Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
hoeveel fooi geven?
Re: hoeveel fooi geven?
Als je voor 50 dollar gaat eten in een staat met 6% tax, en je geeft 20% fooi, dan scheelt vóór of ná tax precies 60 cent....
-
- Amerika-newbie
- Aantal x V.S. bezocht: 20
Ben net terug uit de States. Bij de meeste zaken vroegen ze of ze de ´tip´´ konden inhouden. Ik had geen idee hoeveel ze dan zouden inhouden. meestal is het 10% van het bedrag.OP de tolwegen gaf ik vaak meer dan het gevraagde bedrag.
Het verblijf in de States is me overigens weer goed bevallen. Ik hou altijd een soort heimwee over als ik weer in dit kleine land ben
Flink sparen weer voor het volgend jaar.
Het verblijf in de States is me overigens weer goed bevallen. Ik hou altijd een soort heimwee over als ik weer in dit kleine land ben

- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
klopt helemaal. Maar het gaat om het principedimona schreef:Als je voor 50 dollar gaat eten in een staat met 6% tax, en je geeft 20% fooi, dan scheelt vóór of ná tax precies 60 cent....

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
- US-fanboy
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
kiamzo schreef:Betaal je nu tip op het totaalbedrag ,of enkel op de prijs zonder tax?

Je moet tip geven aan de hand van de waarde die jij geeft aan de kwaliteit van eten en service (is mijn mening). Dan maakt het toch niet uit hoeveel de tax is.
Als je met een rekenmachine (of app) je tip berekent aan de hand van de bon (al dan niet met tax) dan wel (vind ik).kiamzo schreef:Doe het mischien al jaren fout.
Ik gebruik altijd de volgende methode inzake het geven van fooi:

Is dat goed?

Is dat goed?
Principes zijn voor mensen die geen argumenten hebbenNjit schreef:klopt helemaal. Maar het gaat om het principe

Jaa deze gebruik ik ook hoor, verrekte handig.DejaVu schreef:Ik gebruik altijd de volgende methode inzake het geven van fooi:
Is dat goed?
- US-fanboy
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
Jij vindt 't toch al moeilijk om een berekening van Fahrenheit naar Celsius te doen ?

- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
DejaVu schreef:Ik gebruik altijd de volgende methode inzake het geven van fooi:
Is dat goed?
Beter is om 2K te vervangen door 4K, maar dan zit je geramd!
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Vaak staat het al standaard op de rekening, we gaven dan pas fooi als er niks op aan te merken was.
2 keer geen fooi gegeven: 1 keer toen de bediening met alles bezig was, behalve de klanten.
Wel 10 keer langs lopen, maar geen bestelling opnemen, vervolgens wel eten brengen, maar pas na 2 keer vragen om bestek dit ook brengen.
Dus geen fooi: ze was beledigd ook, maar dan ben ik ineens een echte Hollander!
2e keer ook zoiets, niet te vreten, veel lol met collega's maar vergeten dat er klanten zijn met behoeftes.
Zagen later op een bord dat ze "Employee of the month" was.
Het moet wel ergens verdient zijn om fooi te krijgen.
Verder vind ik het ook vreemd dat de ene keer is wat je koopt inclusief tax (BTW) een andere keer niet terwijl dit nergens lijkt te staan aangegeven.
2 keer geen fooi gegeven: 1 keer toen de bediening met alles bezig was, behalve de klanten.
Wel 10 keer langs lopen, maar geen bestelling opnemen, vervolgens wel eten brengen, maar pas na 2 keer vragen om bestek dit ook brengen.
Dus geen fooi: ze was beledigd ook, maar dan ben ik ineens een echte Hollander!
2e keer ook zoiets, niet te vreten, veel lol met collega's maar vergeten dat er klanten zijn met behoeftes.
Zagen later op een bord dat ze "Employee of the month" was.
Het moet wel ergens verdient zijn om fooi te krijgen.
Verder vind ik het ook vreemd dat de ene keer is wat je koopt inclusief tax (BTW) een andere keer niet terwijl dit nergens lijkt te staan aangegeven.
Klopt, dat vind ik vrij lastig. Weet jij daar misschien een simpele berekening voor?US-fanboy schreef:Jij vindt 't toch al moeilijk om een berekening van Fahrenheit naar Celsius te doen ?
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Min 32 keer vijf negende 

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
makkelijk is 68F is 20C. Voor elke 2F 1C er bij (of eraf). Niet scientific maar klopt redelijk en is makkelijk.
How about:
80s: lekker warm
Lower 90s: heet
Upper 90s: te heet
100s: niet meer te doen
Ik voel het verschil tussen 80 en 82 toch niet, maar grappig genoeg is het verschil tussen 26 en 28 voor mij wel duidelijk voelbaar

80s: lekker warm
Lower 90s: heet
Upper 90s: te heet
100s: niet meer te doen
Ik voel het verschil tussen 80 en 82 toch niet, maar grappig genoeg is het verschil tussen 26 en 28 voor mij wel duidelijk voelbaar

- girliecathy
- Amerikakenner
Wat doen jullie bij bijv. Starbucks of een andere afhaal tent. Geven jullie dan tip ?
Over het algemeen geef ik geen fooi als ik bij een balie moet bestellen en vooraf betalen. Maar ik heb wel een paar uitzonderingen, b.v. bij de Starbucks in de buurt waar ze mij al kennen, gooi ik meestal wel het muntgeld in de "tip jar," en als ik wat afhaal bij een restaurant dat eigenlijk een "gewoon" restaurant is (waar je normaal gesproken dus wel gewoon aan een tafel bestelt en bediend wordt) tip ik meestal 10%.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Nogmaals: fahrenheit door de helft min elf
Dan kom je aardig in de buurt!
Dan kom je aardig in de buurt!

2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Dat hangt er van af hoe je afrondt.DejaVu schreef:Ik gebruik altijd de volgende methode inzake het geven van fooi:
Is dat goed?

Groet,
Old Faithful
Old Faithful
( Min 32) keer vijf negendePetra/VS schreef:Min 32 keer vijf negende
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Onlangs deze video gevonden over restaurants in NY die automatisch een fooi bedrag bijrekenen:
In New York City, gratuity is customary, but not mandatory. However, some popular restaurant chains are adding gratuity to all bills, no matter the size of the parties and restaurants are being sued for damages totaling $5.5 billion.
[youtube]RN3ZWKyuCVs[/youtube]
In New York City, gratuity is customary, but not mandatory. However, some popular restaurant chains are adding gratuity to all bills, no matter the size of the parties and restaurants are being sued for damages totaling $5.5 billion.
[youtube]RN3ZWKyuCVs[/youtube]
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 2833 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-