Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Orkaanseizoen 2013

Hier kun je berichten plaatsen over de staat Florida.
Anouk0506
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Orkaanseizoen 2013

Bericht door Anouk0506 »

Uiteraard weet ik dat er een kans bestaat op orkanen/tropische stormen in Florida in de maanden juli-november, maar ik schrok toch wel van het volgende bericht:

''Hurricane season 2013 prediction for Florida twice as high'', ''very active hurricane season'', ''roughly 50 percent chance a major hurricane could hit Florida'', etc. (zie http://www.wuft.org/news/2013/04/10/hur ... tion-2013/ en http://www.huffingtonpost.com/2013/04/1 ... 77254.html )

Is het verstandig om andere plannen te maken voor een reis in september/oktober? Het zou natuurlijk heel vervelend zijn als alles in het water valt.. maar voor hetzelfde geld is het heerlijk weer??!
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Orkaanseizoen 2013

Bericht door LittlePhoenix »

Tja, je weet nooit wanneer een orkaan deze kant op komt en welk deel van Florida geraakt zal worden. Dit is onze eerste zomer hier dus ik weet niet hoe het andere jaren was maar ik krijg een beetje de zenuwen van alle waarschuwingen. Dit jaar verwachten ze veel en heel sterke stormen. Ik denk dat ik als toerist dan toch liever in de winter naar Florida zou gaan en in de zomer ergens anders heen zou gaan...al heb je in elke staat wel wat natuurlijk. Wildfires, tornadoes, mudslides, etc etc etc.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Tsja. 50% kans dat een hurricane deze zomer Florida treft. Ik zou er niet voor thuis blijven eerlijk gezegd. Als je in dat soort termen gaat denken, kun je bijna nergens meer naar toe. Wij wonen hier nu bijna twee jaar, hebben twee hurricanes voorbij zien komen en een zeer destructieve storm waar niemand op had gerekend. Je moet echt wel extreem veel pech hebben om net op het verkeerde moment op de verkeerde plek te zijn. Het is ook niet zo dat half Florida straks rampgebied is; een hurricane heeft het weer hooguit 24 uur in zijn greep en dan is het weer voorbij. Slechts een enkele keer heeft een regio echt langdurig last van de naweeën van een hurricane.
recidivist
Amerikafan

Bericht door recidivist »

Ieder jaar wordt er rond deze tijd begonnen met boodschappen om je te 'preparen' voor hurricaneseason. We zagen de spotjes ook langskomen dat 2013 misschien wel eens een zwaar jaar zou kunnen worden. Dat hoorden we in 2012 ook al. En in 2011 ook. En in 2010 ook. ...

De natuur laat zich niets opleggen, blijft gewoon afwachten en het fijne van hurricanes is dat je ze over het algemeen lang van tevoren ziet aankomen en dus maatregelen kan nemen.

M.a.w.: laat je niet te bang maken.
Bezochte staten: AL, AK, AR, AZ, CA, CO, CT, DE, FL, GA, IA, IL, IN, KY, LA, MA, MS, MO, MT, NV, NH, NJ, NM, NC, OR, PA, RI, SC, SD, TN, TX, UT, VA, VT, WV, WY.
JetteNL
Amerika-ontdekker

Bericht door JetteNL »

Mijn eerste berichtje op dit forum.

Mijn vriend en ik (23 en 24) gaan voor het eerst 'echt' op reis. Eerst 5 dagen New York en dan 2.5 weken in Florida met een huurauto, in september 2013.
Wij dachten af een toe een flinke bui, we laten ons niet afschrikken en gaan gewoon. Vanochtend las in alleen ook op het nieuws dat er dit jaar een zwaar orkaanseizoen wordt verwacht. Ik maak me nu wel een beetje zorgen, vliegtickets en auto is al geboekt dus kunnen niet meer terug. Maar zou natuurlijk wel heel erg balen zijn als we straks meer binnen zitten dan dat we echt op pad kunnen...
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Laat je niet bang maken. We zijn diverse malen in september geweest en hadden heerlijk weer. Zoals gezegd, je kan je wel druk maken maar dat lost toch niets op. Al die weersvoorspellingen beschouw ik toch vaak als ''doom and gloom'' akties.
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Maak je niet te druk over een orkaan. Vorig jaar vlogen wij twee dagen voor Sandy naar NY en uiteindelijk is dat één van de leukste reizen geweest die ik ooit gemaakt heb.
Een paar jaar daarvoor hebben we in Cuba een flinke orkaan meegemaakt maar ook dat was echt prima.

Normaal gesproken zullen de meeste dingen weer aardig snel werken en heb je zelfs als je een orkaan meemaakt maar een paar dagen last ervan.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Zoals ik hierboven al schreef: hurricanes zijn doorgaans niet van die aard dat je dagen binnen moet zitten. Het systeem zelf is in 24 uur voorbij; er zijn alleen mogelijk wat naweeën voor de infrastructuur. Situaties zoals in New Orleans en New Jersey (niet eens Florida dus!) zijn echt uitzonderlijk en ik denk echt dat je met een verkeerd soort risico-analyse bezig bent als je daar je voorpret door laat verpesten.

Amerikanen waarschuwen nou eenmaal liever een keer te veel dan te weinig, dus als er wordt aangekondigd dat een zwaar hurricane seizoen op komst is, dan is dat eigenlijk vooral bedoeld als reminder dat mensen zich niet moeten laten verrassen (zorg voor drinkwatervoorraad, zaklamp, benzine). Alles onder het mom van better safe than sorry (en zeker niet bedoeld om toeristen af te schrikken :wink: )
Dbacks2
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Dbacks2 »

Wij hebben een eentje meegemaakt; Fay, uiteindelijk als tropische storm geklassificeerd

"A vigorous tropical wave tracked into the northeastern Caribbean in mid-August. It produced heavy rain across the Leeward Islands and into Puerto Rico before tracking westward, while unable to develop a low-level circulation despite producing tropical storm-force winds. On August 15, a closed circulation was found and the system was declared Tropical Storm Fay. Later that day Fay produced heavy rains on the island of Hispaniola prompting a major flash flood threat. Fay crossed Hispaniola, Cuba, and hit south Florida beginning late on August 18, slowly tracking northeastward across the peninsula. Significant flooding resulted in much of eastern Florida, along with some wind damage. After crossing into the Atlantic, Fay turned westward again and crossed northern Florida on August 22. As it zigzagged from water to land, it became the first storm in recorded history to make landfall in Florida four times.[23] Fay weakened into a tropical depression along the north coast of the Gulf of Mexico. Fay eventually became extratropical on the morning of August 27 while located over Tennessee. Fay was responsible for 36 deaths and at least $560 million in damage (2008 USD)."

Een hele belevenis die vakantie! Overal de tv op het weerbericht en de plaatselijke bevolking verdeelt in twee groepen... bezig met het weer en totaal niet bezig met het weer :D
En daar zit je dan tussen als toerist (met 4 kinderen!). Na de eerste redelijk rustige weken keken we naar het weerbericht om te zien hoe laat (!!) het onweer die dag kwam...

Onvoorstelbaar hoe goed die voorspellingen waren... (maar verwacht verder geen houvast over wat je moet doen en hoe veilig je bent; terwijl de een z'n huis dichttimmert verklaart de ander je voor gek dat je naar het weer informeert omdat je er geen ervaring mee hebt)
Verder zijn we talloze malen het zwembad uitgezet (of niet eens ingekomen) omdat er iets rommelde. Op z'n Nederlands denk je dan de eerste keer nog dat het wel zal loslopen maar dat het voor de veiligheid is, nou op het laatst renden we zelf bij de eerste geluiden in de verte!

Toen Fay dichterbij kwam stonden ineens de tuinstoelen en tafel in de garage... die hebben we toen maar in de gang gezet en de auto in de garage :mrgreen:

We hadden kaarten voor de pretparken, zoveel dagen hier, zoveel daar en in het begin dachten we dat dat wel in het water zou vallen, maar dat viel alles mee. Alles was gewoon open, soms was het even rennen voor een droog plekje, maar na een half uur wist je van geen regen meer. (verkoeling hoefde je er ook niet van te verwachten... hoe welkom die ook was geweest!( Phoenix is met 42 graden beter te houden dan Florida met 27..)
De echte zware dagen van Fay vielen ons heel erg mee, tot we zagen hoeveel schade er om nog geen 20 km van ons huis was aangericht.. zulke stukken onder water.. veel schade.

Zou ik het nog een keer doen, Florida in augustus??? Ja, toch wel. Maar met minder verwachtingen van 'zomer' weer. En toch ook wel met NOG meer respect voor het weer.
(en je hebt dus niet alleen last van de storm zelf... maar weken en voor en dagen erna... :shock: )
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Het is meestal plaatselijk, waar de orkaan aankomt aan land. Als het in de regio van Miami aankomt, is er in Orlando niets te merken, behalve misschien wat regen en andersom.
Dbacks2
Amerikakenner

Bericht door Dbacks2 »

Wiepster,

Hoorde die overvloed aan buien en onweer die wij gehad hebben (overigens wel heel erg van genoten hoor, die dreigende luchten en emmers die uit de lucht kwamen!!) bij het 'gewone' weer in augustus? We zijn een volle maand geweest in 2008 en hebben amper een droge dag gezien :shock: We hadden het er zeker niet voor gelaten, maar het was niet niet weer dat we verwacht hadden zal ik maar zeggen.
In 1992 hebben we op de Dominicaanse Republiek kennis mogen maken met 'Andrew' en dat was inderdaad binnen een paar (zeer heftige) uren over.

Het allerleukste weer op die vakantie was een bui, zo heftig dat het verkeer in de stad totaal stil lag. We zaten al in de (lange!!) straat waar ons restaurant lag en hadden geen idee hoe we daar konden uitstappen... er stonden ook echt centimeters water op straat. Maar we zouden wel zien en dan maar lekker in de auto afwachten. Nou dat was niet nodig want op een 400 huisnummers van het restaurant af was het droog en er was daar geen druppel gevallen :mrgreen:

(het is dat het zo vochtig is in Florida, want het weer vond ik heel indrukwekkend, maar voorlopig valt het vanwege de vocht als (vrijwillige) woonplaats voor ons af.)
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Dat het plaatselijk is vond ik tegenvallen. We hebben net Andrea achter de rug en die ging toch vooral over het bovenste stuk van Florida. Hier in het zuiden hadden we flink veel regen, een paar overstromingen, en tornadoes. Eentje was nogal dichtbij, zo'n 3 mile van hier en net op het moment dat m'n oudste naar de bushalte moest. Heb haar maar even thuis gehouden en toen met de auto gebracht. Zo vlak na de verhalen over Oklahoma was ik niet echt op m'n gemak.
Maar de 'locals' hadden zich er ook een beetje op verkeken, iedereen was er zo relaxed over want de voorspelling liet zien dat Andrea niet in onze buurt zou komen maar de heftige regen en wind gaven hier toch wel problemen. Weggewaaide tuinmeubels en wat schade aan ramen omdat de stormshutters niet gesloten waren voor mensen naar hun werk gingen.

En elke keer het zwembad uit als het rommelt is vanwege de bliksem. Als het alleen regent mag je rustig in het zwembad blijven maar zodra ze onweer horen moet iedereen eruit. Bliksem inslagen komen hier echt heel veel voor. M'n man had 2 weken geleden echt hartstikke geluk: bliksem in de paal waar z'n auto naast stond. Ugh! was echt vlak naast hem. En die dag dat Andrea aan land kwam was er een bliksem inslag op de hoek van onze straat, net toen ik op weg naar huis was van de school van m'n oudste zoon. Maar m'n oudste dochter had het niet eens gemerkt, ze had wel de knal gehoord maar er verder niet bij stilgestaan.

Al met al vind ik het weer hier in Florida niet leuk in de lente! En dan alle regen, de kinderen willen zwemmen omdat het zomervakantie is maar ja, het weer werkt niet mee.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ach die vocht valt ook nog wel mee. Dat is een paar maanden zo en als je er woont zit je toch vaak binnen omdat je aan het werk bent. Ik heb liever vocht en hitte dan kou. Meestal is het ook en periode van gewenning.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

wiepster schreef:Het is meestal plaatselijk, waar de orkaan aankomt aan land. Als het in de regio van Miami aankomt, is er in Orlando niets te merken, behalve misschien wat regen en andersom.
En tornado is heel plaatselijk, maar orkanen brengen toch wel honderden (soms duizenden) kilometers aan slecht weer met zich mee. De weersverandering merk je al dagen van te voren (wat niet wil zeggen dat dat overlast met zich meebrengt).

Edit: nog vergeten: de grootste windsnelheden vind je bij een orkaan niet persé rond het oog. Soms zijn de windsnelheden aan de rand van het systeem net zo hoog of zelfs nog hoger.
Laatst gewijzigd door dimona op 10 jun 2013, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Hurricane Andrew in 1992 was wel heel heftig hoor. We zaten er korte tijd later en het hij had een enorme ravage achtergelaten.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

LittlePhoenix schreef:Bliksem inslagen komen hier echt heel veel voor. M'n man had 2 weken geleden echt hartstikke geluk: bliksem in de paal waar z'n auto naast stond. Ugh! was echt vlak naast hem. En die dag dat Andrea aan land kwam was er een bliksem inslag op de hoek van onze straat, net toen ik op weg naar huis was van de school van m'n oudste zoon. Maar m'n oudste dochter had het niet eens gemerkt, ze had wel de knal gehoord maar er verder niet bij stilgestaan.
Alles met weer is in de VS volgens mij een graad heftiger dan in Europa, of het nou om regen, onweer, zon of luchtvochtigheid gaat. Bij onweer speelt denk ik ook mee dat het landschap - zelfs in drukbevolkte regio's - veel weidser is, waardoor personen (of huizen of auto's) veel sneller een relatief hoog punt in de omgeving zijn. Baseballwedstrijden worden hier rustig in de regen uitgespeeld, maar zodra het ook maar één keer dondert, is het gelijk einde wedstrijd. Daar hoeft ook niet over gediscussieerd te worden; het is gewoon county-beleid. Bij de elementary school van mijn kinderen staat er een bordje "When thunder roars, go indoors". Het is er zo ingeramd bij ze, dat ik ze thuis niet eens meer hoef te roepen als het begint te rommelen :)
Dbacks2
Amerikakenner

Bericht door Dbacks2 »

Wij hadden een bustour bij de NASA toen het, hoe kon het anders die maand, ook in de verte begon te rommelen. We waren bijna bij het volgende stop/uitstappunt en we werden door de tour guide (op een allerleukste manier!) echt de bus uitgedreven. Hup hup hup snel snel.... toen we buiten stonden kregen we de verklaring; zij had het ook horen rommelen en verwachtte ieder moment het verbod om ons nog uit de bus te laten. Maar als we buiten stonden dan was zij de verantwoordelijke (het onweer zat ook echt nog heel ver weg).

Die 'When thunder roars, go indoors' ga ik er vast inrammelen bij onze kinderen... geen dieren oppakken is inmiddels doorgedrongen (gelukkkig hebben we maar 1 creepy crawlers gek)... tijd voor het volgende.

In Nederland gaan ze met onweer in de buurt ook van de voetbalvelden; dit ook naar aanleiding van een dodelijk slachtoffer van de bliksem.
Dbacks2
Amerikakenner

Bericht door Dbacks2 »

Yeehaw schreef:Hurricane Andrew in 1992 was wel heel heftig hoor. We zaten er korte tijd later en het hij had een enorme ravage achtergelaten.
Dan hebben wij vast heel erg mazzel gehad. We zaten echt verstoken van info van de buitenwereld en hoorden pas achteraf dat het 'Andrew' was geweest. In de resorts werd ook niet gewaarschuwd of info gegeven; de lucht begon te betrekken en wij vertrouwden het niet helemaal. Toen zijn we naar onze kamer gegaan voor een vroege siesta, maar van slapen kwam het niet want we hebben steeds voor het raam gestaan! Tegen de avond was alles weer rustig. Meer dan nattigheid en wat afgerukte takken hebben wij toen niet gezien... en 1 verdwaalde ligstoel in een zwembad; de rest was kennelijk op tijd binnen gehaald.

De keer in Florida was ik wel blij dat ze meer informatie vooraf hadden, maar ik vond het wel moeilijk om te kiezen wie je moest geloven.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Dbacks2 schreef:Wiepster,

Hoorde die overvloed aan buien en onweer die wij gehad hebben (overigens wel heel erg van genoten hoor, die dreigende luchten en emmers die uit de lucht kwamen!!) bij het 'gewone' weer in augustus? We zijn een volle maand geweest in 2008 en hebben amper een droge dag gezien :shock: We hadden het er zeker niet voor gelaten, maar het was niet niet weer dat we verwacht hadden zal ik maar zeggen.
In 1992 hebben we op de Dominicaanse Republiek kennis mogen maken met 'Andrew' en dat was inderdaad binnen een paar (zeer heftige) uren over.

(het is dat het zo vochtig is in Florida, want het weer vond ik heel indrukwekkend, maar voorlopig valt het vanwege de vocht als (vrijwillige) woonplaats voor ons af.)
Fay was een heel vervelende storm die veel overlast veroorzaakte door over heel Florida te blijven "hangen", wat bijna de hele maand Augustus duurde. Ik weet nog dat ik dankzij Fay vrij was op mijn verjaardag de 20e; alle publieke gebouwen waren gesloten. De regio had toen behoorlijk last van overstromingen, mijn schoonouders waren afgesloten, helemaal omringd door water. We konden ze alleen bereiken met de truck.
Andrew was een veel hogere categorie storm destijds, veel heftiger, maar idd zo over.
Dbacks2
Amerikakenner

Bericht door Dbacks2 »

Dank je wel Wiepster!

Dan was die maand Florida dus in alle opzichten een bijzondere ervaring :)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer