Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Jullie 'Emigratie motieven'
Re: Jullie 'Emigratie motieven'
Smittenimmigrant, ik denk dat je een hele reële inschatting hebt gemaakt van opportunities en risks. Er is maar één puntje waarvan ik denk, mmmm, kweenie, en dat is over dat buitenlander zijn. Ja, het is zeker zo dat culturele afkomst wordt gerespecteerd, maar tegelijkertijd merk ik ook dat mensen er wel altijd van uit gaan dat je snapt hoe het hier werkt. Een broodje bestellen bij de Subway; simpel genoeg, maar als je het nooit eerder hebt gedaan, dan verliest de broodjesverkoper soms nogal snel en merkbaar zijn geduld met je. Amerikanen zijn zich denk ik nog veel minder bewust dan wij dat er ook een andere manier van leven is buiten de manier die zij kennen. Hoe normaal is het om in Nederland met je gezin in het weekend een boswandeling te maken; ik werd een keer gebeld door de moeder van een vriendin van mijn dochter toen we net midden in het bos stonden. Ik zei dat tegen haar en haar reaktie was vol verbazing: "What are you doing in the WOODS??!" Ook vindt mijn dochter het bijvoorbeeld lastig om vriendinnen te vragen voor een sleep over, omdat ze hier niet zo maar alles uit de koelkast mag pakken zonder het te vragen, en daar schaamt ze zich dan voor.
Buitenlanders worden hier zonder meer gerespecteerd en geaccepteerd, maar als het er op aankomt, dan groeperen ze zich uiteindelijk toch: Aziaten, African Americans, Hispanics, Iraniërs; het is verre van een smeltkroes, ook al lijkt het daar wel op als je op een willekeurige school rond loopt.
Buitenlanders worden hier zonder meer gerespecteerd en geaccepteerd, maar als het er op aankomt, dan groeperen ze zich uiteindelijk toch: Aziaten, African Americans, Hispanics, Iraniërs; het is verre van een smeltkroes, ook al lijkt het daar wel op als je op een willekeurige school rond loopt.
Klopt en er zijn voldoende wijken waar je je niet echt prettig voelt als je niet bij de groep hoort die daar woont.dimona schreef:Buitenlanders worden hier zonder meer gerespecteerd en geaccepteerd, maar als het er op aankomt, dan groeperen ze zich uiteindelijk toch: Aziaten, African Americans, Hispanics, Iraniërs; het is verre van een smeltkroes, ook al lijkt het daar wel op als je op een willekeurige school rond loopt.

-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Dimona: Goed punt. Ik denk dat er zeker ook nadelen aan kleven. Ik dacht zelf bij het punt over 'buitenlander' zijn meer aan situaties in kleine kring, zoals bij collega's en vrienden, niet zozeer aan omgang met vreemden en dergelijke.
- goldenhills
- Amerika-expert
'Onder de rook van SF' zitten natuurlijk enorm veel buitenlanders. Inderdaad, de broodjessmeerder bij Subway wordt ongeduldig als je niet snapt hoe het werkt, of als je geen keuze kan maken, maar och. Dat lost zich vanzelf op. In gewone contacten (werk, vrije tijd) ervaar ik het buitenlander zijn niet als handicap. Ik vind diverse positieve en negatieve punten op het lijstje van smittenimmigrant erg herkenbaar (kleiner en duurder wonen, mult-culti, armoede, etc.), en kan dat alleen maar bevestigen. Het wonen en leven hier heeft voor en nadelen tov NL, maar voor ons pakt het heel gunstig uit. Ik ben hier gelukkiger dan in NL. Alleen het grotere aantal zonuren al!
Vakantiedagen is inderdaad een punt, maar wat wij ervaren is dat je in een lang weekend al lekker bij kan tanken. Met 1 of 2 vrije dagen aan een weekend geplakt kun je kamperen en hiken in de Sierra's, Big Sur bezoeken, etc. Zelfs op een zaterdagmiddag kun je even naar het bos en de heuvels (en dat vindt men hier niet gek...).
Vakantiedagen is inderdaad een punt, maar wat wij ervaren is dat je in een lang weekend al lekker bij kan tanken. Met 1 of 2 vrije dagen aan een weekend geplakt kun je kamperen en hiken in de Sierra's, Big Sur bezoeken, etc. Zelfs op een zaterdagmiddag kun je even naar het bos en de heuvels (en dat vindt men hier niet gek...).
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
De broodjesverkoper bij de Subway is negen van de tien keer zelf een buitenlander hier, dus die moet niet vervelend doendimona schreef:Een broodje bestellen bij de Subway; simpel genoeg, maar als je het nooit eerder hebt gedaan, dan verliest de broodjesverkoper soms nogal snel en merkbaar zijn geduld met je.

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik ben als "allochtoon" hier in Missouri nog nooit verveled behandeld. Eigenlijk juist het tegenovergestelde.
Het kan natuurlijk anders zijn als je mex of aziaat bent maar mijn beleving is eigenlijk bijna altijd positief geweest.
Het kan natuurlijk anders zijn als je mex of aziaat bent maar mijn beleving is eigenlijk bijna altijd positief geweest.
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Ik ben één keer als buitenlander heel vervelend behandeld.
Ja, in de subway.
Wat is er mis met de subway??
Ja, in de subway.
Wat is er mis met de subway??
Groetjes,
Carine
Carine
Ze vinden het niet leuk als je het concept niet snapt. Is allemaal heel vanzelfsprekend.sachasenne schreef: Wat is er mis met de subway??

Ik heb hier nog nooit kinderen over de vloer gehad die zich zomaar iets te eten pakten zonder te vragen. Dat lijkt me niet iets typisch Amerikaans dat er zomaar iets gepakt wordt.Ook vindt mijn dochter het bijvoorbeeld lastig om vriendinnen te vragen voor een sleep over, omdat ze hier niet zo maar alles uit de koelkast mag pakken zonder het te vragen, en daar schaamt ze zich dan voor.
Dat een Subway medewerker ongeduldig wordt; dat is niet zonodig omdat je buitenlander bent. Ze kunnen ook tegen niet-buitenlanders wel eens ongeduldig zijn

Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Inderdaad, dat herken ik ook niet, maar herinner me wel dat jaren geleden (nog voor we hierheen verhuisden, dus eeuwen geleden is een betere termANY schreef:Ik heb hier nog nooit kinderen over de vloer gehad die zich zomaar iets te eten pakten zonder te vragen. Dat lijkt me niet iets typisch Amerikaans dat er zomaar iets gepakt wordt.Ook vindt mijn dochter het bijvoorbeeld lastig om vriendinnen te vragen voor een sleep over, omdat ze hier niet zo maar alles uit de koelkast mag pakken zonder het te vragen, en daar schaamt ze zich dan voor.

Maar goed om het on topic te houden was die waarschuwing dus geen reden voor mijn ouders en ons om niet te emigreren

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Ik heb ook nog niet meegemaakt dat vriendinnen hier ongevraagd de koelkast plunderen. Het ging er in mijn voorbeeld om dat mijn dochter bij mij thuis niet ongevraagd spullen uit de koelkast mag pakken, en dat haar vriendinnen dat bij hun thuis blijkbaar wel mogen.
Wat betreft het Subway-voorbeeld: ik beschuldig ze niet van anti-buitenlander gedrag, het was maar een voorbeeld om aan te geven dat mensen soms maar weinig geduld kunnen opbrengen met klanten die onbekend zijn met het systeem, en dat ze dan dus niet geneigd zijn te denken "Oh, gut, een buitenlander, die snapt natuurlijk niet hoe het werkt, ik zal het even uitleggen." Kortom, het "sorry, ik ben buitenlander, ik snap het niet" argument zal meestal maar weinig indruk maken.
En ik vind ook niet dat ik als buitenlander vervelend word behandeld.
Pfff, jullie weten wel een hoop uit mijn bericht te halen wat er niet staat....
Wat betreft het Subway-voorbeeld: ik beschuldig ze niet van anti-buitenlander gedrag, het was maar een voorbeeld om aan te geven dat mensen soms maar weinig geduld kunnen opbrengen met klanten die onbekend zijn met het systeem, en dat ze dan dus niet geneigd zijn te denken "Oh, gut, een buitenlander, die snapt natuurlijk niet hoe het werkt, ik zal het even uitleggen." Kortom, het "sorry, ik ben buitenlander, ik snap het niet" argument zal meestal maar weinig indruk maken.
En ik vind ook niet dat ik als buitenlander vervelend word behandeld.
Je hebt het er maar druk mee..dimona schreef:

Wacht maar tot ik mijn kleedjes tevoorschijn haal 

Lol dimona, ik haalde dat allemaal niet uit jouw bericht hoor 
En ik herken wat je beschrijft van bijvoorbeeld de Subway. Ik merk ook dat je vrij snel verwacht wordt "het systeem" te snappen en of dat nou bij de Subway of bij de dokter of wat-dan-ook is, het is een beetje zo van "Hey leuk, een buitenlander, wat interessant zeg... maaruh.. pas je nou maar aan aan hoe wij het hier doen". Geeft niet want je moet als buitenlander gewoon leren hoe dingen gaan maar ook ik ervaar dat het geduld zeker niet eindeloos is.
Ik herken me niet in dat Amerikaanse kinderen de koelkast bij vreemden opentrekken. De kinderen die dat bij ons doen weten dat ze dat mogen maar nieuwe kinderen doen dat niet snel eerlijk gezegd.

En ik herken wat je beschrijft van bijvoorbeeld de Subway. Ik merk ook dat je vrij snel verwacht wordt "het systeem" te snappen en of dat nou bij de Subway of bij de dokter of wat-dan-ook is, het is een beetje zo van "Hey leuk, een buitenlander, wat interessant zeg... maaruh.. pas je nou maar aan aan hoe wij het hier doen". Geeft niet want je moet als buitenlander gewoon leren hoe dingen gaan maar ook ik ervaar dat het geduld zeker niet eindeloos is.
Ik herken me niet in dat Amerikaanse kinderen de koelkast bij vreemden opentrekken. De kinderen die dat bij ons doen weten dat ze dat mogen maar nieuwe kinderen doen dat niet snel eerlijk gezegd.
Ben je niet een beetje gevoeliger als buitenlander; als iemand om een of andere reden wat ongeduldig met je is dat je dan denkt dat het is omdat je buitenlander bent? Misschien hebben ze net een rotte dag of heeft de voorgaande klant hun de huid volgescholden. Ik moet zeggen dat ik met sommige systemen ook "buitenlander" ben, als ik met wat nieuws te maken heb, en ik heb dat ongeduldige nooit zo ervaren.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als group leader in een conversation cirkle voor nieuwkomers is dat een opmerking die ik heel vaak hoor: mensen die zich ongelooflijk 'stom' en 'buitenlands' vinden wanneer ze in een Subway of Starbucks (of Tim Hortons) komen, omdat ze het systeem niet kennen, niet weten hoe je je bestelling doet. Je gaat binnen voor een broodje met ham en kaas (zoals je dat in Belgie bv. zou doen), maar plots vuren ze allerlei vragen op je af in een sneltempo (en vaak met buitenlands accent!
) terwijl je dat niet verwacht. Dus terwijl je brein nog in een kortsluiting ligt, heb je dus niks verstaan van wat ze op je af vuurden. Of je gaat binnen voor een koffie met melk (formaat? Welk soort koffie? melk of magere melk of koffieroom of weet-ik-veel-wat). Ik heb al eens lachend gezegd dat ze nieuwkomers die zich nog niet sterk in hun schoenen voelen staan moeten waarschuwen nog niet direct zo'n broodjes- of koffiezaak binnen te gaan.
Een van mijn cursisten zei onlangs nog dat hij er na een half jaar nog nooit in geslaagd is om dezelfde koffie te bestellen, en dat hij dus telkens een ander bedrag moet betalen, terwijl het toch altijd zijn bedoeling is om hetzelfde te krijgen als de vorige keer. 

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Jamaar, er werken me soms ook een broodjes bij die zaken. Het ligt echt niet alleen aan het buitenlander zijn als er iets mis gaat met de bestelling. Ze krijgen het ook vaak genoeg klaar om de bestelling in accentloos Engels verkeerd te doen. Of ze mompelen maar wat, waarbij je drie keer moet vragen wat ze nu bedoelen.
Proest, Elke, ik heb het na anderhalf jaar nog steeds dat ik in een hongerige bui liever naar huis rijd om daar een boterham te smeren, dan dat ik ergens een lunch oppik 
Zo heb ik ook ooit eens bij een benzinepomp een kwartier staan modderen voor ik eindelijk benzine had. Had het al aan twee mensen gevraagd, maar die hadden allebei zoiets van "Dat snáp je toch wel?" het was zo'n oud model pomp waar je eerst nog zo'n "lever" omhoog moet doen voordat je kunt tanken. Wist ik veel....

Zo heb ik ook ooit eens bij een benzinepomp een kwartier staan modderen voor ik eindelijk benzine had. Had het al aan twee mensen gevraagd, maar die hadden allebei zoiets van "Dat snáp je toch wel?" het was zo'n oud model pomp waar je eerst nog zo'n "lever" omhoog moet doen voordat je kunt tanken. Wist ik veel....
hahahha - wat komt me dat bekend voor ! ik heb ook altijd ruzie met benzinepompen en ze gaan vaak op tilt zodra ik de slang oppak.
Heeft mij vrij lang geduurd voor ik dat snapte van die lever, plus iedere pomp heeft een andere volgorde waarin je de dingen moet doen.
Heeft mij vrij lang geduurd voor ik dat snapte van die lever, plus iedere pomp heeft een andere volgorde waarin je de dingen moet doen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 17 apr 2013, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Ik heb toen ik hier net kwam wonen eerst 2 maanden gezeur gehad met mijn bankpas waarbij ik zelfs tegen de bank zei dat er iets mis was met mijn bankpas (bleek dat ik zelf zo'n doos was dat ik steeds die pas verkeerd om deed... ja, lachen mag). Daarna kwam ik er inderdaad achter dat je bij sommige pompstations dat ding waar die slang op ligt omhoog moet doen. En verder heb ik ook nog dat ik sta te drukken op de benzinesoort en dat je er dan boven moet drukken op een klein knopje met "push", soms begint die pomp niet met tanken en dan ben ik zo aan het klooien dat ik dan ineens weer opnieuw die bankpas er doorheen moet halen en opnieuw moet beginnen, heel vaak krijg ik geen bonnetje of ik druk op "Yes receipt" en dan krijg ik "See attendant". Op zich denk je dan, jammer van zo'n bon, maar het vervelende is dat ik gewoon bonnen voorbij heb zien komen waar dus mijn naam op staat en dan de laatste 4 cijfers van mijn pas en soms staat er dan ook nog even leuk bij wat je banksaldo is... Ja, op een bon van een pompstation. Niet fijn om die te laten zitten voor een andere klant dus want dat gaat ze niets aan natuurlijk.
Nee, de pompstations zijn soms zo verschillend dat je er moedeloos van wordt inderdaad. Ook de verschillen in benzineprijs zijn soms enorm, dat mogen ze van mij wel meer standaardiseren als dat zou kunnen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3720 Weergaves
-
Laatste bericht door hemmie
-
- 14 Reacties