Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Green Card en nu :)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
AlemanEnEspana
Amerika-ontdekker

Re: Green Card en nu :)

Bericht door AlemanEnEspana »

PhilipG schreef:Ik heb gisteren eens documenten liggen lezen en ik las dat als je jonger bent dan 26 je bij het leger moet inschrijven.

Op 20 mei dit jaar wordt ik 26, dus moet ik dit eigenlijk doen als ik later US citizen wil worden ... Iemand hier ervaring mee ? Inschrijven wil niet zeggen naar het leger gaan heb ik gelezen.
Maar waarom moet je dan inschrijven ?
Ik heb in januari geactiveerd en in juni heb ik mijn 26e verjaardag. Dus helaas ook voor mijn registratie, want wie weet ga ik over 5 jaar citizenship aanvragen. Wanneer je niet registreerd bent mag het blijkbaar niet... Via de website kon ik me niet registeren voor de SSS omdat mijn SSN nog niet bij hun bekend was, dus kreeg ik een link voor en PDF dat ik moest opsturen. Heb ik dus gedaan en binnen een paar dagen kreeg ik een registratiebevestiging per post (die je dient als bewijs van registratie bij te houden).

Maar volgens mij ben je vanaf je 26e sowieso af van een eventuele dienstplicht:

The lottery would establish the priority of call based on the birth dates of registrants. The first men drafted would be those turning age 20 during the calendar year of the lottery. For example, if a draft were held in 1998, those men born in 1978 would be considered first. If a young man turns 21 in the year of the draft, he would be in the second priority, in turning 22 he would be in the third priority, and so forth until the year in which he turns 26 at which time he is over the age of liability. Younger men would not be called in that year until men in the 20-25 age group are called. Source: https://www.sss.gov/fslottery.htm

Correct me if I'm wrong :!:
Mrt 07: NL ontvangen
Sep 07: 2nd NL ontvangen
Nov 07: Interview
Jan 08: Activeren
Feb 08: SSN ontvangen
Mrt 08: GC ontvangen
gebruikerP

Bericht door gebruikerP »

AlemanEnEspana schreef:
PhilipG schreef:Ik heb gisteren eens documenten liggen lezen en ik las dat als je jonger bent dan 26 je bij het leger moet inschrijven.

Op 20 mei dit jaar wordt ik 26, dus moet ik dit eigenlijk doen als ik later US citizen wil worden ... Iemand hier ervaring mee ? Inschrijven wil niet zeggen naar het leger gaan heb ik gelezen.
Maar waarom moet je dan inschrijven ?
Ik heb in januari geactiveerd en in juni heb ik mijn 26e verjaardag. Dus helaas ook voor mijn registratie, want wie weet ga ik over 5 jaar citizenship aanvragen. Wanneer je niet registreerd bent mag het blijkbaar niet... Via de website kon ik me niet registeren voor de SSS omdat mijn SSN nog niet bij hun bekend was, dus kreeg ik een link voor en PDF dat ik moest opsturen. Heb ik dus gedaan en binnen een paar dagen kreeg ik een registratiebevestiging per post (die je dient als bewijs van registratie bij te houden).

Maar volgens mij ben je vanaf je 26e sowieso af van een eventuele dienstplicht:

The lottery would establish the priority of call based on the birth dates of registrants. The first men drafted would be those turning age 20 during the calendar year of the lottery. For example, if a draft were held in 1998, those men born in 1978 would be considered first. If a young man turns 21 in the year of the draft, he would be in the second priority, in turning 22 he would be in the third priority, and so forth until the year in which he turns 26 at which time he is over the age of liability. Younger men would not be called in that year until men in the 20-25 age group are called. Source: https://www.sss.gov/fslottery.htm

Correct me if I'm wrong :!:
Ah nice,
Heb mijn SSN nog niet gekregen , 21feb heb ik het gaan aanvragen. Maar kon 30 dagen duren staat in brief.
Heb je toevallig die link nog naar die PDF ? Zal die dan ook maar gewoon invullen.
Ik ga eigenlijk net voor mijn 26ste verjaardag toekomen in de States om te beginnen.
gebruikerP

sachasenne schreef:Als je zelf ontslag genomen hebt, ga je geen wachttijd moeten doen, maar geschorst worden van werkloosheidsuitkeringen omdat je zelf ontslag hebt genomen.
Je zaak zal dan voor de RVA komen en die zal een beslissing nemen over de duur van de schorsing, die tussen de 6 maanden en geloof ik die jaar kan liggen.
Wat er ook in de toekomst gebeurt, ik denk dat je dat beter niet doet, want zo een schorsing blijft in je dossier staan en is niet bepaald bevorderlijk voor latere gebeurtenissen.

Je als werkzoekende inschrijven kan ook niet, want dan moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt, en dat ben je niet.

Ik zou mij informeren hoe je je dossier op 'hold' kan zetten.

Groetjes,

Carine
En wat met de mutualiteit ? Had onlangs rekening betaald voor het nieuwe jaar. Blijf ik die gewoon behouden zolang ik die rekening betaal of verlies ik die ook vanaf ik mij on hold zet?
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Hey,

In speciale gevallen (wat bij jou het geval is), weet ik niet zeker hoe het dan geregeld wordt.

Er zijn voor de mutualiteit wel twee onderdelen :

1. De rekening die jij betaald hebt is om te genieten van de extra voordelen van de mutualiteit. (orthodontie etc). Normaal gezien heeft dit niets te maken met in orde zijn met de mutualiteit. Alleen doen zij moeilijk als je niet betaalt omdat ze hun ledenbijdrage natuurlijk willen.

2. Je bent in orde met de mutualiteit als je een minimum aantal dagen werkt. Dat aantal dagen wordt bekeken op basis van kwartalen. Ik ben niet honderd procent zeker hoeveel kwartalen, maar ze gaan altijd een tijd terug. bv. Ze zien in het tweede kwartaal van 2007 naar jouw aantal gewerkte dagen. is dat genoeg, dan ben je verzekerd.

MAAR

Deze regeling geldt alleen als je gedomicilieerd blijft in Belgie. Als je echt emigreert, vervalt je mutualiteit onmiddellijk en kan je best zorgen dat je ginder zo snel mogelijk een verzekering hebt.

Volgens mij gaat het op deze manier, maar 100 procent zeker ben ik niet.

Wat je ook niet mag vergeten is de belastingen onmiddellijk te verwittigen, zij doen dan een afrekening.

Maar de Belgen die geemigreerd zijn weten hier zeker een correct antwoord op!!

Groetjes,

Carine
Groetjes,
Carine
AlemanEnEspana
Amerika-ontdekker

Bericht door AlemanEnEspana »

PhilipG schreef:
Ah nice,
Heb mijn SSN nog niet gekregen , 21feb heb ik het gaan aanvragen. Maar kon 30 dagen duren staat in brief.
Heb je toevallig die link nog naar die PDF ? Zal die dan ook maar gewoon invullen.
Ik ga eigenlijk net voor mijn 26ste verjaardag toekomen in de States om te beginnen.
Je moet gewoon na http://www.sss.gov gaan, daar je gegevens invullen (inklusief SSN; dus wacht tot je die hebt). Dan krijg je een error die zegt dat je SSN niet bekend is waardoor je vervolgens een link na het PDF krijgt. Dan even printen en per post opsturen.
Mrt 07: NL ontvangen
Sep 07: 2nd NL ontvangen
Nov 07: Interview
Jan 08: Activeren
Feb 08: SSN ontvangen
Mrt 08: GC ontvangen
jsalien24
Amerika-ontdekker

Bericht door jsalien24 »

Hoi Philip,

mijn vrouw en ik komen ook uit Belgie, ook uit Vlaams-Brabant. Deze week heeft mijn vrouw positief bericht gekregen da ze geselecteerd is voor DV-2009. Ons avontuur begint dus.

We moeten nu hoopje papieren invullen en terugsturen en dan wachtennnn ...:))

Hoe heb jij het eigenlijk gedaan met al die papieren zoals diplomas geboortactes attest goede zeden enz. Je moet dus Engelse vertaling hebben wanneer je dit meeneemt naar je interview. Bovendien zijn Belgische diplomas of opleidingen niet echt vergelijkbaar met Amerikaanse, ik bedoel dan in titel enzo. Heb jij vertaler aangesproken of waren meeste documenten in het Engels te verkrijgen. Dit is voor ons allemaal nieuw ...

Hoe ging het bij jou op je interview in Brussel. Is dit goed en vlot verlopen.

Groeten Jo en Berengere
:D
gebruikerP

jsalien24 schreef:Hoi Philip,

mijn vrouw en ik komen ook uit Belgie, ook uit Vlaams-Brabant. Deze week heeft mijn vrouw positief bericht gekregen da ze geselecteerd is voor DV-2009. Ons avontuur begint dus.

We moeten nu hoopje papieren invullen en terugsturen en dan wachtennnn ...:))

Hoe heb jij het eigenlijk gedaan met al die papieren zoals diplomas geboortactes attest goede zeden enz. Je moet dus Engelse vertaling hebben wanneer je dit meeneemt naar je interview. Bovendien zijn Belgische diplomas of opleidingen niet echt vergelijkbaar met Amerikaanse, ik bedoel dan in titel enzo. Heb jij vertaler aangesproken of waren meeste documenten in het Engels te verkrijgen. Dit is voor ons allemaal nieuw ...

Hoe ging het bij jou op je interview in Brussel. Is dit goed en vlot verlopen.

Groeten Jo en Berengere
:D
- Ik ben een militiebewijs gaan halen in het gemeentehuis (Gratis)
- Ik heb mijn internationaal rijbewijs aangevraagd in het gemeentehuis (16 Euro)
- Ik heb mijn internationaal geboortebewijs via EMAIL aangevraagd en kreeg dan overschrijvingsformulier om te betalen en dan stuurden ze dit op ( denk 4 euro)
- Hogeschool diploma's heten nu Bachelor en Universiteit diploma's heten Master, ik heb een Bachelor maar had het diploma in het engels, heb gevraagd aan mijn hogeschool om mij een engelse versie te geven en ze deden dit zonder probleem (gratis)
- Medische controle was denk ik in totaal iets van een 50 euro (krijg je wel van mutualiteit als je die nog hebt van terug)
- Financieel bewijs, gewoon rekeninguitreksel van bank waar opstaat hoeveel geld je hebt. Moet meer zijn dan 9.000 euro dan zijn ze zeker dat je 3 maanden zonder iets van inkomsten kan overleven. Bewijs dat je een huis hebt etc is ook goed.

Interview zelf stelt echt niets voor (n stress), ze vragen gewoon waar je gaat wonen , wat je plannen zijn en vragen je vingerafdrukken, dit is wel als alle bovenstaande papieren in orde zijn. Check mijn blog, daar heb ik zo wat verhaal gedaan van wat ik allemaal moest doen en beleefd heb.
Bij de medische controle checken ze op HIV als je possitief hiervoor bent is de kans kleiner dat ze je door de 2de ronde gaan laten.
Totale kost van alles was eigenlijk rond de 1000 euro voor mij.
jsalien24
Amerika-ontdekker

Bericht door jsalien24 »

Hoi Philip,

tof die blog van jou ! Op die manier kwijgen we toch al beetje een beeld van de hele procedure.

We zijn nu bezig met formulieren in te vullen, er is er eentje bij dat enkel mijn vrouw (main applicant) moet invullen DSP122. Daar staat echter bij vraag 6 je opleidingen in te vullen en bij vraag 7 moet je aangeven met yes of no of je een job hebt gedaan waar je 2 jaar training voor nodig hebt. Kan het kwaad als je daar nee invult want verder vragen ze je dan alles in detail te beschrijven. Hoe heb jij dit aangepakt. Beetje moeilijke vraag want een job in Amerika waar 2 jaar training voor nodig is is niet hetzelfde als bij ons en bovendien kan je alles nog gaan aantonen. Zouden we hier veiligheidshalve gewoon nee op antwoorden. In principe zien ze in vraag 6 toch middelbare school studies staan, niet...Bovendien hoe heb jij je middelbare studies aangegevn gewoon primary and secondary education of high school neerpennen.

Er is ook vraag 2 waar men naar rank number vraagt (enveloppe) maar op enveloppe stond bij ons geen rank number, enkel op de brief zouden ze daar gewoon je case number mee bedoelen ? dus iets van 2009EUXXX22XXX

Alvast bedankt voor je hulp,
groeten jo
gebruikerP

Heel simpel eigenlijk.

Ze gaan niet zagen of je hoog opgeleid bent of niet. In mijn geval heb ik Hogeschool in Belgie, dit is dus graduaat aka Bachelor.
Indien je enkel middelbaar hebt gevolgd dien je inderdaad enke High School in te vullen.

Ze gaan hier zeker niet dieper op ingaan, is eigenlijk enkel om te kijken of je makkelijk aan job gaat geraken etc.
Maar in US is het niet zo moeilijk om aan een job te geraken, enkel een goede job is wat moeilijker :).
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

PhilipG schreef:In mijn geval heb ik Hogeschool in Belgie, dit is dus graduaat aka Bachelor.
Heb jij wat Amerikanen noemen dan een Bachelor of Science? (ik veronderstel dat je informatica studeerde?)
En heb jij je diploma laten bekijken door een of andere Amerikaanse instantie om er een waardering voor te krijgen?
PhilipG schreef: Maar in US is het niet zo moeilijk om aan een job te geraken, enkel een goede job is wat moeilijker :).
Philip, is jouw zoektocht al succesvol geweest? (ik weet wel dat je er nog maar een weekje bent...)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
gebruikerP

kastelke schreef:
PhilipG schreef:In mijn geval heb ik Hogeschool in Belgie, dit is dus graduaat aka Bachelor.
Heb jij wat Amerikanen noemen dan een Bachelor of Science? (ik veronderstel dat je informatica studeerde?)
En heb jij je diploma laten bekijken door een of andere Amerikaanse instantie om er een waardering voor te krijgen?
PhilipG schreef: Maar in US is het niet zo moeilijk om aan een job te geraken, enkel een goede job is wat moeilijker :).
Philip, is jouw zoektocht al succesvol geweest? (ik weet wel dat je er nog maar een weekje bent...)
Neen ik heb mijn diploma niet laten nakijken. Ik heb gewoon aan mijn school gevraagd voor een engelse versie.
En heb deze gratis gekregen waarop staat Bachelor computer science.

Voor job nog niet gekeken.
Mensen bellen al en vragen mij of ik wil programmeren bij hen maar dat doe ik niet.
Zelf heb ik nog niet rondgekeken. Dit is voor deze week.

Ik heb nu mijn US bank acc open, moet nog uitzoeken hoe het voordeligste geld over te zetten.
Lala
Amerika-ontdekker

Bericht door Lala »

Voordeligste geld overzetten:

manier 1:
Bij een Amerikaanse bank een berg biljetten van een Nederlandse rekening pinnen.
Deze vervolgens storten op je Amerikaans rekeningnummer.

manier 2:
een Paypal account nemen waaraan je zowel je Nederlandse als je Amerikaanse rekeningnummer toevoegt. Dan kun je het met een paar muisklikken van de ene naar de andere overmaken.

succes!
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Lala schreef:Voordeligste geld overzetten:

(...)

manier 2:
een Paypal account nemen waaraan je zowel je Nederlandse als je Amerikaanse rekeningnummer toevoegt. Dan kun je het met een paar muisklikken van de ene naar de andere overmaken.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb dat geprobeerd, maar Paypal vult als je een bankrekening of credit card wilt toevoegen automatisch het land in waarvoor je het account in eerste instantie hebt aangemaakt, en dat kun je niet veranderen. Ik heb ze dan gevraagd of het mogelijk was om bankrekeningen/credit cards uit twee landen op een account te hebben, en helaas kon dat niet.
shanicek
Amerika-ontdekker

Bericht door shanicek »

Even een bump. Ik probeer ook mijn geld over te zetten zonder al te veel kosten te maken. Nu is optie 1 alleen bij mij op een of andere manier niet mogelijk. Ik kan maar $100 max pinnen per keer bij Amerikaanse banken met mijn ABN pas en het kostte me $5 per keer bij Wells Fargo en $3 per keer bij Chase. Via internet alles in een keer overmaken doe ik ook nooit meer, dat heb ik vorig jaar gedaan en kostte me zo'n $500 doordat ze niet de officiele exchange rate hanteren bij Wells Fargo blijkbaar.

Ik heb mijn Amerikaanse rekening al aan mijn PayPal geprobeerd te koppelen maar helaas lukte dat ook niet, misschien omdat mijn Nederlandse er al op staat? De vraag dus: hoe kom ik aan mijn centjes hier in Amerika zonder bizarre fees te betalen?
An Actress On Her Way From Holland to Hollywood -http://starsintheeyesblog.com
Ceristimo
Amerikafan

Bericht door Ceristimo »

Dat probleem met Paypal had ik ook. Komt omdat je je land van je Paypal account niet kan wijzigen. Dat is niet toegestaan. De oplossing? Tweede gratis emailadres aanmake op Hotmail of Gmail, daar een Amerikaanse Paypal aankoppelen, en dan overmaken. Betaal je nog steeds een fee, maar die is volgens mij niet zo hoog.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

ABN opzeggen en ING nemen. Ik kan per keer $500 opnemen bij een automaat, kost $1,99 als ik het doen in de automaat van Chase in de plaatselijke drogisterij, $3 per keer als ik dat doe bij de machine in het bankkantoor. ING rekent volgens mij bij overboekingen de dagkoers (wel aangeven dat je wilt dat ZIJ de omrekening in dollars moeten doen) en rekent een paar euro per overboeking. Amerikaanse banken berekenen meer voor het ontvangen van je geld, $15 of zo bij Chase.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

PhilipG, je stuurde me een privé bericht, maar blijkbaar heb je je instellingen zo gezet dat je geen pb's wilt ontvangen, dus ik kan niet reageren.
Best is om je vraag hier op het forum te stellen, je boort dan een grotere bron van kennis aan. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer