Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
middle school, hulp gevraagd
middle school, hulp gevraagd
Ik zit met een schooldilemma, en ik hoop dat er iemand zijn licht over kan laten schijnen.
Mijn oudste dochter is 13 en zit nu in 7th grade. Een paar jaar geleden is bij een neuropsychologisch onderzoek vastgesteld dat ze een IQ heeft van 129 (verbaal 130, performaal 118) en ze viel al jong op door haar taalvaardigheid. Toen ze 11 was heeft ze voor de toneelclub van haar toenmalige school een toneelstuk geschreven, dat zonder aanpassingen is opgevoerd. Ze volgt Engelstalig onderwijs sinds ze 3 is.
Twee jaar geleden zijn we naar de VS verhuisd. Er is toen gevraagd of we haar wilden laten testen op gifted & talented klassen, maar we vonden dat op dat moment niet nodig. De sociale aanpassing vonden we het belangrijkste, 11 jaar en naar een nieuw schoolsysteem in een nieuw land.
Het eerste jaar verliep prima. Ze heeft het hele jaar voor alle vakken alleen maar A’s gehaald en er was voor ons geen enkele reden om ons zorgen te maken. Halverwege het tweede jaar verschenen er steeds vaker B’s op haar rapporten. Op een gegeven moment zelfs meer B’s dan A’s. Ze heeft dat inmiddels weer wat bijgetrokken, maar zelf vindt ze B’s goed genoeg, ze vindt de stof gemakkelijk en ze lijkt nergens echt veel moeite voor te moeten doen.
Ik ging me toen in wat dingen verdiepen en het verbaasde me eigenlijk dat ze voor alle vakken nog steeds in on-grade klassen zat en dat er ook nooit meer is getest voor gifted & talented klassen. Ik heb op school navraag gedaan, en het resultaat is dat ze deze week is getest voor gifted & talented klassen, maar dat de scores veel te laag zijn om daar voor in aanmerking te komen. Zo laag zelfs, dat ik me afvraag of ik me geen zorgen moet gaan maken. De percentielscores zijn:
Math 59
English 29
Social Studies 29
Ik snap het niet helemaal, want als ik het goed begrijp worden alle middle schoolers voor G/T getest op 9th grade niveau, dus ik weet niet goed hoe ik deze scores moet lezen. Hoe dan ook: ik ben op dit moment totaal in verwarring en weet even echt niet meer hoe nu verder. Als ik op school vraag om een gesprek om eea uit te leggen, krijg ik verwijzingen naar websites en het aanbod om mijn vragen via e-mail te stellen. Ik snap dus nu nog steeds niet hoe het werkt. Ik kan een “placement review” aanvragen, maar dat lijkt me enigszins onlogisch met zulke lage testscores.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Mijn oudste dochter is 13 en zit nu in 7th grade. Een paar jaar geleden is bij een neuropsychologisch onderzoek vastgesteld dat ze een IQ heeft van 129 (verbaal 130, performaal 118) en ze viel al jong op door haar taalvaardigheid. Toen ze 11 was heeft ze voor de toneelclub van haar toenmalige school een toneelstuk geschreven, dat zonder aanpassingen is opgevoerd. Ze volgt Engelstalig onderwijs sinds ze 3 is.
Twee jaar geleden zijn we naar de VS verhuisd. Er is toen gevraagd of we haar wilden laten testen op gifted & talented klassen, maar we vonden dat op dat moment niet nodig. De sociale aanpassing vonden we het belangrijkste, 11 jaar en naar een nieuw schoolsysteem in een nieuw land.
Het eerste jaar verliep prima. Ze heeft het hele jaar voor alle vakken alleen maar A’s gehaald en er was voor ons geen enkele reden om ons zorgen te maken. Halverwege het tweede jaar verschenen er steeds vaker B’s op haar rapporten. Op een gegeven moment zelfs meer B’s dan A’s. Ze heeft dat inmiddels weer wat bijgetrokken, maar zelf vindt ze B’s goed genoeg, ze vindt de stof gemakkelijk en ze lijkt nergens echt veel moeite voor te moeten doen.
Ik ging me toen in wat dingen verdiepen en het verbaasde me eigenlijk dat ze voor alle vakken nog steeds in on-grade klassen zat en dat er ook nooit meer is getest voor gifted & talented klassen. Ik heb op school navraag gedaan, en het resultaat is dat ze deze week is getest voor gifted & talented klassen, maar dat de scores veel te laag zijn om daar voor in aanmerking te komen. Zo laag zelfs, dat ik me afvraag of ik me geen zorgen moet gaan maken. De percentielscores zijn:
Math 59
English 29
Social Studies 29
Ik snap het niet helemaal, want als ik het goed begrijp worden alle middle schoolers voor G/T getest op 9th grade niveau, dus ik weet niet goed hoe ik deze scores moet lezen. Hoe dan ook: ik ben op dit moment totaal in verwarring en weet even echt niet meer hoe nu verder. Als ik op school vraag om een gesprek om eea uit te leggen, krijg ik verwijzingen naar websites en het aanbod om mijn vragen via e-mail te stellen. Ik snap dus nu nog steeds niet hoe het werkt. Ik kan een “placement review” aanvragen, maar dat lijkt me enigszins onlogisch met zulke lage testscores.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Re: middle school, hulp gevraagd
Ten eerste, mag ik dit topic naar Amerika Algemeen verplaatsen? Soms willen mensen dat niet om privacy redenen, vandaar mijn vraag.
Mijn advies zou zijn om met de principal en de counselor (als die aanwezig is, hier in Fairfax County wel altijd en die mensen horen niet bij de school dus zijn neutraler) te gaan praten. Leg de situatie (nog eens) uit en vraag wat de criteria zijn voor GT. Ik heb voor onze jongste hemel en aarde moeten bewegen om haar in dat programma te krijgen op de elementary school en toen ze er eenmaal inzat vroeg iedereen zich af waarom niet eerder. Sommige kinderen zijn ook geen goede testers. Wij hebben jongste destijds door een bedrijf buiten de school laten testen en met die resultaten zijn we naar de school gegaan. Toen konden ze er niet meer omheen.
Mijn advies zou zijn om met de principal en de counselor (als die aanwezig is, hier in Fairfax County wel altijd en die mensen horen niet bij de school dus zijn neutraler) te gaan praten. Leg de situatie (nog eens) uit en vraag wat de criteria zijn voor GT. Ik heb voor onze jongste hemel en aarde moeten bewegen om haar in dat programma te krijgen op de elementary school en toen ze er eenmaal inzat vroeg iedereen zich af waarom niet eerder. Sommige kinderen zijn ook geen goede testers. Wij hebben jongste destijds door een bedrijf buiten de school laten testen en met die resultaten zijn we naar de school gegaan. Toen konden ze er niet meer omheen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ja Petra, dat mag.
Bedankt voor je reaktie, ik ga nu toch maar weer een gesprek proberen aan te vragen (ik moet even uitzoeken of wij hier ook zo'n onafhankelijke counselor hebben). Ik las net dat 43% van de K-8 grade kinderen hier in het G/T programma of een onderdeel ervan zit. Het is gewoon niet te snappen. De school counselor, met wie ze erg goed op kan schieten, noemt haar in een e-mail letterlijk "very capable" maar uit de test komt dat nou niet bepaald naar voren
Bedankt voor je reaktie, ik ga nu toch maar weer een gesprek proberen aan te vragen (ik moet even uitzoeken of wij hier ook zo'n onafhankelijke counselor hebben). Ik las net dat 43% van de K-8 grade kinderen hier in het G/T programma of een onderdeel ervan zit. Het is gewoon niet te snappen. De school counselor, met wie ze erg goed op kan schieten, noemt haar in een e-mail letterlijk "very capable" maar uit de test komt dat nou niet bepaald naar voren

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
't Is triest dat ze naar een momentopname als een test kijken, en daar veel meer belang aan lijken te hechten dan aan de lange observaties die ze inmiddels met haar in de klas hebben kunnen doen...
Het niet belangrijk vinden om A's te halen: op zich lig ik daar niet van wakker. Onze zoon zijn IQ lag een heel stuk hoger, maar heeft nooit veel belang gehecht aan punten. Pas nu, tijdens zijn 1ste jaar aan de unif, geraakt hij echt gefrustreerd als hij een B of B- behaalt. (maar dat zal ook wel weer over gaan, denk ik, hahaha). Voor hem was het altijd belangrijker om niet te erg in de kijker te lopen (dus niet de sterkste en niet de zwakste te zijn met de punten), en voor de rest veel tijd te kunnen stoppen in alle andere dingen die hij boeiend vond. Naar school gaan, dat was 'van moetes', er zijn veel leerrijker en/of plezanter dingen te doen buiten de school. Misschien is je dochter ook zo'n type?
Het niet belangrijk vinden om A's te halen: op zich lig ik daar niet van wakker. Onze zoon zijn IQ lag een heel stuk hoger, maar heeft nooit veel belang gehecht aan punten. Pas nu, tijdens zijn 1ste jaar aan de unif, geraakt hij echt gefrustreerd als hij een B of B- behaalt. (maar dat zal ook wel weer over gaan, denk ik, hahaha). Voor hem was het altijd belangrijker om niet te erg in de kijker te lopen (dus niet de sterkste en niet de zwakste te zijn met de punten), en voor de rest veel tijd te kunnen stoppen in alle andere dingen die hij boeiend vond. Naar school gaan, dat was 'van moetes', er zijn veel leerrijker en/of plezanter dingen te doen buiten de school. Misschien is je dochter ook zo'n type?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Nou, het lastige aan dit kind is eigenlijk dat ze helemaal nergens warm voor loopt. Op vrije dagen zit ze - als het aan haar ligt - de hele dag op haar kamer met haar laptop te spelen en te skypen met vriendinnen. Ze heeft momenteel ook geen buitenschoolse aktiviteiten. De leeftijd helpt natuurlijk niet mee, dat realiseer ik me heel goed, maar ik hoopte eigenlijk dat ze door G/T gedwongen zou worden om wat meer nuttige (in onze ogen dan toch) dingen te doen. De cijfers kunnen mij op zich ook niet zo boeien (al kan ik nu nog niet goed overzien wat die cijfers op de langere termijn gaan betekenen) maar ik wil wel graag zien dat ze het maximaal haalbare er uit haalt.
Zou het ook kunnen dat dingen misschien te gemakkelijk zijn? Misschien is het zo dat ze het eerste jaar meer uitdaging had waardoor ze geprikkeld werd en hoge cijfers haalde, en dat nu de uitdaging van het naar school gaan in een ander land er niet meer is die prikkeling die ze misschien nodig heeft ook is weggevallen? Ik doe nu maar een gooi hoor, want ik ken je dochter natuurlijk niet.dimona schreef:Het eerste jaar verliep prima. Ze heeft het hele jaar voor alle vakken alleen maar A’s gehaald en er was voor ons geen enkele reden om ons zorgen te maken. Halverwege het tweede jaar verschenen er steeds vaker B’s op haar rapporten. Op een gegeven moment zelfs meer B’s dan A’s. Ze heeft dat inmiddels weer wat bijgetrokken, maar zelf vindt ze B’s goed genoeg, ze vindt de stof gemakkelijk en ze lijkt nergens echt veel moeite voor te moeten doen.
Ik vind het trouwens wel een beetje vreemd van de school dat ze niet tijd voor je lijken te hebben om een gesprek aan te gaan. Hopelijk vind je snel een antwoord/oplossing!
Ja, dat is de gedachte die ik zelf ook had: het eerste jaar is alles nieuw en doe je overal enthousiast aan mee, en daarna is het nieuwe er af en is daarmee ook de motivatie weg. Ik denk zelf ook dat meer uitdaging goed zou zijn voor haar (en grappig genoeg is zij zelf het daar zelfs mee eens!)
Over dat ze geen tijd hebben: twee weken geleden kregen we een lijstje met vakken voor 8th grade dat we moesten ondertekenen en terugsturen en naar aanleiding daarvan ben ik (en ik denk nog een heel stel andere ouders) eens gaan kijken hoe het nou precies zit met die vakken. En nu moesten ze anderhalve week voor het einde van het schooljaar nog een G/T testsessie organiseren voor een aantal kinderen; volgens mij worden ze momenteel belaagd door ouders met vragen. Twee maanden geleden werd ik op een ochtend gebeld door de school counselor of ik meteen langs wilde komen om iets (heel anders) te bespreken, dus het is niet zo dat niet open staan voor overleg ofzo. Ik denk echt dat ze het gewoon razend druk hebben nu.
Over dat ze geen tijd hebben: twee weken geleden kregen we een lijstje met vakken voor 8th grade dat we moesten ondertekenen en terugsturen en naar aanleiding daarvan ben ik (en ik denk nog een heel stel andere ouders) eens gaan kijken hoe het nou precies zit met die vakken. En nu moesten ze anderhalve week voor het einde van het schooljaar nog een G/T testsessie organiseren voor een aantal kinderen; volgens mij worden ze momenteel belaagd door ouders met vragen. Twee maanden geleden werd ik op een ochtend gebeld door de school counselor of ik meteen langs wilde komen om iets (heel anders) te bespreken, dus het is niet zo dat niet open staan voor overleg ofzo. Ik denk echt dat ze het gewoon razend druk hebben nu.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Heel herkenbaar hier! Meegemaakt met overgang naar Middelbare school, overgang naar Grade 11 in Canada, en nu met 1ste schitterend jaar aan de universiteit hou ik mijn hart al vast voor het 2de jaar.Amikix schreef: Zou het ook kunnen dat dingen misschien te gemakkelijk zijn? Misschien is het zo dat ze het eerste jaar meer uitdaging had waardoor ze geprikkeld werd en hoge cijfers haalde, en dat nu de uitdaging van het naar school gaan in een ander land er niet meer is die prikkeling die ze misschien nodig heeft ook is weggevallen?

"Op haar laptop zitten" wil niet zeggen dat ze niets leert. Nu onze zoon thuis is voor vakantie komt hij vaak in de keuken zitten met zijn laptop, en tussendoor begint hij me dan dingen te vertellen die hij aan 't lezen is. Vroeger hadden wij een stapel boeken van de bib naast ons liggen, nu hebben ze toegang tot dat en zoveel meer via hun laptop.
(als hij met zijn vrienden aan 't chatten is, dan hoor ik niet veel zinnigs zeggen

Elke
Dank, dank, jullie input wordt zeer gewaardeerd!
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ik neem aan dat jullie middle school ook t/m 8th grade is? Mocht het dan niet lukken met de G/T dan is er tenminste nog maar een jaar te overbruggen. Op high school kan ze naar hartelust honors en AP vakken kiezen. Wij hebben hier trouwens ook zo'n motivatie gevalletje die het prima doet in de AP vakken en voor de gewone, makkelijke en dus in haar ogen saaie vakken lage cijfers haalt. Uitdaging kan dus zeker een rol spelen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dat is goed om te horen. Ik was namelijk een beetje bang dat ze met deze basis van middelmatigheid zichzelf uitsloot van allerlei mogelijkheden later op high school. Ik snap gewoon nog te weinig van het systeem, dat is wel duidelijk. Middle school is hier inderdaad ook t/m 8th grade.
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Hier kun je op middle school al kiezen voor regulars of AP klassen. De GT kinderen worden meestal gewoon bij de AP kinderen gezet en krijgen soms iets andere opdrachten. Ook mijn oudste kon ooit getest worden voor GT, maar ik heb me daar nooit zo in verdiept omdat dat vrij aan het begin was van toen we hier woonden en ik niet wist wat het inhield. Op middle school kon hij gewoon AP klassen doen en hij heeft bijv. ook het 7th en 8th grade math in 1 jaar gedaan, zodat hij in 8th grade al aan high school math kon beginnen. Ik heb dus nooit de nadelen ondervonden dat hij niet in GT zat. Hij heeft zelf weleens een opmerking gemaakt dat hij liever GT had gedaan omdat die opdrachten leuker waren.
Is er bij jullie geen regulars en AP nivo op middle school? Is het dan alleen regulars of GT? Ik vind het zo raar. Hier worden kinderen vaak per vak omhoog of omlaag geschoven als ze te goed zijn of het niet bij kunnen benen.
Is er bij jullie geen regulars en AP nivo op middle school? Is het dan alleen regulars of GT? Ik vind het zo raar. Hier worden kinderen vaak per vak omhoog of omlaag geschoven als ze te goed zijn of het niet bij kunnen benen.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Ik had nog nooit van AP gehoord zelfs
Ik heb het even nagezocht, en het schijnt hier alleen op de high school aan de orde te zijn. Je kunt voor bepaalde vakken wel above grade level lessen krijgen, maar dat is dus ook nooit aan de orde geweest. Volgens de G/T coördinator gaat het allemaal prima met haar en zijn alle teachers heel tevreden en zijn de testscores ook goed (want gemeten op 9th grade level).
We hebben nu afgesproken dat ze in het eerste trimester van 8th grade weer opnieuw gaat bekijken hoe het gaat. Ik laat het er nu maar even bij; goede kans dat ze überhaupt nooit op de high school terecht komt hier.

Ik heb het even nagezocht, en het schijnt hier alleen op de high school aan de orde te zijn. Je kunt voor bepaalde vakken wel above grade level lessen krijgen, maar dat is dus ook nooit aan de orde geweest. Volgens de G/T coördinator gaat het allemaal prima met haar en zijn alle teachers heel tevreden en zijn de testscores ook goed (want gemeten op 9th grade level).
We hebben nu afgesproken dat ze in het eerste trimester van 8th grade weer opnieuw gaat bekijken hoe het gaat. Ik laat het er nu maar even bij; goede kans dat ze überhaupt nooit op de high school terecht komt hier.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je dochter zit nu in grade 7, en ze hebben testen boven niveau afgenomen van 2 jaar hoger (grade 9), en daar scoort ze dan volgende percentielscores?:dimona schreef:Volgens de G/T coördinator gaat het allemaal prima met haar en zijn alle teachers heel tevreden en zijn de testscores ook goed (want gemeten op 9th grade level).
Math 59 / English 29 / Social Studies 29
Dan is er niks aan de hand.

Al hoop ik wel dat ze haar bij de start van grade 8 toch al minstens uitdagender materiaal voor wiskunde geven.
Elke
Ja Kastelke, zo zit het inderdaad. Ik vraag me dan alleen af hoe een 6th grader ooit in aanmerking kan komen voor G/T als de percentielscores op 9th grade level zijn? Je zou verwachten dat vrijwel niemand dat haalt? Maar toch zit bijna de helft van de leerlingen in een G/T klas. Voor Engels en Social Studies is de eis een minimum percentielscore van 75; voor math is er geen percentiel-eis. Geen idee hoe ze dat dan beoordelen, en volgens mij is het eigenlijk niet te doen om daar na de 5th grade nog iets aan te veranderen, omdat je dan gelijk de stof van een heel jaar mist.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als je bijvoorbeeld in het 80ste percentile scoort van een jaar hoger is het total geen probleem om de leerstof van dat vak een jaar over te slaan. Immers, je legt een toets af zonder de leerstof gezien te hebben, en 80% van de kinderen op leeftijd (!!!) scoren lager dan jij, die 1 jaar jonger bent.
Elke
- druppel
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
ik weet niets van het amerikaanse onderwijssysteem , maar wel wat meer van hoogbegaafdheid. Zo is onderpresteren heel normaal , niet alleen omdat de stof niet uitdagend genoeg is maar ook om vooral niet op te vallen . MIsschien tijd om eens een extern buro in te schakelen die helemaal blanco beginnen met haar ?
gymnastics; just do it !
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 2095 Weergaves
-
Laatste bericht door BorL
-