Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

North Rim of South Rim (GC)

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
rietje swinnen
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

North Rim of South Rim (GC)

Bericht door rietje swinnen »

ik kom er niet uit.. ik weet niet wat het mooiste is.. zijn er al mensen die de 2 hebben gedaan en die me kunnen aanraden wat ik het beste zou nemen op het einde van onze camperreis? ofwel North Rim en verder via Valley of fire, of de South en waarom dan wel? welke utizichtpunten zeker doen?
bedankt !!
Rietje
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: North Rim of South Rim (GC)

Bericht door kalaman »

Periode? North Rim is afgesloten in de winter en gaat gewoonlijk pas midden april-mei opnieuw open.
annet2009
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door annet2009 »

Wij hebben op onze eerste Zuidwest reis zowel de South Rim als de North Rim bezocht.

Fijne van de North Rim vond ik dat het veel rustiger was, terwijl je aan de South Rim veel meer de mensenmassa's en grote parkeerterreinen hebt.

Maar ja, het is natuurlijk niet voor niets dat iedereen de South Rim bezoekt.
Als het je eerste keer Grand Canyon is zou ik de South Rim kiezen.
Daar zijn toch de meeste mooie uitzichtspunten.

Welke uitzichtspunten zeker te doen weet ik zo even niet, wij hebben alle uitzichtspunten gedaan :D
De enige waarvan ik me kan herinneren dat ie tegenviel was Hermit's Rest (eindpunt van de shuttle bus).
Laatst gewijzigd door annet2009 op 07 mei 2013, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Mijn vrouw en ik hebben ze beide reeds gedaan en ondertussen de south rim reeds 2 keer. Ik veronderstel dat je in de zomer gaat.

De South Rim heeft enorm veel uitzichtpunten en een hele goede busdienst langs die punten, zeker vanaf het de Bright Angel Lodge tot aan Hermits rest, maar dat moet ook want je mag daar in de zomer zelf niet rijden. De uitzichtpunten zijn echt prachtig en er is volop keuze aan accommodatie.
Maar hier komt het addertje, het is er enorm druk. De grote parkings aan het visitor center staan goed vol en op de bussen zit veel volk, je moet soms een bus overslaan (1-max. 10min) vanwege de drukte.
Maar 's avonds is het helemaal anders, dan zijn de dagjestoeristen weg en is het zalig relaxed. Helaas moet je daarom ook wel maanden op voorhand je accommodatie vast leggen. Maar het is zeker de moeite.
Wanneer je dan verder rijdt richting het Oosten dan kun je ook de oostelijke viewpoints bezoeken.

De North Rim is veel minder druk, maar er zijn minder viewpoints om te bezoeken en het uitzicht is m.i. iets minder dan de South Rim. Je kan wel met de auto vrij rijden al zijn er ook enkele viewpoints die je enkel via een wandeling kan bereiken. Er zijn minder accommodatie mogelijkheden.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ik heb beide meerdere keren bezocht, en de North Rim is mijn favoriet, rustiger,prachtige uitzichtpunten, waaronder het hoogste pumt lamgs de GC. maar alles wel verder uit elkaar, en geen bussen die je er langs rijden.
Maar als het de eerste keer is voor je, bezoek dan de South Rim, zeker drukker, maar makkelijker te bereiken, veel meer geregeld qua vervoer langs de rim, en simpelweg nog steeds een must see, en zoals al gezegd hiervoor, zeker in de avonduren een stuk stiller.
Overigens kan je de toeristen meute vrij makkelijk ontlopen door wat verder door te lopen langs de rim, als je een klein half uurtje links of rechtsaf loopt, ben je 90% van de dagjesmensen kwijt.
Bertorelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Bertorelli »

Je kunt eigenlijk geen verkeerde keuze maken hier, want de plekken zijn allebei prachtig.
Het is naar beide plekken een flink stuk rijden, dus ik zou de plek nemen die het beste in je route past.

North Rim:
+ Rustiger
- Minder uitzichtpunten
- Geen shuttlebus

South Rim:
+ Meer uitzichtpunten
+ Shuttlebus
- Meer mensen

Wij zijn zowel bij de North Rim (2003 en 2009) als de South Rim (2007) geweest.
Ik kan me niet herinneren dat ik het bij de South Rim nu zo druk vond, maar wij waren er in juni.

Ik ben zo vrij geweest je route even te bekijken 8)
dag11: zaterd 17aug:Page: doorrijden naar The Wahweap Hoodoos (maar ik vrees dat dit een te lange wandeling zal worden) overnachten in??
dag 12:zond 18 aug:
dag 13: maand 19 aug:
dag 14: dinsd 20 aug: doorrijden naar North Rim van the Grand Canyon en uitzichtpunten bekijken
dag 15: woens 21aug: North Rim en doorrijden naar Valley of Fire, wandelen
dag 16:dond 22 aug: Valley of Fire: hook-ups ledigen, camper afleveren en inchecken in Mandalay Bay, luieren en winkelen
dag 17:vrijd 23 aug: winkelen en vertrek namiddag LV naar Chicago waar we 's nachts aankomen en overnachten in the Crowne Plaza (er zou een metro vlakbij zijn?)
Je zit dus op dag 11 in Page en dag 12 en 13 zijn nog leeg.
Op dag 16 moet je in Las Vegas de camper weer inleveren.

Dan heb je volgens mij genoeg ruimte voor de North Rim of de South Rim.
Je hebt Zion en Bryce al gehad aan het begin, dus de South Rim klinkt dan logischer omdat je anders een stuk van de route dubbel doet.
Daarnaast kan je na de South Rim ook nog een leuk stuk Route 66 en de Hoover Dam meepikken.
Valley of Fire is mooi, maar als je al parken als Bryce, Zion en de Grand Canyon hebt gedaan, dan zal dit wellicht weinig toevoegen.

Succes met plannen :wink:
1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Als je van Page naar south rim rijdt kom je al langs een aantal schitterende uitkijkpunten te beginnen bij Desert View waar geen busshuttle naar toe gaat. Naar North rim moet je idd heen en weer rijden ook omdat de weg ten zuiden van Page gesloten is waardoor de snelste route naar NR weer via Kanab en Jacob Lake gaat.
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

In dat geval zou ik ook vanuit Page naar de South Rim rijden en proberen ter plaatse in Grand Canyon Village (kijk op de park website) overnachting te boeken. Dan is er een heel leuk stuk Route66 te doen met Williams, Seligman, Hackberyy en dan zoals reeds vermeld rijd je langs de Hoover Dam naar Las Vegas. Als je dan nog een dag hebt kan je gerust vanuit Las Vegas Valley of Fire bezoeken als dag of halve dag uitstap.
Denver
Amerika-ontdekker

Bericht door Denver »

Je kunt zeker wel de verkeerde keus maken!
South Rim is de Kalverstraat. Enorm, maar dan ook enorm toeristisch! Ellenlange rijen RV's, dichtgeslibte uitkijkpunten en shuttles.

Als je van rust en bossen houdt, bezoek dan op zeker de North Rim. Het is wat hoger gelegen en dus bosrijk en iets kouder, maar er zijn nog plekken, al kost het wat moeite ( met een 4x4 kom je een heel eind) waar je nauwelijks iemand tegenkomt en je dus in alle stilte kunt genieten van de adembenemende vergezichten. Het kan er in de zomer ook aardig druk zijn, maar dat komt hoofdzakelijk door de lodge. Niets vergeleken bijde South Rim in ieder geval.
Ze hebben aan het eind van de main road naar de rim een prachtige, vrij rustige camping, waar je vlak aan de Rim kunt staan (liefst wel reserveren van te voren) en als je wat avontuurlijker rijd je in een SUV naar Toroweap om daar een van de mooiste plekken op aarde te bezoeken. Stunning!

Ik raad absoluut de North Rim aan!
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Zo zie je maar het hangt ook een beetje van je voorkeur af. Maar gelijk welke kant, in de week zal het altijd beter meevallen dan in het weekend of feestdagen.
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Ik wil je wel even waarschuwen voor Toroweap. Dat ligt nog een heel stuk verder en heen en terug rijd je 120 (geen typo) miles over dirtroads berucht voor lekke banden. Het laatste stuk naar Toroweap is ontzettend ruw. Wij zijn daar met een aantal mensen met 4 awd SUV's heengereden en een van ons kreeg een lekke band. Gelukkig hadden we een 12V luchtpomp bij ons. Verder ben ik het met Denver eens. Voor ons, en we zijn talloze keren zowel bij NR als SR geweest, was Toroweap de mooiste plek in de gehele GC.
Bertorelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Bertorelli »

1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
Denver
Amerika-ontdekker

Bericht door Denver »

Yeehaw schreef:Ik wil je wel even waarschuwen voor Toroweap. Dat ligt nog een heel stuk verder en heen en terug rijd je 120 (geen typo) miles over dirtroads berucht voor lekke banden. Het laatste stuk naar Toroweap is ontzettend ruw. Wij zijn daar met een aantal mensen met 4 awd SUV's heengereden en een van ons kreeg een lekke band. Gelukkig hadden we een 12V luchtpomp bij ons. Verder ben ik het met Denver eens. Voor ons, en we zijn talloze keren zowel bij NR als SR geweest, was Toroweap de mooiste plek in de gehele GC.

Ja zeker...ik heb er dan ook bij geschreven "als je wat avontuurlijker bent". Maar ik neem aan dat men zich toch welenigszins inleest en redelijk tot goed beslagen ten ijs gaat op zo een groot avontuur. Het is in ieder geval zeker de moeite!
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

Ik ben zowel aan de North als South Rim geweest. Vond het wel verschillend maar de uitzichtend zijn bij beide heel mooi. North Rim is idd rustiger. South Rim heb ik in november bezocht en toen viel het met de drukte ook wel mee.
Toroweap is idd een "stukje" off the road. Daar ben ik vorig jaar mei geweest en de weg lag er toen iig een stuk beter bij als in de hierboven getoonde foto.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Is het trouwens de eerste keer dat TS de canyon bezoekt?

En waar kom je vandaan, wat is logischer qua route, ook niet onbelangrijk denk ik.
Voor een eerste keer is de SR gewoon het leukst, zeker met een camper ivm het perfect geregelde shuttle bus systeem.
Sassya
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Sassya »

Wij waren vorig jaar op de South Rim in het weekend van Memorial day. Ontzettend druk natuurlijk, maar aan het eind van de middag liep het langzaam leeg. Wij zijn toen aan het begin van de avond met de shuttle bus naar het laatste viewpoint gegaan en vandaar een aantal viewpoints teruggelopen. We hadden de Grand Canyon tussen de viewpoints helemaal voor ons zelf, echt een verademing en hele mooie ervaring.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Eerste keer, en met een camper, dus Toroweap lijkt me niet verstandig. :wink:
Als ik kijk naar het reisgezelschap (zie dit topic), dan lijkt de South Rim mij toch wel de meest logische keuze.
Het kan er inderdaad druk zijn, maar de Kalverstraat (dat zal Rietje misschien niet zoveel zeggen) is het niet altijd en niet overal. Ga op een camping in het park staan (Mather), maak gebruik van de vroege (voor zover mogelijk met tieners) en late uren en loop iets verder dan de doorsnee toerist en je waant je in een dorpsstraat op zondag.
Je hebt geen goede of verkeerde keuzes in dit geval.
Lees je ook in op http://www.nps.gov/grca. Vooral de tripplanners voor zowel de South als North Rim geven veel informatie, zie hier.
Kijk ook eens wat het beste in de route past. Hoe ziet die er nu uit?

Marianne
rietje swinnen
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door rietje swinnen »

Bedankt voor al jullie reacties !
Onze routeplanning is ondertussen inderdaad wat veranderd omdat ik begon met campings te reserveren en ik precies wat aan de late kant begonnen ben. Ik wou zéker in Arches in het park gaan staan , maar daar was bijna alles al volgeboekt en heb ik zodoende Bryce moeten verlengen.
De hele route zal ik nog eens beschrijven in mijn andere topic,
Wat mijn keuze uit South en North betreft , ga ik kiezen voor de South. Het lijkt me idd verstandiger om met en camper voor het gemak te kiezen , ons ergens te parkeren en de shuttle bus te nemen. ook de weg ernaartoe zal gemakkelijker zijn, en vermits iemand zei dat het 'een must see' is, zullen we dat maar lekker doen.
Als ik ooit nog eens terug ga en een 4x4 meeneem, kan ik nog altijd de Noorderkant nemen he !
:wink:
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Sassya schreef:...Wij zijn toen aan het begin van de avond met de shuttle bus naar het laatste viewpoint gegaan en vandaar een aantal viewpoints teruggelopen. We hadden de Grand Canyon tussen de viewpoints helemaal voor ons zelf, echt een verademing en hele mooie ervaring.
Zelfde ervaring hier. Twee keer naar de South Rim geweest, beide keren in de zomer. Eerste keer aan het eind van de dag een stuk van de South Kaibab Trail naar beneden gelopen. Zeer rustig kunnen genieten van de uitzichten. De tweede keer aan het eind van de middag met de bus naar Abyss Point gereden en toen via de Rim Trail weer teruggelopen naar Canyon Village. Heel rustig was het toen. Neem eventueel een picknick mee, want er staan her en der picknicktafels met natuurlijk een prachtig uitzicht over de Grand Canyon.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer