Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Zwangerschap in V.S. betalen...

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Zwangerschap in V.S. betalen...

Bericht door LittlePhoenix »

Dimona, nee, het grootste probleem was onze Nederlandse verzekering. Toen we na maanden gedoe dat nog steeds niet hadden opgelost gingen we kijken of we Tricare konden gebruiken. Dat wilden we eigenlijk niet omdat we alles out of pocket zouden moeten betalen en dan later terug zouden krijgen. We hadden dan waarschijnlijk een lening moeten afsluiten bij de bank om het ziekenhuis te betalen, maar omdat de verloskundige niet wilde meewerken ging dat allemaal niet door. En ja, de verloskundige ging ervan uit dat de baby het niet zou halen omdat ik al vanaf de eerste maand flink bloedverlies had.

De combinatie met de Nederlandse verzekering en de heks van een verloskundige maakte het allemaal flink moeilijk. Helemaal omdat het een moeilijke zwangerschap was en we al genoeg stress hadden.

Vergeleken daarmee waren de zwangerschappen en bevallingen in Amerika super. Maar m'n tweede zwangerschap in Nederland was al veel beter. Leuke groepspraktijk met aardige verloskundigen, en geen ellende met de verzekering.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Onze zoon is 23 februari geboren hier in Amerika. Ik heb eens bekeken en de totale kosten voor verzekeringsgedoe waren van het moment vanaf het eerste doktersbezoek t/m het verlaten van het ziekenhuis bijna $30,000. Uiteindelijk na verzekering hebben wij hier iets van $7,000 van moeten betalen ivm eigen risico van mijn vrouw en van het eigen risico van de baby, die deze ook direct krijgt na geboorte.

Mijn advies zou zijn om alvast een plan B op te stellen: Stel dat de verzekering niets betaalt en je alles zelf moet betalen. Doe onderzoek naar lokale ziekenhuizen en OB/GYN's. Er zijn tegenwoordig veel sites beschikbaar waar je de prijzen van behandelingen kan vergelijken bij verschillende instellingen. Ga naar die instellingen toe waarbij je je prettig voelt en welke redelijke prijzen hebben en leg je situatie uit. Vaak zijn er wel deals te maken als je alles cash betaalt. Sommige hebben bepaalde spaarprogramma's bijvoorbeeld.

Tweede advies is: Check alle rekeningen die je krijgt! Betaal het niet zomaar, maar controleer het goed. Times magazine had een paar maanden geleden een stuk over wat ze je laten betalen voor dingen in het ziekenhuis. Paar dollar voor een kartonnen cupje waar je ze een pijnstiller in brengen en die ene pijnstiller kost dan net zoveel als een doos met 100 van die pillen bij de drogist.

Derde advies is: Probeer toch een beetje rationeel na te denken tijdens het proces (is echt heel moeilijk) en vraag bij ieder onderzoek en dergelijke of dit wel echt nodig is. Ieder onderzoekje wat ze doen gaat je geld kosten. Uiteraard wil je het beste voor de baby, dus vaak ga je er direct in mee, maar achteraf vraag je je soms wel af of het echt wel nodig was. Paar praktijk voorbeeldjes:

-10 dagen voor de uitrekendatum gingen we voor een standaard controle. Bij onze praktijk hebben ze de regel dat ze proberen om iedere controle je door een andere dokter te laten helpen. Ze weten natuurlijk niet precies wanneer je gaat bevallen en zo heb je in ieder geval alle doktoren een keer gezien, wat mijn vrouw erg handig vond. Echter iedere dokter bekijkt de zaak weer net wat anders en deze vond dat ze de baby niet goed kon voelen/meten op de buik. Ze vroeg zich af of de baby dan wel goed aan het groeien was nog, maar het kon ook best zijn dat de baby al zover was ingedaald, dat ie daarom niet meer goed te meten was op die manier. Voor de zekerheid wilde ze een echo laten doen. Wij zijn uiteraard direct voor die echo gegaan, konden meteen terecht. Na de echo een uur in spanning gewacht en de uitslag was dat er helemaal niets aan de hand was. Paar weken later wel een rekening van 400 dollar voor die echo...sjah...was die nou echt nodig geweest? Of was er ook een alternatief? Hadden we moeten vragen voor een second opinion bijvoorbeeld?

-Opwekkers, pijnstillers, ruggenprik / epidural. De bevalling van mijn vrouw was heel zwaar, alles kwam traag op gang. Hierdoor werd het steeds pijnlijker en zij raakte steeds meer vermoeid en kon dus steeds minder tegen de pijn. Uiteindelijk besloten ze om de weeen op te wekken met medicatie. Ze gaven aan dat dit langzaam zou gaan, maar de praktijk was net even anders en de weeen werden ontzettend hevig. Toen heeft mijn vrouw besloten om een ruggenprik te nemen, want het werd te heftig. Dan wordt de knakker geroepen die de prik zal geven en als die er is legt ie alles klaar en dan moet je eerst nog even drie formuliertjes tekenen voordat ie de pijn weg neemt. Uiteraard teken je die zonder ook maar een letter te lezen. 6 weken later krijg je de rekening: $1000,00. Overigens wel de beste $1000,00 die we ooit hebben uitgegeven, maar ik wilde dit even benoemen omdat ik nooit heb nagedacht over dit soort dingen in Nederland. Je gaat naar het ziekenhuis en ze doen maar, maakt jou het uit, je bent toch verzekerd. Hier moet je je bewust zijn van ieder ding wat ze doen. Compleet andere denkwijze.

-Na de geboorte wilde onze zoon niet aan de borst. De verpleegsters dachten dat ie niet genoeg zuigkracht had. Zij vonden dat wij een dag extra moesten blijven na de eerste, verzekerde, 48 uur. De arts bekeek alle testresultaten en bekeek het gewicht en vond dat dat er allemaal goed uit zag. Hij wilde ons ontslaan. Toen ik langs de balie liep, zag ik dat de verpleegsters en de arts in een hevige discussie waren. Uiteindelijk hebben ze besloten dat we nog een nacht moesten blijven. Dag erna zijn we naar huis gegaan, maar op aanbevelen van de verpleegsters zouden we de komende 5 dagen ook nog een thuis verpleegster hebben die 1x per dag langs zou komen om te kijken hoe alles ging. Die verpleegster was niet echt hulpzaam. Ze keek, noteerde vanalles en een van haar eerste opmerkingen was: Het borstvoeden wil niet lukken? Oh, mijn schoondochter is net bevallen en haar kleine hing er direct aan. Ging zo goed!! Ja...dat is net wat je op dat moment wil horen. Na 3 dagen belde ze of ze nog moest komen. Ze had iets anders te doen die zondag met haar familie en als het niet nodig was, dan hoefde het wat haar betreft niet. Wat ons betreft ook niet...

Een week later kregen we een brief van de verzekering: Die extra nacht in het ziekenhuis was niet nodig geweest volgens hun, want alles zag er op papier goed uit (wat de arts dus ook al dacht). Daarom werden die kosten niet vergoed... Ik zag de rekeningen al aan komen, dus ik heb direct het ziekenhuis gebeld. Die heeft weer overlegd met de verzekering en uiteindelijk werd die nacht toch vergoed, maar je hebt wel even een dag goed de schrik gehad.

Nog een paar weken later krijg ik een declaratie overzicht van de verzekering. De thuisverpleegster heeft een rekening naar hun gestuurd voor $450. Verzekering zegt: die thuisverpleegster was niet nodig, dus deze vergoeden we niet. Ik verwachtte dus een rekening...deze is tot op heden niet gekomen. Ik denk dat de verpleegster de rekening bij het ziekenhuis heeft neer gelegd.

Tenslotte zijn de rekeningen die het ziekenhuis stuurt naar de verzekering soms ook apart. Verzekeringen en ziekenhuizen hebben onderlinge afspraken, maar dan zie je een rekening voorbij komen van $750 voor een besnijdenis (letterlijk 20 minuten werk) waarvan de verzekering zegt: dat is leuk, maar daar krijg je maar $200 voor. Ik vraag me dan af: stel dat je niet verzekerd bent, betaal je dan de $750, of kan je onderhandelen om in ieder geval dichter bij die $200 te komen?

Nu ik het terug lees lijkt het echt een zeik-post, maar qua kwaliteit van de zorg ben ik 100% tevreden over de doktoren en de verpleegsters, behalve die thuis verpleegster. Qua kwaliteit heb ik echt een goed gevoel over gehouden. Ik ben echter wel aardig wantrouwend geworden. Ook Uiteraard is het erg lastig om echt in het moment zelf te bepalen wat wel en wat niet echt nodig is en je moet je niet laten leidden door de kosten. Prioriteit nummer 1 is dat alles goed gaat en iedereen gezond is. Aan de andere kant moet je je ook niet volledig laten leiden door je gevoel. Probeer het "Ok, wat er ook maar nodig is, doe het maar" gevoel te onderdrukken en vraag altijd een second opinion of iets dergelijks.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Het complete Time-artikel over ziektekosten, hoe die in elkaar zitten en hoe daar (niet) mee om te gaan staat hier. Het is lang, maar het is het lezen waard!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

OscarG schreef:Ik vraag me dan af: stel dat je niet verzekerd bent, betaal je dan de $750, of kan je onderhandelen om in ieder geval dichter bij die $200 te komen?

Nu ik het terug lees lijkt het echt een zeik-post
Ik vind het geen zeikpost hoor, het geeft m.i. goed weer hoe verschillend dit systeem is van het Nederlandse.

Ik betaal bijna alle rekeningen zelf (en declareer ze daarna) en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat er iets onderhandelbaar was, al vind ik het totaal raar dat er bij het uitchecken altijd een pocketcalculator aan te pas komt en een handgeschreven rekening. Ik krijg wel een kleine korting omdat ik ineens betaal, maar voor een routine consult bij de neuroloog wordt rustig 600 dollar gevraagd. Het zijn echt schandalige tarieven, en hoe meer ik lees over het Amerikaanse gezondheidsstelsel, des te rotter ik het systeem vind :|
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Als je zelf betaalt dan kan het zo zijn dat ze je de chargemaster-prijzen in rekening brengen (zie het Time-artikel). In het kort zijn dat de schandalig hoge topprijzen die gelden voor mensen die niet een verzekering zeg maar als 'tussenpersoon' hebben om die prijzen omlaag te onderhandelen. De manier waarop dat werkt is niet voor te stellen, tenminste ik had geen idee voordat ik dat artikel onder mijn neus kreeg!
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Onze verzekering bleek laats wat rekeningen van vorig jaar bij de kinderarts niet (volledig) betaald te hebben. Aangezien er bij onze expatverzekering dit jaar feel is gewijzigd leek het me voor hen lastig worden dat alsnog te declareren, dus ik bood aan het direct te betalen en dan zelf contact op te nemen met de verzekeringen. Direct ging er 20% van de rekening af, duidelijk standaard procedure. Bij de tandarts betaal ik ook een stuk minder (nog steeds veel te veel ;-)) omdat ik geen verzekering heb. Dus het is mijn ervaring dat je daadwerkelijk minder betaalt dan de verzekering.

Overigens waren mijn 2 buitenlandse bevallingen met Nederlandse expatverzekering geen probleem. Hier in de VS ging alles rechtstreeks naar de verzekering (inclusief dure extra onderzoeken na een verdachte echo) en werd alles 100% betaald. Enige gedoe was de eerste ob/gyn die ik belde en mij met die verzekering niet wilde accepteren, maar daarna bij een geweldige arts terecht gekomen, dus achteraf juist goed. In India betaalde ik gewoon alles direct en diende het in bij de verzekering, maar daar kostte de hele zwangerschap en bevalling incl 2 nachten ziekenhuis maar zo'n $1000. Hier in de VS onvoorstelbaar!
Terug in Texas!
Elisabeth-
Amerika-newbie

Bericht door Elisabeth- »

Vind het al vast geweldig dat hier zoveel reacties met ervaringen op komen! Dank! Het helpt ons echt. Ik vrees alleen dat we alle mogelijke opties die hier vermeld worden reeds hebben uitgeprobeerd. Op dit moment zijn we daarom op zoek naar mogelijkheden om het vertrek naar de V.S. uit te stellen tot na de bevalling. Ik post hier wel nog iets om te laten weten hoe het afgelopen is :)
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Volgens mij zijn er toch echt wel expat-verzekeringen te vinden die wel zwangerschap direct vergoeden, heb je ze allemaal eens gebeld/gemaild? En ik zou het inderdaad bij de werkgever neerleggen, als ze je man daar willen hebben zullen ze moeten zorgen dat alles vergoed wordt.
Terug in Texas!
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

hemmie schreef: En ik zou het inderdaad bij de werkgever neerleggen, als ze je man daar willen hebben zullen ze moeten zorgen dat alles vergoed wordt.
Of ze zeggen dat manlief maar lekker in Nederland blijft, zou ik als werkgever doen, want als je personeel vind dat je moet zorgen voor zo'n kostenplaatje moet je wel heel bijzonder zijn.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ja, maar zo is het toch ook? Er zou geen haar op mijn hoofd aan denken naar de VS te verhuizen met het vooruitzicht daar onverzekerd te bevallen, dan maar liever in Nederland blijven. En zo gek is het toch niet dat de werkgever voor een goede ziektekostenverzekering moet zorgen.
Maar als haar man vanuit Belgie wordt uitgezonden dan hoeft het werkgever echt geen kapitaal te kosten om ze goed verzekerd te laten zijn. Op het hele expat-kostenplaatje is dat dan weer een klein bedrag.
Terug in Texas!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

De werkgever hoeft helemaal niet veel moeite te doen om een verzekeraar waar ze een langlopend contract mee hebben, te overtuigen jouw zwangerschap te vergoeden. Zo is het mij ook vergaan (en ja, mijn man is wel heel bijzonder natuurlijk, maar ze hadden het voor ieder ander ook gedaan).

Ik vind het overigens absurd dat verzekeringen zwangerschappen rekenen tot de pre-existing conditions, maar dat terzijde.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Bij de drogist:

*vrouw rekent zwangerschapstest af*
Cassiere: "O wat leuk, verwacht u iets?"
Vrouw: "Nee maar moet van de verzekering ivm algemene voorwaarden"
Cassiere: "Ok...."
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

dimona schreef:De werkgever hoeft helemaal niet veel moeite te doen om een verzekeraar waar ze een langlopend contract mee hebben, te overtuigen jouw zwangerschap te vergoeden. Zo is het mij ook vergaan (en ja, mijn man is wel heel bijzonder natuurlijk, maar ze hadden het voor ieder ander ook gedaan).

Ik vind het overigens absurd dat verzekeringen zwangerschappen rekenen tot de pre-existing conditions, maar dat terzijde.

De man van de TS zit er maar een jaar en blijkbaar is een verzekering niet zo makkelijk vanwege pre-existing conditions regeling, je kan niet van de werkgever verwachten dat hij een 30.000 USD risico wil lopen, dus hem onder druk zetten lijkt me averechts werken, vragen naar oplossingen kan natuurlijk altijd, maar begrijp dat deze er niet is.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik zou toch eens verder informeren via Human Resources van potentiele US werkgever.
Dit vond ik op de web site van de US Department of Labor, regarding HIPAA (portability of health insurance)

Are there illnesses or injuries that cannot be subject to a preexisting condition exclusion?
Yes, as follows:
Pregnancy, even if the woman had no prior coverage before enrolling in her current employer's plan.

bron: http://www.dol.gov

Iets uitgebreider:
Are there certain people or conditions that cannot be excluded from coverage under a preexisting condition exclusion?
Yes. Preexisting condition exclusions CANNOT be applied to pregnancy, whether or not the woman had previous coverage. In addition, exclusions CANNOT apply to a newborn (.......). Finally, genetic information may not be treated as a preexisting condition in the absence of a diagnosis of a condition.

(Ik heb de kapitalen ingebouwd om het duidelijker te maken.)

Mijn vraag is dus: waar komt de info vandaan dat vraagstellers zwangerschap/bevalling niet gedekt zou zijn ? onder een US ziektenkosten-verzekering via de US werkgever (of een individuele US idem verzekering).
Laatst gewijzigd door USInsider op 22 jul 2013, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Hondo schreef:De man van de TS zit er maar een jaar en blijkbaar is een verzekering niet zo makkelijk vanwege pre-existing conditions regeling, je kan niet van de werkgever verwachten dat hij een 30.000 USD risico wil lopen, dus hem onder druk zetten lijkt me averechts werken, vragen naar oplossingen kan natuurlijk altijd, maar begrijp dat deze er niet is.
Een jaar is niet ongebruikelijk bij expat-contracten, daar zijn die verzekeringen nou net voor. Je hoeft helemaal niemand onder druk te zetten. Je werkgever vraagt je om voor een klus naar het buitenland te gaan en als er dan vervolgens een obstakel is, dan leg je dat dus voor aan je werkgever. Als je werkgever dan zegt "Mijn probleem niet, zoek het maar uit", tsja, dan zoekt hij maar iemand anders voor die klus. Hele normale gang van zaken hoor, maar het is hoogst ongebruikelijk dat een werkgever die instelling heeft. Expatcontracten zijn meestal zo opgesteld dat je er als werknemer geen financieel voordeel én geen financieel nadeel van hebt, en dat betekent ook dat je geen 30.000 dollar voor een zwangerschap moet hoeven op te hoesten.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Precies, net zoals een werkgever in bepaalde landen een dure internationale school zal moeten betalen voor de kinderen, en daardoor wellicht de voorkeur geeft aan een werkloze werknemer boven die met 4 kinderen. Maar ook dat komt volgens mij niet veel voor, ik ken genoeg expat-gezinnen met meerdere kinderen, en mijn mans werkgever accepteert ook gewoon dat wij inmiddels een aantal schoolgaande kinderen hebben (terwijl het een klein bedrijf is). Voor onze volgende posting hadden ze ook wel een collega zonder kinderen kunnen vragen, maar uiteindelijk gaat het de werkgever er toch om om de juiste persoon op de juiste plek te hebben. En dan zijn de kosten van de ziektekostenverzekering dus peanuts vergeleken met het schoolgeld.
Overigens hebben wij dit probleem destijds zelf opgelost door een expat-verzekering te vinden die wel wilde vergoeden, dat was niet de goedkoopste optie, dus vooral voor de werkgever (die het grotendeels betaalt) werd het daardoor duurder, maar als een werkgever daar al over valt dat zul je het denk ik over wel meer financiele zaken niet eens worden, en moet je goed gaan oppassen dat het je zelf niet veel geld gaat kosten.
Terug in Texas!
Elisabeth-
Amerika-newbie

Bericht door Elisabeth- »

Even een misverstand uit de wereld helpen: mijn man wordt NIET uitgezonden door zijn werk in Belgie. Hij is een jonge onderzoeker, dus voorlopig voor zijn inkomen afhankelijk van beurzen. Daarom kan bv de universiteit waar hij gaat werken niets doen, zij betalen hem immers niet. Aan de beursgever valt ook weinig te vragen ("U gaf mij centjes, mag ik er nu meer?"), behalve dan of we bv. later kunnen vertrekken, of terugkomen voor de bevalling.
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

Elisabeth- schreef: behalve dan of we bv. later kunnen vertrekken

Lijkt me de beste optie :wink:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Het zou echt enorm helpen om dat soort informatie in het openingsbericht te zetten.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ja, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Al lijkt het me nog steeds een optie om zelf een expat-verzekering af te sluiten als dat financieel haalbaar is, ik neem toch aan dat er nog steeds wel eentje te vinden is zonder zwangerschapsclausule.
Let er sowieso goed op wat voor ziektekostenverzekering je daar gaat krijgen, met een jonge baby heb je ook al snel wat extra kosten, als je een hele simpele verzekering hebt met een hoge deductable en co-pay dan kan dat je ook nog veel geld gaan kosten. Een amerikaanse verzekering werkt toch heel anders dan wij gewend zijn.
Terug in Texas!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer