Pirrewiet schreef:Het is allemaal zo ingewikkeld; je mag het land niet in (voor een half jaar) als een trouwvisum hebt aangevraagd vanuit Nederland
Dat mag wel. Althans, wij waren al bezig met onze visumaanvraag (pre-NOA2) en toen zijn we gewoon op vakantie naar de VS geweest. Ik had wel aanvullend bewijs bij me: verklaring werkgever (van man en van mij) over de dag waarop we weer op ons werk verwacht werden, hypotheekpapieren, NOA1-formulier) en heb uiteindelijk niets hoeven laten zien. Het scheelde denk ik ook dat onze retourdatum maar twee weken van ons vertrek af lag.
Ik vind wat je van plan bent erg onverantwoord. Als je door CPB bij de grens wordt tegengehouden, kun je zomaar een ban krijgen (voor een aantal jaar, of, als ze zin hebben, voor de rest van je leven). Dan ben je voor een visum nog veel verder van huis en zul je veel meer bewijzen moeten laten zien en 'waivers' moeten aanvragen. Vermoedelijk zul je een advocaat in de arm moeten nemen om nog kans te maken op een visum, en zelfs dan is het moeilijk.
Op het VWP mag je reizen als je niet gaat immigreren, ook als je visumaanvraag al loopt. Doordat jij wel van plan bent te immigreren op het VWP, pleeg je visumfraude en loop je zelf een enorm risico. Daarnaast maak je het moeilijker voor iedereen die zich wel aan de regels houdt.
Als ik je iets aan mag raden, dan is dat het volgende:
- Ga naar de VS zoals je gepland hebt.
- Dien z.s.m. na aankomst samen met je vrouw een IR-1/CR-1 petitie in.
- Blijf een poosje.
- Ga terug naar Nederland en wacht je visumproces af (en ga evt. op het VWP nog een keer op visite).
- Immigreer pas echt als je je visum gehad hebt. Dan kan je konijn mee, je papierwerk en al je inboedel, en loop je het minste risico.
Succes!