Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
hoeveel fooi geven?
- Fraa
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Re: hoeveel fooi geven?
Dat had ik vorig jaar in Moab bij City Market voor, zo'n oud vrouwtje dat mijn boodschappen wou inpakken. Ik wou wel een fooi geven voor de service, maar toen begon ze gek te doen & ze zei "no no, you can't do that here, we're not allowed to get tips". Ondertussen keek de halve supermarkt wel naar mij alsof ik een schroef los had 

Reisblog: thisisfraa.be
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het hele fooien systeem is natuurlijk wel wat achterhaald in onze ogen, hoe dan ook.
Ik ga ook absoluut niet uitrekenen hoeveel 20 procent nou precies is, ik geef fooi naar gelang van de service en behandeling die ik krijg.
Als ik vies eet, of de bediening is slecht, geef ik geen fooi, het boeit me weinig dat de bediening weinig verdient en de fooien nodig heeft, als dat zo is zal je er voor moeten werken ook.
Is de bediening goed of heel goed, staat mijn fooi ook in verhouding, en geef ik net zo makkelijk de helft of meer fooi ineen kroeg. ( niet als ik voor 100 dollar heb gegeten, zo gek of rijk ben ik nou ook weer niet)
Ik ga ook absoluut niet uitrekenen hoeveel 20 procent nou precies is, ik geef fooi naar gelang van de service en behandeling die ik krijg.
Als ik vies eet, of de bediening is slecht, geef ik geen fooi, het boeit me weinig dat de bediening weinig verdient en de fooien nodig heeft, als dat zo is zal je er voor moeten werken ook.
Is de bediening goed of heel goed, staat mijn fooi ook in verhouding, en geef ik net zo makkelijk de helft of meer fooi ineen kroeg. ( niet als ik voor 100 dollar heb gegeten, zo gek of rijk ben ik nou ook weer niet)
wij proberen ons ook meestal aan de fooi-regel te houden, maar als de service slecht is, sorry, dan is onze fooi ook slecht
vorig jaar in Canyon Village in Yellowstone was onze pasta van allebei koud, niet net-niet-warm maar echt gewoon koud, we kregen geen broodjes, terwijl alle tafels rond ons die wel kregen, idem met de refill, toen ik de dienster erover aansprak kreeg ik bovendien een kort antwoord, tja, sorry meid, maar dan kun je fluiten naar je fooi, ik zie het fooigeven nog altijd als ruilhandel, be gentle with me, and i'm gentle with your tip
en als SanderNL geen troll is, dan wil ik gewoon even zeggen dat ik het ook niet echt gezellig zou vinden als een ober me zou aanspreken over de fooi die ik geef
vorig jaar in Canyon Village in Yellowstone was onze pasta van allebei koud, niet net-niet-warm maar echt gewoon koud, we kregen geen broodjes, terwijl alle tafels rond ons die wel kregen, idem met de refill, toen ik de dienster erover aansprak kreeg ik bovendien een kort antwoord, tja, sorry meid, maar dan kun je fluiten naar je fooi, ik zie het fooigeven nog altijd als ruilhandel, be gentle with me, and i'm gentle with your tip

en als SanderNL geen troll is, dan wil ik gewoon even zeggen dat ik het ook niet echt gezellig zou vinden als een ober me zou aanspreken over de fooi die ik geef
- Fraa
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ook al eens meegemaakt in een Argentijns restaurant in LA. Na een uur wachten kregen we ons eten, de steaks hadden nét de pan geraakt & de frisdrank was lauw & zonder prik. De fooi was dus ook slecht, wat volgens mij niet meer dan correct is.
Reisblog: thisisfraa.be
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat je bij slechte service ook een slechte fooi geeft. Meestal probeer ik er eerst wel met de manager uit te komen. Maar soms ben je het hele restaurant dan al zo beu dat je die moeite ook niet meer wil nemen.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Maar het lastige is wel, dat het om het totaalplaatje gaat. Wanneer je eten niet goed is, maar de serveerster lost het netjes op heeft zij een (goede) fooi verdiend. Maar is je eten goed, maar gedraagt de serveerster zicht niet goed... Geef je dan ook fooi omdat het vaak zo is dat het met de keuken/bar gedeeld wordt en zij het dan wel verdienen?
- US-fanboy
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
Jaydee. schreef: I know, zover waren wij ongeveer ook. Al zet ik nog steeds de auto af en toe op het metrische stelsel om te zien hoe warm het is. Het gaat mij erom dat het zo'n lastig systeem is wat je moet 'weten'. Wat je dus echt moet leren.

Moet je dan speciaal de echte temperatuur weten (in Celsius of in Fahrenheit) om te weten dat het aangenaam is ?
Of moet je altijd bij 28 graden Celsius naar het toilet zodat je dat van tevoren ziet aankomen ofzo ?

Ik begrijp serieus niet dat mensen die vakantie vieren in Amerika werkelijk niet de moeite nemen om zich aan te passen in het land waar ze komen als het gaat om tippen. Je gaat toch ook niet in Amerika als 18 jarige in een bar drinken of een joint roken omdat het in Nederland wel mag? Dan pas je je ook aan. Ik ben zelf in Turkije een moskee een stukje binnengegaan en heb me ook keurig aangepast door m'n haren en blote benen te bedekken. Maar als het dan gaat om een fooi geven dan passen we ons niet aan en hanteren we fijn de Nederlandse gewoonten. Ik durf te wedden dat als het in Amerika gebruikelijk was om helemaal geen fooi te geven ineens iedereen zich massaal aan dat gebruik zou houden.
Als de service heel slecht is, geef je geen fooi. Dan geef je een duidelijk signaal af dat je ontevreden bent. Maar als de service goed is (en dat is het al snel vergeleken bij de service in Nederland) en het eten is goed, wees dan niet een krent en tip gewoon 15/18/20% zoals het hoort. Uiteindelijk ben je, zelfs met fooi, nog steeds veel goedkoper uit als in Nederland met ook nog grotere porties, gratis refills en een doggybag
Als de service heel slecht is, geef je geen fooi. Dan geef je een duidelijk signaal af dat je ontevreden bent. Maar als de service goed is (en dat is het al snel vergeleken bij de service in Nederland) en het eten is goed, wees dan niet een krent en tip gewoon 15/18/20% zoals het hoort. Uiteindelijk ben je, zelfs met fooi, nog steeds veel goedkoper uit als in Nederland met ook nog grotere porties, gratis refills en een doggybag

-
- Amerikafan
Pfff...die Amerikanen die hier komen passen zich toch ook niet aan! Die geven hier veel te veel fooi in restaurant of taxi! 

Ik denk dat ze dat na de "service" van de taxi's in Amsterdam he-le-maal geen fooi meer geven.
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Contacteer:
HT 

Zo ongelooflijk bot vind ik dat soort dingen. Over bot gesproken! Nou, hier in Amsterdam! Ik stap in een taxi, die chauffeur zegt: “Waar mot je heen?!”
Zeg ik: “Nou, ik wil graag naar het Leidse Plein.” “Ja, daar kom ik godverdomme net vandaan!” “Oh, doe dan maar het Rembrandtsplein.”
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
-
- Amerikafan
Nederland is een heel stuk groter en meer dan Amsterdam...al lijkt de gemiddelde Amsterdammer dat al jaren vergeten...die denken dat Nederland,herstel de wereld ophoud bij de stadsgrenzen van A'dom! Maar goed da's weer een heel ander verhaal...
Hier in het zuiden van het land geven de Amerikanen altijd vrij veel fooi...
Hier in het zuiden van het land geven de Amerikanen altijd vrij veel fooi...
Dat schijnen vooral de presentatoren van de VARA te vergeten...dat gezeik van die van Nieuwkerk over Leidsestraat, Marnixstraat blablabla. Geen idee waar die het over heeft...
Maar goed
Maar goed

- PSVwally
- Amerika-expert
- Contacteer:
[theo maassen mode aan] Het enige goede uit Amsterdam is de trein naar Eindhoven
[theo maassen mode uit]

- Jasmino
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zegguh........ Als rasechte Limburger ben ik behoorlijk verliefd op onze hoofdstad Amsterdam. Ik ben ook dol op de heerlijke, recht-toe-recht-aan, zelfspottende, cynische humor. Het is echt een heerlijke stad met heerlijke mensen!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Met jou praten we ook niet meer...
- Jasmino
- Amerika-expert
- Contacteer:

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Winston Churchill
hebben hier in België ook zo'n stad die zichzelf als de enige stad ziet en de rest is parking
New Yorkers kijken ook neer op de rest van de VS
en zo heb je in ieder land wel een stad denk ik
wat ik op gebied van fooien wel ambetant vind is dat je soms de rekening krijgt met de fooi er al vooraf bijgerekend, als de service goed is, geen probleem, maar als je niet zo tevreden was, sta je daar dan

New Yorkers kijken ook neer op de rest van de VS
en zo heb je in ieder land wel een stad denk ik
wat ik op gebied van fooien wel ambetant vind is dat je soms de rekening krijgt met de fooi er al vooraf bijgerekend, als de service goed is, geen probleem, maar als je niet zo tevreden was, sta je daar dan
- Frasi
- Amerika-expert
- Partner van: mezelf
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
en ik heb daar eens in een onbewaakt moment nog eens ruim 20% bij opgeteld ....dafkapin schreef:wat ik op gebied van fooien wel ambetant vind is dat je soms de rekening krijgt met de fooi er al vooraf bijgerekend, als de service goed is, geen probleem, maar als je niet zo tevreden was, sta je daar dan

https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
Waar ik wel benieuwd naar ben, wat doe je in een heel duur restaurant?
Zo hebben wij tijdens een vakantie ergens gegeten waar we zo'n $250 kwijt waren (voor 2p). We hebben hier toen iets van $25 fooi gegeven, maar in percentages is dit dan maar 10%. Geven jullie dan ook 18% of meer?
Zo hebben wij tijdens een vakantie ergens gegeten waar we zo'n $250 kwijt waren (voor 2p). We hebben hier toen iets van $25 fooi gegeven, maar in percentages is dit dan maar 10%. Geven jullie dan ook 18% of meer?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 2837 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 6 Reacties