Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Branden in Colorado

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Plaats reactie
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Branden in Colorado

Bericht door Dento »

Waar velen al bang voor waren na de droge winter en de recordtemperaturen (gisteren 38°C) is nu gebeurd: grote branden in Colorado.

Vlakbij Colorado Springs woedt een grote brand die al minimaal 35 vierkante kilometer en 92 huizen heeft verwoest. 3400 huizen zijn of worden mogelijk geëvacueerd aangezien de brand nog niet onder controle is.

Ook was er brand bij de beroemde Royal Gorge Bridge. Daar zijn ongeveer 4000 acres in vlammen opgegaan. De brand kwam zo dichtbij de brug dat deze nu op stabiliteit en structurele integriteit moet worden gecontroleerd. Sommige houten planken zijn mogelijk deels verbrand, en ook de kabels moeten worden gecontroleerd omdat de hitte van de nabijgelegen brandende gebouwen deze wellicht hebben aangetast. Wellicht iets om rekening mee te houden als je deze brug op korte termijn wilt bezoeken.

Vandaag leek het door alle rook alsof het een zwaarbewolkte dag was, of dat het flink mistig was. De zon was in rook gehuld, en leek oranje, en zodra je buiten kwam rook je de brandlucht.

Hopelijk kan men de branden snel bedwingen, maar het weer zit niet mee - de rest van de week wordt het nog tussen de 30 en 34 graden.

En dan te bedenken dat het pas half juni is...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: Branden in Colorado

Bericht door Petra/VS »

Mijn schoonzus en gezin woont in Parker en daar is het ook erg dichtbij. Heel eng allemaal, sterkte!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Heftig hoor, die bosbranden. Een paar jaar geleden bij de plaats Nederland in Colorado en nu al weer van die flinke branden in deze staat. Er werd gisteravond en vanmorgen in de Tv-journalen aandacht aan besteed. Als je dan ziet hoe het waait, hoe hoog de vlammen zijn en de huizen branden als een tierelier, dan is te begrijpen, dat de branden niet zomaar gedoofd zijn.
Het is te hopen dat de wind afneemt en het gaat regenen.
Ik wens diegenen die er mee te maken hebben heel veel sterkte toe.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Marenko
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Marenko »

Vorig jaar was het toch ook al raak bij Colorado Springs? of daar vlak in de buurt waar ook veel huizen afgebrand waren?

Lijkt me toch zo beangstigend als je daar woont en het brand zo! bah :sad1:
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Vorig jaar was er inderdaad ook al een flinke brand bij Colorado Springs. De huidige brand is inmiddels in alle hevigheid gegroeid, waardoor het aantal verwoeste huizen van 92 naar meer dan 360 is gegaan, en het aantal vierkante kilometers is van 35 naar 60+ gegaan...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

FedEx stuurde ook al een bulletin uit met potentiele vertragingen in Colorado. Dan moet het toch wel aardig in de fik staan
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Met inmiddels meer dan 360 woningen en meer dan 15.700 acres in brand is deze brand de meest verwoestende in de geschiedenis van Colorado, en de brand is nu pas voor 5% onder controle...

Onze website | Mijn blog
Miza
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Miza »

Is er iemand op de hoogte van de juiste plekken van de branden? Ik kan het niet vinden. Mogelijk moeten we onze geplande route dan gaan aanpassen. Ik ben voornemens ver van alle brandhaarden te blijven. Enkele jaren geleden zijn wij tijdens een vakantie in Italie door een bosbrand getroffen. We hebben onszelf in veiligheid kunnen brengen(gelukkig!), maar verder is alles in vlammen opgegaan (auto, caravan). Dat was zo'n heftige ervaring, daar zit ik geen tweede keer op te wachten. Dus als iemand een verwijzing kan vinden van de huidige branden, zou ik eventueel nu al maatregelen kunnen nemen. We vertrekken a.s. vrijdag voor een rondje Denver-Colorado Springs en dan bovenlangs via Black Canyon of the Gunnison naar Moab-Yellowstone-South Dakota-RMNP-Denver met een camper.

Gr. Miza
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Hier vind je de lokaties van de huidige branden op Google Maps:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... 016253230a

Deze site geeft een goede omschrijving van lokaties en omvang:
http://www.inciweb.org/state/6/

De grootste brand momenteel is de West Fork brand, met meer info hier (per vandaag): http://www.inciweb.org/incident/article/3436/18820/

Highway 160 is deels afgesloten vanwege de brand; meer info vind je hier: http://www.cotrip.org/roadConditions.htm
Hier vind je 'restrictions & closures' n.a.v. de brand en de invloed die het op de San Juan Forest heeft: http://www.fs.usda.gov/alerts/sanjuan/alerts-notices

Onze website | Mijn blog
Miza
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Miza »

Dank je wel, Dento voor je uitgebreide reactie. Pff, het zijn er wel veel zeg. Wat een ellende voor de mensen die er wonen. Hoop dat er een mogelijkheid is om ze te blussen.
Op het eerste gezicht hoeven we niets aan te passen, maar goed het verloop in de gaten houden is niet verkeerd. Op twee plaatsen komen we in de buurt. Hoop voor iedereen dat het gauw onder controle is.

Gr. Miza
Hinko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Hinko »

Bedankt Dento.
Ik ga het ook in de gaten houden, ook al komen wij er pas over twee maanden.

Even weertechnisch.
Binnenkort heb je weer de Arizona Monsoon. Is dit ook goed voor jullie? Of juist niet vanwege het onweer?
Ik ga er vanuit dat moonsoon vanuit AZ en NM naar oa CO trekt. Klopt toch? :oops: :oops: (even plat gezegd)

Hopelijk snel wat verbetering.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Het uiterste zuiden van Colorado krijgt er misschien nog iets van mee, maar voor het merendeel krijgen we er niet of nauwelijks iets van mee. Bovendien is onweer niet altijd even geweldig in erg droge gebieden: de regen is wel goed, maar de bliksem kan weer voor nieuwe branden zorgen. Veel van de branden de laatste tijd zijn ontstaan door bliksem (met uitzondering van de grote brand bij Colorado Springs, waarvan men nog altijd niet 100% heeft uitgesloten dat deze niet door mensen is aangestoken - al dan niet opzettelijk - en waarbij uiteindelijk meer dan 500 huizen verloren zijn gegaan).

Onze website | Mijn blog
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik lees dus net dat er 19 brandweerlieden zijn omgekomen ?!
markro
Moderator
Contacteer:

Bericht door markro »

oortjes schreef:Ik lees dus net dat er 19 brandweerlieden zijn omgekomen ?!
Bericht als moderator:
Dat is in Prescott in de staat Arizona, zie tevens topic: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 21&t=48983

Deze berichtgeving was gisteren ook in Nederland in het nieuws en op de Tv-journaals.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
pacific
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door pacific »

Hoe is de situatie ondertussen in Colorado en omstreken?
Wij vertrekken overmorgen, aankomst in Denver.
De volgende dagen rijden we door naar Montrose, Durango, Santa Fe, Albuquerque en nadien richting Grand Canyon.
Kunnen we problemen verwachten onderweg of zijn de branden ondertussen onder controle?
Wij zijn er niet helemaal gerust in, moet ik zeggen.

Ria
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Je kunt op deze site de laatste berichten in de gaten houden voor Colorado: http://www.coemergency.com/

Waar het op neerkomt is dat je je geen zorgen hoeft te maken. De meeste branden zijn 95 tot 100% onder controle, met uitzondering van de East Fork (40%) en de West Fork Complex (diverse branden, in totaal 20% onder controle, maar men verwacht dat dit percentage snel zal groeien).

Tenzij je echt diep het Rio Grande National Forest of San Juan National Forest in had willen gaan hoef je je echt geen zorgen te maken, want je komt niet in de buurt van de branden als je van Montrose naar Durango rijdt (je zit er dan zo'n 20 tot 50 km vandaan). Hier kun je het op de kaart zien.

Dus nogmaals: je hoeft je absoluut geen zorgen te maken. Afgezien van wat rook in de verte, en afhankelijk van hoe de wind staat wat ruiken, zul je denk ik nauwelijks to niets van de branden merken.

Onze website | Mijn blog
pacific
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door pacific »

Ok, bedankt.
We voelen ons meteen al een stuk geruster.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer