Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Vragen rond GC lottery
Vragen rond GC lottery
Voor 2015 wil ik me in gaan schrijven voor de green card loterij. Ik heb al wat info e.d. gelezen en vroeg me wat af:
Stel...ik krijg een green card: hoe lang is deze dan geldig? Maw hoe lang heb ik de tijd om een baan te zoeken daar? Of is het beter al voor de uitslag van de loterij te zoeken naar banen? Of is het logischer op de bonnefooi naar de States te gaan en daar te zoeken als je eenmaal in t land bent?
Stel...ik krijg een green card: hoe lang is deze dan geldig? Maw hoe lang heb ik de tijd om een baan te zoeken daar? Of is het beter al voor de uitslag van de loterij te zoeken naar banen? Of is het logischer op de bonnefooi naar de States te gaan en daar te zoeken als je eenmaal in t land bent?
- goldenhills
- Amerika-expert
Re: Vragen rond GC lottery
Daar is geen limiet voor, er wordt niet gecontroleerd of je na binnenkomst wel snel genoeg een baan vindt. Uiteraard is het voor je financien beter als je snel een baan kunt vinden, maar daar kan natuurlijk wat tijd overheen gaan. Een spaarpot hebben/aanleggen is erg verstandig.
De kans om te winnen is natuurlijk erg klein, en sowieso is er een kans dat de loterij wordt afgeschaft in de nieuwe immigratie wet. Het is koffiedik kijken.
De kans om te winnen is natuurlijk erg klein, en sowieso is er een kans dat de loterij wordt afgeschaft in de nieuwe immigratie wet. Het is koffiedik kijken.
Een Greencard is je hele leven geldig. En als jij genoeg financieen hebt om de rest van je leven in Amerika zonder baan te leven is dat prima zolang je dit maar kunt aantonen als je op je interview bent.
Een baan vooraf vinden is moeilijk omdat je nog geen Social Security Number hebt en dat is verplicht voor zowat alle werkgevers.
Een baan vooraf vinden is moeilijk omdat je nog geen Social Security Number hebt en dat is verplicht voor zowat alle werkgevers.
Maar er is hier toch een deelnemer wiens man meteen na winnen DV lottery een baan ging zoeken, er een vond, en nu vanuit Ned. al voor de werkgever werkzaamheden verricht - althans zo heb ik het begrepen.
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik denk dat je in de praktijk een SSN moet hebben voordat je eerste paycheck uitgeschreven wordt. Dat was in ieder geval voor mij zo in 1996, maar de regels zijn wellicht strenger geworden. Employment authorisatie (werkvisum / green card / EAD) moet je vanaf je eerste werkdag hebben.
Ik had ook een baan (lees: contract voor een baan) voordat ik een visum kreeg, dus waarom zou je niet een baan kunnen hebben voordat je naar de VS verhuist na het winnen van een green card. Voor de uitslag van de lottery al een baan zoeken lijkt me wat voorbarig, met de 1 a 2% kans dat je wint...
Ik had ook een baan (lees: contract voor een baan) voordat ik een visum kreeg, dus waarom zou je niet een baan kunnen hebben voordat je naar de VS verhuist na het winnen van een green card. Voor de uitslag van de lottery al een baan zoeken lijkt me wat voorbarig, met de 1 a 2% kans dat je wint...
Klopt, ik zei ook niet dat het onmogelijk was en ging er bij mijn antwoord vanuit dat je al een visum hebt want anders is het zoeken naar een baan nog lastiger.
Ik weet wel dat de meeste werkgevers een SSN ook gebruiken als background check etc. dus als je er geen 1 hebt is dat ook lastig.
Ik weet wel dat de meeste werkgevers een SSN ook gebruiken als background check etc. dus als je er geen 1 hebt is dat ook lastig.
Bedankt voor de reacties!
Binnen hoeveel tijd na het krijgen van de Green Card moet je je in de VS vestigen? Ik zou inderdaad graag een baan vinden voor ik zou vertrekken.
Binnen hoeveel tijd na het krijgen van de Green Card moet je je in de VS vestigen? Ik zou inderdaad graag een baan vinden voor ik zou vertrekken.

In principe zo snel mogelijk. Dat wil niet zeggen dat je direct de dag erna op het vliegtuig moet stappen, maar wel dat je niet nog jaren kan wachten ermee. Uitstelt is wel mogelijk, doch alleen beperkt qua tijd en als er een echte reden voor is, zoals studie afmaken binnen bijvoorbeeld 6 maanden.
Voorbeeld: Als jij net na het winnen bent begonnen aan een 4 jarige studie en wil deze eerst afmaken dan zal op een gegeven moment jouw greencard vervallen. En naar de Vs gaan en bijna direct weer terug betekent ook dat de greencard op een gegeven moment zal vervallen.
Maar, en dit is de crux, als je de greencard zou winnen, hoeft een werkgever geen kosten meer te maken om een visa voor je aan te vragen en ben je dus al veel aantrekkelijker dan iemand voor wie ze die kosten wel moeten maken. En je mag elke baan aannemen. Dus ook hamburgers bakken bij McDonald's om voorlopig een inkomen te hebben. En je mag je overal vestigen, waarbij geldt dat als je eenmaal werkervaring in de VS hebt je veel gemakkelijker ergens anders in de VS een baan dan vinden dan als je nog geen werkervaring hebt.
Voorbeeld: Als jij net na het winnen bent begonnen aan een 4 jarige studie en wil deze eerst afmaken dan zal op een gegeven moment jouw greencard vervallen. En naar de Vs gaan en bijna direct weer terug betekent ook dat de greencard op een gegeven moment zal vervallen.
Maar, en dit is de crux, als je de greencard zou winnen, hoeft een werkgever geen kosten meer te maken om een visa voor je aan te vragen en ben je dus al veel aantrekkelijker dan iemand voor wie ze die kosten wel moeten maken. En je mag elke baan aannemen. Dus ook hamburgers bakken bij McDonald's om voorlopig een inkomen te hebben. En je mag je overal vestigen, waarbij geldt dat als je eenmaal werkervaring in de VS hebt je veel gemakkelijker ergens anders in de VS een baan dan vinden dan als je nog geen werkervaring hebt.
Dank je! Helder antwoord!
Na het succesvol afronden van je interview op het consulaat heb je 6 maanden om de procedure af te ronden in Amerika op welk point-of-entry dan ook.
Doorgaans ontvang je je GC meestal 1-4 weken nadat je de procedure gefinalized hebt op je POE. Je hebt vanaf de afronding van deze procedure nog een jaar om je definitief te vestigen (afgezien van eventuele aangevraagde extension); de toegestane periode staat dus in principe los van de fysieke Greencard.
Doorgaans ontvang je je GC meestal 1-4 weken nadat je de procedure gefinalized hebt op je POE. Je hebt vanaf de afronding van deze procedure nog een jaar om je definitief te vestigen (afgezien van eventuele aangevraagde extension); de toegestane periode staat dus in principe los van de fysieke Greencard.
-
- Amerika-newbie
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Hallo allemaal,
Ik heb vele berichten omtrent de DV lottery gelezen maar blijf met de volgende vraag zitten : Moet je getrouwd zijn om je partner mee te kunnen nemen als je een gelukkige winnaar bent?
Ik heb vele berichten omtrent de DV lottery gelezen maar blijf met de volgende vraag zitten : Moet je getrouwd zijn om je partner mee te kunnen nemen als je een gelukkige winnaar bent?
- inge67
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ja je moet getrouwd zijn.
-
- Amerika-newbie
Bedankt voor je antwoord, nog een puntje om op het to do lijstje te zetten..........
En, voorlopig nog moet jouw partner van het andere geslacht zijn. De DOMA is wel verboden door de Supreme Court, maar daarmee is same sex marriages nog niet direct een optie bij emigratie.
-
- Amerika-newbie
Kijk dat scheelt dan weer, partner is van het andere geslacht, zit het toch nog een beetje mee 

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
En je kan trouwen nadat je bericht gekregen hebt dat je bij de gelukkigen bent. Je moet dus niet getrouwd zijn vooraleer je in te schrijven.
(maar je zal wel moeten kunnen aantonen dat je al een relatie had vooraleer je je inschreef, anders kunnen ze vermoeden dat je een schijnhuwelijk aangegaan bent zodat iemand mee kan liften op jouw visum)
(maar je zal wel moeten kunnen aantonen dat je al een relatie had vooraleer je je inschreef, anders kunnen ze vermoeden dat je een schijnhuwelijk aangegaan bent zodat iemand mee kan liften op jouw visum)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
- Amerika-newbie
Wonen reeds aantoonbaar 6 jaar samen en hebben ook samen een dochter dus daar verwacht ik dan ook geen problemen.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat zit inderdaad wel goed dan. Nu alleen nog zien te winnen, en mogelijk heb je daar nog maar 1 jaar de kans voor. 

Elke
-
- Amerika-newbie
Ik begrijp dat het systeem dan op de schop gaat, maar geeft de nieuwe wet niet nieuwe (andere) kansen? Ik heb er wel iets over gelezen maar wat betekent het voor de "gewone" Nederlander (of Belg), kan iemand dat kort toelichten?
Er is een apart topic over de nieuwe wet, die voorlopig enkel nog een voorstel is. Zie dat topic hier. Belangrijkste veranderingen (nogmaals het is pas een voorstel) zijn het afschaffen van de DV Lottery en het uitbreiden van het aantal werkvisa wat afgegeven kan worden.HarIre schreef:Ik begrijp dat het systeem dan op de schop gaat, maar geeft de nieuwe wet niet nieuwe (andere) kansen?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 31 Reacties
- 18049 Weergaves
-
Laatste bericht door Adreamer
-
- 7 Reacties