Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belastingen
-
- Amerika-ontdekker
Belastingen
Beste mensen,
Er is een gerede kans dat ik door mijn werkgever een aantal jaren uitgezonden wordt naar de USA. Ik wil graag (grofweg) een idee hebben wat voor besteedbaar inkomen je in de USA hebt in vergelijking met de Nederlandse situatie. Kan iemand mij een indicatie geven met welk netto inkomen je moet rekenen bij een brutto jaarinkomen van laat ik zeggen 100k USD?
Daarnaast, kent USA ook een bijtellingsregeling voor lease-auto's van de zaak? Met wat voor kosten voor een ziektekostenverzekering moet je grofweg rekenen voor 2 volwassenen (eind 30) en 2 kinderen (6 en 4 jaar). Zijn er dan nog grote kostenposten die ik over het hoofd zie, woning, eten, kleding etc. daargelaten? School wellicht?
Hartelijk dank alvast!
Er is een gerede kans dat ik door mijn werkgever een aantal jaren uitgezonden wordt naar de USA. Ik wil graag (grofweg) een idee hebben wat voor besteedbaar inkomen je in de USA hebt in vergelijking met de Nederlandse situatie. Kan iemand mij een indicatie geven met welk netto inkomen je moet rekenen bij een brutto jaarinkomen van laat ik zeggen 100k USD?
Daarnaast, kent USA ook een bijtellingsregeling voor lease-auto's van de zaak? Met wat voor kosten voor een ziektekostenverzekering moet je grofweg rekenen voor 2 volwassenen (eind 30) en 2 kinderen (6 en 4 jaar). Zijn er dan nog grote kostenposten die ik over het hoofd zie, woning, eten, kleding etc. daargelaten? School wellicht?
Hartelijk dank alvast!
- Bertorelli
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Re: Belastingen
Heb er geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat de kosten per Staat of gebied nogal kunnen verschillen.
Misschien is het slim om aan te geven naar welk gebied je gaat.
In elk geval; Have Fun.
Misschien is het slim om aan te geven naar welk gebied je gaat.
In elk geval; Have Fun.

1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
-
- Amerika-ontdekker
Ja, dat was inderdaad een handige aanvulling geweest.... Het gaat waarschijnlijk om de staat Iowa.
Wellicht is het verstandiger en gemakkelijker om dit intern door te spelen naar de locatie in Iowa? Het hangt af van teveel variabelen om een zinnig antwoord te geven; schatten kan altijd maar defeats te point. Ziektekosten hangt enorm af van de regeling van het bedrijf. Huur/koop (+tax) varieert ook erg tussen Des Moines, IA en nobodyville, IA.
Either way, met een bruto inkomen vann 100k in een staat zoals Iowa hoef je je imo niet zo druk te maken over making ends meet.
Either way, met een bruto inkomen vann 100k in een staat zoals Iowa hoef je je imo niet zo druk te maken over making ends meet.
- goldenhills
- Amerika-expert
Je netto salaris kun je met een paycheck calculator vinden, bijv.:
http://www.adp.com/tools-and-resources/ ... lator.aspx
Vergeet ook niet om afspraken te maken over je pensioen. Wellicht draagt het Amerikaanse bedrijf bij aan een 401k (financieel erg aantrekkelijk, 'gratis' geld), maar dan heb je dus wel een deel van je pensioen in de VS staan.
http://www.adp.com/tools-and-resources/ ... lator.aspx
Vergeet ook niet om afspraken te maken over je pensioen. Wellicht draagt het Amerikaanse bedrijf bij aan een 401k (financieel erg aantrekkelijk, 'gratis' geld), maar dan heb je dus wel een deel van je pensioen in de VS staan.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Goed idee om het aan de werkgever zelf te vragen, maar check het ook zelf ergens onafhankelijk!!! Wij hebben het zelf meegemaakt bij een jobaanbod vanuit Parijs voor mijn echtgenoot: de toekomstige werkgever had hem laten weten hoeveel er van zijn bruto loon zou overblijven. Zelf had ik me heel goed ingelezen, en ik had een schatting kunnen maken die veel minder positief uitpakte. Daarop heb ik via Ernst & Young gecontacteerd en zij hebben het toen netjes uitgewerkt. Dat kwam veel dichter bij mijn berekening in de buurt dan bij datgene dat de werkgever had gezegd! (waarop mijn man besloot de job niet te nemen)
Bespreek bij een tijdelijke uitzending ook wat ze gaan doen indien er wegens omstandigheden besloten wordt om je volledige termijn daar niet vol te maken (reorganisatie, overname, economische crisis, conflict op de werkvloer,...).
En spreek ook goed af welke kosten zij dekken (verhuis, kosten voor verhuur of verkoop van je huidige woning, work permit voor je vrouw, taaltraining voor je vrouw en/of kinderen,...).
Bespreek bij een tijdelijke uitzending ook wat ze gaan doen indien er wegens omstandigheden besloten wordt om je volledige termijn daar niet vol te maken (reorganisatie, overname, economische crisis, conflict op de werkvloer,...).
En spreek ook goed af welke kosten zij dekken (verhuis, kosten voor verhuur of verkoop van je huidige woning, work permit voor je vrouw, taaltraining voor je vrouw en/of kinderen,...).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
- Amerika-ontdekker
Thanks Goldenhills, handige site! Pensioen is inderdaad iets wat ik op de longlist zal zetten om te bespreken! Ik denk dat ik wil proberen mijn huidige pensioenopbouw intact te houden. Of zijn er voordelen aan dat 401k-systeem? Is dat geld gemakkelijk en tegen weinig kosten over te boeken naar NL?
-
- Amerika-ontdekker
Bedankt kastelke, inderdaad een goed idee om diverse kosten en ook de exit-scenarios direct bij de besprekingen mee te nemen. Als ik het goed inschat is het belastingniveau in USA inderdaad niet zo laag als ik gedacht had.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik weet niet of het voor Nederland ook zo is, en het kan misschien ook per werkgever verschillen, maar dit was onze ervaring vanuit Belgie:
* uitzending met een Belgisch contract = aanpassing van je loon naar Amerikaanse standard. Werkgever betaalde voor het invullen van de belastingaangiftes. Werkgever houdt Belgische sociale bijdrages op niveau, zodat je geen onderbreking hebt in bijdrages voor overheidspensioen, pensioenfonds van werkgever, storting in de kas van sociale zekerheid voor ziekenkas en werkloosheidsuitkering en zo.
Je bleef recht houden op de Belgische vakantiedagen + je kreeg natuurlijk ook de Amerikaanse feestdagen uitbetaald
* uitsturen naar de US met een Amerikaans contract: er werd niets meer gestort in Belgie voor sociale bijdrages en zo. Je kwam in een Amerikaans pensioenfonds van de werkgever terecht. Er werd geen financiele hulp geboden bij het indienen van de belastinen, je kreeg de Amerikaanse vakantiedagen.
* uitzending met een Belgisch contract = aanpassing van je loon naar Amerikaanse standard. Werkgever betaalde voor het invullen van de belastingaangiftes. Werkgever houdt Belgische sociale bijdrages op niveau, zodat je geen onderbreking hebt in bijdrages voor overheidspensioen, pensioenfonds van werkgever, storting in de kas van sociale zekerheid voor ziekenkas en werkloosheidsuitkering en zo.
Je bleef recht houden op de Belgische vakantiedagen + je kreeg natuurlijk ook de Amerikaanse feestdagen uitbetaald
* uitsturen naar de US met een Amerikaans contract: er werd niets meer gestort in Belgie voor sociale bijdrages en zo. Je kwam in een Amerikaans pensioenfonds van de werkgever terecht. Er werd geen financiele hulp geboden bij het indienen van de belastinen, je kreeg de Amerikaanse vakantiedagen.
Elke
Hele handige website. Maar inderdaad met 100k, hoef jij je waarschijnlijk geen zorgen te maken. Rondkomen zal zeker wel lukken. Wel begrijpelijk natuurlijk dat je je situatie wil weten.
A dream costs nothing unless you want it to come true
-
- Amerika-expert
Misschien dat die $100K in Iowa wel zal lukken, maar hier in Massachusetts is dat zeker geen vetpot met een gezin.
Is er geen personeelszaken die expats begeleiden?
Is er geen personeelszaken die expats begeleiden?
-
- Amerika-ontdekker
Op dit moment heeft mijn vrouw ook een goede baan, dus qua gezinsinkomen zullen we er in eerste instantie op achteruit gaan. Je kunt nu eenmaal met een gezin met jonge kids niet verhuizen en meteen allebei vol aan de slag gaan. Gezin heeft prioriteit, inclusief alle rompslomp rondom huis, school etc. En pas daarna kan zij werk zoeken, vandaar dat ik hier graag een beeld van wil hebben!
Ik werk bij een middengroot familiebedrijf en er is intern weinig kennis over dergelijke trajecten, aangezien dit voor het eerst zou zijn dat we een buitenlandse vestiging gaan openen. Moet dus in eerste instantie veel zelf orienteren, en kan uiteraard wel hulp inschakelen waar nodig.
Of ik op een USA-contract ga werken, of op een NL-contract, dat weet ik nog niet. Ik krijg wel een andere functie, dus het contract moet sowieso aangepast worden. Op zich zou ik heel graag m'n pensioengelden zelf beheren, in plaats van via een pensioenfonds, maar dat is helaas niet mogelijk op dit moment. Maar goed, ik denk dat ik hierover wel afspraken kan maken, zodat ik gewoon aanspraak kan blijven doen op NL-pensioen.
Ik werk bij een middengroot familiebedrijf en er is intern weinig kennis over dergelijke trajecten, aangezien dit voor het eerst zou zijn dat we een buitenlandse vestiging gaan openen. Moet dus in eerste instantie veel zelf orienteren, en kan uiteraard wel hulp inschakelen waar nodig.
Of ik op een USA-contract ga werken, of op een NL-contract, dat weet ik nog niet. Ik krijg wel een andere functie, dus het contract moet sowieso aangepast worden. Op zich zou ik heel graag m'n pensioengelden zelf beheren, in plaats van via een pensioenfonds, maar dat is helaas niet mogelijk op dit moment. Maar goed, ik denk dat ik hierover wel afspraken kan maken, zodat ik gewoon aanspraak kan blijven doen op NL-pensioen.
Als je voor een aantal jaar ingezet wordt in de US, je hele hebben en houden moet verhuizen heen en dan na een paar jaar terug:
- dan zal de werkgever alle kosten moeten dragen van beide verhuizingen.
- dan zul je een goed US benefits pakket moeten hebben met medical/dental/vision voor de hele familie.
- en je zult inderdaad minstens $ 100.000 bruto moeten verdienen (inc. bonussen etc.) - maar dat is echt geen vetpot. Zeker niet voor een gezin.
Als je zeker weet dat je terug gaat - of de kans daarop is groot - begeef je dan niet in 401-k etc. maar laat zoveel mogelijk doorlopen vrijwillig in Ned. aan werknemersverzekeringen, volksverzekeringen, aow/aww, pensioenvoorziening. Voor jezelf zowel als voor je echtgenote !
Dit ook omdat er de eerste jaren best iets met jou kan gebeuren, ziekte, invaliditeit, overlijden. Daarom is van belang hoe dek ik de risico's af voor mijn gezin zodat ze terug kunnen en hun leven althans in financieel opzicht op hetzelfde niveau voortzetten.
Een behoorlijke levensverzekering voor jou is dus ook een goed idee denk ik.
De match die een werkgever doet voor een 401-k klinkt leuk, maar je geld zit volledig vast tot je ong. 60 jaar oud bent en al die jaren betaal je kosten aan het fonds dat je 401-k beheert. Wil je het geld eerder hebben - bv. opnemen en meenemen - dan betaal je niet alleen de verschuldigde belastingen maar ook boetes, 10% Fed. en de meeste staten willen iets van 3-5%.
(US bedrijven hebben 'echte' pensioenen afgeschaft - de gevolgen daarvan zullen in de nabije toekomst enorm merkbaar worden. Maar goed die diskussie heb ik hier al vaker gevoerd.)
Dus iets voorzetten in Ned. mbt. pensioenvoorziening lijkt me een betere optie.
Als je inderdaad tegen de $ 100.000 bruto verdiend en een vrouw en en paar kinderen hebt, zal je Fed. belastingen onder 20 % liggen denk ik. Misschien iets hoger als je voor een stukje inkomen net in een hoger tarief valt.
Maar je betaalt ook payroll taxes: SS en Medicare. (Door die SS bouw je overigens ook enige rechten op voor je oude dag.)
Plus de belastingen geheven door de staat IA. De meeste staten hebben daarenboven een heffing voor werkloosheid, invaliditeit enz. In sommige gebieden moet je ook lokale belastingen betalen op inkomen.
Verder kent de US het systeem waarbij bijna alles wat er lokaal geld kost, betaald wordt uit OG belastingen. Die zijn hier stukken hoger dan in Ned. Je betalt die of direkt of het zit in je huur inbegrepen.
Dan zijn er nog de verzekeringen die in Ned. inbegrepen zijn maar die je hier zelf moet afsluiten - maar bijna niemand kan zich dat permitteren dus bijna niemand doet het - zoals voor verpleeghuis.
Ik denk dat je ook moet bespreken wat er gaat gebeuren als het US avontuur niet uitpakt zoals verwacht. Bv. het bedrijf wordt geen succes hier, of jij en je gezin kunnen hier niet aarden. Heen is een ding, maar denk ook vast aan terug tzt.
Je had ook nog een vraag over auto-van-de-zaak en bijtelling. Ik heb de indruk dat 'een auto van de zaak' hier niet zo gebruikelijk is als in Ned. USers hebben autos, hoe anders van A naar B te komen. Gebruik je de auto in kader van werk voor je werkgver dan kan daar een mileage vergoeding tegenover staan. Er is ieder jaar een bepaald bedrag per mijl dat betaald mag worden zonder dat het belasting-consequenties heeft bij mijn weten.
Maar als er inderdaad een auto ter beschikking wordt gesteld en je mag die prive ook gebruiken dan zal daar denk ik wel belasting over woren geheven.
Want stel bv. dat jij al naar de US gaat en je fam. is nog in Ned. en het bedrijf huurt voor drie maanden een appartementje voor je, dan betaal je belastingen over de huur die men voor je betaalt. En als je iets wint in een 'sweepstakes' staat er ook altijd bij wat de waarde is van de prijs zoals men die gaat doorgeven aan de IRS.
- dan zal de werkgever alle kosten moeten dragen van beide verhuizingen.
- dan zul je een goed US benefits pakket moeten hebben met medical/dental/vision voor de hele familie.
- en je zult inderdaad minstens $ 100.000 bruto moeten verdienen (inc. bonussen etc.) - maar dat is echt geen vetpot. Zeker niet voor een gezin.
Als je zeker weet dat je terug gaat - of de kans daarop is groot - begeef je dan niet in 401-k etc. maar laat zoveel mogelijk doorlopen vrijwillig in Ned. aan werknemersverzekeringen, volksverzekeringen, aow/aww, pensioenvoorziening. Voor jezelf zowel als voor je echtgenote !
Dit ook omdat er de eerste jaren best iets met jou kan gebeuren, ziekte, invaliditeit, overlijden. Daarom is van belang hoe dek ik de risico's af voor mijn gezin zodat ze terug kunnen en hun leven althans in financieel opzicht op hetzelfde niveau voortzetten.
Een behoorlijke levensverzekering voor jou is dus ook een goed idee denk ik.
De match die een werkgever doet voor een 401-k klinkt leuk, maar je geld zit volledig vast tot je ong. 60 jaar oud bent en al die jaren betaal je kosten aan het fonds dat je 401-k beheert. Wil je het geld eerder hebben - bv. opnemen en meenemen - dan betaal je niet alleen de verschuldigde belastingen maar ook boetes, 10% Fed. en de meeste staten willen iets van 3-5%.
(US bedrijven hebben 'echte' pensioenen afgeschaft - de gevolgen daarvan zullen in de nabije toekomst enorm merkbaar worden. Maar goed die diskussie heb ik hier al vaker gevoerd.)
Dus iets voorzetten in Ned. mbt. pensioenvoorziening lijkt me een betere optie.
Als je inderdaad tegen de $ 100.000 bruto verdiend en een vrouw en en paar kinderen hebt, zal je Fed. belastingen onder 20 % liggen denk ik. Misschien iets hoger als je voor een stukje inkomen net in een hoger tarief valt.
Maar je betaalt ook payroll taxes: SS en Medicare. (Door die SS bouw je overigens ook enige rechten op voor je oude dag.)
Plus de belastingen geheven door de staat IA. De meeste staten hebben daarenboven een heffing voor werkloosheid, invaliditeit enz. In sommige gebieden moet je ook lokale belastingen betalen op inkomen.
Verder kent de US het systeem waarbij bijna alles wat er lokaal geld kost, betaald wordt uit OG belastingen. Die zijn hier stukken hoger dan in Ned. Je betalt die of direkt of het zit in je huur inbegrepen.
Dan zijn er nog de verzekeringen die in Ned. inbegrepen zijn maar die je hier zelf moet afsluiten - maar bijna niemand kan zich dat permitteren dus bijna niemand doet het - zoals voor verpleeghuis.
Ik denk dat je ook moet bespreken wat er gaat gebeuren als het US avontuur niet uitpakt zoals verwacht. Bv. het bedrijf wordt geen succes hier, of jij en je gezin kunnen hier niet aarden. Heen is een ding, maar denk ook vast aan terug tzt.
Je had ook nog een vraag over auto-van-de-zaak en bijtelling. Ik heb de indruk dat 'een auto van de zaak' hier niet zo gebruikelijk is als in Ned. USers hebben autos, hoe anders van A naar B te komen. Gebruik je de auto in kader van werk voor je werkgver dan kan daar een mileage vergoeding tegenover staan. Er is ieder jaar een bepaald bedrag per mijl dat betaald mag worden zonder dat het belasting-consequenties heeft bij mijn weten.
Maar als er inderdaad een auto ter beschikking wordt gesteld en je mag die prive ook gebruiken dan zal daar denk ik wel belasting over woren geheven.
Want stel bv. dat jij al naar de US gaat en je fam. is nog in Ned. en het bedrijf huurt voor drie maanden een appartementje voor je, dan betaal je belastingen over de huur die men voor je betaalt. En als je iets wint in een 'sweepstakes' staat er ook altijd bij wat de waarde is van de prijs zoals men die gaat doorgeven aan de IRS.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Betaal je AOW premie door om niet met je 65ste 2% per jaar te worden gekort in je AOW uitkering. Die premie is voor NLers in het buitenland een stuk hoger dan wanneer je in NL zou wonen (en werken); de laatse keer dat ik keek was dat 17.9% van het inkomen. Dus hou daar ook rekening mee in het kostenplaatje. Als je nu al weet dat je in de US blijft de rest van je leven is een goeie US belegging (401k, IRA, Roth etc) waarschijnlijk een stuk goedkoper dan het doorbetalen van AOW premies. Dat was het althans zeker voor mij. Maar het blijft koffiedik kijken; de regels die nu gelden zijn mogelijk in 20-30 jaar totaal verschillend. Dit is een handige link voor opzoeken van de gevolgen voor nederlandse sociale verzekeringen.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Plus, als je niet over een jaar of 5 al wilt gaan genieten van je AOW, moet je je afvragen of het geld dat je er nu in stopt, nog wel terug gaat krijgen tegen die tijd. Als het potje op is, is het op. En ze gebruiken de bijlages die jij nu stort om de huidige pensioenen te betalen. Het staat dus niet in een potje apart met jouw naam op.
Elke
- Dbacks
- Amerikafan
- Partner van: Dbacks2
- Aantal x V.S. bezocht: 18
Hou er rekening mee dat jouw vrouw niet vanzelfsprekend kan gaan werken wanneer ze wil. Bij veel visa zijn er beperkingen (of is het gewoon niet mogelijk) om je meegereisde man/vrouw te laten werken.En pas daarna kan zij werk zoeken, vandaar dat ik hier graag een beeld van wil hebben!
Misschien handig om goed uit te zoeken..
Never give up!
Ik woon in de duurste regio van Virginia en ik zou bij een inkomen van 100K met gemak een gezin van zelfs 4 kinderen kunnen onderhouden. 100K is ongetwijfeld een hoog inkomen tenzij je een dure levenstijl opna houdt.
dutchie_in_boston schreef:Misschien dat die $100K in Iowa wel zal lukken, maar hier in Massachusetts is dat zeker geen vetpot met een gezin.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Dat percentage geldt ook in Nederland, met dien verstande dat je geen AOW premie betaalt over het bedrag boven €33363. Ik kan me voorstellen dat dit ook geldt als je buiten Nederland woont. Ik kan dat niet checken op de site van de SVB, omdat die wegens onderhoud niet bereikbaar is. Volgens deze site bedroeg de maximale premie in 2011 €4907.Loek schreef:Betaal je AOW premie door om niet met je 65ste 2% per jaar te worden gekort in je AOW uitkering. Die premie is voor NLers in het buitenland een stuk hoger dan wanneer je in NL zou wonen (en werken); de laatse keer dat ik keek was dat 17.9% van het inkomen.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
Bij mijn weten is AOW en AWW nog steeds gekoppeld ? In dat geval gaat het hiet alleen om TS maar ook om de rest van zijn gezin. Wat als hij na een jaar verongelukt in de US ? Dan moeten vrouw en kinderen het land uit en dan is het toch wel goed denk ik als zij in Ned. nog volledig recht hebben op uitkeringen.
Ook denken jullie alleen aan TS als het om AOW gaat. Maar zijn vrouw raakt ook 2% per jaar kwijt en als ze niet werkt, of onvoldoende werkt, bouwt ze geen eigen SS rechten op. Wij konden ons destijds ook geen vrijwillige voorzetting permitteren. Na ben ik bijna de helft van mijn AOW rechten kwijt, heb geen rechten op SS/Medicare want nooit mogen/kunnen werken in de US.
Wat betekent dat ik nu vast zit aan Mr. Oor en een bestaan hier. Het is toch leuker als zoiets een vrijwillige keuze is.
Rudolph, mi. gaat het in al je vragen om drie dingen: wat betekent het voor jou, wat betekent het voor je gezin, maar ook: wat betekent het voor je vrouw. Er kan altijd een moment komen dat zij zonder jou verder door het leven wil.
Ook denken jullie alleen aan TS als het om AOW gaat. Maar zijn vrouw raakt ook 2% per jaar kwijt en als ze niet werkt, of onvoldoende werkt, bouwt ze geen eigen SS rechten op. Wij konden ons destijds ook geen vrijwillige voorzetting permitteren. Na ben ik bijna de helft van mijn AOW rechten kwijt, heb geen rechten op SS/Medicare want nooit mogen/kunnen werken in de US.
Wat betekent dat ik nu vast zit aan Mr. Oor en een bestaan hier. Het is toch leuker als zoiets een vrijwillige keuze is.
Rudolph, mi. gaat het in al je vragen om drie dingen: wat betekent het voor jou, wat betekent het voor je gezin, maar ook: wat betekent het voor je vrouw. Er kan altijd een moment komen dat zij zonder jou verder door het leven wil.
Laatst gewijzigd door USInsider op 29 jun 2013, 23:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Rudolf, als ik je verhaal zo lees, dan lijkt het me waarschijnlijk dat je een investeerdersvisum zou krijgen, waarmee je in dienst blijft van je huidige werkgever. Daar zijn voor- en nadelen aan verbonden. Wat veel werkgevers doen, is een zogenaamde nettossalaris regeling afspreken met hun werknemers in het buitenland. Je houdt dan dus hetzelfde netto salaris als je in Nederland had, eventueel verminderd/vermeerderd (in de VS is het verminderd) met een koopkrachtfactor. Omdat je in Nederland wellicht verzekerd was via je werkgever, ligt het voor de hand dat de werkgever in het kader van die nettoloonregeling de ziektekostenverzekering betaalt (als je maar voor een aantal jaar gaat, zou ik persoonlijk kiezen voor een expatverzekering in Nederland). Ook zou je werkgever de vrijwillige bijdrage voor AOW/ANW voor jou en je vrouw moeten betalen. De meest ernstige valkuilen heb je daarmee wel afgedekt. Woonlasten zijn in de VS over het algemeen lager dan in Nederland (tenzij je op Manhattan gaat wonen ofzo), public schools zijn gratis (al moet je wel als ouders zelf de school supplies betalen) en er zijn bij mijn weten geen rare bijtellingsregelingen voor lease-auto's. Wij rijden ook in een lease-auto, maar omdat Ernst&Young onze belastingaangifte verzorgt, ben ik er niet 100% zeker van dat daar nog ergens een verrekeningsfactor in zit. Je hoeft in ieder geval geen kilometerstanden of dagen op te geven ofzo.
Wat betreft de vakantieregeling die Kastelke noemt: veel bedrijven houden de vakantiedagen aan die in het betreffende land gangbaar zijn. Het werkt gewoon niet als de werknemers 20 dagen per jaar vrij kunnen nemen terwijl de baas het dubbele aantal vakantiedagen geniet. In geval van de VS betekent dat fors minder vrij opneembare dagen dan in Nederland. Bij de werkgever van mijn man is dat gewoon part of de deal, maar je zou het verlies van vakantiedagen ook als compensatie kunnen voorleggen.
Verhuizing is inderdaad iets wat de werkgever zou moeten bekostigen en ik zou ook niet uit het oog verliezen dat de meeste visa vereisen dat je (en dat geldt voor iedereen in je gezin) eens in de zoveel tijd verplicht naar Europa moet. Bij een investeerdersvisum is die periode twee jaar, dus die reis valt wellicht ook binnen de onderhandelingsruimte met de werkgever.
Wat betreft de vakantieregeling die Kastelke noemt: veel bedrijven houden de vakantiedagen aan die in het betreffende land gangbaar zijn. Het werkt gewoon niet als de werknemers 20 dagen per jaar vrij kunnen nemen terwijl de baas het dubbele aantal vakantiedagen geniet. In geval van de VS betekent dat fors minder vrij opneembare dagen dan in Nederland. Bij de werkgever van mijn man is dat gewoon part of de deal, maar je zou het verlies van vakantiedagen ook als compensatie kunnen voorleggen.
Verhuizing is inderdaad iets wat de werkgever zou moeten bekostigen en ik zou ook niet uit het oog verliezen dat de meeste visa vereisen dat je (en dat geldt voor iedereen in je gezin) eens in de zoveel tijd verplicht naar Europa moet. Bij een investeerdersvisum is die periode twee jaar, dus die reis valt wellicht ook binnen de onderhandelingsruimte met de werkgever.