen te vermijden, zie onder meer Mitt Romney), maar de niet-zo-rijken zitten er dus naast.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wat onze gewone zicht- en spaarrekening betreft: die is nog gewoon bij Dexia (inmiddels Belfius). In theorie mag het niet, en om de zoveel jaar moet je dus bewijs leveren dat jij bent wie je bent en in Belgie woont (bv. via je identiteitskaart). Dus zodra ze daar weer naar gaan vragen, hebben we mogelijk een probleem? Maar tot die tijd zien we wel. Er staat nog maar een paar duizend euro, dus zo'n ramp is het niet

Verder hadden we nog een internetrekening bij Rabobank.be. Daar moesten we de rekening annuleren want er is ergens een regel die zegt dat zij geen rekeningen mogen hebben van mensen die in Noord-Amerika wonen of zo.

Pensioensparen: daar zijn we in Belgie mee gestopt omdat we het niet meer fiscaal aftrekbaar was. Er is hier ook een vorm van pensioensparen (waar je dus veel grotere bedragen in kan stoppen!), en dat doen we dus nu.
Laatst gewijzigd door kastelke op 13 apr 2013, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Bij mijn gewonen rekening bij ING Nederland sta ik geregistreerd op mijn adres in Brooklyn, NY. En ik kruis ook trouw het hokje aan op het Amerikaanse belastingformulier waar ze vragen of je een rekening in het buitenland hebt. Ik hoef (gelukkig?) niet het vakje aan te kruisen dat zegt dat ik meer dan $10.000 op mijn rekening heb.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

inge67 schreef:Ziektekosten worden echter maar tot 70% vergoed, dus ik weet niet zeker of dat wel een goede deal is.
Wellicht een zgn. 'PPO'? Bij een HMO heb je meer beperkingen qua keuzevrijheid met lagere eigen bijdrage, bij een PPO meer keuzevrijheid maar een hogere eigen bijdrage. De 30% die je moet betalen heeft normaliter wel een maximum per jaar (soms zelfs meer dan 1 categorie, met ieder een eigen maximum. Zogauw je dat maximum haalt wordt dus 100% vergoed.

Zie ook hier:
http://www.consumerreports.org/cro/2012 ... /index.htm
Laatst gewijzigd door goldenhills op 13 apr 2013, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Bennogr schreef:Ik heb mijn (kleine) beleggingsrekening bij de Nederlandse ING op moeten heffen nadat er een aantal schandalen waren uitgelekt over gesjoemel met geld door rijke Amerikanen (veel rijker dan ik). Voor zover ik begrepen heb, willen de banken in Europa geen risico's lopen (en geen extra moeite doen) en hebben daarom alle beleggingsrekeningen voor mensen in het buitenland eenvoudig opgeheven.

Ik heb nog wel een gewone bankrekening bij de Nederlandse ING (en heb van Belgen hier begrepen dat zij ook een gewone bankrekening kunnen aanhouden). Maar 'ingewikkelde' zaken als beleggingen en zo, kun je zelfs als je nog Nederlander/Belg bent, niet meer in Europa doen als je in de VS woont.

Niet dat dat rijke Amerikanen tegenhoudt om hun geld in het buitenland te beleggen (en zo Amerikaanse belastingen te vermijden, zie onder meer Mitt Romney), maar de niet-zo-rijken zitten er dus naast.
Het probleem is dat de IRS strenge eisen stelt aan de verslaglegging van beleggingsrekeningen, en dat veel buitenlandse banken dat te veel gedoe/moeite/kosten vinden. De grote mainstream banken kiezen er voor om geen beleggingsprodukten aan te bieden aan ingezetenen van de VS, maar er zullen ongetwijfeld banken zijn die dit wel doen - en dus ook voldoen aan de verslagleggingseisen van de IRS.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

inge67 schreef:Ziektekosten worden echter maar tot 70% vergoed, dus ik weet niet zeker of dat wel een goede deal is.
Niet ideaal, maar zeker niet ongewoon. Ik neem aan dat er ook nog een "deductible" bij zit (eigen bijdrage, kan enorm variëren van $1500 pp per jaar tot $10,000 per jaar), en zoals goldenhills al aangaf, een "out of pocket maximum."

Vaak is de zorgverzekering via de werkgever toch beter betaalbaar dan een individuele verzekering. En dat ze 90% van de premie betalen is zeker niet slecht.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

kastelke schreef:Wat onze gewone zicht- en spaarrekening betreft: die is nog gewoon bij Dexia (inmiddels Belfius). In theorie mag het niet, en om de zoveel jaar moet je dus bewijs leveren dat jij bent wie je bent en in Belgie woont (bv. via je identiteitskaart). Dus zodra ze daar weer naar gaan vragen, hebben we mogelijk een probleem? Maar tot die tijd zien we wel. Er staat nog maar een paar duizend euro, dus zo'n ramp is het niet

Verder hadden we nog een internetrekening bij Rabobank.be. Daar moesten we de rekening annuleren want er is ergens een regel die zegt dat zij geen rekeningen mogen hebben van mensen die in Noord-Amerika wonen of zo.
De meeste grote banken bieden wel de mogelijkheid om je normale bank- en spaarrekening aan te houden als je in het buitenland (inclusief de VS) woont. Je betaalt dan wel een paar euro aan kosten, maar het is volledig legaal.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Wat ik me vooral afvraag is of we het 'potje' dat we in die verzekeringen gestoken hebben kunnen laten bestaan zonder er nog bij te sparen of dat we dit nu al moeten opzeggen (met alle kosten van dien)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Welke verzekering?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
goldenhills
Amerika-expert

Als je een Health Savings Account (HSA) bedoeld, dan ja, dat spaarpotje is persoonlijk en niet afhankelijk van de werkgever of van je verzekering. Het lijkt op een 401k, wat dat betreft. Een HSA is wel relatief duur omdat de beheerder extra administratie voor je doet (om indien nodig aan te kunnen tonen dat je het voor eigenlijke zaken hebt gebruikt). Onze HSA is $8 per maand, geloof ik (mijn werkgever betaald dat). Je krijgt er wel een beetje rente op.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Niet elke HSA is opsparend. Dus dat je geld aan het eind van het jaar overgeheveld wordt naar het volgende jaar.
Er zijn er ook waarbij je elk jaar het bedrag op moet maken.
Zou dat even in de gaten houden.
goldenhills
Amerika-expert

Dat is een FSA (flexible spending account) toch?
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Ja volgens mij wel. (excuus for the typo)
Maar er zijn er ook die dus niet zo flexible zijn..... Nouja, flexible met een houdbaarheidsdatum van een jaar dan.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

@Elke: eigenlijk is het geen verzekering. Het gaat om pensioensparen en lange termijnsparen. Verder hebben we ook nog een spaarpotje in Tak 21 en Tak 23. Ik heb echter nog niks van de bank gehoord, dus ik ga ervan uit dat wat er staat mag blijven staan. Ik moet het enkel op mijn Amerikaanse belastingaangifte aangeven vermoed ik.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

inge67 schreef:Ik heb echter nog niks van de bank gehoord, dus ik ga ervan uit dat wat er staat mag blijven staan. Ik moet het enkel op mijn Amerikaanse belastingaangifte aangeven vermoed ik.
Ik zou het even navragen. Wij hadden - ruim voordat we gingen verhuizen - alles netjes gemeld bij de banken, en beide banken (eentje in Nederland en eentje in Zwitserland) werden pas wakker toen we al verhuisd waren. Als je dan hals over kop moet gaan zoeken naar alternatieven om je tegoeden onder te brengen, kost dat je vrijwel gegarandeerd geld.

Bij de belastingaangifte wordt er inderdaad naar gevraagd, maar tegoeden boven 10.000 euro (het totaal) moet je daarnaast ook nog jaarlijks (voor 1 juli) opgeven via formulier TD 90-22.1 (Report of Foreigner Bank and Fiancial Accounts). En dat geldt ook voor levensverzekeringen/lijfrentepolissen en optierekeningen.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

ok dankjewel Dimona
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ons pensioensparen is gewoon blijven staan. We hebben het niet vervroegd opgevraagd omdat we daar heel veel op moesten laten vallen, dus we zien het nu maar als een 'belegging in euro's'. ;-)
Idem voor de diverse pensioenpotjes die mijn echtgenoot bij respectievelijke werkgevers opgebouwd heeft.
Elke
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Maar ik geloof dat er op de FBAR niet wordt gevraagd naar pensioentegoeden toch? Ik heb het althans nooit vermeld. Op de belastingaangifte wordt er wel naar gevraagd.

Wij hebben zo ook nog een hele vervelende levensverzekering lopen, die was gekoppeld aan de hypotheek van ons huis, en die we ook niet kunnen opzeggen zonder de helft van het tegoed kwijt te raken. Tsja, dat soort dingen laat je dan maar doorlopen (ik geloof dat ik mijn pensioentegoed niet eens kán afkopen trouwens).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer