Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV-2011: winnaar nr. 3: GJK
- Dbacks
- Amerikafan
- Partner van: Dbacks2
- Aantal x V.S. bezocht: 18
Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK
Ik begrijp wel wat je bedoeld maar dat is (en was) toch altijd al het verschil tussen Europa en Amerika, dat is toch niet van de laatste jaren.
Dus ik begrijp niet zo goed jouw kruistocht tegen Amerika omdat je dit al had kunnen weten voordat je daar naar toeging, net zoals dat LA duur en onpersoonlijk was.
In Europa hoeft niemand wat, er wordt toch wel voor je gezorgd wanneer het nodig is. Het stimuleert dus ook veel minder mensen om hun leven in eigen hand te nemen.
Geldt ook voor het onderwijs, men kiest maar een studie zonder echte overtuiging, het liefst na twee jaar nog een andere omdat de eerste niet zo beviel (uiteraard de goeden nagelaten).
Bottomline is iemand betaalt ervoor en we kunnen momenteel zien dat dat geld ook snel opraakt, dus het valt nog te bezien of het er in Europa over 20 jaar nog zo aan toe gaat.
Dus ik begrijp niet zo goed jouw kruistocht tegen Amerika omdat je dit al had kunnen weten voordat je daar naar toeging, net zoals dat LA duur en onpersoonlijk was.
In Europa hoeft niemand wat, er wordt toch wel voor je gezorgd wanneer het nodig is. Het stimuleert dus ook veel minder mensen om hun leven in eigen hand te nemen.
Geldt ook voor het onderwijs, men kiest maar een studie zonder echte overtuiging, het liefst na twee jaar nog een andere omdat de eerste niet zo beviel (uiteraard de goeden nagelaten).
Bottomline is iemand betaalt ervoor en we kunnen momenteel zien dat dat geld ook snel opraakt, dus het valt nog te bezien of het er in Europa over 20 jaar nog zo aan toe gaat.
Never give up!
En de mensen hier mogen toch ook zelf weten wat ze als antwoord geven op jouw post? Ook dan geldt, als je het geen leuk antwoord vindt, dat lees je het toch niet?GJK schreef:Ik leg toch juist net uit waarom ik dat deed in mijn vorige post? Bovendien is dit mijn topic met mijn ervaringen over Amerika, en sorry maar dan mag ik toch zelf wel weten wat ik post? Of ben je me nu aan het vertellen welke mening ik wel en niet over Amerika mag posten in mijn eigen topic?
Als je je eraan stoort, lees het niet, maar ik mag toch potverdikke wel mijn eigen mening geven in mijn eigen ervaringen topic over Amerika.
Ik geloof ook niet dat de meeste mensen hier een probleem hebben met het feit dat jij je negatieve ervaringen beschrijft, ik geloof dat het probleem meer jouw gebrek aan nuance is. Je doet voorkomen alsof je genoeg weet van het hele land om er vanuit te gaan dat jouw observatie van toepassing is op alle staten in het hele land. En dat is waar je het mis hebt. En dat is waar een hoop mensen, vakantiegangers maar ook mensen die in Amerika wonen, en die wel meerdere staten bezocht hebben het niet met je eens zijn.
Ik herken het wel omdat ik zelf eerst ook zo was. Ook ik heb net nadat ik in Amerika was gaan wonen posts geplaatst in de veronderstelling dat mijn beleving van toepassing was op het hele land. Maar ik heb intussen wel geleerd van de mensen hier en door het bezoeken van meerdere staten dat omdat iets is zoals het in de staat waar ik woon is, dit niet automatisch betekent dat het overal zo is.
En voor wat betreft onderwijs, ik heb zelf in Nederland mijn eigen studie bekostigt omdat mijn ouders dat financieel niet konden. Dat was helemaal niet erg maar daar zat ik dan, met studiegenoten in de klas waarvan sommige letterlijk niets deden of niet gemotiveerd waren en als ik ze dat dan vroeg was het antwoord "Ach, boeien als het wat langer duurt. Ik krijg toch een beurs van de staat en mijn ouders betalen voor me dus kan mij het schelen". Tja... sorry, dat vind ik ook niet acceptabel. Dan valt er ook wat te zeggen voor mensen die hard moeten knokken voor een scholarship om zo een studie te kunnen doen, die zijn in ieder geval gemotiveerd. En een community college is echt niet per definitie slecht hoor? Ik weet niet zo goed waar je dat vandaan haalt maar je doet nu net alsof je geen enkele kans hebt op een goede studie als je op public en community schools zit maar dat is volgens mij niet waar.
Ik wist die verschillen altijd al DBlacks, ik was er ook zo eentje, van iedereen moet iets van zijn eigen leven maken en waarom moet ik betalen voor een ander en als ze iets willen dan lukt het wel. Republikein tot mijn emigratie. Het verschil is alleen dat ik radicaal ben verandert door mijn ervaringen in Amerika. Ik heb gezien en ervaren, naar mijn mening, hoe het in de VS werkt. En misschien was het vlak na de oorlog zo dat alles mogelijk was en iedereen de American Dream kon bereiken- voor zover je veel bezit en succes kunt bestempelen als een dream- dat is tegenwoordig allang niet meer zo. Maar goed dat is een hele andere discussie.
Ik ben het overigens met je eens dat we er in Nederland mee doorgeschoten zijn, ik zelf schreef me ook maar in aan de uni, omdat iedereen het deed en het erbij hoorde en er vervolgens achter te komen dat ik een andere richting op wilde. Maar wat er in Amerika aan de hand is, is schrijnend.
Zo'n rijk en machtig land, en dan zo oneerlijk verdeeld en zo ontzettend onrechtvaardig daar kan ik moeilijk bij. Ik ben van de leeftijd van studenten, ik heb het meegemaakt in de VS en dat vertel ik hier.
Overigens nogmaals, er zijn in Europa ook ontzettend veel problemen, ook hier is er de ''crisis'' etc en om er nou een topic over te gaan maken of het hier beter of slechter is, daar doen we denk ik niemand een plezier mee, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Correct Ziva, en ik gaf weer antwoord op Hockey. Ik zeg toch niet dat Hockey hier niet meer moet reageren? Als Hockey zich eraan stoort zeg ik alleen dat dit mijn ervaringen topic is en dat niet iedereen het hoeft te lezen. Hockey kan gewoon weer een tegenreactie plaatsen, geen punt.
Ik ben het overigens met je eens dat we er in Nederland mee doorgeschoten zijn, ik zelf schreef me ook maar in aan de uni, omdat iedereen het deed en het erbij hoorde en er vervolgens achter te komen dat ik een andere richting op wilde. Maar wat er in Amerika aan de hand is, is schrijnend.
Zo'n rijk en machtig land, en dan zo oneerlijk verdeeld en zo ontzettend onrechtvaardig daar kan ik moeilijk bij. Ik ben van de leeftijd van studenten, ik heb het meegemaakt in de VS en dat vertel ik hier.
Overigens nogmaals, er zijn in Europa ook ontzettend veel problemen, ook hier is er de ''crisis'' etc en om er nou een topic over te gaan maken of het hier beter of slechter is, daar doen we denk ik niemand een plezier mee, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Correct Ziva, en ik gaf weer antwoord op Hockey. Ik zeg toch niet dat Hockey hier niet meer moet reageren? Als Hockey zich eraan stoort zeg ik alleen dat dit mijn ervaringen topic is en dat niet iedereen het hoeft te lezen. Hockey kan gewoon weer een tegenreactie plaatsen, geen punt.
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Als ik zo eens lees, ben je gewoon met een heel verkeerd beeld verhuisd naar een land waar je niets vanaf wist, althans niet echt, en viel het tegen of kon je niet aarden.
Dat kan, en dat is absoluut geen schande, maar ik krijg uit je topic toch wel de indruk dat het meer aan jezelf ligt dan aan Amerika, eerlijk gezegd.
Hopelijk zal je in Spanje wel vinden wat je zoekt!
Dat kan, en dat is absoluut geen schande, maar ik krijg uit je topic toch wel de indruk dat het meer aan jezelf ligt dan aan Amerika, eerlijk gezegd.
Hopelijk zal je in Spanje wel vinden wat je zoekt!

Klopt, dit heb ik ook aangegeven, maar ik heb er ook absoluut geen spijt van dat ik toen ben weggegaan, omdat ik nu wel een hoofdstuk heb kunnen afsluiten.
Anders had ik nog jaren gedacht of ik niet beter af in Amerika was geweest.
Maar de kritiek die ik heb gekregen na 1,5 jaar daar te wonen blijft staan.
Maar goed, dit topic is een beetje uit de hand aan het lopen, ik begeef me hier in een wespennest wat ook logisch is, gezien dit een forum is voor Amerika liefhebbers. Ik wilde duidelijk mijn mening geven over mijn tijd in Amerika en die was niet zo positief zoals wel duidelijk is geworden. De hele discussie die er nu is gekomen was helemaal niet mijn bedoeling, ik wilde gewoon mijn verhaal doen zodat nieuwe leden dit ook kunnen lezen naast al het positieve wat hier staat. Overigens heb ik gemerkt dat kritiek hebben op hun land bij Amerikanen behoorlijk gevoelig ligt en hetzelfde een klein beetje op dit forum. Als ik een generalisatie over Nederlanders of Europeanen van een Amerikaan hoor vinden mensen om mij heen en mezelf incluis het altijd wel grappig, maar als ik een Amerikaan vertelde wat gold als kritiek op hun land dan keken ze me aan alsof ik ze zojuist een flinke klap in hun gezicht had gegeven.
Misschien omdat er dan toch misschien eventueel een kern van waarheid in sommige kritiek zit?
Anders had ik nog jaren gedacht of ik niet beter af in Amerika was geweest.
Maar de kritiek die ik heb gekregen na 1,5 jaar daar te wonen blijft staan.
Maar goed, dit topic is een beetje uit de hand aan het lopen, ik begeef me hier in een wespennest wat ook logisch is, gezien dit een forum is voor Amerika liefhebbers. Ik wilde duidelijk mijn mening geven over mijn tijd in Amerika en die was niet zo positief zoals wel duidelijk is geworden. De hele discussie die er nu is gekomen was helemaal niet mijn bedoeling, ik wilde gewoon mijn verhaal doen zodat nieuwe leden dit ook kunnen lezen naast al het positieve wat hier staat. Overigens heb ik gemerkt dat kritiek hebben op hun land bij Amerikanen behoorlijk gevoelig ligt en hetzelfde een klein beetje op dit forum. Als ik een generalisatie over Nederlanders of Europeanen van een Amerikaan hoor vinden mensen om mij heen en mezelf incluis het altijd wel grappig, maar als ik een Amerikaan vertelde wat gold als kritiek op hun land dan keken ze me aan alsof ik ze zojuist een flinke klap in hun gezicht had gegeven.
Misschien omdat er dan toch misschien eventueel een kern van waarheid in sommige kritiek zit?
Weet je, jarenlang vond ik het ook doodnormaal om maar overal ongezouten je mening op te geven en overal kritiek op te hebben, juist daarom vind ik het echt een verademing dat in nu in een land woon waarin het helemaal niet zo gewoon is om maar recht voor z'n raap te zijn en alles hardop uit te spreken. Mensen denken hier na voordat ze iets zeggen en als het niet ter zake doende is, houden ze hun mond. Natuurlijk zijn er ook momenten dat ik denk, jeetje je hoeft niet zo om de hete brei heen te draaien maar in Nederland is het zo ongeveer gemeengoed geworden om maar alles te roepen en overal iets te vinden zonder je af te vragen of je er mensen mee kwetst. Amerikanen zijn daar gewoon anders in, veel gereserveerder en ze zijn ook heel trots op hun land. Als je dat weet, dan weet je ook dat je er misschien anders mee moet omgaan dan wat je gewend bent. Ik zeg nog steeds wat ik denk en geef nog steeds kritiek, ik denk er alleen langer over na en breng het anders dan ik in Nederland deed. Voor mij is dat een vorm van aanpassen aan het land waar je woont.GJK schreef:Misschien omdat er dan toch misschien eventueel een kern van waarheid in sommige kritiek zit?
Nogmaals, het is echt niet het beloofde land en er zijn genoeg dingen die ook ik niet goed vind maar tegelijkertijd ben ik wel realistich genoeg om te zien dat het in Europa ook niet perfect is. Dus ben je weer terug bij het begin namelijk dat wonen in Amerika voor sommigen heel goed is en voor sommigen juist niet en sluit Europa beter aan bij hun wensen. Daar is niets mis mee, dat hangt er gewoon vanaf wat je zelf belangrijk vindt in het leven.
Gewoon een vraag uit interesse, hoef je je, gevoelsmatig dan, in Spanje helemaal niet aan te passen aan de levenstijl daar dan? Of woon je er te weinig om dat te kunnen weten? Ik neem aan dat Nederlanders die in Spanje permanent gaan wonen toch ook wel met een cultuurshock te maken hebben. Misschien in mindere mate maar hij zal er toch wel zijn denk ik zo?
BINGO.Ziva schreef:Ik geloof ook niet dat de meeste mensen hier een probleem hebben met het feit dat jij je negatieve ervaringen beschrijft, ik geloof dat het probleem meer jouw gebrek aan nuance is.
Ziva ik ben het met je eens, ik zei al vanaf ik het begin dat ik mijn mening gaf dat iedereen ergens anders zich prettig bij voelt en dat het slechts een mening is die ik heb na er te hebben gewoond.
Er zijn hier zoveel positieve verhalen en je hoort nauwelijks de negatieve daarom vond ik het goed dat hier nu ook te plaatsen.
Overigens weet ik hoe trots Amerikanen op hun land zijn, kinderen van zeer jonge leeftijd beginnen al op school elke ochtend met de vlag en een patriotische tekst, ik vind dat veel te ver gaan maar dat is weer een andere discussie.
Maar daarom krijgen ze misschien wel een vertekend beeld van de wereld, en ik gooi er nu echt geen generalisatie uit, maar de rest van de wereld kennen ze niet of nauwelijks het draait allemaal om Amerika.
Betreft je vraag, ik woon ongeveer 50/50 van het jaar in beide landen.
Tuurlijk heeft ook Spanje weer een andere cultuur, en betreft sommige voorzieningen is het nog een arm land, Amerika staat daar mijlenver boven, maar dat is weer gebouwd op veel geleend geld en hebben de grootste staatsschuld van de wereld wat weer een andere discussie is.
Het is gewoon waar je je persoonlijk goed bij voelt, ik houd van de spaanse cultuur omdat ik het ervaar, ik dacht van de amerikaanse cultuur te gaan houden omdat die vakantie zo geweldig was en het zag er in de media zo fantastisch uit, dat viel dus helemaal tegen. Ook hier in Spanje kom ik soms negatieve dingen tegen, maar dat is overal, ik heb nu de mogelijkheid het af te wisselen met Nederland en dat is voor mij persoonlijk ideaal.
Maar wat ik in Amerika heb ervaren was dermate waar ik niet mee overweg kon dat ik gekozen heb terug te gaan naar Europa. En als ik dan in Nederland ben in de zomer en met vrienden varen we door de Utrechtse grachten langs alle terrasjes ja dan merk ik wat ik in Amerika wel heb gemist.
Je voelt de geschiedenis overal waar je loopt in Europa en ook dat vind ik persoonlijk iets wat ik waardeer.
Er zijn hier zoveel positieve verhalen en je hoort nauwelijks de negatieve daarom vond ik het goed dat hier nu ook te plaatsen.
Overigens weet ik hoe trots Amerikanen op hun land zijn, kinderen van zeer jonge leeftijd beginnen al op school elke ochtend met de vlag en een patriotische tekst, ik vind dat veel te ver gaan maar dat is weer een andere discussie.
Maar daarom krijgen ze misschien wel een vertekend beeld van de wereld, en ik gooi er nu echt geen generalisatie uit, maar de rest van de wereld kennen ze niet of nauwelijks het draait allemaal om Amerika.
Betreft je vraag, ik woon ongeveer 50/50 van het jaar in beide landen.
Tuurlijk heeft ook Spanje weer een andere cultuur, en betreft sommige voorzieningen is het nog een arm land, Amerika staat daar mijlenver boven, maar dat is weer gebouwd op veel geleend geld en hebben de grootste staatsschuld van de wereld wat weer een andere discussie is.
Het is gewoon waar je je persoonlijk goed bij voelt, ik houd van de spaanse cultuur omdat ik het ervaar, ik dacht van de amerikaanse cultuur te gaan houden omdat die vakantie zo geweldig was en het zag er in de media zo fantastisch uit, dat viel dus helemaal tegen. Ook hier in Spanje kom ik soms negatieve dingen tegen, maar dat is overal, ik heb nu de mogelijkheid het af te wisselen met Nederland en dat is voor mij persoonlijk ideaal.
Maar wat ik in Amerika heb ervaren was dermate waar ik niet mee overweg kon dat ik gekozen heb terug te gaan naar Europa. En als ik dan in Nederland ben in de zomer en met vrienden varen we door de Utrechtse grachten langs alle terrasjes ja dan merk ik wat ik in Amerika wel heb gemist.
Je voelt de geschiedenis overal waar je loopt in Europa en ook dat vind ik persoonlijk iets wat ik waardeer.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Deze wil ik er even uitlichten.GJK schreef:Petra, ik mag de misschien generaliserende mening toch hebben? Daar is een forum voor, ik heb er 1,5 jaar gewoond en dit is mijn mening.
Mijn mening is simpel en twee keer na te denken voor je besluit naar Amerika te verhuizen.
Ik heb een misschien generaliserende mening, maar toch ik heb er 1,5 jaar gewoond dus ik vind dat ik mijn verhaal mag vertellen
Als je nu alleen dit zou hebben gezegd:
dan zou niemand er een probleem mee hebben. Het komt vaak voor dat mensen hier op het forum komen met een enorme roze bril op, en denken dat het allemaal wel losloopt, dat het allemaal wel makkelijk zal zijn, dat alles mogelijk is, en die mensen willen niets negatiefs horen. In zoverre is mensen prikkelen om realistisch te zijn en alle voors en tegens te wegen een goed iets.GJK schreef:Mijn mening is simpel en twee keer na te denken voor je besluit naar Amerika te verhuizen.
Het probleem zit 'm hier in:
Je hebt er slechts anderhalf jaar gewoond, na er met onrealistische verwachtingen heen te zijn gegaan, hebt in een deel van het land gewoond dat totaal niet representatief is (voor zover dat überhaupt bestaat), maar op basis van die beperkte ervaringen kom je wel even hier iedereen vertellen hoe het is. Dat je erbij zegt dat dit jouw mening is valt eigenlijk in het niet vergeleken met de negativiteit waarmee je berichten doorspekt zijn. Generaliserende meningen zijn gevaarlijk.GJK schreef:Ik heb een misschien generaliserende mening, maar toch ik heb er 1,5 jaar gewoond dus ik vind dat ik mijn verhaal mag vertellen
Nogmaals, het is nu al vaak gezegd, natuurlijk mag jij jouw mening hebben gebaseerd op jouw ervaring, maar het is inderdaad het gebrek aan nuance waar de meesten hier over vallen. Niemand die hier in de VS woont zal zeggen dat alles koek en ei is, en perfect is geregeld, en dat er geen problemen zijn (sociaal, economisch, of iets anders), maar je zult ook niemand horen zeggen dat alles hier verschrikkelijk is en dat je er niet moet gaan wonen. Door te generaliseren haal je die nuance weg.
Het is zo'n beetje hetzelfde als zeggen "Hè bah, Europa? Daar moet je niet gaan wonen, daar is het verschrikkelijk, en is alles slecht geregeld. Het klimaat valt er tegen, de economie is belabberd, en de mensen zijn verschrikkelijk. Ik zou me twee keer bedenken voordat ik erheen verhuisde." En we weten allemaal dat je niet zo kunt generaliseren, net zo min als je dat over de VS kunt doen.
Heb je overigens inmiddels een beslissing gemaakt over wat je met je green card gaat doen? Misschien dat je het al ergens hebt geschreven, in welk geval ik het gemist heb. Ik vond dat namelijk altijd een beetje vreemd, dat je zo het land aan het bekritiseren was, maar tegelijkertijd wilde je wel je green card niet opgeven. Mij lijkt dat als het land je zo tegen staat - zoals bij jou overduidelijk het geval is - dan heb je ook geen problemen met het opgeven van je green card. Het argument wat ik ooit meen te hebben gelezen dat het lastig was om het ding te bemachtigen en dat je daardoor twijfelde om het op te geven vond ik altijd een beetje vreemd, maar misschien dat je inmiddels al van gedachten bent veranderd?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Duidelijk verhaal Dento, maar ik heb ook verteld dat mijn mening een eerlijke is zoals ik het heb ervaren in mijn tijd in de VS en daardoor vooral hier op een liefhebbersforum vervelend kan overkomen, maar ik vertel mijn verhaal goed of ik vertel het niet.
De scherpe kritiek en mening die ik heb geventileerd of zoals jij het noemt ''doorspekt met negativisme'' is er eentje zoals ik het echt heb ervaren gedurende mijn tijd in de VS en ik soms nog bevestigd zie.
En ik zit hier echt niet om even lekker kritiek te kunnen hebben op een land waar ik allang niet meer woon, dit is het emigratie subforum en er is louter positivisme te vinden, mijn verhaal staat daar haaks op, vandaar dat ik koos me in dit 'leeuwenhol' te begeven en mijn verhaal te doen.
Overigens zijn er ook leden uit de VS en uit Europa die zich herkennen in mijn kijk op Amerika en ervoor kiezen dat niet in dit onderwerp te bespreken wat ik goed kan begrijpen.
Je vraag over de GC, het klopt dat het land me helaas enorm is tegen gaan staan, terwijl ik voor ik was vertrokken vrienden moest overtuigen waarom ik naar de VS ging. Jammer maar het zij zo, de GC kwam op een bijzonder moment in mijn leven en ik heb er zoals velen van jullie weten veel geluk en moeite ingestopt. De kaart staat dan ook vooral symbolisch voor een grote stap die ik heb gezet en ik vind het moeilijk er dan definitief afstand van te nemen, ook al heeft de kaart nog louter symbolische waarde voor me. Ik heb ook nog steeds mijn eerste pinpas. Tja misschien beetje gek, maar zo zie ik de GC.
De scherpe kritiek en mening die ik heb geventileerd of zoals jij het noemt ''doorspekt met negativisme'' is er eentje zoals ik het echt heb ervaren gedurende mijn tijd in de VS en ik soms nog bevestigd zie.
En ik zit hier echt niet om even lekker kritiek te kunnen hebben op een land waar ik allang niet meer woon, dit is het emigratie subforum en er is louter positivisme te vinden, mijn verhaal staat daar haaks op, vandaar dat ik koos me in dit 'leeuwenhol' te begeven en mijn verhaal te doen.
Overigens zijn er ook leden uit de VS en uit Europa die zich herkennen in mijn kijk op Amerika en ervoor kiezen dat niet in dit onderwerp te bespreken wat ik goed kan begrijpen.
Je vraag over de GC, het klopt dat het land me helaas enorm is tegen gaan staan, terwijl ik voor ik was vertrokken vrienden moest overtuigen waarom ik naar de VS ging. Jammer maar het zij zo, de GC kwam op een bijzonder moment in mijn leven en ik heb er zoals velen van jullie weten veel geluk en moeite ingestopt. De kaart staat dan ook vooral symbolisch voor een grote stap die ik heb gezet en ik vind het moeilijk er dan definitief afstand van te nemen, ook al heeft de kaart nog louter symbolische waarde voor me. Ik heb ook nog steeds mijn eerste pinpas. Tja misschien beetje gek, maar zo zie ik de GC.