Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Waarom is Amerika zo verslavend?
Vergeet niet dat tegenwoordig zo'n 1/3 van de Nederlandse bevolking een vorm van kanker krijgt... Dat komt mede door de slechte lucht hier.
In Amerika wordt je daarom misschien wel ouder... Dan werk ik liever op m'n 85ste bij Walmart dan dat ik begraven wordt op m'n 55ste...
In Amerika wordt je daarom misschien wel ouder... Dan werk ik liever op m'n 85ste bij Walmart dan dat ik begraven wordt op m'n 55ste...
Mack
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
MW Drawings
2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hier nog zo een, ik ken zelfs een heel aantal oudere mensen, laat zeventig, begin tachtig, die samen in een mooi huis hier wonen. De vrouwen daarvan werken allemaal in een winkel. En een van de heren haalt de karretjes op bij de Safeway. Niet omdat ze het geld nodig hebben, maar om het sociale contact en om bezig te zijn. Je ziet hier trouwens ook veel bejaarden vrijwilligerswerk doen (bibliotheek, kerk gemeenschap etc.) en dat is toch echt niet vanwege de slechte voorzieningen (die nog niet zo slecht zijn als ze lijken, want er is wel degelijk overheids medische verzekering en Social Security voor bejaarden).Sandy schreef:Ik heb er ook een andere kijk op dat mensen op leeftijd nog kunnen werken in Amerika. Bij Arlington kwam er een oud vrouwtje met mij een praatje maken. Later zag ik dat ze daar werkte bij de ticket verkoop, waar ze mensen voorzag van foldermateriaal en hen begeleidde naar de tourmobile. Ik vond het juist positief dat ze nog mag en kan werken juist ... Ik had het idee dat ze het naar d'r zin had ook : ))Color01 schreef:.....en over dat oudere mensen bij een supermarkt werken....kan het niet zo zijn dat ze een extra cent erbij willen verdienen...inplaats van in nederland dat je voor extra stuiver die je bij verdiend gepakt wordt door de belasting.
Het is gewoon een ander maatschappelijk beeld, dat men hier heeft. Mijn 72 jarige vader werkt overigens ook nog en de eigenares van de preschool aan de overkant is 84.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Bepaalde dingen zijn cultuur-historisch bepaald. In Nederland ga je met 65 (nu misschien zelfs eerder) met pensioen. Dat doet iedereen en dus doe jij dat ook. Ik heb bovendien al herhaalde malen gelezen over leeftijdsdiscriminatie bij het selecteren van kandidaten voor een baan in Nederland. Hier mag dat niet.Mantoinette schreef: (Toch vreemd dat je dat in Nederland bijna niet ziet... als oudere mensen als zo graag door zouden willen werken)
Natuurlijk zijn er hier in de VS al die dingen, die jij opnoemt. Aan de andere kant zijn er, als er iets met jou of je familie gebeurt, meteen een heel aantal mensen, die daadwerkelijk bijstaan. Met geld, als dat nodig is, maar ook met dingen als maaltijden verzorgen, als er iemand is overleden of ernstig ziek is, kinderen opvangen, noem maar op. Waar de overheid hier niet voor zorgt neemt de gemeenschap over. Ik heb het nu al meerdere malen om me heen mee gemaakt en iedere keer vind ik het weer heel bijzonder hoe mensen, die elkaar niet of nauwelijks kennen, heel ver gaan om een ander te helpen in moeilijke tijden. Ook dat is het leven hier in de VS, iets wat je niet in de kranten leest.
Dit land is ontstaan met het beginsel van zo min mogelijk overheidsbemoeienis en daardoor is er een heel andere cultuur ontstaan, dan in Nederland.
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 06 okt 2006, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
We weten toch allemaal dat iedere medaille twee kanten heeft. Amerika deugt op heel veel vlakken niet (ongehuwde (tiener)moeders, enorm percentage anafabetisme, heel veel armoede, helaas -vooral in het zuiden- nog steeds veel indoctrinatie en discriminatie als het op afro-amerikanen aankomt, Bush, om maar eens een blunder te noemen, etc.), maar zo weet ik van NL ook wel wat rotte appels op te noemen. Persoonlijk vind ik het een enorme vrijheid dat mensen daar langer door MOGEN werken. Mijn vader moest jaren geleden verplicht met pensioen en kwijnde vervolgens toch wel weg. Zijn werk was zijn leven. Mijn echtgenoot, nu 54, moet er niet aan denken dat hij verplicht wordt te stoppen met werken, om maar eens iemand te noemen. Ik heb ook bij Sears met een mevrouw van 78 gesproken die daar nog 4x per week de toko door rende om 1 en ander te regelen en ze straalde en schitterde als een jonge meid.
Ik denk ook aan al die mensen die op hun 40ste al lekker stoppen met werken en gaan genieten van wat ze hebben opgebouwd en bereikt. Een argument dat je hier geen oude mensen ziet werken houdt in dit vergelijk geen steek, want het is inderdaad appelen met peren vergelijken. In Schotland eten ze gevulde koeienmaag en in Groenland smullen ze van onderhuids rauw vet. Dat doen wij ook niet...
Moet je ieder land waar je heen gaat zo doorlichten? Ik denk het niet. Als iedereen toch eens wist hoe Spanje heel vaak niet deugt en Frankrijk... dat ze in Belgie katten ophangen en doodmeppen, dat ze in Turkije mensen martelen, dat ze in Roemenie kinderen verkopen, etc. Vier vakantie waar je wil en heb je dromen. Een leven zonder dromen is een leeg leven. Maar goed, ik draaf door. Wat ik eigenlijk alleen nog even kwijt wilde is dit: ik vind het altijd heel verwonderlijk als mensen zeggen dat ze ergens niet zouden KUNNEN wonen, terwijl ze het niet eens geprobeerd hebben...
Groet,
JayDee
Ik denk ook aan al die mensen die op hun 40ste al lekker stoppen met werken en gaan genieten van wat ze hebben opgebouwd en bereikt. Een argument dat je hier geen oude mensen ziet werken houdt in dit vergelijk geen steek, want het is inderdaad appelen met peren vergelijken. In Schotland eten ze gevulde koeienmaag en in Groenland smullen ze van onderhuids rauw vet. Dat doen wij ook niet...
Moet je ieder land waar je heen gaat zo doorlichten? Ik denk het niet. Als iedereen toch eens wist hoe Spanje heel vaak niet deugt en Frankrijk... dat ze in Belgie katten ophangen en doodmeppen, dat ze in Turkije mensen martelen, dat ze in Roemenie kinderen verkopen, etc. Vier vakantie waar je wil en heb je dromen. Een leven zonder dromen is een leeg leven. Maar goed, ik draaf door. Wat ik eigenlijk alleen nog even kwijt wilde is dit: ik vind het altijd heel verwonderlijk als mensen zeggen dat ze ergens niet zouden KUNNEN wonen, terwijl ze het niet eens geprobeerd hebben...
Groet,
JayDee
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dat is een goed punt. En ik snap dat al helemaal niet, als je dat zegt gebaseerd op allerlei algemene punten, die jouzelf waarschijnlijk niet eens zullen beinvloeden. Ik heb in West-Afrika gewoond en had die ervaring nooit willen missen. Er was (en is) van alles mis met de maatschappij in die landen, maar het wonen was fantastisch en een ontzettend verrijkende ervaring.JayDee schreef: Wat ik eigenlijk alleen nog even kwijt wilde is dit: ik vind het altijd heel verwonderlijk als mensen zeggen dat ze ergens niet zouden KUNNEN wonen, terwijl ze het niet eens geprobeerd hebben...
Groet,
JayDee
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
houstonwehaveaproblem schreef:Mantoinette schreef:
Tuurlijk baal ik er wel eens van om in de file te staan, en een leuk gedeelte van mijn salaris over te maken naar de belastingen. Maar daarvoor leef ik dan wel in een verzorgingsstaat....en hoef ik op mijn 85e geen vakken te gaan vullen bij de plaatselijke AH.
Dit vind ik nou een moeilijk punt in Nederland. Ik ben nu begin 30 en vraag me af of ik straks NA mijn harde werken nog wel recht heb op al die goede dingen van een verzorgingsstaat. Mijn vader overleed op zijn 59e en omdat dat nog net te vroeg was heeft mijn moeder nu een uitkering waar ze niet eens van kan rondkomen. Dat terwijl mijn vader zijn hele leven heeft gewerkt en mijn moeder vanaf mijn 13e. Ze had overigens net voor het ziek worden van mijn vader haar baan opgezegd.
Zij (nu 67 jaar) werkt soms ook nog bij via het uitzendbureau om wat extra te verdienen. Daar is niks mis mee, maar het principe van na je 65e kunnen genieten van je welverdiende rust gaat dus niet altijd op in Nederland. Wat als ik straks 65 ben?
Reken op helemaal niks,en ga nu al zorgen dat je dan wel geld hebt!
Juist dat vertrouwen in ons sociale stelsel is fout,je moet 100% voor je zelf zorgen,ook in Nederland.
Als je echt op je 65ste (waarom niet eerder?) wil stoppen met werken,moet je nu al gaan denken aan manieren om dat te bereiken,en niet afwachten of er dan nog vut regelingen en pensioenen zijn.
Later is al lang begonnen.......
Goed voorbeeld.Petra/VS schreef:Dat is een goed punt. En ik snap dat al helemaal niet, als je dat zegt gebaseerd op allerlei algemene punten, die jouzelf waarschijnlijk niet eens zullen beinvloeden. Ik heb in West-Afrika gewoond en had die ervaring nooit willen missen. Er was (en is) van alles mis met de maatschappij in die landen, maar het wonen was fantastisch en een ontzettend verrijkende ervaring.JayDee schreef: Wat ik eigenlijk alleen nog even kwijt wilde is dit: ik vind het altijd heel verwonderlijk als mensen zeggen dat ze ergens niet zouden KUNNEN wonen, terwijl ze het niet eens geprobeerd hebben...
Groet,
JayDee
Zoals ik al eerder zei, het zijn een aantal kleine punten, die niet opwegen tegen de grote punten die het zo aantrekkelijk maken om naar Amerika te verhuizen.

Elk land heeft wel zijn min punten, en die van Amerika komen iets teveel in het nieuws, en het is volgens mij in omt egenwoorden tegen Amerika te zijn

-
- Amerika-expert
Ik haal ook regelmatig dit punt aan, dat als je Amerika als maatschappij gaat vergelijken met anderen dat het er op een aantal punten inderdaad minder goed uitkomt. Maar als je het op persoonlijke baiss vergelijkt, dus mijn situatie hier met mijn situatie daar dan heb ik het hier gewoon vele malen beter, voor een heleboel redenen. Als ik een onopgeleide, van uitkering afhankelijke, niet geintegreerde verslaafde was, met drie kinderen voor ik 23 was, dan is NL waarschijnlijk een stuk handiger, juist omdat daar meer een cultuur heerst waarbij de staat voor je zorgt (en we weten allemaal wat daar de gevolgen van zijn). Maar al die zaken die men opnoemt waar NL beter in is, ik noem maar iets geks, de lange vakanties: in NL had ik iets van 4 of 5 weken, en betaalde meer belasting om dat te kunnen bekostigen. Hier heb ik drie, zonder veel belasting te betalen. Maar als ik bij een werkgever werkte die geen betaalde vakantie gaf, ja, dan is NL misschien beter.Petra/VS schreef:Dat is een goed punt. En ik snap dat al helemaal niet, als je dat zegt gebaseerd op allerlei algemene punten, die jouzelf waarschijnlijk niet eens zullen beinvloeden. Ik heb in West-Afrika gewoond en had die ervaring nooit willen missen. Er was (en is) van alles mis met de maatschappij in die landen, maar het wonen was fantastisch en een ontzettend verrijkende ervaring.JayDee schreef: Wat ik eigenlijk alleen nog even kwijt wilde is dit: ik vind het altijd heel verwonderlijk als mensen zeggen dat ze ergens niet zouden KUNNEN wonen, terwijl ze het niet eens geprobeerd hebben...
Groet,
JayDee
Ik draaf ook een beetje door. Dit alles om aan te geven dat ik de keuze maak voor mijn woonplaats gebaseerd voor een groot deel op hoe het wonen in dat land mij raakt. Hoe de maatschappij in elkaar steekt heeft daar natuurlijk invloed op, maar is niet allesbepalend.
SEEING IS BELIEVING
- Iris_1982
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 35
- Contacteer:
Mijn antwoord is toch wel de glamour en het enthousiasme van amerikanen wat het land zo mooi maakt
Amerikanen zijn niet bang om ergens iets groots van te maken.
In Nederland moet je vooral gewoon zijn en niet opvallen.....ga je naar een bruiloft, dan vind men een spijkberbroek met een blousje al heel netjes.
In Amerika heb je dan eindelijk eens de gelegenheid voor een prachtige galajurk
Verder zijn Amerikanen ontzettend sociaal, vriendelijk en behulpzaam.
en nee, het zal heus niet altijd gemeend zijn maar wat maakt dat nou uit?
Ik heb liever een ongemeend "hello how are you today?" dan een gemeende chagerijnige blik van de HEMA kassiere hier, die al kauwgom kauwend doorkletst met haar collega naast haar.
Amerikanen zijn niet bang om ergens iets groots van te maken.
In Nederland moet je vooral gewoon zijn en niet opvallen.....ga je naar een bruiloft, dan vind men een spijkberbroek met een blousje al heel netjes.
In Amerika heb je dan eindelijk eens de gelegenheid voor een prachtige galajurk

Verder zijn Amerikanen ontzettend sociaal, vriendelijk en behulpzaam.
en nee, het zal heus niet altijd gemeend zijn maar wat maakt dat nou uit?
Ik heb liever een ongemeend "hello how are you today?" dan een gemeende chagerijnige blik van de HEMA kassiere hier, die al kauwgom kauwend doorkletst met haar collega naast haar.
Waarom is Amerika zo verslavend
Hallo Allemaal,
Als ik jullie verhalen zo allemaal lees dan moet ik wel eens lachen. Ik woon 8 jaar in het midwesten van de VS. En ik ben blij dat ik de stap gezet heb, maar het is hard werken hier. Natuurlijk zijn er veel voordelen, geen winkelsluitingstijd, lagere belasting tov Nederland. (hoewel wij hier ook behoorlijk wat betalen, property tax, income tax etc )
meer vriendelijkheid, wel of niet gemeend.
Ik lees dat mensen zo Nederland willen verlaten, om hier te gaan wonen. Nou, ik zou maar in Nederland blijven, want het is hier veel harder en daar moet je wel geschikt voor zijn.
Ondanks alles, ben ik toch blij dat ik hier woon, want in Nederland kon ik nooit zo op het platteland wonen.
Als ik jullie verhalen zo allemaal lees dan moet ik wel eens lachen. Ik woon 8 jaar in het midwesten van de VS. En ik ben blij dat ik de stap gezet heb, maar het is hard werken hier. Natuurlijk zijn er veel voordelen, geen winkelsluitingstijd, lagere belasting tov Nederland. (hoewel wij hier ook behoorlijk wat betalen, property tax, income tax etc )
meer vriendelijkheid, wel of niet gemeend.
Ik lees dat mensen zo Nederland willen verlaten, om hier te gaan wonen. Nou, ik zou maar in Nederland blijven, want het is hier veel harder en daar moet je wel geschikt voor zijn.
Ondanks alles, ben ik toch blij dat ik hier woon, want in Nederland kon ik nooit zo op het platteland wonen.
Re: Waarom is Amerika zo verslavend
Dus je gaat er eigenlijk zo maar vanuit dat het meerendeel hier er niet geschikt voor is? Ik denk dat veel hier (we lopen al een tijdje mee op het forum) er goed van doordrongen zijn dat het hard werken is, dat het practisch onmogelijk is om Amerika binnen te komen en dat het niet allemaal rozegeur & maneschijn is... maar toch die kans willen wagen ...Joanna schreef:Nou, ik zou maar in Nederland blijven, want het is hier veel harder en daar moet je wel geschikt voor zijn.
Het zal altijd -als de mogelijkheid zich voordoet- een sprong in het diepe zijn. Een onbekend avontuur wat risico's met zich meebrengt. Voor mij is het reden om niet 'blind' mee te doen aan de DV Lottery. Maar ik heb mijn droom nog niet opgegeven : ))
Natuurlijk is er balans nodig ... maar weet je wel hoe frustrerend het is wanneer iemand waarvan het wel gelukt is om naar Amerika te emigreren zegt: "Ik zou maar in Nederland blijven, want je moet er wel geschikt voor zijn" ..
Sandy
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Jij woont inmiddels al 8 jaar in de VS schrijf je. Mijn vriend woont ook al bijna 8 jaar in de VS en ik kan je vertellen dat hij na 8 jaar niet meer zo'n helder beeld heeft van Nederland. Er is veel veranderd in 8 jaar. Ook al is hij bijna jaarlijks in Nederland geweest voor vakantie, dat is toch anders dan er wonen. Ik wil daarom niet beweren dat het leven in de VS harder is dan in Nederland. Mijn leven is in elk geval èrg aangenaam sinds ik hier woon. In Nederland kon ik na het verbreken van mijn relatie niet eens aan betaalbare woonruimte komen als alleenstaande (parttime werkende) vrouw met 2 kinderen om voor te zorgen.Joanna schreef: Ik woon 8 jaar in het midwesten van de VS. En ik ben blij dat ik de stap gezet heb, maar het is hard werken hier.
Verder vind ik het vreemd dat je mensen adviseert om in Nederland te blijven, terwijl je zelf zegt dat je blij bent dat je in de VS woont. Zou jij dan ècht de enige uitzondering zijn op je eigen regel?
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Klopt dat was hetgeen wat me eigenlijk tegen de borst stootte. Alsof jij er wel geschikt voor bent, maar de rest niet ... want die loopt maar met zijn hoofd in de wolken en is niet bereid om keihard te werken. Zo kwam het een beetje op me over .. maar misschien ook dat je schrijft, dat je er om moet lachen ... dan voel ik me al helemaal niet serieus genomen ..houstonwehaveaproblem schreef: Verder vind ik het vreemd dat je mensen adviseert om in Nederland te blijven, terwijl je zelf zegt dat je blij bent dat je in de VS woont. Zou jij dan ècht de enige uitzondering zijn op je eigen regel?
Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met iemand met beide benen op de grond zetten. Maar ik vind het soms ook vermoeiend dat mensen er automatisch vanuit gaan, dat je er te simpel over denkt. Dit topic gaat nog steeds over wat je trekt in Amerika.
Sandy
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Zo begon dit draadje als afsplitsing van een ander topic. En het ging dus in eerste instantie over wat ons zo trekt in Amerika als vakantieland, niet als land in om in te wonen.Ik schreef:Leuke vraag, die verslaving. Misschien afsplitsen??
Tja, wij hebben ons dat ook onderweg afgevraagd, wat IS dat nou met Amerika?
Voor mij persoonlijk geldt dat ik het een fantastisch vakantieland vind, maar dat ik er niet zou willen wonen. Waarom niet? Nou ... weet ik niet precies, maar ik hou wel van het kneuterige Holland en ben misschien té gehecht aan zaken hier om me zomaar ergens anders te nestelen.
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Ik heb precies hetzelfde gevoel. Ik ben dol op Amerika als vakantieland. Als het kon ging ik er een paar keer per jaar heen. Ik vind de natuur schitterend. Maar ik zou er echt niet willen wonen, ik heb het veel te goed hier in Nederland.
Als ik uit Nederland weg moest zou ik liever in een ander Europees land wonen. Ik ben ook dol op Oostenrijk en Italié, ik denk dat ik me daar meer thuis zou voelen. Ook ik kan niet uitleggen waarom, het is inderdaad een gevoel.
Marjon
Als ik uit Nederland weg moest zou ik liever in een ander Europees land wonen. Ik ben ook dol op Oostenrijk en Italié, ik denk dat ik me daar meer thuis zou voelen. Ook ik kan niet uitleggen waarom, het is inderdaad een gevoel.
Marjon
Ik vind dat niet zo verwonderlijk. Er zijn nu eenmaal landen waar je je sterk tot aangetrokken voelt en er zijn landen die geen enkele reactie bij je los maken.JayDee schreef: Wat ik eigenlijk alleen nog even kwijt wilde is dit: ik vind het altijd heel verwonderlijk als mensen zeggen dat ze ergens niet zouden KUNNEN wonen, terwijl ze het niet eens geprobeerd hebben...
Groet,
JayDee
Daarvoor hoef je er niet eens te zijn geweest.
Ik ben in landen op vakantie geweest waarvan ik weet dat ik er niet zou kunnen/willen wonen om de simpele reden dat het land me toch niet trekt.
Dat kan om verschillende redenen zijn, maar je voelt dat het niet oké is.
Je hoeft mijns inziens dus niet eerst ergens gewoond te hebben om te weten (voelen) dat je daar niet zou kunnen wonen.
Ik heb niets met Frankrijk, ondanks dat ik er al een paar keer op vakantie ben geweest.
Ik weet gewoon dat ik daar niet kan wonen, omdat het land totaal niets bij mij losmaakt.
Moet ik het daarom dan toch maar proberen ?
Ik vind van niet.
16x USA / 30 staten
Wat ik niet zo goed begrijp is het idee dat er in de US weinig belasting betaald wordt. Misschien was dat ooit zo, maar we dokken hier nu heel behoorlijk hoor. Wat soms in Ned. in de krant staat aan tarieven, dat zijn alleen de federale belasting tarieven. Daarbovenop betaal je nog social security en een Medi-care bijdrage. Plus de meeste staten heffen zelf ook nog eens belasting, sommige wat minder, andere wat meer.
(Voorbeeld: ik las dat de serveerster die van een klant 10.000 dollar fooi kreeg, na aftrek van belastingen enz. 6300 dollar in haar hand kreeg. 3700 dollar werd ingehouden.)
Veel zaken die in Ned. centraal geregeld zijn en betaald worden, zijn hier een lokale verantwoordelijkheid, bv. onderwijs, aanleg wegen enz. Wat betekent dat de onroeren goed belasting hier behoorlijk pittig is. Wij betalen bv. per maand 500 dollar aan o.g. belasting. Alles opgeteld zit het toch in de buurt van de Ned. tarieven.)
Als je dan kijkt wat je ervoor terugkrijgt, dan is dat beduidend minder dan in Ned. Je moet veel meer dingen hier zelf regelen en betalen dan wel er voor sparen. Bv. universitair onderwijs hier is enorm duur, ouders liggen er - mede - krom voor en de meeste studenten eindigen met een diploma en een forse studie-schuld. Dat werkt dan weer door, bv. onze dokter vraagt nu per patient een jaarlijkse bijdrage van 1500 dollar.
De afgelopen zomer waren hier bejaarden die een keuze moesten maken tussen voedsel, medicijnen dan wel een acceptabele temperatuur in hun huis.
De verschillen tussen arm en rijk worden steeds groter. Hele takken van bedrijvigheid drijven op illegale - dus spotgoedkope - arbeid. Er zijn hier enorme 'pockets of poverty' waar de maaltijd op school de enige behoorlijke maaltijd is die sommige kids krijgen. Er zitten meer zwarte jonge mannen in de gevangenis dan op voortgezet onderwijs. En we zullen het maar niet over de gevangenissen in de US hebben.... Ruim 40 miljoen inwoners van de US is zonder ziektenkostenverzekering en dat getal is stijgende. Steeds meer mensen met een baan moeten toch een beroep doen op voedselbonnen om rond te komen. Door de sterk gestegen huizenprijzen neemt het aantal daklozen toe, ook zijn veel veteranen dakloos.
(Verder vind ik het eten hier redelijk waardeloos, maar goed dat is een persoonlijke zaak....)
(Voorbeeld: ik las dat de serveerster die van een klant 10.000 dollar fooi kreeg, na aftrek van belastingen enz. 6300 dollar in haar hand kreeg. 3700 dollar werd ingehouden.)
Veel zaken die in Ned. centraal geregeld zijn en betaald worden, zijn hier een lokale verantwoordelijkheid, bv. onderwijs, aanleg wegen enz. Wat betekent dat de onroeren goed belasting hier behoorlijk pittig is. Wij betalen bv. per maand 500 dollar aan o.g. belasting. Alles opgeteld zit het toch in de buurt van de Ned. tarieven.)
Als je dan kijkt wat je ervoor terugkrijgt, dan is dat beduidend minder dan in Ned. Je moet veel meer dingen hier zelf regelen en betalen dan wel er voor sparen. Bv. universitair onderwijs hier is enorm duur, ouders liggen er - mede - krom voor en de meeste studenten eindigen met een diploma en een forse studie-schuld. Dat werkt dan weer door, bv. onze dokter vraagt nu per patient een jaarlijkse bijdrage van 1500 dollar.
De afgelopen zomer waren hier bejaarden die een keuze moesten maken tussen voedsel, medicijnen dan wel een acceptabele temperatuur in hun huis.
De verschillen tussen arm en rijk worden steeds groter. Hele takken van bedrijvigheid drijven op illegale - dus spotgoedkope - arbeid. Er zijn hier enorme 'pockets of poverty' waar de maaltijd op school de enige behoorlijke maaltijd is die sommige kids krijgen. Er zitten meer zwarte jonge mannen in de gevangenis dan op voortgezet onderwijs. En we zullen het maar niet over de gevangenissen in de US hebben.... Ruim 40 miljoen inwoners van de US is zonder ziektenkostenverzekering en dat getal is stijgende. Steeds meer mensen met een baan moeten toch een beroep doen op voedselbonnen om rond te komen. Door de sterk gestegen huizenprijzen neemt het aantal daklozen toe, ook zijn veel veteranen dakloos.
(Verder vind ik het eten hier redelijk waardeloos, maar goed dat is een persoonlijke zaak....)
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 3200 Weergaves
-
Laatste bericht door ClaireVHaut