Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Internationaal rijbewijs voor Georgia

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
Tomsky
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Internationaal rijbewijs voor Georgia

Bericht door Tomsky »

Heb ik een internationaal rijbewijs nodig in Georgia? Heb dit hier en daar gelezen maar moet het nu
of niet?

Grtn Tomsky
calypso
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Internationaal rijbewijs voor Georgia

Bericht door calypso »

Geheel officieel genomen JA.

Bron : http://www.dds.ga.gov/drivers/dldata.as ... 1757&ty=dl

Non-US citizens holding a valid foreign driver’s license are allowed to drive in the state of Georgia for tourism or business purposes. If the foreign license is not printed in English, the driver must also have an International Driving Permit (IDP) or similar translation issued in accordance with the provision of the Convention on Road Traffic, any similar treaty, international agreement, or reciprocal agreement between the United States and a foreign nation. Non-US citizens must obtain an IDP from their home country prior to coming to the U.S.

Aangezien letterlijk genomen ons Nederland rijbewijs niet in Engels is ben je dus naar aanleding van bovenstaand stukje verplicht een IDP te hebben, wat overigens al jaren zo is.
Persoonlijk heb ik het nog nooit gehad en nog nooit problemen ermee gehad, maar ja je weet het niet he.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

calypso schreef:Geheel officieel genomen JA.

Bron : http://www.dds.ga.gov/drivers/dldata.as ... 1757&ty=dl

Non-US citizens holding a valid foreign driver’s license are allowed to drive in the state of Georgia for tourism or business purposes. If the foreign license is not printed in English, the driver must also have an International Driving Permit (IDP) or similar translation issued in accordance with the provision of the Convention on Road Traffic, any similar treaty, international agreement, or reciprocal agreement between the United States and a foreign nation. Non-US citizens must obtain an IDP from their home country prior to coming to the U.S.

Aangezien letterlijk genomen ons Nederland rijbewijs niet in Engels is ben je dus naar aanleding van bovenstaand stukje verplicht een IDP te hebben, wat overigens al jaren zo is.
Persoonlijk heb ik het nog nooit gehad en nog nooit problemen ermee gehad, maar ja je weet het niet he.
Grappig, ik lees dat stukje en kom tot precies de tegenovergestelde conclusie: niet nodig dus ("any similar treaty, international agreement", daar valt volgens mij de Geneefse conventie ook onder).

Er staat trouwens wel degelijk "driving licence" op een Nederlands rijbewijs, en behalve het woord "rijbewijs" in het Duits, Frans en het Nederlands staat er niks op wat een Amerikaanse beambte niet zou kunnen lezen.
Cees A
Amerikakenner

Bericht door Cees A »

dimona schreef:Grappig, ik lees dat stukje en kom tot precies de tegenovergestelde conclusie
Als ik me goed herinner deed jij iets in vertalingen ? Zo ja dan zal jouw kennis van het Engels zeker op een (veel) hoger niveau liggen dan dat van mij.
Toch vraag ik me voorzichtig af, en ik hoop dat je me dat niet kwalijk neemt, of je e.e.a. in dit geval wel goed leest.
Volgens mij staat er namelijk dat je, voor een niet-Engelstalig rijbewijs, een IDP (of een gelijkwaardige vertaling) moet hebben die voldoet aan de eisen vermeld in de Geneva Convention on Road Traffic en andere verdragen
De vermelding van de Geneefse conventie in bovenstaande tekst slaat dus (alweer volgens mij) alleen maar op de eisen waaraan dat IDP en/of die gelijkwaardige vertaling moet voldoen.

Maar ................ Correct me if I'm wrong
Laatst gewijzigd door Cees A op 30 mei 2013, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wat wil je vertalen aan een document waar geen woord Nederlands op staat, oftewel: wat is het "niet-Engelstalige" element op een Nederlands rijbewijs?
calypso
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door calypso »

Weet niet in welk rijbewijs jij hebt maar op die van mij staat alles in het Nederlands met uitzondering van op de voorkant het woord Rijbewijs, maar op de achterkant van mijn rijbewijs staat dus alles in het Nederlands en daar staat juist de vermeldingen van wat de codes en dergelijk zijn. Het gaat er dus om dat alles in de Engelse taal erop moet staan en niet alleen het woord "Rijbewijs".
Neem aan dat je trouwens de Geneva Convention on Road Traffic (1949) bedoelt zoals die ook in Florida is erkent, alleen heeft dus de State of Georgia die dus niet erkent.
Maar goed als jij dit aan een Police Cop wilt uitleggen terwijl je naast de Highway staat ga je gang, denk alleen dat het op dat moment weinig uitmaakt.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Fijn, dan schaf je toch leuk zo'n internationaal rijbewijs aan als je denkt dat dat nodig is? Ik denk dat dat niet nodig is, vooral omdat de staat Georgia - net als alle overige US states - helemaal niet bevoegd is om internationale verdragen te overrulen. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom Georgia iedere keer genoemd wordt in dat verband, want er zijn ongetwijfeld nog meer staten die daar niet heel duidelijk in zijn. De DMV-site van Maryland (MVA) vermeldt het volgende:

An Out-of-Country license may be required to be accompanied by an international driver's license or translated into English by an approved MVA translator.

Iemand die zich op dit forum ooit heeft afgevraagd of het verstandig is om in Maryland een IDP bij je te hebben? Ik dacht het niet. Toen ik mijn US license ging halen, vroeg de beambte mij waar ze kon zien dat het bij mijn Europese rijbewijs om een driver license ging. Ik wees haar aan waar dat woord stond, en toen was het verder ok.

Amerikanen zijn gewoon slordig in hun formuleringen op websites en andere informatiebronnen. Er is niemand die op zijn website een verhandeling begint over het internationale verdrag wat het mogelijk maakt om Europese rijbewijzen zonder vertaling bij je te dragen. Ze moeten je rijbewijs gewoon kunnen begrijpen, that's all. Maar nogmaals, als je het niet vertrouwt: schaf gewoon zo'n ding aan.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

dimona schreef:Fijn, dan schaf je toch leuk zo'n internationaal rijbewijs aan als je denkt dat dat nodig is? Ik denk dat dat niet nodig is, vooral omdat de staat Georgia - net als alle overige US states - helemaal niet bevoegd is om internationale verdragen te overrulen.
Nog even afgezien van de discussie of het wel of niet nodig is, maar dit verdrag wat wordt aangehaald stelt staten of landen juist in de gelegenheid om zelf te kiezen of een IDP nodig is of niet. De oorspronkelijke bedoeling was namelijk dat dit IDP destijds het internationale reizen zou bevorderen. Georgia handelt er dus juist naar, en overruled het verdrag niet. In het algemeen is het wel zo dat er in alle staten momenteel vanalles gaande is op het gebied van rijbewijzen, en ik raad altijd iedereen aan om een IDP aan te schaffen. Vooral als je een rondreis maakt blijft het een lastige kwestie om van elke staat de alsmaar veranderende regelgeving in de gaten te houden. Maar goed, die keuze is uiteraard aan iedereen zelf.
"Keep Georgia On Your Mind"
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Bandido schreef:maar dit verdrag wat wordt aangehaald stelt staten of landen juist in de gelegenheid om zelf te kiezen of een IDP nodig is of niet. De oorspronkelijke bedoeling was namelijk dat dit IDP destijds het internationale reizen zou bevorderen. Georgia handelt er dus juist naar, en overruled het verdrag niet.
Dar gaan we nog maar een keer met artikel 41 van de conventie van 1968:

Contracting Parties shall recognize as valid for driving in their territories:
domestic driver's license conforming to the provisions of Annex 6 to the Convention;

Een land kan dat de conventie heeft getekend, kan dus niet op eigen houtje beslissen dat een IDP nodig is. Een rijbewijs dat voldoet aan het format in annex 6 (en dat is zo in geval van een Nederlands rijbewijs) MOET door alle ondertekenende landen worden erkend (en dus ook door Georgia).

Als een rijbewijs NIET conform annex 6 is, dan zijn deelnemende landen verplicht het IDP (conform vastgesteld format) te accepteren als bijvoeging bij het rijbewijs.
Wouter62
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Wouter62 »

In 2008 bij Alamo ( Atlanta airport) een auto gehuurd en zonder IDP met alleen een Nederlands Rijbewijs gewoon een auto meegekregen.

Wouter
Foto's vakanties: http://womo.jalbum.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Roosuithoorn
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door Roosuithoorn »

Ik ga in eind augustus naar Atlanta en heb een auto gehuurd bij Alamo. Ik huur al tientallen jaren auto's is de US en nooit een internationaal rijbewijs gehaald. Ik heb gewoon even op de site van Alamo gekeken en daar staat het volgende:

· If the driver's license is in a language other than English, but the characters are in English (i.e. alphabet is an extended Latin-based alphabet like German, Spanish, etc.), an International Driver's Permit is recommended but not required.

Ik maak me dus geen zorgen :)
2013:Deep South,2014:van DC naar Orlando,2015:van Denver naar SF, 2016/2017: Florida maart,2018: Oregon, 2019 New England.2022:Zuid Californië.2022:rondje Denver met Yellowstone.2023: Deep South,2024: Noord-Oost VS. Link naar blogs: https://mijnamerikablogs.jimdofree.com/
GertjanHobert
Amerika-ontdekker

Bericht door GertjanHobert »

maakt het nog verschil of nog zo'n oud vodje hebt of al een nieuw pasje als Nederlands rijbewijs?
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Roosuithoorn schreef:Ik heb gewoon even op de site van Alamo gekeken en daar staat het volgende:

· If the driver's license is in a language other than English, but the characters are in English (i.e. alphabet is an extended Latin-based alphabet like German, Spanish, etc.), an International Driver's Permit is recommended but not required.

Ik maak me dus geen zorgen :)
Wat de verhuurbedrijven zeggen is leuk om te weten, maar niet zo relevant. Het gaat om de wetgeving van de staten zelf.
dimona schreef:Dar gaan we nog maar een keer met artikel 41 van de conventie van 1968
Ik zou zeggen: lees de rest van het verdrag er nog eens op na. Verder heb ik hier over dit onderwerp nou wel genoeg gezegd, en iedereen moet maar doen wat ze zelf het beste achten. En er dan maar het beste van hopen. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Dit zegt de ambassade er over:

Foreign Driver's Licenses

Motorists visiting the United States from countries that have ratified the Convention on Road Traffic (the Convention has been ratified by the Netherlands), may use their own valid driver licenses to drive in the United States. Visitors who intend to rent an automobile in the United States are advised to obtain an International Driving Permit prior to their departure from the Netherlands. These licenses/permits can be useful in connection with renting a car or in emergencies such as traffic violations or auto accidents, particularly when a foreign language is involved.
eric44051
Amerikakenner

Bericht door eric44051 »

Heb gister mijn internationale rijbewijs gehaald bij Anwb.
Voor leden 17,95 en met meenemen van pasfoto meteen klaar.
Mij is het die 18 euro wel waard om relaxed in Georgia rond te rijden.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

En daar gaat het om. Verdragen zijn allemaal harstikke leuk, maar als jij op de I-75 wordt aangehouden door iemand van de Dooly County Sheriff's Department omdat jij 60mph veel te langzaam vond voor een construction zone die 30 mijl duurt, dan wens ik je veel succes als die Sheriff's Deputy je rijbewijs niet begrijpt, niet wil begrijpen, of zelfs niet wil accepteren. Want in dat geval heeft hij gelijk, aangezien onze state laws dat eenmaal zeggen. En natuurlijk mag je je bekeuring en eventuele tripje naar de county jail aanvechten in court, en je zal vast van het GA supreme court gelijk krijgen, maar of dat nou ten goede van je vakantie komt...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Houdt het wel lekker spannend en een goed verhaal voor verjaardagen!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

En vergeet niet: de doodstraf bestaat ook nog in Georgia!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Het is me overigens nog steeds niet duidelijk waarom Georgia altijd weer speciaal wordt genoemd in dit soort draadjes. Kijk wat bijvoorbeeld de dmv van Virginia erover te zeggen heeft:

If you are visiting the U.S. from a foreign country, you may drive using your driver’s license issued by your home country. Your home country driver’s license should be accompanied by a translation of the license.

En North-Carolina beweert het IDP juist niet te erkennen:

International Driver License
The law enforcement authorities in North Carolina do not honor an International Driver License. A valid license issued by a government agency from a home state or country is required to legally drive in this State.
eric44051
Amerikakenner

Bericht door eric44051 »

Heb het in Texas al meegemaakt om voor 8 mile te hard voor een Judge te moeten verschijnen.
Links en rechts reden ze veel harder dan ons maar goed wij werden er uitgepikt.
Was geen leuke ervaring en heeft goed indruk gemaakt.
Cruisecontrol staat nu constant aan bij een rondreis.
Maar goed dat doet niet ter zake Georgia is inderdaad de enige staat die wil dat je het bij je hebt met je rijbewijs.
Voor dat kleine beetje geld ga je inderdaad niet het risico lopen om uren op een buro te zitten en daarna de staat te moeten verlaten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer