Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis hnzufx: eerste keer Zuidwesten

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
hnzufx
Amerika-ontdekker

Reis hnzufx: eerste keer Zuidwesten

Bericht door hnzufx »

Hallo kenners!

Ik ben bezig met het maken van een planning voor een eerste bezoek aan het Zuidwesten van Amerika. Het idee is om de USA in september 2013 te bezoeken en ongeveer 17/18 dagen te gaan. De planning ziet er voorlopig als volgt uit:

Dag 1: Vliegen naar San Francisco
Dag 2: San Francisco
Dag 3: San Francisco + rijden naar Yosemite Park
Dag 4: Yosemite park + rijden naar Bishop
Dag 5: Rijden naar Las Vegas via Death Valley
Dag 6: Las Vegas
Dag 7: Hoover Dam + rijden naar Grand Canyon & bezoek Grand Canyon tijdens zonsondergang
Dag 8: Grand Canyon tijdens zonsopgang + rijden richting Los Angeles (ergens tussenstop)
Dag 9: Rijden naar Los Angeles
Dag 10: Los Angeles
Dag 11: Disneyland Resort
Dag 12: Disneyland Resort
Dag 13: Disneyland Resort
Dag 14: Universal Studios
Dag 15: Los Angeles / California Science Center
Dag 16: Sea World of San Diego Zoo of Six Flags Magic Mountain (zijn we nog niet over uit)
Dag 17: Highway 1 naar San Francisco
Dag 18: Terugreis

Dit alles met een huurauto (dus geen camper). Naast de bekende bezienswaardigheden hebben attractieparken en de bovenmatige interesse in de ruimtevaart prioriteit tijdens deze reis. Nu zijn m'n vragen:

* Is dit een realistische planning?
* Wat zijn leuke, korte stops bij de wat langere ritten (zoals tussen Grand Canyon en LA)
* Helaas is er in deze planning geen tijd voor bv. Bryce Canyon en Zion National Park. Is dat een ramp? Missen we daardoor wereldwonderen? ;)
* Zijn er nog ruimtevaart-gerelateerde bezienswaardigheden in de buurt van LA?

Bedankt voor eventuele reacties!
Hockey
Amerika-expert

Re: Reis hnzufx: eerste keer Zuidwesten

Bericht door Hockey »

Ik zou de tijd in LA inkorten ten gunste van 1 dag kustroute. Als ik het goed lees hebben jullie nu letterlijk 1 dag voor de route van LA naar SF en dat red je alleen via de 5 (snelweg in het binnenland) of de 101, maar niet via de 1, de kustroute.
hnzufx
Amerika-ontdekker

Bericht door hnzufx »

Hockey schreef:Ik zou de tijd in LA inkorten ten gunste van 1 dag kustroute. Als ik het goed lees hebben jullie nu letterlijk 1 dag voor de route van LA naar SF en dat red je alleen via de 5 (snelweg in het binnenland) of de 101, maar niet via de 1, de kustroute.
Thanks! Hoe betrouwbaar zijn overigens de berekeningen van Google Maps qua reistijd, vooral rond de National Parks? Voor LA -> SF via de 1 geeft hij ongeveer 8 uur aan. Lijkt me handig om dat inderdaad in twee dagen te doen.
prizzle
Amerika-ontdekker

Bericht door prizzle »

Hoi,

Ik ga in september ook voor de eerste keer naar het zuidwesten. Ik kan je dus nog niks uit eigen ervaring zeggen, maar wel wat ik gedaan heb met de vele tips van dit forum. Van horen zeggen kloppen de routes/kilometers/tijden van google maps aardig. Ik rijd het rondje net andersom en tussen Grand Canyon en Los Angeles stop ik bij Twentynine Palms (vlakbij Joshua Tree N.P). Ook tussen Los Angeles en San Francisco stoppen wij, omdat dit in een dag eigenlijk niet te rijden is. Wij overnachten zelf in San Simeon. Veel meer kan ik je helaas ook (nog) niet vertellen.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik begrijp dat je op dag 16 van LA naar SD wilt, en dan de volgende dag naar SF?
Als dat zo in de planning staat, gelijk vergeten, niet naar SD maar een dag extra nemen voor de kustroute.
willeke64
Amerika-ontdekker

Bericht door willeke64 »

Dag 16 in San Diego:
Wij zijn zelf 3 dagen in San Diego geweest.
De Zoo zou ik zeker overslaan, niks bijzonders, zeker niet als de pandaberen al naar bed zijn.
Seaworld is leuk, maar dat kost je echt wel een hele dag en is behoorlijk kostbaar.
Wij hebben ook een trolleytour gedaan vanaf Old Town, dan kom je bij Seaport, Ferry Landing en Coronado.
Vonden wij hartstikke leuk.
Zorg dat je niet te veel aan het rijden bent en ook nog tijd hebt om er van te genieten.
Wij vonden San Diego vele malen leuker dan Los Angeles.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

willeke64 schreef:De Zoo zou ik zeker overslaan, niks bijzonders, zeker niet als de pandaberen al naar bed zijn.
Dat zullen veel mensen hier, incluis ik met je oneens zijn.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

De SD Zoo is zo"n beetje de mooiste ter wereld, dus wel degelijk de moeite, maar als je een dag er voor uitrekt, en de volgende dag in één ke naar SF wilt, is mijns inziens de dag SD beter besteed aan de kustroute.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Behalve de kustroute vind ik eigenlijk de rest ook nogal wat snel gaan... Ik zou echt een dagje Disney eraf halen, of een ander dagje attractie park. Liggen je vliegtickets eigenlijk al wel vast, want zo niet dan zou ik zeker geen rondje maken, maar starten in LA en via SF naar Las Vegas en dan na de GC of terugvliegen uit Vegas of uit Phoenix.

Dag 1 kun je als keuze gebruiken. Ook misschien afhankelijk van hoe laat je aankomt. Je zou al je dagen SF bv op het einde kunnen zetten ipv in het begin. Ivm een eventuele jetlag ben je dag 1 waarschijnlijk vroeg wakker en zou je dus optijd naar Yosemite kunnen rijden.
Dag 3 Is naar de vallei al een uur of 4 rijden. Dus wrs zul je zo rond de middag in Yosemite aankomen. Kijk eens op http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/na ... emite.html wat je hier allemaal kunt doen. Ik heb ook geen grote wandelingen in Yosemite gedaan, maar wij hadden al 1.5 dag nodig voor er te komen, de vallei + wat highlights en Glacier Point, dan hebben we dus nog niet de Mariposa grove kunnen bekijken en de tioga road.
Dag 4 is zo wel doenbaar natuurlijk, alleen je tijd in Yosemite is dus erg kort. Op dag 4 zou je evt de tioga road en ook nog naar Bodie kunnen rijden.
Dag 5 is een lange dag. Alleen zul je hier in death valley ook keuzes moeten maken wat je wilt zien. Jammer dat je niet wat tijd in Lone Pine kunt besteden.
Dag 6 Één dag Vegas voor een 1e bezoek...zou mij te kort zijn :)
Dag 7 Ben je een flink dagdeel mee bezig, maar je hebt ook nog wel wat tijd bij de GC
Dag 8 Wil je nou alleen nog de zonsopkomst zien en dan alweer vertrekken??? Ik zou zeker een halve dag bij de GC, toch een van de wereldwonderen, rondkijken en dan terugrijden naar Kingman/Needles, dat gebied zeg maar.
Dag 9 Idd rijden naar LA, maar je zou door Joshua Tree NP kunnen rijden. Let op, hier is het ook loeiheet net als in Death Valley
Dag 10 Dagje LA, als je van space en ruimte houdt zou ik je Griffith Observatory kunnen adviseren...wel zorgen dat je hier niet op een maandag of dinsdag bent, want dan is het gesloten (je kunt wel gewoon buiten rondlopen en genieten van het uitzicht over de metropool Los Angeles en het hollywood sign). Bij Pasadena ligt het JET propulsion LAB, ik weet niet hoe dat na het afsluiten van de shuttlemissies precies gesteld is, maar je zou eens op internet kunnen kijken of ze evt. daar rondleidingen doen.
Dag 11/12 en 13 Disney... ik zou dus een dagje minder doen. Ik weet niet of je evt al eens in Florida bent geweest bij Disneyworld? Als je dit toch 3 dagen wilt dan ergens anders dus een dag attractiepark minder doen, bv heel San Diego eraf halen inderdaad. Al lijken mij Seaworld en de Zoo juist wel leuke afwisseling tussen Disney/Universal.
Dag 15 Als je dit niet met dag 10 kunt combineren, doe het dan zo dat je deze dag zowieso NA San Diego zet en dat je deze dag later op de middag al naar bv Santa Barbara/Pismo Beach rijdt via de 101. Dat kost je wel minimaal 3.5 uur rijden zonder files LA uit en rondkijken in Santa Barbara/Solvang ed. maar dan zou je de dag erna wel in 1x de rit naar San Francisco kunnen doen. Dan is het nog een lange dagrit, maar vanaf Monterey zou je weer de 101 kunnen nemen.

Wij hebben vorig jaar April een 18 daagse trip gemaakt, wel een iets andere opzet, maar als je bij ons het gebied wat we ten noorden van de grand Canyon hebben gedaan bij LA zet en dus de tioga pass meepakt denk ik dat je een iets rustigere route hebt. http://paulinamerika2012.wordpress.com/
In jullie geval zou ik dus of op San Diego vliegen of op LA

Dan krijg je dus:
Dag 1: Vliegen naar San Diego/LA
Dag 2: San Diego seaworld/Zoo of een rustig opstartdagje en wat van LA bekijken + California science center (zie topic all about LA)
Dag 3: Dan van San Diego naar Disney en een dag disney
Dag 4: Disney
Dag 5: Universal studio's + rijden naar Santa Barbara
Dag 7: Santa Barbara - San Francisco. Lange rit, maar vanaf Monterey weer de 101 pakken.
Dag 8: San Francisco
Dag 9: San Francisco
Dag 10: San Francisco - Yosemite (mariposa grove, overnachten in Oakhurst)
Dag 11: Glacier Point + Yosemite valley (overnachten in de valley of El Portal)
Dag 12: Tioga road, bodie en rijden naar Lone Pine
Dag 13: Lone Pine - las Vegas (door death valley)
Dag 14: Las Vegas
Dag 15: Las Vegas - Hooverdam - Grand Canyon
Dag 16: Grand Canyon ...

En dan hier heb je dus wat keuzemogelijkheden. De 1e is dat je alsnog die extra dag bij de kust pakt, of dat je nog Magic Mountain doet en dan naar Santa Barbara of Pismo Beach rijdt.
De 2e is dat je een extra stop inplant langs de kust bij Monterey/Carmel...Dit zou overigens ook mijn keuze zijn..... Bij beide keuzes schuiven al je dagen na die dag (in mijn route dag 7) een dag op en dan vervalt die vrije dag 17..
Je zou het ook zo kunnen laten staan en dag 16 van de Grand Canyon in de middag terug naar Las vegas kunnen rijden via route66, of heen na de hooverdam over route66 en dan dag 16 een volle dag GC pakken en op dag 17 terug of doorrijden.
Je zou ook dag 16 in de middag naar Sedona kunnen rijden en daar nog wat rondkijken en dan dag 17 tussen Sedona en Phoenix doorbrengen en terugvliegen vanuit Phoenix.

Overigens, om deze lap tekst te besluiten, vind ik google maps vrij accuraat qua directe rijtijden. Het geeft zelfs de tijden aan als er files staan of wegen opgebroken zijn. Maar wat google niet meerekent is de plaspauze/lunch/tankstops en vooral geniet van de mooie omgeving tijd. Op de kustroute kun je zomaar 30 min tot een uur bij de zeeolifanten staan kijken of even je auto langs de weg zetten om wat rond te lopen langs de steile kusthellingen/mooie gebieden van big sur. Je hebt geen tijd voor hearst castle, de monterey 17 mile drive/sea aquarium/whalewatch etc. als je de route in 1 dag gaat rijden....
hnzufx
Amerika-ontdekker

Bericht door hnzufx »

Wow, bedankt voor de reacties! Heel veel input waar ik veel mee kan.

Wat betreft het snel gaan: aan de ene kant willen we zoveel mogelijk zien in de 18 dagen, maar we willen het niet te gehaast. Vandaar dat Bryce Canyon en Zion ook al afgevallen zijn. De vliegtickets liggen nog niet vast; we zijn eerst een planning aan het maken en daarna gaan we eens kijken naar de vliegtickets. Ik had al wel even snel gekeken maar ik zag wel dat enkeltje SF en enkeltje LA duurder uit kwam dan een retourtje vanuit dezelfde stad. Maar ik moet zeggen dat ik daar ook nog niet zoveel tijd in gestoken heb.

Daar kwam bij dat ik van een kennis de tip kreeg om de kustlijn-route tussen LA en SF te doen. Dat kwam dan in dit geval mooi uit, alleen is al duidelijk dat we daar 2 dagen voor uit moeten trekken.

Hierbij nog even wat aanvullingen naar aanleiding van de opmerkingen van o.a. PSVwally:

Dag 3: Afhankelijk of we nog iets willen bekijken in SF rijden we inderdaad zo vroeg mogelijk naar Yosemite Park. We kunnen dan wellicht al wat dingen meepikken, en de volgende dag (dag 4) hebben we de hele dag staan voor Yosemite Park. Aan het einde van de dag rijden we dan naar Bishop. Dat we niet alles kunnen zien weten we, en is dan ook een rede om een keer terug te gaan :D

Dag 5: We zijn niet van plan om heel veel tijd te besteden in Death Valley; die tijd besteden we dan liever in Las Vegas, zodat we anderhalve dag in Vegas hebben.

Dag 8: We willen niet direct vertrekken na zonsopkomst. Het idee is om hier ook een groot gedeelte van de dag te verblijven en ergens later in de middag richting Needles te gaan.

Dag 11/12/13: we zijn inderdaad al in Florida geweest, dus een aantal dingen kennen we natuurlijk al. Het idee was ook om de dagen bij LA wat flexibeler te plannen. Het idee is nu zelfs dat we daar even een paar dagen op dezelfde plek overnachten. Heeft iemand daar nog tips voor? Appartement/condo ofzo?

Het kan dus best zijn dat het 2 dagen Disney wordt en we de 3e dag vullen met wat anders. Overigens zouden we San Diego alleen bezoeken voor Sea World of de Zoo, niet voor de stad zelf (helaas geen tijd). Aangezien we Sea World al kennen van Florida (en er niet zo heel veel nieuws te beleven is) neigen we nu vooral naar de San Diego Zoo.

Verder bedankt voor de alternatieve planning. Hier kan ik veel interessante informatie uit halen!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

hnzufx schreef: De vliegtickets liggen nog niet vast; we zijn eerst een planning aan het maken en daarna gaan we eens kijken naar de vliegtickets. Ik had al wel even snel gekeken maar ik zag wel dat enkeltje SF en enkeltje LA duurder uit kwam dan een retourtje vanuit dezelfde stad. Maar ik moet zeggen dat ik daar ook nog niet zoveel tijd in gestoken heb.
Je moet geen twee enkeltjes nemen, maar kijken naar een multicity ticket. Of geef aan dat je vanaf een andere plaats terug wilt vliegen zoals op de KLM-site mogelijk is. Het is normaal gesproken niet duurder dan een gewoon retour. Je betaalt dan het gemiddelde van ene retour SF en een retour LA.

Marianne
hnzufx
Amerika-ontdekker

Bericht door hnzufx »

Martin & Marianne schreef: Je moet geen twee enkeltjes nemen, maar kijken naar een multicity ticket. Of geef aan dat je vanaf een andere plaats terug wilt vliegen zoals op de KLM-site mogelijk is. Het is normaal gesproken niet duurder dan een gewoon retour. Je betaalt dan het gemiddelde van ene retour SF en een retour LA.
Marianne
:oops: :thumbup:
michelvd
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door michelvd »

Hou even in je achterhoofd dat Disney in Frankrijk veel mooier is dan ik LA. Wij waren hier de vorige keer na een dag echt wel helemaal klaar. Als je naar de pretparken wil, zou ik wel ook andere parken overwegen.
Moniquemichiel
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Moniquemichiel »

Wat jammer dat jullie maar zo kort in Yosemite hebben. Dit park is immens groot. Je bent dus eigenlijk alleen aan het rijden tussen San Francisco en Bishop. Ik denk echt dat jullie je verkijken op de afstanden. Je komt niet vroeg aan in het park en naar Bishop is ook een behoorlijke afstand dus heel laat kan je ook niet vertrekken.
hnzufx
Amerika-ontdekker

Bericht door hnzufx »

michelvd schreef:Hou even in je achterhoofd dat Disney in Frankrijk veel mooier is dan ik LA. Wij waren hier de vorige keer na een dag echt wel helemaal klaar. Als je naar de pretparken wil, zou ik wel ook andere parken overwegen.
Inderdaad, het park in Parijs is natuurlijk veel nieuwer en mooier. Maar mooier is niet altijd sfeervoller ;) En daarnaast heeft het resort in Anaheim de laatste tijd ook niet stilgezeten en zijn er flink wat vernieuwingen doorgevoerd (sterker nog, de laatste nieuwigheid is ontworpen door een Brabander :mrgreen:). Daarnaast moeten we uiteraard ook de eindshows meepikken (World of Color en Fantasmic) dus dat kost sowieso al 2 dagen. Dus 3 dagen Disney is niet overdreven veel om alles op ons gemak te kunnen zien.
Moniquemichiel schreef:Wat jammer dat jullie maar zo kort in Yosemite hebben. Dit park is immens groot. Je bent dus eigenlijk alleen aan het rijden tussen San Francisco en Bishop. Ik denk echt dat jullie je verkijken op de afstanden. Je komt niet vroeg aan in het park en naar Bishop is ook een behoorlijke afstand dus heel laat kan je ook niet vertrekken.
Inmiddels ben ik de planning wat aan het omgooien waardoor we zo goed als 2 dagen in dit park hebben. De hele route is wel anders (van Phoenix naar SF naar LA) maar daardoor is het minder kilometers en hebben we meer tijd voor bijvoorbeeld Yosemite.
hnzufx
Amerika-ontdekker

Bericht door hnzufx »

Inmiddels is de planning aangepast en zijn de data ook bekend. Op dit moment staat er dit:

za 14 sept - Vliegen naar Phoenix
zo 15 sept - Rijden naar Grand Canyon
ma 16 sept - Grand Canyon
di 17 sept - Grand Canyon (tot +/- 12 uur) + Hoover dam + richting Las Vegas
wo 18 sept - Las Vegas
do 19 sept - Rijden naar Lee Vining via Death Valley
vrij 20 sept - Yosemite National Park
za 21 sept - Yosemite National Park
zo 22 sept - Rijden naar San Francisco + San Francisco
ma 23 sept - San Francisco
di 24 sept - Highway 1 naar Los Angeles
wo 25 sept - Highway 1 naar Los Angeles
do 26 sept - Disneyland Resort
vrij 27 sept - Disneyland Resort
za 28 sept - Disneyland Resort
zo 29 sept - Los Angeles / California Science Center
ma 30 sept - Universal Studios
di 1 okt - Nog in de plannen (Sea World/Zoo/...)
wo 2 okt - Vertrek naar Amsterdam via Los Angeles Airport

Hele andere route dan de eerste planning maar wat mij betreft iets rustiger/realistischer :wink: In Los Angeles willen we 1 overnachtingsaccomodatie hebben zodat we niet steeds in/uit hoeven te laden. Heeft iemand daar nog tips voor? (Betaalbare condo of hotel).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer