Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV2012: Inge67

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
SophiaB
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: DV2012: Inge67

Bericht door SophiaB »

Haha, ja vooral dat vergelijken... het eerste jaar deed ik dat veel te veel en mijn man (die zelf in 3 landen had gewoond) leerde me dat snel af. "Je bent nu hier... dan moet je niet iedere vijf minuten zeggen 'THUIS (ja toen was DAAR nog thuis, nu al lang niet meer hoor) doen ze het ZO...........................'" als ik weer eens liep te mopperen. Toch was het ook wel weer fijn dat hij het wel begreep dat je echt wel even moet wennen - dat zal jij vast ook wel herkennen Inge :twisted:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Na onze emigratie hadden we als gevleugelde uitdrukkimg: ' het is niet raar, alleen anders'. En thuis is waar je bed staat en Nederland is voor vakantie ;-) Alles is veel makkelijker hier met veel Nederlanders, Nederlandse produkten in speciale winkels en Nederland op een paar uur afstand, maar de cultuur is hier heel raar, o nee, anders :-) Over de taal nog maar niet te spreken :-)

Maar alle gekheid op een stokje, jullie insteek is gewoon goed. Stap voor stap oppakken waar je tegenaan loopt en niet continue verwachten dat dingen zich vanzelf oplossen. Het vakantiegevoel maakt geleidelijk plaats voor het thuisgevoel. Ik vind het erg leuk om jullie zo te volgen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik woon hier imiddels bijna 20 jaar en "thuis" dat is Ned. en dat zal altijd zo blijven.

Maar wij hadden de eerste jaren ook non-immigrant visums en dan MAG je de US niet eens als je thuis zien.
Onlangs had ik nog kontakt met een medewerker van een House Representative over ins/outs H-4 visum, en haar reaktie was ook: "Ja maar met een H-4 is het helemaal niet de bedoeling dat je je in de US vestigt ! Je mag de US bezoeken en langere periodes blijven, maar daar houdt het ook mee op !"
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Wat jammer dat je dat zo voelt Oortjrs. Nederland is voor mij het land waar ik opgroeide, waar mijn kinderen wonen en waar ik twee keer per jaar een week lang familie en vrienden bezoek en dingen koop die ik hier niet kan kopen. Maar ik verlang altijd heel snel weer naar Spanje, naar de zon en naar mijn heerlijke plekje hier.

Misschien is een emigratie binnen Europa toch veel makkelijker omdat er veel meer Nederlanders hier zitten, familie en vrienden veel makkelijker een paar dagen over komen en je zelf heel snel even naar Nederland kan als het nodig is. Zo wacht ik nu op bericht voor een ziekenhuisafspraak waar mijn dochter liever niet alleen heen gaat. Voor 200 euro of minder vlieg ik dan even voor twee dagen naar NL. Avondje eten met alle kinderen, logeren bij mijn beste vriendin en dan weer lekker naar huis. Thuis is absoluut Spanje!
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

oortjes schreef:Ik woon hier imiddels bijna 20 jaar en "thuis" dat is Ned. en dat zal altijd zo blijven.
Wat ik me altijd bij jou heb afgevraagd Oortjes (want ik loop natuurlijk al heel wat jaartjes mee hier en jij ook): Ben je dan 20 jaar ongelukkig geweest in Amerika? In dat geval vind ik dat enerzijds bewonderenswaardig dat je er iets van maakt. Je had ook in een diep dal kunnen zakken, zie het andere topic wat onlangs gestart is. En anderzijds heeft het ook iets treurigs alsof jij jezelf al die jaren hebt weggecijferd. Wil of kan jouw partner niet omwille van jou naar NL... misschien niet direct maar als vooruitzicht? Misschien wat simpel gesteld en een persoonlijke vraag, maar levensgeluk vind ik toch wel heel essentieel.
Sandy
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Sandy, Nieuwenoord - ongelukkig is een wat groot woord. in dit verband. Het is inderdaad meer 'niet-thuis' voelen.
Ik zie het overigens ook niet als 'wegcijferen' - want dat doe je bewust, ik ben er domweg gaandeweg ingestonken.

Een bezoek aan Ned. is hiervandaan ruim 20 uur reizen, ik heb er gewoon de fut niet (meer) voor.
Dat heb ik me ook niet gerealiseerd toen we vertrokken - en ik merk dat Amerika-enthousiasten hier het zich ook weinig realiseren - op een gegeven moment worden de naaste familieleden te oud voor de reis en een bezoek. De jongere familie kennen je niet zo goed of helemaal niet en besteden hun vakantiedagen liever ergens anders.
Laatst gewijzigd door USInsider op 28 jul 2013, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mijn eerste jaren in de VS ging ik 'naar huis' als ik onderweg ging naar Nederland. Vanuit Nederland ging ik dan 'naar huis' in New York. En toen werd New York/de VS 'huis' en tegenwoordig ga ik 'daarheen' als ik naar Europa reis.

Overigens zegt dr. Seuss het heel mooi: Home is where you hang your hat, or where you hang, if you're a bat.' Het voordeel van een kind hebben in de VS, je leert de Amerikaanse kinderboeken kennen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Benno ! Wederom de spijker op de kop !
A. ik draag geen hoed, B. ik ben geen vleermuis.

Maar inderdaad Dr. Seuss, een juweel !
Laatst gewijzigd door USInsider op 29 jul 2013, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Oortjes bedankt voor je antwoord, zoals ik schreef vroeg ik het me altijd af :thumbup:
Sandy
Eve88
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Eve88 »

Super om jullie te volgen Inge!

Wat ik me afvraag, zijn jouw zonen niet meegegaan?
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Nee Eve die studeren nog in Belgie. Ze hebben wel een greencard en gaan ook proberen die te houden. Ze komen op 7 augustus naar California en we hopen dat dat goed gaat. Ze blijven 3 weken en gaan dan weer terug
Kingair
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 51

Bericht door Kingair »

En alles kids ginder achter ?

Ben echt jaloers maar positief wel te verstaan :wink:

Laat maar horen

Groeten,

Kingair
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik denk wel eens wat ging ik toen onbezorgd emigreren. een paar duizend dollar en wat kleding? Een survival baantje was zo geregeld. Credit? wat is dat? In het begin nooit gemist. Ik was gewoon met heel weinig tevreden. Niet moeilijk natuurlijk wat ik had voorheen ook al weinig (student). Als ik het nu moest doen zou het toch wel anders zijn denk ik.
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Ja met een gezin is het net iets ingewikkelder :)
Dbacks2
Amerikakenner

Bericht door Dbacks2 »

We kijken de kunst een beetje af hoor Inge! Met een gezin erbij heb je best een uitdaging extra :mrgreen:

Gelukkig lezen we al jaaaaren Dr Seuss voor... Oh the places you'll go... nooit gedacht dat het nog eens zo zou uitpakken. Zouden we 'the little engine that could' zijn??? I think I can, I think I can!!!!

Voor degenen die nog onderweg moeten: een American Expres CC kun je laten omzetten naar een Amerikaanse met behoud van credit history. Alle beetjes helpen...toch?
kaap koraal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door kaap koraal »

Wij kijken ook de kunst af hier .... ik kijk Dr. Phil mag dat ook ?? :lol:
Ook alles aan het regelen nu ..net terug van de bank en een bedrijfsaccount geopend.
Taxes van mijn stukje grond betaald, huizen bekeken, accountant bellen, rijbewijs regelen enz enz.
Kingair
Amerikakenner

Bericht door Kingair »

Succes alvast !

En nog eens proficiat kaap ;-)

Groeten

Kingair
inge67
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door inge67 »

Nieuwe update: mijn zonen zijn op dinsdag aangekomen en dat was wel even spannend. Zou het moeilijk zijn om voorbij immigrations te geraken??

Nope, geen probleem. Alleen met hun greencard hebben ze zich aangemeld. Geen vragen gesteld, gewoon vingerafdrukken en een fotooke en 'welcome' en that was it. Dus dat was een hele opluchting. Na 11 maanden afwezigheid en met een retourticket slechts 3 weken later. Hopelijk gaat het volgende keer ook zo vlot.

Wat de school betreft voor onze dochter is het iets moeilijker. De neighborhood school is vol en dus moesten we naar het school district. Daar werd me gezegd dat er 'een school zou toegewezen worden'. In het district zijn echter heel goede en ook heel wat minder goede scholen. Dus nu moet ik bang zitten afwachten. Ik ben wel op zoek gegaan naar een alternatief en heb dat ook gevonden. Een 'alternative charter school'. Die mogen zelf beslissen wie er naar hun school komt (in tegenstelling tot de gewone public schools die leerlingen van buiten hun attendance area toegewezen krijgen),zolang je maar in de county woont.
Daar is wel een plaats in 5th grade. Ik wil echter ook de beslissing afwachten van het district. Indien ze naar een goede school dicht bij ons kan, dan gaan we waarschijnlijk daarvoor.

Wel vervelend dat je moet zitten wachten (kan nog 2 weken duren) en je lot in de handen van iemand anders moet leggen
Kingair
Amerikakenner

Bericht door Kingair »

Hey loopt toch goed dunkt me !

Ik heb al veel goeds gehoord over de charter schools :thumbup:

Nu het zal ook wel afhangen waar je zit . . . maar dat zal voor jullie geen probleem zijn

Tot de volgende post :wink:

Kingair
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Inge, is het idee om het gezegde "the squeaky wheel gets the grease" toe te passen? Als ik een ding geleerd heb de laatste jaren dan is het wel dat alleen zitten wachten vaak niet helpt...onze jongste heeft een IEP, en bij de bouw van een nieuwe school zou hij naar de nieuwe school toe moeten, alleen hadden die niet het support om hem met zijn IEP te helpen. De Board of Education zei dat ze er voor zouden zorgen voor het einde van de zomer, maar ik wilde daar niet op wachten, en help zelf contact opgenomen met de superintendent of schools en een oplossing aangedragen, die ze aangenomen hebben. Misschien, als je volgende week niks gehoord hebt, zelf bellen, uitleggen dat je dochter net geimmigreerd is, en erg behoefte heeft aan vastigheid, en dat jij graag een school wilt met een sterk ESL/ESOL programma, en what about deze schoool? Het valt allicht te proberen...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer