Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

2 mensen overleden tijdens wandeling naar The Wave in Utah

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

2 mensen overleden tijdens wandeling naar The Wave in Utah

Bericht door Jasmino »

Via facebook, op de pagina van Laurent Martres werd ik geattendeerd op het volgende bericht:

http://www.sltrib.com/sltrib/news/56554 ... g.html.csp
Two die in high heat during hike in Utah backcountry
A California couple apparently was overcome by heat and died Wednesday while hiking at The Wave near the Utah-Arizona border.

Ulrich and Patricia Wahli, of Campbell, Calif., had permits to hike to The Wave in the Paria Canyon-Vermilion Cliffs Wilderness on Wednesday, while temperatures exceeded 100 degrees, Kane County sheriff’s Sgt. Alan Alldredge wrote in a news release.

On Thursday, hikers found the body of 69-year-old Patricia Wahli lying under a tree "as though she was trying to find some relief from the heat, or may have been feeling ill," Alldredge wrote. A helicopter crew flew in to retrieve the body; while at the scene they found Ulrich Wahli’s body about 250 yards from the first.

Ulrich Wahli, 70, may have been trying to get help when he died in the heat, Alldredge wrote. Investigators believed they died sometime Wednesday afternoon.

"This is a difficult time of year to be hiking in the Wire Pass area of Kane County," Alldredge wrote. "If you must hike, it is best to do it early in the morning, and make sure you have enough water and supplies."

The Wave is a popular photo subject and hiking destination that allows only 20 visitors’ permits each day. Ten permits are reserved in advance, and 10 are issued each day in a lottery at the Grand Staircase-Escalante visitor’s center in Kanab, Alldredge wrote; up to 100 people have arrived at the visitor’s center for a single day’s lottery. Last year, more than 48,000 people applied for the 7,300 available tickets.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
buur
Amerikakenner

Re: 2 mensen overleden tijdens wandeling naar The Wave in Ut

Bericht door buur »

Dat is triest!

R I P
Groetjes, Thomas.
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Wat een verschrikkelijk bericht. Met de natuur valt niet te spotten, zeker niet met die extreme hitte.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Wat erg. Het is wel een waarschuwing voor mensen die dit ook willen gaan doen. Ik weet niet hoe ver het is, maar je moet heel wat drinken.
Mijn oudste werkte tot voor kort in de Mojave woestijn, hij zei dat hij op een dag 20-25 liter water dronk (geen idee hoe je dat doet!), en soms nog een hele dag zonder te plassen doorging. Het is ongelooflijk hoeveel vocht je heel snel verliest in dat klimaat.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Tipsy_1 »

ik ben er ook van geschrokken.
ik kan me niet voorstellen dat die mensen weinig water meehadden...?
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Hitte, aardig op leeftijd, en misschien te weinig water?
Dodelijke combinatie, terwijl je kan verwachten dat deze mensen ook in Californië hitte kennen, treist nieuws.
sabrinacom
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door sabrinacom »

Wat vreselijk zeg... Ik ben absolute geen held als het gaat om wandelen waar weinig mensen zijn. Hoe mooi dat ook is, als je mooie natuur voor jezelf hebt. Ik vond naar Toadstool hoodoo al eng.. :roll:
Daar hield ik me dan voor dat ze ons wel zouden gaan zoeken als we aan het eind van de dag nog niet terug waren, omdat je dat register hebt getekend. Maar nu ik dit zo lees, werkt dat zo niet. Deze mensen zijn toch pas de volgende dag gevonden? dus er wordt niet ergens bijgehouden of alle mensen die daar wandelen ook weer terugkeren? Weet iemand hier meer over?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

ANY schreef:Mijn oudste werkte tot voor kort in de Mojave woestijn, hij zei dat hij op een dag 20-25 liter water dronk (geen idee hoe je dat doet!), en soms nog een hele dag zonder te plassen doorging.
Met een paar liter per uur heb je al kans op een watervergiftiging, dus ik neem aan dat hij daarbij ook genoeg at (suikers en zouten). Hier nog een interessant artikel in dat verband:

http://www.examiner.com/article/desert- ... r-supplies
In the lower Sonoran Desert, natural water sources can be very scarce except immediately after a rain, which means that more water has to be carried than would be required in other outdoor environments. In hot weather (over 100° F or 38° C), water consumption goes up dramatically. According to one U.S. Army study, the average person exercising in full sun can expect a fluid loss of two quarts per hour (three gallons in six hours). A loss of only 2.5 percent of body weight (two quarts) from the body can impair thinking, increase one's heart rate, and reduce overall endurance, while a loss of eleven percent of body weight (just over two gallons, or eight liters) can be fatal.

Drinking more water is the obvious solution, but there is a problem in that the human body can only process approximately 1 liter (34 ounces) of water per hour in extreme heat. Exceeding this rate can lead to hyponatremia (acute water intoxication), a life-threatening condition caused by a chemical imbalance in the body's electrolyte levels.

To stay safe, begin increasing your water intake during the 24 hours before your trip commences. Some people don’t drink any extra water before starting out, and this is a mistake, because it robs you of the opportunity to store water where it will do the most good – inside your body. It’s always more efficient to carry water in your bloodstream and body tissues than on your back. So drink slowly but steadily and regularly, even if you don’t feel thirsty, until you feel completely saturated with fluid. Eat light, hydrating foods such as melons and other fruits, while avoiding coffee, tea, or other diuretic beverages that tend to remove water from your system. To avoid excessive dilution of sodium chloride (salt) and other electrolytes that could cause hyponatremia, eat balanced meals that include whole grains, dark leafy greens, and fresh fruits with adequate salt. If you are new to hot weather hiking, you may want to increase your sodium levels a bit. Start out early when temperatures are cooler, and plan for more rest and water breaks than normal.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Vreselijk bericht maar ik snap serieus niet dat je op een dag met zulke bizarre temperaturen besluit te gaan wandelen. Alle respect voor mensen die onder extreme omstandigheden stug doorgaan maar de risico's die je neemt worden natuurlijk wel vele malen groter als de dat doet.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Het is mijn hobby ook niet in deze hitte, maar als je dan eindelijk die permits hebt weten te bemachtigen, dan snap ik wel dat mensen er toch voor gaan. Je weet ook niet hoe vroeg die mensen al op pad waren. Op zich wel apart dat ze allebei zijn overleden; dat duidt er toch wel op dat ze niet voldoende voorbereid waren. Hoe dan ook: tragisch om zo aan je einde te komen :(
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Klopt daar zeg je wat ja, ik was inderdaad even vergeten dat het heel lastig is om deze permits te krijgen. Juist dat zal ze vermoedelijk toch hebben doen besluiten te gaan :(
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Wij gingen op 1 april ll naar The Wave en toen al vroeg ik mij af hoe het daar moest zijn in de zomer :o .
Het is een behoorlijk lange hike en nergens schaduw. Het verwondert mij trouwens dat die onfortuinlijke mensen gevonden werden onder een boom. Die hebben wij daar echt niet in groten getale zien staan...
38 graden celcius, geen schaduw, 2 uur (enkel) stappen (soms door los zand), hogere leeftijd...het is een onwaarschijnlijk mooi gebied, maar soms laat men toch beter de rede zegevieren...
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Met een paar liter per uur heb je al kans op een watervergiftiging, dus ik neem aan dat hij daarbij ook genoeg at (suikers en zouten). Hier nog een interessant artikel in dat verband:
Een paar flessen gatorade erbij ja. En ik moet erbij zeggen dat zijn dag (dus die 20-25 liter) vaak uit 10-12 uur buiten bestond, dus dat maakt de vochtopname ook meer uitgespreidt.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Yeehaw
Amerika-expert

Re: 2 mensen overleden tijdens wandeling naar The Wave in Utah

Bericht door Yeehaw »

dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Waarom hebben ze dat permit-systeem eigenlijk?
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Om de natuur te beschermen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Maar waarom is de natuur op die plek zo bijzonder dan, en geldt dat niet voor talloze andere plekken in die regio?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

De Wave is heel bijzonder! En heel kwetsbaar.
Toen ik er rondliep heb ik mijn wandelschoenen uitgedaan omdat ik het idee had dat ik anders de ribbels zou beschadigen. Zie hier wat foto's om een idee te krijgen.

Wel vreselijk dat er weer iemand is overleden! Ik vraag me af wat de precieze reden is geweest. Dat kan toch niet alleen vermoeidheid zijn?

Marianne
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ook een vrouw overleden tijdens een hike bij het Grand Staircase-Escalante National Monument:
http://www.sltrib.com/sltrib/news/56634 ... g.html.csp

Verschrikkelijk! De hitte wordt vaak onderschat.

Hier nog meer over wat de BLM overweegt wat betreft de Wave:
http://www.sltrib.com/sltrib/news/56632 ... s.html.csp
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Ja, er wordt gedacht om cairns (stapeltjes stenen) te plaatsen langs de route. Ziet er natuurlijker uit dan paaltjes denk ik zeker in die omgeving.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer