RolandConnie schreef:Welke heli is het beste, qua zicht en prijs? (We willen niet achteruit vliegen en goed zicht hebben)We vliegen vanaf Tusayan
Heel lastig te zeggen, de indeling ging de laatste keer dat ik vloog in 2009 op gewicht,en volgens mij gaat dat altijd zo, je hebt dus geen zeggenschap.
Ik zat voorin, mijn reisgenoot achterin, omdat hij 20 kilo zwaarder was, ook vloog hij achteruit.....maakte weinig uit voor het uitzicht trouwens, al had ik wel heel veel mazzel, zelfs de vloer was doorzichtig vorin.
Vorig jaar heb ik een helicoptervlucht gedaan met Papillon vanuit Tussayan.
De uitgebreide tour van 50 minuten (waarvan je inderdaad 10 minuten boven de bossen vliegt voor je bij de canyon aankomt).
De Ecotour (Ecostar helicopter) is wat duurder maar naar mijn idee heb je in deze helictopter meer zicht en vlieg je altijd vooruit. Twee passagiers naast de piloot en vier achterin.
Wel wordt je bij inchecken gewogen en bepaalt dit je zitplaats; je krijgt een "boardingpass" met een plaatsnummer (1 t/m 6). Gelukkig zijn deze papiertjes naamloos dus je kan even snel de situatie inschatten en binnen je eigen groep papiertjes wisselen (als je persé bij het raam wil zitten).
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
AlwinEnTessa schreef:wij hebben twee jaar geleden de vlucht met Papillon gedaan vanuit Las Vegas zelf. We hadden ook een champagne lunch op de bodem van de canyon. Een te gekke ervaring. Wel werden we allebei enorm misselijk van de turbulentie die de helicopter heeft (niet van de champagne). 2 x 45 minuten is dan best lang. Maar als je een reistabletje van te voren inneemt voorkom je die ellende en kan je optimaal genieten Gewoon een tip als je deze lange vlucht besluit te doen.
succes met het vinden van een mooie deal!
Hoe lang ben je dan op de bodem van de canyon
Ga je dan ook helemaal naar THE sout rim
Hoeveel tijd ben je al bij al kwijt. Van vertrek hotel tot terug in hotel
Vicky
Frasi schreef:Wel wordt je bij inchecken gewogen en bepaalt dit je zitplaats; je krijgt een "boardingpass" met een plaatsnummer (1 t/m 6). Gelukkig zijn deze papiertjes naamloos dus je kan even snel de situatie inschatten en binnen je eigen groep papiertjes wisselen
Als (ex) vlieger wil ik toch even een kanttekening bij deze opmerking plaatsen
Bedenk dat dat wegen niet voor niks gebeurt.
Bij luchtvaarttuigen, en vooral de kleinere, is de zgn "weight & Balance een belangrijk begrip.
Dat bij een te hoog (start)gewicht een luchtvaarttuig gewoonweg niet van de grond komt zal iedereen begrijpen.
De balans, de juiste plaatsing en verdeling van het gewicht in het luchtvaarttuig, is echter een net zo belangrijk gegeven.
Een verkeerde balans kan de bestuurbaarheid van een luchtvaarttuig ernstig beinvloeden
Beetje extreem, maar vergelijk het een beetje met een klein roeibootje, als daar iedereen op een kluitje op de voorplecht gaat zitten kom je niet ver met dat bootje .... wel diep.
Deze tekening maakt e.e.a. wat duidelijker: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... &dur=11057
Deze tekening geeft de verschuiving van "center of gravity" naar voor of achter aan, maar hetzelfde geldt voor links of rechts
Frasi schreef:
Wel wordt je bij inchecken gewogen en bepaalt dit je zitplaats; je krijgt een "boardingpass" met een plaatsnummer (1 t/m 6). Gelukkig zijn deze papiertjes naamloos dus je kan even snel de situatie inschatten en binnen je eigen groep papiertjes wisselen (als je persé bij het raam wil zitten).
Statistisch gezien vallen de meeste doden in de Grand Canyon door vliegtuig en helikopter ongelukken, dus als je deel wilt uitmaken van die statistiek is papiertjes ruilen een goeie poging!
Ik begrijp de balans-situatie, maar dan zou je verwachten dat ze de grootste massa in het midden zetten. Dat deden ze (in mijn geval) dus niet. Maar ik heb netjes m'n toebedeelde plaats genomen.
Tegen bijbetaling kan je jezelf van een plaats voorin verzekeren. Hoe gaan ze hier dan mee om als hierdoor grote gewichtsverschillen ontstaan (stereotype: twee magere Hollanders voorin, vier wat forsere Americanen achterin)? Of links-rechts? Tweetallen (stellen) laten ze altijd naast elkaar zitten....
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
Daarom iets dieper ingaan op het begrip balans.
Het begrip "balans" omvat meer dan alleen gewicht. Ook de "arm" is van belang.
In dit verband zou je naar deze afbeelding moeten kijken: http://www.google.nl/imgres?q=weight+an ... =131&ty=35
Je ziet daar dat een gewicht van 50 lb, door z'n grotere "arm" in balans is met 2 gewichten die samen 150 lb wegen, maar een kleinere "arm"hebben.
Het zogenaamde "moment" is gelijk.
Het is dus best mogelijk dat 2 magere lichtgewicht-mensjes, door hun plaats in het toestel (grotere arm) in balans zijn met een paar zwaargewichten op een plaats met kleinere arm.
Ik weet ook 100% zeker dat wanneer in een dergelijk geval die lichtgewichten van plaats zouden wisselen met de zwaargewichten de piloot pertinent zou weigeren om op te stijgen.
Nu is het natuurlijk niet zo dat het meteen onveilig wordt wanneer een paar personen van ongeveer hetzelfde postuur van plaats wisselen.
Er is uiteraard een bepaalde marge, de zogenaamde "enveloppe" .
Wanneer bij de berekening van de weight and balance de uitkomst in de "enveloppe" valt is het veilig om te vliegen.
Een beetje ervaren vlieger die z'n toestel kent zal na een blik op z'n passagiers al grotendeels kunnen inschatten of z'n W & B klopt.
Als ik vroeger op zondag een pleziervluchtje maakte met een Cessna met 3 vrienden/kennissen van normaal postuur ging ik echt niet berekenen of de W & B in orde was.
Je wist uit ervaring wel dat dat met 4 personen van normaal postuur zo was.
Maar als er iemand bij was van het formaat "sumo-worstelaar" dan werd toch echt de calculator bijgepakt om te zien of (om te beginnen) je startgewicht niet te hoog was.
Het overgewicht van zo'n sumo-worstelaar kon je dan nog wat compenseren door minder brandstof mee te nemen, maar ook daar zijn natuurlijk grenzen aan en ik heb dan ook meerdere malen iemand "thuis" moeten laten omdat het totale startgewicht gewoon te hoog was.
En als je "weight" (je startgewicht) dan in orde was had je nog de balans.
Die sumo-worstelaar werd sowieso, vanwege de balans, op de voorstoel geparkeerd.
Op die voorstoel zat je precies onder die vleugel dus de "arm" was in zo'n geval vrijwel 0
En dan konden andere passagiers hoog en laag springen, met de sumo worstelaar op de achterbank weigerde Cees toch echt om op te stijgen .................
Voor de geinteresseerden hier en lesje W & B berekening: " onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Cees A op 25 jun 2013, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
wij zijn 2 jaar geleden in augustus last minute heen gegaan en er was nog plek een half uur later. We hadden een 10 dollar off coupon van de mcdonalds! Vriend en ik zaten beiden voorin wat de ervaring echt geweldig maakte. Achterin zat een gezin van 4 en de kinderen in het midden konden maar erg weinig zien. We hebben ook erg mooie fotos kunnen maken
RolandConnie schreef:Welke heli is het beste, qua zicht en prijs? (We willen niet achteruit vliegen en goed zicht hebben)We vliegen vanaf Tusayan
Een upgrade naar de Front seats in een EcoStar helicopter is echt aan te bevelen. Echt een schitterend uitzicht heb je vanaf deze plaatsen op de Grand Canyon! (wij hebben The Majestic Tour gemaakt)
Travel USA (2010-now) o.a.: roadtrip SW, roadtrip Denver-LA, Las Vegas, Grand Canyon, Yellowstone, NYC, Washington, SF.
Frasi schreef:Ik begrijp de balans-situatie, maar dan zou je verwachten dat ze de grootste massa in het midden zetten. Dat deden ze (in mijn geval) dus niet. Maar ik heb netjes m'n toebedeelde plaats genomen.
Tegen bijbetaling kan je jezelf van een plaats voorin verzekeren. Hoe gaan ze hier dan mee om als hierdoor grote gewichtsverschillen ontstaan (stereotype: twee magere Hollanders voorin, vier wat forsere Americanen achterin)? Of links-rechts? Tweetallen (stellen) laten ze altijd naast elkaar zitten....
Wij zaten als stel niet naast elkaar hoor! Ik zat voorin, mijn man zat achterin... En nog niet eens achter mij maar achter de piloot...
2012 Rondreis Zuidwest met gezin
2013 Rondreis Noordwest en stukje Canada met gezin
2019 New York met dochter
2023 New York met zoon
help
we weten nog steeds niet goed wat we moeten doen en we vertrekken volgende week al
de vlucht van een uur over het zuiden en noorden
of de vlucht van 4.5 uur over hooverdam, westen, picknick, (en deze kun je dan ook uitbreiden met zonsondergang, over de strip, prive komen ze je ophalen met een limo)
we weten echt wat we moeten doen wat het mooiste zou zijn
kan iemand ons hier bij helpen
vicky
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.