Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis lauwietje:4 weken, w-amerika incl yellowstone. Te veel?

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
lauwietje
Amerika-newbie

Reis lauwietje:4 weken, w-amerika incl yellowstone. Te veel?

Bericht door lauwietje »

Hallo lezers!!

Even een vraagje.. (geen idee hoe het forum werkt dus hopelijk doe ik het goed :wink: )

Een vriendin en ik willen samen 4 weken een road trip maken door west amerika.
we willen o.a Crand canyon, San Francisco, Las Vegas etc bezoeken maar ook Yellowstone.. het is behoorlijk uit de route en zeker een eindje rijden maar hebben mensen hier ervaring mee??? Yellowstone lijkt mij zeker een van de hoogtepunten.

Zelf zat ik te denken om "boven aan" (vlak bij yellowstone) te beginnen en dan naar het zuiden te rijden en eindigen in bv Los Angeles.

Ideeen? opmerkingen? tips? routes? alles is welkom :thumbup:

Groetjes!!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Re: 4 weken, west amerika incl yellowstone... Te veel??

Bericht door Martin & Marianne »

In 4 weken kan dat, en dan is een one way inderdaad handiger dan een rondje met hetzelfde begin- en eindpunt. Kijk voor mogelijke routes eens naar ons 2004- en 2008-verslag.
Je kunt ook eens in de reisverslagentopics (onder het zuidwesten, noordwesten of interregionaalforum) kijken of er routes bij staan met het ZW en Yellowstone.

Marianne
Edne
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Edne »

Vorig jaar hebben wij dezelfde reis gemaakt, maar dan roundtrip vanuit LA. Dat was pittig.
Ik ga even zoeken of ik het schema nog ergens heb!
2010: Florida
2012: Zuidwesten
2013: Las Vegas
2014: Utah & Colorado
2015: Gepland: van New York naar Miami
Edne
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Edne »

Dag 1: Amsterdam - Los Angeles
Dag 2: Los Angeles - San Diego - Los Angeles
Dag 3: Los Angeles
Dag 4: Los Angeles - Yosemite NP
Dag 5: Yosemite NP
Dag 6: Yosemite NP - Lake Tahoe
Dag 7: Lake Tahoe
Dag 8: Lake Tahoe - Salt Lake City (hele zware rijdag, 10 uur gereden)
Dag 9: Salt Lake City - Grand Teton NP
Dag 10: Grand Teton - Yellowstone NP
Dag 11: Yellowstone NP
Dag 12: Yellowstone NP - Salt Lake City
Dag 13: Salt Lake City - Bryce Canyon NP
Dag 14: Bryce Canyon NP - Page
Dag 15: Page - Grand Canyon NP
Dag 16: Grand Canyon NP
Dag 17: Grand Canyon NP - Las Vegas
Dag 18: Las Vegas
Dag 19: Las Vegas - Death Valley
Dag 20: Death Valley NP
Dag 21: Death Valley NP - Los Angeles
Dag 22: Los Angeles - Amsterdam

Conclusie: HEEL VEEL gezien, maar overal TE KORT geweest! Zeker voor Yellowstone zou ik minimaal vijf dagen uittrekken, evenals Yosemite (dag of 3) en Death Valley, als jullie ook offroad willen gaan, wat zéker aan te raden is, jeep huren bij Farabee's en de schoonheid van Death Valley leren kennen.

Dat zou ik in een volgende trip zeker anders gedaan hebben, voor ons dus een extra reden om deze trip nog eens te doen :wink:
niekie73
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door niekie73 »

Lees niet echt of jullie van wandelen houden of jullie dat ook van plan zijn, maar dan lijkt me het een schitterende route :thumbup: anders misschien op sommige plekken wat meer tijd nodig.
Edne schreef: Zeker voor Yellowstone zou ik minimaal vijf dagen uittrekken,
5 dagen Yellowstone? dat is natuurlijk voor iedereen anders, ik had het echt niet willen missen maar na 3 dagen had ik toch echt genoeg van de stank al dat gebubbel
en gestoom. En dan die mensen massa's, dus als je alleen langs de hoogtepunten gaat (en niet gaat wandelen) zijn 3 dagen naar mijn mening genoeg.
Zoals ik al zei is dat natuurlijk voor iedereen anders, persoonlijk werd ik gewoon blij als ik weer besneeuwde bergtoppen zag. Het gaat er een beetje om waar de TS zijn prioriteiten legt. Maar zeker een one way :thumbup:
Reisverslag SouthWest 2016
Reisverslag NW.USA-Canada 2013
Reisverslag West Canada 2012
Reisverslag Noorwegen 2010
Edne
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Edne »

niekie73 schreef:Lees niet echt of jullie van wandelen houden of jullie dat ook van plan zijn, maar dan lijkt me het een schitterende route :thumbup: anders misschien op sommige plekken wat meer tijd nodig.
Edne schreef: Zeker voor Yellowstone zou ik minimaal vijf dagen uittrekken,
5 dagen Yellowstone? dat is natuurlijk voor iedereen anders, ik had het echt niet willen missen maar na 3 dagen had ik toch echt genoeg van de stank al dat gebubbel
en gestoom. En dan die mensen massa's, dus als je alleen langs de hoogtepunten gaat (en niet gaat wandelen) zijn 3 dagen naar mijn mening genoeg.
Zoals ik al zei is dat natuurlijk voor iedereen anders, persoonlijk werd ik gewoon blij als ik weer besneeuwde bergtoppen zag. Het gaat er een beetje om waar de TS zijn prioriteiten legt. Maar zeker een one way :thumbup:
Ik had veel meer nog willen zien, en vooral ook meer wandelingen willen maken i.p.v. alleen de hoogtepunten. Dat zal inderdaad voor iedereen verschillend zijn. Ik had bijvoorbeeld ook graag een dagje gaan kanoën door de rivier etc. Voor mij was het nu echt alleen de hoogtepunten af en naar de steamboat geyser was ongeveer de langste trail die ik gelopen heb (en die van de morning glory pool), en dat vond ik toch wel jammer hoor!

Met vijf dagen bedoel ik drie volle dagen daar en twee aankomst- en vertrekdagen. Overnachten in Yellowstone is vrij prijzig, dus daar kun je ook het een en ander van af laten hangen (of net buiten het park overnachten, West-Yellowstone bijvoorbeeld).
Inge
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Inge »

Wij hebben alweer bijna 10 jaar :shock: geleden zo'n reis gemaakt. Wij vonden het fantastisch. Je moet wel keuzes maken en sommige dingen bewaren voor een andere keer (zo hebben wij maar weinig tijd in de steden doorgebracht, zodat we meer tijd in de parken hadden), maar zeker voor een eerste keer absoluut de moeite en dan kun je ook nog wel wat korte hikes doen. Geen probleem, ik zou het best weer willen doen :lol: . Zie onze verslagen van 2003 en in 2005 hebben we een deel van de route weer gedaan.
lauwietje
Amerika-newbie

Bericht door lauwietje »

Inge schreef:Wij hebben alweer bijna 10 jaar :shock: geleden zo'n reis gemaakt. Wij vonden het fantastisch. Je moet wel keuzes maken en sommige dingen bewaren voor een andere keer (zo hebben wij maar weinig tijd in de steden doorgebracht, zodat we meer tijd in de parken hadden), maar zeker voor een eerste keer absoluut de moeite en dan kun je ook nog wel wat korte hikes doen. Geen probleem, ik zou het best weer willen doen :lol: . Zie onze verslagen van 2003 en in 2005 hebben we een deel van de route weer gedaan.
Bedankt voor alle reacties!!.. Super leuk forum!

om even terug te komen op Inge!..
Ik heb je verslag uit 2003 gelezen, de route lijkt me super leuk en het is aardig wat we in gedachten hadden.
Klopt het dat je nerdens langer ben gebleven dan 1 nacht? mis je dan niet een heleboel?

Groetjes!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Dan heb je het niet echt goed gelezen denk ik ....

Wanneer willen jullie gaan?

Marianne
Koopman
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Koopman »

Wij gaan over een paar weken van Denver via Yellowstone, zuid Utah (de canyons), Yosemite naar San Fransisco. Natuurlijk missen we dan wat, maar we krijgen hopelijk wel een globaal beeld. Ook in 4 weken kun je niet alles zien. Dus is altijd de keuze tussen veel zien op één of een paar plekken of veel (globaal) zien op veel plekken. In augustus kan ik je vertellen hoe het ons is bevallen.
Eerste vakantie in USA 2013 met camper
Inge
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Inge »

Ik moet nog wel ergens een schema hebben.
Het schema was:

Dag 1: Ams - Sfo (hotel in centrum en 's middags al een beetje de boel verkend)
Dag 2: san francisco
Dag 3: SF - Lake Tahoe (reisdag met onderweg een stop in Napa Valley) Opm: Yosemite is overigens een logischer stop, maar omdat bij ons toen net het Laborday weekend begon, hebben we dat naar achteren geschoven.
Dag 4: Lake Tahoe - Elko, NV ( via the loneliest highway 50)
Dag 5: Elko, NV - Idaho Falls, ID (via Craters of the Moon)
Dag 6: Idaho Falls - Yellowstone (even na de middag waren we in het park en hadden we nog tijd om wat te bekijken en doen), overnachting het park bij Canyon Village
Dag 7: Yellowstone
Dag 8: Yellowstone
Dag 9: Yellowstone - Teton Village via Grand Teton NP, overnachting
Dag 10: Teton Village - Salt Lake City, reisdag, kleine stadwandeling gemaakt vanuit hotel nabij centrum
Dag 11: Salt Lake City - Cannonville, reisdag via Scenic Byway 12
Dag 12: Cannonville: 's ochtends bezoek Bryce Canyon, niet zo'n best weer
Dag 13: Cannonville: nogmaals naar Bryce, nu met mooi weer gewandeld
Dag 14: Cannonville - Zion NP, uitzichtpunten bekeken en een paar korte wandelingen gedaan
Dag 15: Zion NP - Grand Canyon North Rim, uitzichtpunten bekeken en overnachting in het park op de rim
Dag 16: North Rim - Page, Lake Powell bekeken en verder hadden we zin om te relaxen bij het zwembad
Dag 17: Page - Grand Canyon south Rim, overnachting in het park
Dag 18: Grand Canyon South (helicopter en wandelen langs rim)
Dag 19: Grand Canyon - Las Vegas, gedeelte van de Strip bekeken
Dag 20: Las Vegas - Bishop via Death Valley
Dag 21: Bishop - Yosemite via Mono Lake en Tioga Pass en Tuolumne Grove, overnachting in de Valley, cabin in Curry Village
Dag 22: Yosemite: Glacier Road met wandeling naar Sentinel Dome, Mariposa Grove; watervallen in de va.ley stonden nagenoeg droog, dus hier zijn we niet lang geweest.
Dag 23: Yosemite - Santa Cruz, reisdag naar de kust en nog even op het strand gelegen
Dag 24: Santa Cruz - Santa Margarita: kustroute via 17 mile drive, Carmel en Big Sur
Dag 25: Santa Margarita - Los Angeles: via snelweg naar LA en bezoek Universal Studios
Dag 26/27: LA - huis

We hebben dus zeker op verschillende plekken meerdere overnachtingen gehad, over algemeen in de parken.  Maar op de doorreisdagen zo snel mogelijk weer verder en kilometers wegtikken.
Ik zou nu minder tijd besteden aan de Grand Canyon (heel mooi, maar North en South Rim in 1 reis is niet nodig, die tijd zou ik nu liever aan Zion besteden). Wij zijn niet zo' n stedenmensen en vonden 1 dag SF toentertijd genoeg. LA hoefden we ook niet te zien en Las Vegas zijn we in een latere reis iets uitgebreider naar terug gegaan. Net zoals we ook nog eens naar Zion zijn gegaan.
We hadden een paar nachten bij Bryce, meer om te relaxen dan om het park te bekijken, maar dat pakte uiteindelijk goed uit vanwege het weer. Met wat ik inmiddels weet, zou ik die eerder bij Zion inplannen of misschien Page.

Zoals gezegd: voor een eerste highlight reis prima! Maar weet dat je niet alles uitgebreid kunt bezoeken en je dus keuzes moet maken.
lauwietje
Amerika-newbie

Bericht door lauwietje »

Lijkt me een hele leuke route Inge, Bedankt ook voor de uitleg!! (van iedereen trouwens) :thumbup:

Hoe laat vertrokken jullie meestal smorgens?? Namen jullie altijd de snelweg, of was het mogelijk om af en toe via de rustigere wegen te rijden?
We zijn er nog niet precies uit wanneer we willen gaan. Aan de ene kant niet te vroeg aangezien Yellowstone gedeeltelijk dicht kan zijn en ook weer niet in het drukke (misschien zeer warme) hoogseizoen dus we zijn de vertrek datum nog aan het bedenken.. zowiezo 2014 (lijkt nog heel ver weg)
Edne
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Edne »

Wij zijn half juni geweest in Yellowstone en er lag nog behoorlijk wat sneeuw aan de kant van de weg, ik weet alleen niet of dat normaal is? 's Nachts was het rond het vriespunt (-2), ook 's morgens was een dikke jas zeker aan te bevelen! 's Middags was het daarentegen heerlijk, een graad of 20-23, prima om te wandelen!
Inge
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Inge »

Wij zijn niet zo goed in op tijd vertrekken 's ochtends... :roll: We waren altijd later op pad dan we wilden (ik weet het niet meer precies, maar vaak pas tussen half 10 en half 11). We hebben zo min mogelijk interstates gereden, maar soms ontkom je daar niet aan en was dat voor ons een bewuste keuze om je snel naar het volgende te verplaatsen (bijv. van Salt Lake City naar het zuiden). Over het algemeen reden we over de gebruikelijke highways, vaak prachtig mooi, maar ook regelmatig wat saai. Als je van A naar B wilt ontkom je daar niet altijd aan.

We hebben twee keer in september rondgereisd en 1 keer in juni. Voorlopig kunnen we niet meer buiten het hoogseizoen, maar als ik mocht kiezen, zou ik weer voor september kiezen. We hebben beide keren over het algemeen prachtig weer gehad met temperaturen tussen de 25 en 35 graden (maar ook een keer koud en natte sneeuw in Yellowstone, daar koelt het 's nachts in sept. erg af). Maar verder geen last van afgesloten wegen of wandelpaden vanwege sneeuw.
Als je een watervallen fanaat bent, is het voorjaar wel beter. Vele watervallen in bijv. Yosemite staan nagenoeg droog in sept. (juist omdat alle sneeuw dan weggesmolten is). En volgens mij kan je in het voorjaar beter beren spotten in Yellowstone (mei, maar dan ligt er bog wel sneeuw hier en daar).
MarjoleinW
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door MarjoleinW »

Hoi, wij gaan over 3 weken naar Denver en vanaf daar in 4 weken naar San Francisco. Via Yellowstone, grand Teton, Bryce, Grand Canyon, LasVegas, San Diego, Los Angeles, Grover Beach en Monterey.
Voor mijn uitgebreide route en beschrijving, zie mijn weblogplannen in mijn onderschrift. :thumbup:
Zuidwesten 2009/Florida 2010/Zuidwesten 2013/New York+Oost USA 2015
Florida mei + december 2017/ West USA april 2018 / Florida nov/dec 2018
Georgia,Carolina's en Florida nov/dec 2022
http://www.marjoleinw.com/wordpress
Koopman
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Koopman »

Als je dit jaar nog naar Yellowstone gaat (of Grant Teton) kijk dan ook even hiernaar. Hopelijk voor de anderen volgend jaar niet meer een probleem.

http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 16&t=48744
Eerste vakantie in USA 2013 met camper
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis lauwietje:4 weken, w-amerika incl yellowstone. Te v

Bericht door PSVwally »

Ik was er midden Mei dit jaar en eigenlijk één of 2 weken te vroeg. Pas rond memorial day gaat bijna het hele park open. Maar op een klein stuk tussen tower roosevelt en canyon kon ik op de hoofdwegen overal komen. Er waren nog wel wat andere paden afgesloten. Niet superdruk, nog veel sneeuw en de geisers waren meer stoompotten en de hot pools modderpoelen, maar geweldig tijd gehad. Ik ben er 3 dagen geweest. Ik zou er zo nog meer dagen aan vast hebben kunnen knopen, ware het niet dat ik nog wat andere dingen wilde zien ;) Ik zou 3 dagen in het park iig als minimum nemen.

Ik ben van LA naar Denver gereden in 22 dagen, ik heb 3 nachten LA, 2 nachten Las Vegas, 1 nacht Zion, 1 nacht Bryce, 1 nacht Moab, 1 nacht Grand Junction (overdag ook Moab), 1 nacht Vernal, 1 nacht Jackson hole, 3 nachten in en om Yellowstone, 1 nacht Cody, 1 nacht Spearfish, 1 nacht Keystone, 1 nacht Wall, 1 nacht Scottsbluff en 2 nachten Denver gehad.

De laatste week heb jij niet op je route, dus dat is al 7 dagen extra en je hebt wat extra dagen omdat je 4 weken kunt.
Als je in LA begint mocht je begin Juni gaan bijvoorbeeld dan zou je zo iets kunnen doen. Je rijd dan wel 2x hetzelfde stuk van en naar Salt lake City. Maar ik zou dan iig Yellowstone zeker wat meer aan het einde doen, meer kans dat meer open is.

1 naar LA
2 LA
3 LA - Pismo Beach Sam Simeon
4 Pismo Beach/San Simeon - Monterey
5 Monterey - San Francisco
6 San Francisco
7 San Francisco
8 SF - Yosemite
9 Yosemite
10 Yosemite - Mammoth Lakes
11 Mammoth Lakes - Death Valley
12 Death Valley - Las Vegas
13 Las Vegas
14 Las Vegas - grand canyon
15 grand canyon - Monument valley
16 MV - Page
17 Page - Bryce
18 Bryce - Zion
19 Zion
21 Zion - Salt lake City (of gewoon kijken hoever je komt)
22 Salt Lake City - Yellowstone
23 Yellowstone
24 Yellowstone
25 Yellowstone - Jackson (grand Tetons)
26 Jackson - Salt lake City
27 Salt Lake City - naar huis
28 aankomst thuis

eventueel de 2e dag San Francisco opofferen voor de Yosemite - Grand Canyon - Page of een extra dag Grand Tetons
Cholla
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis lauwietje:4 weken, w-amerika incl yellowstone. Te v

Bericht door Cholla »

Hoi. Lijkt een geweldige reis te gaan worden!

Wij hebben dit jaar een fantastische reis gemaakt door de rode parken van AZ en UT en Yellowstone. Nog niet toegekomen aan het bedanken voor de vele hulp hier op dit forum, dus bij deze alvast een
klein voorschotje. Maar iig wilden wij aanvankelijk ook van San Francisco naar Yellowstone, maar in de 26 dagen die wij hadden vonden wij dat te krap (Tioga Pass kan niet in
de vroege lente en als je geen zin hebt om heel lang te rijden is extra tijd via bijvoorbeeld Sequioa NP vereist), maar wij wilden veel tijd hebben om te wandelen. Zelf zou ik zoals
al eerder gesuggereerd zeker voor een two-way ticket kiezen kiezen.

Hier is een schets wat we in aanvankelijk gedachten hadden met de Tioga Pass ipv Sequoia NP (lenteroute, herfstroute andersom).

1 Ams-San Francisco
2 SF
3 SF-Carmel (bij meer tijd ook San Simeon State Park-Cambria)
4 Cambria-Yosemite
5 Yosemite
6 Yosemite
7 Yosemite-Tioga Pass-Lone Pine
8 Lone Pine-Death Valley-Las Vegas
9 Las Vegas
10 LV-Grand Canyon
11 GC
12 GC-Page
13 Page
14 Page-Zion
15 Zion
16 Zion-Bryce
17 Bryce
18 Bryce-Salt Lake City (of extra dag Yellowstone)
19 SLC-West Yellowstone
20 Yellowstone
21 Yellowstone
22 Yellowstone
23 Yellowstone-Grand Teton
24 GT-Jackson Hole (of SLC)
25 JH-Ams
26 JH-Ams

Uiteindelijk hebben wij, omdat wij waarschijnlijk niet via de Tioga Pass konden vanwege sneeuw, heel California verruild voor extra tijd voor UT, AZ en Yellowstone.
Absoluut geen spijt van gehad (mooiste vakantie ooit), maar het bovenstaande is zeker een mooie optie als je vier weken gaat. Iig zou ik zelf starten in San Francisco omwille
van de rust en niet in LA, maar wij zijn wel meer van de natuur dan van de stad en willen echt de tijd hebben voor alles wat we zien.

Je hebt hebt nu nog twee dagen over die je bijv kan inzetten voor extra tijd in een stad of langs de kust (San Simeon SP), Zion, Yellowstone
(denk ook aan wildspotten (heel verslavend) en backup ingeval van slecht weer) of Grand Tetons (schitterend wandelgebied met veel wild) of bijvoorbeeld
nog naar Sedona (erg mooi gebied en leuk stadje), Monument Valley of Capitol Reef.

Wij waren van 26 mei tot en met 1 juni in het gebied Yellowstone/GT (ter indicatie: 5.5+1.5 dagen en wij hadden best nog een dag langer in GT willen blijven:
iig lijkt drie volle dagen Yellowstone mij een absoluut minimum als je het park ook nog een beetje wil ervaren en ik zou het altijd combineren met de GT) en hoewel
we anderhalve dag noodweer hadden in Yellowstone was eind mei niet te vroeg qua sneeuw (maar twee jaar geleden was er eind mei nog extreem veel sneeuw).

Ook kan uiteraard Carmel eruit voor een extra dag speling. Als je in de vroege lente gaat heb je waarschijnlijk dus extra tijd nodig hebt om bijvoorbeeld via Sequoia NP te gaan.
Zelf hebben wij SLC maar 2 uur bezocht en zijn we in een dag van het zuiden van Utah (rond Canyonlands) naar West Yellowstone gereden. Hier kan je dus eventueel ook
nog een dag winnen. Als je van wandelen houdt zou ik zeker twee nachten Bryce inplannen (mijn persoonlijke favoriet samen met Yellowstone. Wij vonden 2 nachten zelfs nog krap
en we waren er graag een 2.5 dagen gebleven), maar anders kan 1 nacht Bryce evt ook, Page kan evt ook maar een nacht.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer