De problemen die je met een camper hebt, zijn:
- de zitbanken hebben geen kuipvorm
- de tafel maakt het moeilijk dan wel onmogelijk om de beentjes er in zitstand onder te frummelen (hoge zitting)
- de tafel maakt het onmogelijk om een stoel te kantelen
De enige stoel die wij heel handig vonden in de camper was een Concord Fixmax, maar dat model bestaat niet meer in de vorm die wij hadden. Het was eigenlijk een zitverhoger met een afneembare rugleuning, die uitgerust was met een vijfpuntsgordel. Je kon hem met een tweepunts-autogordel extreem goed vastzetten (het enige nadeel was dan nog dat hij te recht op stond, maar dat losten we op door er een kussen of een grote colafles achter te proppen.
Een kinderstoel is vaak nog wel goed vast te sjorren met een tweepuntsgordel. De ene stoel laat dit wat beter toe dan de andere. Je kunt hem op de bank vastmaken dwars op de rijrichting, dan heb je in ieder geval geen last van de tafel.
Voor mijn jongste van 5 hebben wij dit jaar voor het eerst geen zitverhoger/kinderstoel meer gebruikt in de camper. Het voordeel dat campers hebben, is dat de heupgordels onder het zitkussen van de bank verankerd zitten, waardoor ze automatisch laag over de heupen worden geleid (dat in tegenstelling tot de gordels in normale auto's die door de lage kuipzitting veel sneller over de buik lopen). Daarmee komt het veiligheidsvoordeel dat een zitverhoger heeft (in situaties zonder driepuntsgordel) eigenlijk te vervallen.
Onze kinderen lagen de laatste keer ook wel eens gewoon op de lange bank te slapen, met hun gordel aan. Echt veilig krijg je het in die campers toch nooit - ik heb me net weer verbaasd over het feit dat de meeste campers niet eens hoofdsteunen hebben voor de passagiers achterin. Bij een aanrijding klap je dus gewoon met je hoofd achterover tegen een aanrechtblok. Het is allemaal zeer relatief, die veiligheid in campers