Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

hoeveel fooi geven?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Re: hoeveel fooi geven?

Bericht door Harry »

Dat is volgens mij wel de bedoeling, wij doen het in ieder geval wel.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik kwam een keer in een restaurant dat helemaal victoriaans was ingericht de tafels met witte lakens en nog meer witte katoen dingen erop met verschillende soorten bestek. Per persoon standaard 4 wijnglazen ofzo en toen keek ik naar mijn reisgenoten :blink: met het gezicht "dit wordt een hypotheekie". Op de menukaart stonden minimaal 100 wijnen...en dan gewoon bier bestellen(dus hup weer al die wijnglazen van de tafel af) :lol:

Maar dan kom je inderdaad uit op 300(250 + 50) dollar / 3 = 100 dollar = 75 euro pp dus ach het viel in principe nog mee voor een vakantiedag. Gelukkig hadden we geen wijn besteld want daar kwamen prijzen voorbij van 25 dollar per glas.
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

dafkapin schreef:wat ik op gebied van fooien wel ambetant vind is dat je soms de rekening krijgt met de fooi er al vooraf bijgerekend, als de service goed is, geen probleem, maar als je niet zo tevreden was, sta je daar dan
Tenzij je met een grote groep was en het restaurant daar een vast minimumpercentage voor rekent staat het je vrij die tip aan te passen (het tipbedrag en het totaal doorstrepen en neerschrijven wat je dan wel wilt betalen).
US-fanboy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door US-fanboy »

DejaVu schreef:Ik kwam een keer in een restaurant dat helemaal victoriaans was ingericht de tafels met witte lakens en nog meer witte katoen dingen erop met verschillende soorten bestek. Per persoon standaard 4 wijnglazen ofzo en toen keek ik naar mijn reisgenoten :blink: met het gezicht "dit wordt een hypotheekie". Op de menukaart stonden minimaal 100 wijnen...en dan gewoon bier bestellen(dus hup weer al die wijnglazen van de tafel af) :lol:

Maar dan kom je inderdaad uit op 300(250 + 50) dollar / 3 = 100 dollar = 75 euro pp dus ach het viel in principe nog mee voor een vakantiedag. Gelukkig hadden we geen wijn besteld want daar kwamen prijzen voorbij van 25 dollar per glas.
Herkenbaar :D
Wij hadden dat bij Ruth's Chris bij Orlando. Dachten we in een leuk steakhouse te komen (in korte broeken en poloshirt).
Wel heel lekker gegeten en ik denk dat de tip die we achterlieten ze 100% meeviel (na de blikken die we hadden gekregen bij binnenkomen) :lol:
kiamzo
Amerikakenner

Bericht door kiamzo »

Wat betaal je dan als tip anders als je met een groote groep gaat uit eten?
Pascal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Pascal »

Tot nu toe altijd 15% gegeven, steeds via de kredietkaart en afgerond naar een mooi rond getal, meestal naar boven, een enkele keer naar beneden.
Maar dit was op een rekening voor 2 mensen.

Dit jaar ga ik alleen. Ik neem enkel een hoofdgerecht en een soft drink. Dan zal de rekening meestal onder of rond de $30 draaien. ( In de plaatsen waar ik graag ga).
Blijf je dan bij je 15% en geef je dan $4,5 of zou je dan meer geven?
Bij 18% geef je amper een dollar meer en zeg je van kijk, ik geef $10, dan geef je 33%. Wat dan weer in percentage overdreven veel lijkt.
Ik zou willen vermijden dat wanneer ik meerdere keren dezelfde restaurants aandoe in dezelfde vakantie, dat men niet moet denken, die geeft wel 15% maar op een kleine rekening of andersom daar is die big tipper weer ( als je $ 10 als big tip kan aanzien :lol: )

Kortom, hoe klaren de solo reizigers deze zaak?
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Wij hadden dat bij John's Grill in San Francisco. Van buiten en eigenlijk ook van binnen niet de sjiekste tent, maar het eten was heerlijk. Moesten $150 afrekenen :o en dat was incl 18% tip...ik heb denk ik 3x iemand van de bediening gezien.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Dan moet je klagen Paul?

Van de week was ik bij applebees. De ober zei dat ze wat computerproblemen hadden en dat de keuken daar door wat achterliep. OK geen probleem.
Toen het eten kwam was mijn eten lauw en dat van de vrouw gfloeiend heet en de friet van de kinderen slap.
toen ze vroeg of het smaakte zei ik ja maar dat het koud was. Zonder zeuren haalden ze twee maaltijden van de rekening af. Meiske heeft 25% tip gehad
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Inderdaad, het gebeurt heel zelden dat problemen bij ons eten niet keurig worden opgelost door de bediening of management en wij gaan heel vaak uit eten.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

US-fanboy schreef:
Jaydee. schreef: I know, zover waren wij ongeveer ook. Al zet ik nog steeds de auto af en toe op het metrische stelsel om te zien hoe warm het is. Het gaat mij erom dat het zo'n lastig systeem is wat je moet 'weten'. Wat je dus echt moet leren.
:?: :?: :?:
Moet je dan speciaal de echte temperatuur weten (in Celsius of in Fahrenheit) om te weten dat het aangenaam is ?
Of moet je altijd bij 28 graden Celsius naar het toilet zodat je dat van tevoren ziet aankomen ofzo ?

:blink:
Ja.
US-fanboy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door US-fanboy »

Dan is het wel heel fijn dat je de meters in de auto kan intellen op metrisch :thumbup:
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

DejaVu schreef:Dat schijnen vooral de presentatoren van de VARA te vergeten...dat gezeik van die van Nieuwkerk over Leidsestraat, Marnixstraat blablabla. Geen idee waar die het over heeft...

Maar goed :offtopic:

Nee!
Er zit een knop op je TV
Die helpt je zo uit de puree
Druk 'em in en ga maar mee
De bloemen buiten zetten

Doe Maar
Doris Day
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Bertorelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Bertorelli »

eddiemike schreef:Pfff...die Amerikanen die hier komen passen zich toch ook niet aan! Die geven hier veel te veel fooi in restaurant of taxi! :wink:
:mrgreen:

Als wij daar Amerikanen spreken die zeggen dat ze naar Europa gaan op vakantie, dan leggen we ze meestal wel even uit, dat 20% fooi echt niet hoeft hier.

Kunnen ze doorgaans best waarderen zo'n tip.
Uit eten is hier doorgaans toch al een stuk prijziger dan daar. 8)
1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Pascal schreef:Tot nu toe altijd 15% gegeven, steeds via de kredietkaart en afgerond naar een mooi rond getal, meestal naar boven, een enkele keer naar beneden.
Maar dit was op een rekening voor 2 mensen.

Dit jaar ga ik alleen. Ik neem enkel een hoofdgerecht en een soft drink. Dan zal de rekening meestal onder of rond de $30 draaien. ( In de plaatsen waar ik graag ga).
Blijf je dan bij je 15% en geef je dan $4,5 of zou je dan meer geven?
Bij 18% geef je amper een dollar meer en zeg je van kijk, ik geef $10, dan geef je 33%. Wat dan weer in percentage overdreven veel lijkt.
Ik zou willen vermijden dat wanneer ik meerdere keren dezelfde restaurants aandoe in dezelfde vakantie, dat men niet moet denken, die geeft wel 15% maar op een kleine rekening of andersom daar is die big tipper weer ( als je $ 10 als big tip kan aanzien :lol: )

Kortom, hoe klaren de solo reizigers deze zaak?
Dat steekt zo nauw niet. Ik denk echt niet dat ze wakker liggen van een halve $ meer of minder fooi, before tax dan nog...
Rond gewoon af, zodat je "ergens tussen 10 en 20% belandt". Ik reken vaak gewoon zo: 15%, if good: afronden naar boven, if bad: afronden naar beneden. Close enough... Of vertrekkend van 20%, maakt niet uit. Of dat werkelijke percentage nu 17-18 of 19% is geworden, who cares. Ik denk ook niet dat echte Amerikanen hun fooien tot op de procent gaan uitrekenen, maar gewoon met de natte vinger wat cash op tafel gooien en that's it.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Fooi uitrekenen is zooooooo 2012. Daar heb je toch gewoon een app voor :mrgreen:
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Jup, zelf heb ik deze er op staan (Android): Tip Me. Deze werkt wel goed, je kan ook de rekening & tip splitten en dergelijke, handig als je bv met een groep vrienden op reis gaat :)
Reisblog: thisisfraa.be
Pascal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Pascal »

Q-BiC schreef:Ik denk ook niet dat echte Amerikanen hun fooien tot op de procent gaan uitrekenen, maar gewoon met de natte vinger wat cash op tafel gooien en that's it.
Dat heb ik ook al vaak willen zien, en niet allen de fooi soms de rekening en fooi.
Katja schreef:Fooi uitrekenen is zooooooo 2012. Daar heb je toch gewoon een app voor :mrgreen:
:hello1:
Fraa schreef:Jup, zelf heb ik deze er op staan (Android): Tip Me. Deze werkt wel goed, je kan ook de rekening & tip splitten en dergelijke, handig als je bv met een groep vrienden op reis gaat :)
Ik heb deze staan https://itunes.apple.com/us/app/nyc-tip ... 23310?mt=8 maar nog niet gebruikt
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik had tot voor kort geen smartphone, maar nog zo'n ouderwetse om mee te bellen. Maar het ding was Amerikaans, je kon er de tip op uitrekenen, heel handig!
Terug in Texas!
kiamzo
Amerikakenner

Bericht door kiamzo »

Betaal je nu tip op het totaalbedrag ,of enkel op de prijs zonder tax?
Doe het mischien al jaren fout.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Pre-tax.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen