Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ontheemd

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
hemmie
Amerika-expert

Re: ontheemd

Bericht door hemmie »

oortjes schreef: En een aantal heft toch weer het Hollands vingertje. En dat zijn dat net ook degenen die zelf voor emigratie - of niet - konden kiezen. Die niet vertrokken vanwege de baan van de echtgenoot.
In jouw ogen had ik dus geen keus. Die had ik wel degellijk, alhoewel mijn man degene is met de baan die hem de hele wereld over stuurt ben ik degene die ook gewoon Nee kan zeggen. En dan was het hele feest niet doorgegaan. Zulke grote beslissingen neem je toch altijd samen, en als 1 van beide echt niet wil, dan gebeurt het dus niet. Tenminste, zo zou het moeten zjn, en volgens mij was dat bij Manuela ook wel degelijk het geval.

Neemt niet weg dat het tegen kan vallen (ik heb menig traan gelaten tijdens onze 4 jaar in India, al zou ik het desondanks niet hebben willen missen), en ik herken het gevoel om echt weg te willen gaan. Maar dan moet je natuurlijk wel realistisch blijven, wij hadden het sterke vermoeden dat terug naar NL voor ons verre van makkelijk zou zijn, dus vandaar dat we de kans grepen om naar de VS te gaan. Ons bevalt het hier heel goed, wij gaan met pijn in ons hart weg, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Niet iedereen voelt zich in elk land thuis, en sommige mensen zijn denk ik gewoon niet geschikt voor emigratie (al blijkt dat helaas meestal pas als het te laat is).
Het belangrijkste is in elk geval dat je een realistisch beeld hebt, zowel bij emigratie als remigratie. In dit geval geloof ik dat NL iets te veel ge-idealiseerd is, en dan valt het tegen.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Net zoals ik tegenwoordig "daarheen" ga als ik naar Europa/Nederland reis (en niet meer "naar huis") heb ik het tegenwoordig vaak ook over "the Old Country" (met hoofdletters). Wordt/Werd meestal, al dan niet sarcastisch, gebruikt door vooral Italianen, maar ik vind het een mooie manier om je achtergrond aan te geven en heb het daarom gewoon gestolen (oh nee, uit de 'smeltkroes' die de VS is, gejat).

En sommige etenswaren hebben ook een oude smaak. Als ik weer eens echte pepernoten proef, dan zit ik plotseling weer in de gymzaal van de lagere school op Sinterklaas en vooral het strooien van Zwarte Piet te wachten. Bepaalde smaken/producten (katjesdrop, echte stroopwafels, sommige bieren) hebben dat ook soort 'bijsmaak', niet noodzakelijkerwijs lekkerder, maar er zit een ervaring en gevoel aan vast. Net als sommige liedjes (Boudewijn de Groot of 'Kom van dat dak af'). Gewoon een onderdeel van waar een deel van je ziel gevormd is. Niet beter, niet slechter, maar 'daarvandaan'.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Ik heb dit topic met veel interesse gelezen ... hartverscheurend om te lezen hoe je tussen twee landen in staat en je nergens thuis voelt.

Als je verhuisd is het makkelijk om te vergeten dat dingen constant veranderen en dat de plaats die jij je herinnert niet meer bestaat. Daarbij komt dat jij zelf ook veranderd bent en dat je dingen nu vanuit een ander perspectief bekijkt. Soms besef je je helaas pas wat je hebt als je het kwijt bent.

Je hebt nu eigenlijk vier opties: in Nederland blijven, terug naar Texas, naar een andere staat in de VS of naar een nieuw land. Wij kunnen je niet vertellen wat de juiste keuze is, omdat dat voor iedereen verschilt, maar vergeet niet dat de perfecte locatie niet bestaat! Waar je ook gaat ter wereld; alles heeft voordelen en nadelen ... het is aan jouw om te bepalen wat voor jou het zwaarste telt en er dan voor de volle 200% voor te gaan.

Ik hoop dat je ons toch op de hoogte houdt hoe het met je gaat!
Afbeelding
SophiaB
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SophiaB »

Heel mooi gezegd, guinevere, daar kan ik me echt 200% bij aansluiten :)
Nieuwste blog post:
Afbeelding
https://www.sophiaburns.com
Sarissa
Amerika-ontdekker

Bericht door Sarissa »

Dit lijkt me een hele lastige situatie. Als je eenmaal bent geëmigreerd is het heel moeilijk om je ooit nog ergens 100% thuis te voelen. Een deel van je zal altijd ergens anders zijn en je zult altijd een beetje een 'buitenstaander' blijven; ook terug in je thuisland omdat je ervaringen van je jaren weg je ook gevormd hebben uiteraard.
Ik snap dat jullie nu graag terug willen maar eerlijk gezegd als ik het zo lees lijkt me dat op dit moment geen heel realistische oplossing. Dan denk ik met name aan jullie oudste zoon. Die wil dus niet meer mee terug. Hij wil het vreemdenlegioen in. En wat als dat niet gaat lukken? Wat wil hij dan? Dat weet hij dus niet. Hij is 18, ja al volwassen volgens de wet maar ook iemand die nu heel druk is zijn weg te zoeken en duidelijk op zoek is naar iets. Hij zal jullie hierbij de komende tijd nog even heel hard nodig hebben waarschijnlijk. Ik zou hem in jullie geval niet in zo'n kwetsbare tijd alleen achterlaten. Misschien over 1 of 2 jaar als hij wat stabiliteit heeft gevonden maar niet op dit moment. Denk maar aan hoe ontheemd jullie jezelf voelen. Dat zal voor hem ook zo zijn.
Ik zou nu gewoon vlug op zoek gaan naar een vaste woning in Nederland (huren) en dan van daaruit rustig de balans opmaken. Ook met oog op je jongere zoon.
De school in Texas was blijkbaar niet erg leuk en hij had moeite om daar vrienden te maken. Lijkt me voor hem ook niet leuk om naar die situatie terug te keren. Misschien ergens anders in de States of in Texas maar niet naar die specifieke school/situatie. In elk geval zou ik de komende jaren voor rust en stabiliteit zorgen voor je jongens. En daarna als ze volwassen zijn en hun plaats gevonden hebben dan kan je weer andere keuzes maken.
Geef jezelf ook de tijd.
Mijn man en ik zijn een paar jaar geleden ook vanuit de VS naar Nederland gegaan. We hebben toen afgesproken dat we na 1 jaar en 1 dag de balans zouden opmaken en zouden beslissen of we langer in NL zouden blijven of terug zouden gaan naar de VS (of zelfs ergens anders heen). In het begin vond ik het ook lastig wennen maar uiteindelijk zijn we wel gebleven. We blijven nu zeker nog een paar jaar hier en daarna kijken we weer verder. Wennen kost gewoon heel veel tijd. Je kan niet verwachten dat je van de ene op de andere dag weer in je oude leven stapt. Daar gaat tijd overheen.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

oortjes schreef:En een aantal heft toch weer het Hollands vingertje. En dat zijn dat net ook degenen die zelf voor emigratie - of niet - konden kiezen. Die niet vertrokken vanwege de baan van de echtgenoot.
Vind je? Ik vind het heel erg meevallen dat opgeheven vingertje. Wat alle berichten vooral zeggen is dat ze niet moet blijven rondhangen in de ontheemde gevoelens, omdat ze er anders nooit uit zal komen.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik zie het vingertje ook niet en ik zie ook geen reacties van mensen die "at gunpoint" gedwongen werden te emigreren. Een relatie met een buitenlander is ook niet iets dat je "zomaar" opgeeft meestal. Zoals gezegd, het is een keuze van een individu of van een stel/gezin. Die keuze kan goed uitvallen of slecht uitvallen maar dat weet je helaas pas nadat je het geprobeerd hebt.

Ik wens Manuela en haar gezin veel sterkte en wijsheid toe en ik hoop dat ze weer een plek zullen vinden waar-dan-ook.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Manuela, hoe gaat het nu met je?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Manuela heeft sinds 28 juli niet meer ingelogd (al kan ze wel hebben meegelezen zonder in te loggen), dus het is de vraag of er nog een reactie komt...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
SophiaB
Amerikafan

Bericht door SophiaB »

kastelke schreef:... BBQ chips. Want dat is lekker. En het lijkt echt wel erg op de smaak van paprika chips. :lol: :lol:
Elke, ik moet nu toch weer even terugkomen op jouw post... want ik heb vandaag DE smaak ontdekt!! Het is VAST geen paprika chips, maar wat wastie lekker........ echt net zo lekker als de BBQ.
Hier komt het: Sour Cream & Onion!! Uiteraard van Old Dutch! YUM SMAK SMEK SMIKKEL!!! :thumbup:

Misschien toch een keer een voedsel draadje aanmaken? :mrgreen: :lol:
Nieuwste blog post:
Afbeelding
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Nope, sweet southern heat BBQ
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

@Sophia: inderdaad, die hebben we ook al gehad. Vond het aanvankelijk ook niet te vreten, maar ondertussen zal ik het niet zelf kopen, maar ik knabbel er wel een paar weg als het ergens op de tafel gezet wordt. Idem met Dill Pickels chips (mijn zoon zijn favoriet).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
SophiaB
Amerikafan

Bericht door SophiaB »

Mijn man's favoriet is Salt & Vinegar maar dat gaat me toch nog steeds te ver :D Ook Ketchup vind ik maar zo-zo... wie weet of dat nog verandert in weer 8 jaar, haha.
De sweet southern heat BBQ heb ik nog niet geproefd geloof ik.

Ohhh nu weer even on topic: laat nog eens wat van je horen Manuela, ik weet zeker dat iedereen hier met je meeleeft en graag wil horen hoe het met gaat nu. Hoop dat je je weer iets beter voelt!
Nieuwste blog post:
Afbeelding
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik heb, door dit topic, de afgelopen tijd in de blog van de Meilink's zitten lezen. En ik moet zeggen, want een ontzettend leuke, enthousiaste en kleurrijke blog! Ik ben niet terug gegaan tot aan het begin, maar ik lees eigenlijk nergens geklaag over Amerika, alleen af en toe over de alom aanwezig Amerikaanse bureaucratie (de aanmelding van de oudste zoon voor een nieuw schoolvak! :evil: ) en de conservatieve ideeen van mensen in hun omgeving.

Misschien dat mensen die 'achter de schermen' contact hadden met de familie dingen te horen hebben gekregen die niet op de blog stonden, maar ik zag een leuk, redelijk gelukkig gezin dat erg veel leuke dingen ondernam en dolgelukkig was met hun huis. Ik snap niet zo goed dat ze uit Amerika vertrokken zijn...
Hondo
Amerikafan

Bericht door Hondo »

Even op de link geklikt en gaat over de vakantie en wat een geklaag, denk niet dat zij ergens happy is

Altijd nog even een kleine nabeschouwing over onze vakantie in Schotland.

Pluspunten:
We waren nog niet eerder in Schotland geweest; leuk om ergens nieuw te zijn.
Lekkere ontbijtjes (maar voor zo'n 11 dagen ook wel weer leuk genoeg geweest).
Er valt genoeg te doen; we hebben een hele route gedaan, en ons eigenlijk praktisch nergens verveeld.
Het is redelijk te doen om gewoon een dagje vooruit te plannen en hotels te boeken bij Premier Inn. Het is handig om aan de westkust en in het Cairngorms National Park wel wat hotels te regelen van te voren; daar is het minder makkelijk om wat te vinden.
Leuke boeken- en CD-winkels!
De afstanden vielen ons best mee - het was eigenlijk iedere dag prima te rijden.

Minpunten:
Veel toeristischer dan we hadden gedacht.
Natuur deed wat minder ruig aan, dan we hadden verwacht, maar kan komen omdat het volop zomer was.
Geen pub-food. We hebben geleerd dat dat iets typisch Engels is, en niet voorkomt in Schotland. Het was af ten toe wat moeilijker om een simpele maaltijd te vinden.
Blijft lastig, links rijden (en schakelen, en krappe weggetjes met een gehuurde Vauxhall Zafira).
De problemen van onze remigratie naar Nederland hingen nog ergens in ons achterhoofd, en heeft onze vakantie wel beïnvloed.
Geen airconditioning in de meeste hotels. 't Is goed dat het meestal niet zo warm is in Schotland als op onze vakantie.
Engeland blijft prijzig. We hebben continu gedaan alsof de kinderen 14 en 15 waren - en niemand die zich afvroeg of dat wel klopte. Dat heeft heel wat kosten gescheeld (kids eat free!).
Je auto tegen een paaltje aanrijden - gelukkig hebben we het redelijk weg kunnen poetsen.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Buiten het feit dat ik het vreemd vind dat je gewoon hele stukken uit iemands blog hier neerzet vind ik dit echt geen geklaag.
Gewoon een opsomming van positieve en negatieve ervaringen tijdens de vakantie. Datzelfde heb ik al in heel veel Amerika verslagen gezien ( onder andere in die van mijzelf)
Ik vind het weblog van Manuela en haar man echt niet klagerig, gewoon een leuk blog over hun jaren in Amerika. Ik heb het altijd met veel plezier gelezen. Jammer dat ze nu niets meer durft te posten.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Tja, bij (bijna) elke vakantie kun je zulke voors en tegens wel benoemen toch? (behalve bij een vakantie naar de VS :wink: )
KW1984
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door KW1984 »

vana schreef: Ik vind het weblog van Manuela en haar man echt niet klagerig, gewoon een leuk blog over hun jaren in Amerika. Ik heb het altijd met veel plezier gelezen.
Des te vervelender dat je uit een dergelijk 'leuk leven' niet voldoende positiviteit/geluk kunt halen of die ervaringen kunt inzetten om het leven weer leuk/gelukkig te maken! Hopelijk gaan ze daar alsnog een weg in vinden...
2010: Zuid-Westen
2011: Noord-Oost USA & Canada
2012: Florida
2013: Chicago - Orlando (via Zuiden & Texas)
2016: Las Vegas
2018: Florida
2019: Noord-Westen
2023: Californië + ?
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik heb niet eerder in dit draadje gereageerd, omdat ik al een paar keer met Manuela gemailed had, en dus mijn mening al naar haarzelf had kunnen uitspreken. Maar ik wil toch wel even zeggen dat ik haar blog absoluut niet klagerig vindt. Eerder het tegenovergestelde, zij (en haar man) waren juist altijd heel positief over hun tijd in de VS. Het enige wat ik wel eens merkte is dat ze de domme bureaucratie beu waren (maar wie is dat niet, ik bedoel, ga maar eens naar een DMV, en je begrijpt het onmiddelijk), en dat ze Nederlandse mistten. Ik vind het dan ook niet fair om haar nu neer te zetten als een klagerig iemand op basis van haar blog, zonder dat dat iets toevoegt aan haar huidige situatie. Ze vroeg om hulp, ze heeft veel advies gekregen, laat het daar dan ook bij. Ik vind het persoonlijk niet tof om dan iemands blog te gaan quoten en dingen uit zijn verband te halen. Daar heeft niemand iets aan, en Manuela al helemaal niet.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer