Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
hoeveel fooi geven?
- Alrak62
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 24
Re: hoeveel fooi geven?
10% fooi geven is dus echt schandalig!! De salarisen van het bedienend personeel, dat overigens heel goed is, is op het krijgen van fooien gebaseerd. Als je de fooien niet wil geven moet je niet naar Amerika gaan 

- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Altijd leuk zo'n rel-topic.
@Sander: ik wil je aanraden om in het vervolg gewoon géén fooi te geven. Dan geef je namelijk het signaal af dat je gewoon niet bekend bent met het systeem (domme toerist). 10% fooi wordt in het algemeen gezien als 'ik was niet tevreden'.
En doe het liefst ook niet als deze persoon: http://www.guardian.co.uk/commentisfree ... needs-tips

Ben overigens benieuwd wat je dan wél trekt in de USA. Want als je er al 3x bent geweest dan moet er toch wel iets zijn dat je bevalt..

@Sander: ik wil je aanraden om in het vervolg gewoon géén fooi te geven. Dan geef je namelijk het signaal af dat je gewoon niet bekend bent met het systeem (domme toerist). 10% fooi wordt in het algemeen gezien als 'ik was niet tevreden'.
En doe het liefst ook niet als deze persoon: http://www.guardian.co.uk/commentisfree ... needs-tips

Ben overigens benieuwd wat je dan wél trekt in de USA. Want als je er al 3x bent geweest dan moet er toch wel iets zijn dat je bevalt..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- Q-BiC
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Heb niet alle reacties gelezen, maar wou hier toch nog even op reageren. Zelfs met fooi is de VS meestal goedkoper dan België/Nederland, als je de wisselkoers meerekent. En sowieso is LV duur op alle vlakken.SanderNL schreef:Ik ben nu voor de derde keer in Amerika en ik weiger meer dan 10% fooi te geven. 10% als het echt heel goed is. Een paar dollar als het normaal is. En 0% als het even kan. Ik vind dat hele fooiensysteem belachelijk. Omdat Amerika zo'n achterlijk systeem hanteert moeten wij toeristen +20% op de prijs doen? Dat doet teveel pijn aan mijn zuinige hartje. Bovendien is Amerika al duur genoeg. 7 dollar (ex tax + tax + tax) voor een 750 ml water in Las Vegas. $4 voor een fucking croissant. Het is goed met ze.
Maar je moet alles wel wat meer relativeren. Je vergeet namelijk een aantal zaken:
- Zet je aan de slots machines, gok voor 1 dollar, en bestel een cocktail bij een waitress, daarna geef je haar 1 dollar fooi. Drank is namelijk gratis, zolang je maar gokt, maakt niet uit voor welk bedrag. Kost van je cocktail: 2$
- Ga een mcdonalds binnen en je kan eten voor, wat, 5-6$? En, most importantly: free refills van je coke.........
- Meeste hotels in Vegas hebben een all-you-can-eat buffet.
- Probeer de 20$ trick om een gratis room upgrade te krijgen.
- Benzine is er pakken goedkoper.
Dat compenseert imo ruimschoots voor je "7 dollar (ex tax + tax + tax) voor een 750 ml water in Las Vegas. $4 voor een fucking croissant." klacht.
Tuurlijk. En of jij wel of geen fooi geeft, zal mij persoonlijk worst wezen. Wat de obers in kwestie daarvan denken, is een andere zaakSanderNL schreef:Ik heb me even aangemeld op dit forum omdat ik aangesproken werd door een ober op het geven van slechts 10% fooi. Dus ik ging zoeken op fooi Amerika en toen kwam ik dit topic tegen. Ik moest even mijn mening geven omdat zoveel mensen die fooien bullshit slikken als zoete koek. Je bent nog altijd baas over je eigen geld.

Los van dat alles vlieg je toch niet de Atlantische Oceaan over om te besparen op je watertje?

En waar denk je hier in België op restaurant te kunnen eten voor 38€ per persoon, incl btw? (ervan uitgaande dat je het hier hebt over een standaard driegangenmenu uiteraard, anders stap je wel een fast-food keten binnen, neem ik aan...)Geen restaurant (behalve fastfood shit) is goedkoper dan 50 dollar pp ex alle tax/fooi.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
- bluemoon
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Ja, dat vind ik ook irritant.Jaydee. schreef: Waar ik meer moeite mee heb is tax, bij alles wat je koopt is het van "oja, plus tax natuurlijk". Logisch dat je dat moet betalen, maar bereken het gelijk bij de prijs in. Weet je gelijk wat je moet betalen.
Ik kan mij voorstellen dat het voor het grote winkelketens lastiger is om overal de prijzen aan te passen (al is dit met de huidige techniek natuurlijk een fluitje van een cent).
Maar zelfs bij kleine winkels/restaurants met maar 1 vestiging zie je het altijd.
Voor restaurantketens is het al een stuk minder werk, hoeveel prijzen zou je dan moeten aanpassen op een menukaart, 50/100 ?
Dat lijkt mij wel te doen per vestiging
Crisis ? What Crisis ?
Precies, in Nederland zit het ook gewoon in de prijs inbegrepenbluemoon schreef:Ik kan mij voorstellen dat het voor het grote winkelketens lastiger is om overal de prijzen aan te passen (al is dit met de huidige techniek natuurlijk een fluitje van een cent).

Die belasting vind ik ook (nog steeds) super vervelend. Willen je kids iets van hun eigen geld kopen, komt er ineens weer zoveel cent/dollar bij; het is gewoon niet leuk. Ik zag laatst dat de ijsjes hier in het zwembad allerlei onmogelijke prijzen hadden, om met de tax erbij netjes op 1 dollar (ofzo) uit te komen. Waarom moet dat zo moeilijk, ik snap het gewoon niet.
Ik sprak gister met een vrouw die zei dat in ieder staat de tax weer anders is. Zelfs de county's in de staten kunnen verschillende tax hanteren. Dan heb je nog de verschillende hoogtes van tax voor de verschillende producten en het is gewoon niet meer te overzien. In Nederland heb je gewoon 6% of 21%. Klaar.dimona schreef:Waarom moet dat zo moeilijk, ik snap het gewoon niet.
Heb ik het nog niet eens over de feets, ounces, inches, yards, gallons en Fahrenheit.. wat een ingewikkeld systeem. Ik snap er geen donder van iig.
- Dbacks
- Amerikafan
- Partner van: Dbacks2
- Aantal x V.S. bezocht: 18
Is zo, maar Nederland is ook kleiner dan Arizona.. Als je het dan naar Europa vertaalt om de omvang van Amerika te krijgen heb je dezelfde (en misschien wel meer problemen); verschillende percentages, talen, munteenheden, etc..In Nederland heb je gewoon 6% of 21%. Klaar.
Aan de ene kant is een bedrag met alles erin duidelijk, vooral met afrekenen, aan de andere kant is zonder heel duidelijk wat je aan het product ( de verkoper, leverancier) kwijt bent zonder al de overheids toeslagen.
Never give up!
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
De belastingen in Amerika zijn continue aan veranderingen onderhevig. Dit komt omdat voor veel verbeteringen gestemd wordt. Dat wordt er gevraagd om een 1/4 cent salestax voor de komende twee jaar om een wegverbreding te financieren of om een nieuwe school te bouwen..
incl tax of excl tax het ene is niet beter of slechter dan het andere. Het is maar waar je aan gewend bent. Oh ja, benzine is het enige dat tax included is.
@ jaydee. ook aan die dingen wen je en leer je
32F is vriespunt
Minder dan dat is verdomde koud
68F is 20C
86F is 30C
Alles daarboven is heet.
100F en meer is gloeiend heet
Voor het gemak is een gallon 4 liter en 3 foot is ong een meter
Dat is alles wat je moet weten als toerist denk ik zo'n beetje
incl tax of excl tax het ene is niet beter of slechter dan het andere. Het is maar waar je aan gewend bent. Oh ja, benzine is het enige dat tax included is.
@ jaydee. ook aan die dingen wen je en leer je
32F is vriespunt
68F is 20C
86F is 30C
Alles daarboven is heet.
Voor het omrekenen van Fahrenheit is mij ooit het volgende geleerd: door de helft min elf ('door de helluf min elluf').
Dit komt redelijk in de buurt en werkt voor mij prima.
Dit komt redelijk in de buurt en werkt voor mij prima.
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
Maar waarom is het dan bij het afrekenen geen probleem en bij het prijzen wel? De grote ketens hebben hier sowieso nooit prijzen op hun producten staan, dus ik zie de belemmering niet.Jaydee. schreef:Ik sprak gister met een vrouw die zei dat in ieder staat de tax weer anders is. Zelfs de county's in de staten kunnen verschillende tax hanteren. Dan heb je nog de verschillende hoogtes van tax voor de verschillende producten en het is gewoon niet meer te overzien.
Ik heb mezelf dat lange tijd proberen wijs te maken, dat het gewoon een kwestie van wennen is. Bij de fooi is me dat prima gelukt, ik zie duidelijk voordelen in het Amerikaanse systeem, maar die belasting, daar zie ik gewoon echt geen voordeel. Als ik bij Amazon bestel, zie ik altijd alleen maar de totaalprijs, waarom kan dat daar wel?ned in MO schreef:incl tax of excl tax het ene is niet beter of slechter dan het andere. Het is maar waar je aan gewend bent. Oh ja, benzine is het enige dat tax included is.
Amazon is afhankelijk van de staat waar je woont. Voorheen waren bestellingen bij Amazon hier tax-free, maar tegenwoordig moet je hier in Texas meestal wel tax betalen. EN dat wordt dus pas getoond als je gaat afrekenen, net als in een winkel.
Terug in Texas!
Ik denk wel dat het ene beter is dan het ander...
Wat kan als consument het voordeel zijn van een prijsnotering exclusief tax?? Als consument is het toch alleen maar van belang wat het je in totaal kost, en dus is het beter (makkelijker) om prijzen incl. Tax te hebben, gewenning of niet.
Wat kan als consument het voordeel zijn van een prijsnotering exclusief tax?? Als consument is het toch alleen maar van belang wat het je in totaal kost, en dus is het beter (makkelijker) om prijzen incl. Tax te hebben, gewenning of niet.
- Fraa
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik beschouw het een beetje als verzendingskosten (of servicekosten). Als ik op Amazon wat bestel (wat meestal Amazon.de of Amazon.fr is), dan zie ik die verzendingskosten natuurlijk ook pas als ik ga afrekenen. Soms verschrik je je dan wel, dat zal bij de tax in de VS ook zo zijn waarschijnlijk. Ik denk eerlijk gezegd dat het een beetje gemakszucht én marketing is. De prijzen lijken nu eenmaal lager als je het product voor je ziet staan & als je eenmaal beslist hebt om het te kopen ga je het toch niet terug in de rek leggen als de tax je te hoog lijkt. Ik denk dus ook dat het mensen gewoon aanspoort om te kopen, vergelijkbaar met zo wat alles in de VS. Kopeuh kopeuh kopeuh 

Reisblog: thisisfraa.be
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat bedrag zonder tax is wel degelijk belangrijk bij het geven van korting
Krijg je in amerika 20% korting dan krijg je dat ook echt. In Nederland niet want daar zit die 21% in . Je krijgt dus ong 16% werkelijk ipv 20%. Hollanders zijn slim haha
Krijg je in amerika 20% korting dan krijg je dat ook echt. In Nederland niet want daar zit die 21% in . Je krijgt dus ong 16% werkelijk ipv 20%. Hollanders zijn slim haha
In dat geval:
Stel in beide gevallen een artikel van € 100. In NL komt daar 21% btw op, in USA (voor gemak) ook 21% tax.
In beide landen krijg je 20% korting.
USA: € 100 -/- 20% korting = € 80 + 21% tax = € 96,80
NL: € 100 + 21% tax = € 121 -/- 20% korting = € 96,80
Oftewel: product in beide gevallen evenduur, voor korting maakt het dus niets uit en zie ik voor de consument dus nog steeds het voordeel niet!?
Het is kinderlijk eenvoudig
Stel in beide gevallen een artikel van € 100. In NL komt daar 21% btw op, in USA (voor gemak) ook 21% tax.
In beide landen krijg je 20% korting.
USA: € 100 -/- 20% korting = € 80 + 21% tax = € 96,80
NL: € 100 + 21% tax = € 121 -/- 20% korting = € 96,80
Oftewel: product in beide gevallen evenduur, voor korting maakt het dus niets uit en zie ik voor de consument dus nog steeds het voordeel niet!?
Het is kinderlijk eenvoudig

Snap je het zelf nog wel?ned in MO schreef:Dat bedrag zonder tax is wel degelijk belangrijk bij het geven van korting

20% korting op de prijs betekent in beide gevallen óók 20% korting op de btw, dus netto maakt het niks uit

Ik denk dat er echt geen ingewikkelde constructies aan ten grondslag liggen. Die sales tax is vast ooit eens begonnen als een apart potje dat de winkelier op zijn toonbank had staan, en dat idee is gewoon nooit aangepast. Zoals dat in Amerika wel vaker gebeurt. Waarom zou je iets gemakkelijk maken als het zo ook werkt?

Dat is een goede vraag. Macht der gewoonte? Het is zoals het is en zo gebeurd het al jaren. Waarom veranderen. En het is zo dom, je weet dat het er bovenop komt maar toch haal je telkens weer te weinig geld uit je zak.dimona schreef: Maar waarom is het dan bij het afrekenen geen probleem en bij het prijzen wel? De grote ketens hebben hier sowieso nooit prijzen op hun producten staan, dus ik zie de belemmering niet.

I know, zover waren wij ongeveer ook. Al zet ik nog steeds de auto af en toe op het metrische stelsel om te zien hoe warm het is. Het gaat mij erom dat het zo'n lastig systeem is wat je moet 'weten'. Wat je dus echt moet leren.ned in MO schreef: @ jaydee. ook aan die dingen wen je en leer je
32F is vriespunt
68F is 20C
86F is 30C
Alles daarboven is heet.
Net als met de tax, waarom zo moeilijk?
Voor tax is er geen enkele reden om dat te doen naast dat het een gewoonte is. De H&M/Ikea/Esprit/etc hanteert in heel Europa ook andere prijzen ivm BTW(die nu ook vaak beweegt ivm bezuinigingen), marketing etc.
Wat ik vaak wel met fooien heb is de situatie "moet ik nu een fooi geven ja of nee?". Bij een Valet parking, restaurant, kofferbrenger etc weet je het wel. Soms doet iemand iets extra's voor je en dan twijfel je toch. VB. Bij de ene supermarkt accepteert de inpakker wel een fooi en bij een andere supermarkt weigert die het...
Wat ik vaak wel met fooien heb is de situatie "moet ik nu een fooi geven ja of nee?". Bij een Valet parking, restaurant, kofferbrenger etc weet je het wel. Soms doet iemand iets extra's voor je en dan twijfel je toch. VB. Bij de ene supermarkt accepteert de inpakker wel een fooi en bij een andere supermarkt weigert die het...
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 2837 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 6 Reacties