Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

CR1 visumproces

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: CR1 visumproces

Bericht door Steffen »

smittenimmigrant schreef:De data, voor wie het wat kan schelen: NOA1 8 november, NOA2 2 januari.

We zijn maar mazzelkonten!
Bij ons ging dat ook erg snel! Komt omdat jullie beide vanuit het buitenland (Nederland) de procedure doorlopen, dat verkort de 'wachttijd' van NOA1 tot NOA2 aanzienlijk! Bij ons was deze 8 dagen. De tijd vanaf nu zal een stuk langer duren (bij ons een maand of 3), maar zodra je bericht krijgt om de volgende deel van je papierwerk op te sturen zal je je verbazen hoe vlot het plots weer kan gaan!

Succes met wachten voor nu!
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Dank! Gelukkig zijn er meer dingen waar we ons mee bezig houden dan alleen het visum. Volgens mij zou ik daar heel kriegel van worden, alleen maar wachten.

We hebben van de week al met het National Visa Center aan de telefoon gehangen. Die wisten ons te vertellen dat ons pakket al wel in het gebouw was, maar dat er nog geen NVC case number was toegekend. We kunnen dus inderdaad nog niet verder met de volgende pakketten. We hebben alvast maar wel de benodigde papieren allemaal verzameld.

Maandag bellen we maar weer, kijken of ze dan al eens actie ondernomen hebben.
smittenimmigrant
Amerikakenner

Zo, hehe..

Het duurt even, maar ook bij het NVC weten ze nu dat we bestaan. Het Affidavit of Support-pakket gaat deze week de deur uit en we houden de website strak in de gaten of we ook de 'IV-bill' al kunnen betalen. Ook dat pakket is al bijna af.

Verder is ook onze bestemming bekend. Mijn man heeft van één universiteit al gehoord dat hij is toegelaten en dat is precies de universiteit waar hij het liefste heen wilde. We gaan (dus) naar Californië :D

Het wordt ineens wel allemaal heel erg echt.
smittenimmigrant
Amerikakenner

Vandaag maar weer eens met het National Visa Center gebeld. Ze hadden me een 'checklist' (een document dat aangeeft welke papieren je nog naar ze moet opsturen) gestuurd voor een 'police certificate' - ik kreeg dus een officiële melding dat het betreffende document niet in mijn Visum-Aanvraagpakket (IV-package) zat.

Dat klopte overigens wel - in Nederland mag je helemaal niet zelf je politiedossier opvragen, en daarom zat dat dus ook niet in het pakket papieren. In de opgestuurde checklist stond er dan ook al keurig bij dat het betreffende certificaat door het consulaat moest worden aangevraagd, dus waarom ze mij nu maanden om het toch op te sturen, is een beetje vaag.

Ik heb er maar even achteraan gebeld. Gelukkig kreeg ik een vriendelijke dame aan de lijn die me zei dat ze een supervisor zou vragen om het recht te zetten en een 'case complete' toe te kennen. We moesten binnenkort maar op een interviewdatum rekenen, zei ze. :clap: Als alles goed gaat kunnen we, zoals gehoopt, half juni in de VS zijn.

Wil er nog iemand een huis kopen? :P
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Waar in Californië gaan jullie je vestigen? Wij vertrekken namelijk in juli naar Santa Barbara.

Ik heb zelf ook een huis te koop btw ;)
smittenimmigrant
Amerikakenner

Wij gaan naar de East Bay, dus behoorlijk wat verder naar het noorden.

Succes met de verkoop van je huis :)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Even een vraagje voor SmittenImmigrant: ik heb begrepen dat beide partners aanwezig moet zijn voor het visum interview ? Komt je man daarvoor naar Ned. ? of is er een andere manier om dit te doen ?
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Jij ook succes met de verkoop ;)
smittenimmigrant
Amerikakenner

@oortjes, Volgens mij is het niet verplicht dat de partner meekomt in Nederland. Ik weet dat ze het soms wel verplicht stellen bij 'high fraud' landen.

Evengoed maakt het niet uit. Mijn man woont al jarenlang gewoon in Nederland, dus hij kan gemakkelijk mee.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dank voor je hulp !
Wie weet kunnen we een 'treffen' organiseren als jullie hier zijn ? Ik denk dat als we in omg. San Luis Obispo afspreken, het voor ons alle drie ong. even ver is......
smittenimmigrant
Amerikakenner

Dat zou wel heel gezellig zijn. Misschien in augustus als we allemaal een beetje op orde komen? :)
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Ik doe mee :)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Oh wat zou dat leuk zijn ! Misschien kunnen GoldenHills en vrouw dan eveneens komen, die wonen ook op bereisbare afstand denk ik.
Gerald
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Gerald »

Maar als je dan uit het Noorden komt, ben je wel verplicht een dagje eerder te vertrekken en Highway 1 te volgen naar San Luis Obispo! (Als je die nog niet eerder gereden hebt.)
smittenimmigrant
Amerikakenner

Dat zal ik onthouden, Gerald. Dat stuk weg heb ik inderdaad nog niet eerder gezien.

Voor wat betreft de visumvoortgang - er is nog geen interviewdatum bekend, maar we hebben inmiddels wel de 'case complete' en, toffer nog, we hebben woonruimte. We mogen in een appartement gaan wonen in een speciaal complex voor studenten die een partner of zelfs een gezin hebben. Gezien de vastgoed- en huurprijzen in de regio zijn we daar heel blij mee, want via de universiteit wonen is veel goedkoper.

Inmiddels ben ik ook maar begonnen met naar werk zoeken. Dan kan ik de brieven vast schrijven en m'n cv vast aanpassen. Als we dan eenmaal weten wanneer we precies invliegen dan stuur ik alles wel op.

Hopelijk is het consulaat in A'dam een beetje snel met het verlenen van een audiëntie..
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

Klinkt allemaal erg goed (en bekend) Smittenimmigrant. Als ik naar onze tijdslijn kijk zal het niet meer zo lang duren voordat je een interview datum toegewezen krijgt. om je een idee te geven, ons interview was 4 weken nadat we bericht kregen van het consulaat. Het interview zelf ging soepel en mijn (Amerikaanse) partner was mee. Ik vond dat zelf erg fijn en het personeel had er geen enkel probleem mee dat zij ook vragen beantwoorde. Wij mochten bij binnenkomst zelfs vooraan in de rij staan aangezien mijn partner een Amerikaans staatsburger is.
smittenimmigrant
Amerikakenner

Ha Steffen,

Da's toevallig! Nog geen vijf minuten geleden bekeek ik jullie tijdslijn op VisaJourney. Ik ben echt heel ongeduldig, inmiddels.

Ik ga mijn Lief zeker ook meenemen voor het interview - als ik daarmee vooraan in de rij kom te staan dan is dat mooi meegenomen, natuurlijk. Goeie tip!

Zitten jullie trouwens nog in Pittsburgh? Ik heb me eerder niet gerealiseerd dat je daarheen ging, maar we hebben daar familie zitten en zullen daar dus best eens op bezoek zijn. Wellicht een leuk excuus voor koffie? :)
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

Ha! Ik weet precies hoe je je voelt! Op het eind was ik ook ongelooflijk ongeduldig. Je stelt je er namelijk toch heel sterk op in, maar dan moet je vervolgens maanden wachten om uiteidelijk te mogen! Groot voordeel is dat je met je CR-1 straks lekker aan de slag mag/kan. Wij hebben gewacht met solliciteren tot net na de feestdagen (aangezien we de tweede week van December hier naartoe kwamen), maar ik was erg blij dat m'n groene kaart me de vrijheid gaf om te solliciteren waar ik wilde.

Wij wonen inmiddels inderdaad in Pittsburgh, althans net ten noorden ervan! Niet de eerste plaats die immigranten in gedachte hebben om naartoe te vertrekken, maar het bevalt me hier prima! Vooral de economie in deze regio doet het goed, wat ons enorm heeft geholpen. We hadden beide binnen 3 weken een baan en mijn vrouw heeft inmiddels al weer een nieuwe baan (de salarisverdubbeling is een prettige bijkomstigheid). Onze keuze voor deze regio was overigens omdat de familie van mijn vrouw hier wonen. Met een emigratie laat je toch een hoop familie en vrienden achter, dus voor ons was het een logische keuze om naar een gebied te verhuizen waar we mensen kennen. De stabiele economische situatie helpt natuurlijk wel een hoop.
De eerste maanden hier zijn overigens voorbij gevlogen. Nog steeds aan het settelen, maar ik kan m'n draai prima vinden. Ik las in een ander topic je verwachtingen van je toekomstige emigratie. Ik denk dat je een redelijk reeel beeld hebt. Ik heb vanaf de eerste dag hier me erg insteld op het feit dat Amerika toch een heel ander land is dan Nederland. M'n eetgewoontes zijn hier totaal anders (heel bizar, maar ik eet hier gezonder dan in Nederland), maar ook m'n werk is anders. Vrijwel ieder weekend werk ik hier en op zondag vaak van 7 am tot 11pm. In Nederland moest ik er niet aan denken, maar hier werkt het (voor nu).

Als je nog eens in Pittburgh komt, moet je zeker even contact opnemen! Heb ondertussen hele leuke plekjes hier gevonden om een kopje koffie oid te drinken.

De laatste loodjes zijn zwaar, maar vanaf nu zal je visum 'gedoe' (want dat is het wel een beetje) stukken sneller gaan. Het lange wachten zonder enig bericht zit erop. Weken wachten op een interview klinkt lang, maar je hebt nu in ieder geval een datum waar jullie je op kunnen richten. Ik moet eerlijk bekennen dat toen wij onze datum voor het interview hadden, al voor het interview onze vliegtickets hebben geboekt.
smittenimmigrant
Amerikakenner

Nou, hehe, de volgende stap is gezet. Vandaag was het medisch onderzoek.

Ik ben:
ruim 1 cm langer dan ik dacht;
5 kilo lichter (altijd leuk!);
voor de komende tien jaar weer beschermd tegen difterie, tetanus en polio;
beklopt, bevoeld en beluisterd;
vaderlijk toegesproken. :D

Verder sloeg ik nog wel een beetje een flater. Gisteravind had ik al m'n spulletjes bij elkaar gezocht: inentingenboekje, paspoortfoto's Amerikaanse stijl, uitnodigingsbrief consulaat, briefje met de route naar de arts en de röntgenkliniek..

En dus geen paspoort. :oops:

Dat was een oprechte denkfout van mij en ik dacht ook echt dat een rijbewijs voldoende legitimatie was omdat ik met een Nederlandse arts te doen had, maar nope. Lesje voor de volgende keer: als je iets met het Amerikaanse consulaat moet doen, hoe indirect ook, moet _altijd_ je paspoort mee. Dom van me, natuurlijk, en als 'straf' moest ik dus twee keer met het schaamrood op de kaken uitleggen dat ik (ja heus!) echt zo dom was geweest. Gelukkig heb ik het recht kunnen zetten en hebben ze gewoon m'n paspoortnummer op de papieren kunnen schrijven.

Totale tijdsduur:
00.00 uur bij dr Schulte & Schulte in de wachtkamer gaan zitten ('t is vader en zoon, en moeder is de assistente).
bloed afnemen
eerste set papieren met de assistente
tweede set papieren met de dr. Schulte Jr
lichamelijk onderzoek + DTP prik van dr. Schulte Sr.
01.15 vertrek naar röntgenkliniek (te voet)
01.30 aankomst röntgenkliniek
01.45 afgeven papieren aan dame die foto maakte
02.00 longfoto maken
02.10 betalen
02.15 klaar

Totale kosten:
onderzoek: € 145
DTP-prik: € 35
longfoto: € 50
==============
€ 230

Oh ja. Ons visuminterview is op 25 juni. Wilt u allen ff voor me duimen :)

@Steffen: we hebben een uitnodiging voor de-feestdagen-in-Pittsburgh ontvangen. Ik weet nog niet of we dat gaan redden qua tijd en geld, maar als ik duidelijkheid heb, laat ik het je zeker weten! Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen en je verhalen.
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

Ha, er is een interview datum! :clap:
Ik moet zeggen dat mijn ervaring met Dr. Schulte erg prettig was. Had er wel de tijd voor genomen en dat was goed ook, maar de ontvangst en afhandeling was prima. Ik zal voor je duimen de 25e, hoewel je dat helemaal niet nodig hebt hoor :lol:

Leuk dat je een uitnodiging hebt om naar Pittsburgh te komen. Als je komt, moet je me zeker even een berichtje sturen! Hoewel ik goed begrijp dat je even moet kijken hoe jullie (financiele) situatie op dat moment is. De eerste paar maanden heb je genoeg te doen en te regelen. Toen ik hier zo'n 5 maanden was kwamen mijn ouders voor het eerst op bezoek en (ik schaam me er haast voor) dat was eigenlijk een soort van te vroeg. Ik was nog zo enorm bezig met mijn eigen draai te vinden en te settelen dat het vreemd was om ze op bezoek te hebben. De laatste 6 maanden in Nederland leken eeuwig te duren en de eerste 6 maanden hier zijn alweer voorbij en ik heb werkelijk geen idee waar de tijd is gebleven?!
Zo'n emigratieproces is toch wel iets heel bijzonders. Ik ben altijd van "ik ben niet de eerste die het doet, dus zo moeilijk kan het niet zijn", maar het geeft een hele nieuwe dimensie aan je leven die een hoop oplevert maar toch ook flink wat energie en uithoudingsvermogen kost.

Ik hou je topic in de gaten rond de 25e om een online 'toast' te doen! :occasion5:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer