Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Hike Half Dome (Yosemite NP)
Hike Half Dome (Yosemite NP)
Hallo Allemaal,
Heeft iemand van jullie ervaringen met het beklimmen van Half Dome? Is dit te doen voor beginnende hikers? EN is het de moeite waard, aangezien het een hele dag kost?
Begreep dat je alleen via loting toegang kunt krijgen. We zijn nu aan het afwegen of we ons hier überhaupt voor moeten inschrijven. Hoor graag wat jullie ervaring en meningen zijn.
Gr, Merlijn
Heeft iemand van jullie ervaringen met het beklimmen van Half Dome? Is dit te doen voor beginnende hikers? EN is het de moeite waard, aangezien het een hele dag kost?
Begreep dat je alleen via loting toegang kunt krijgen. We zijn nu aan het afwegen of we ons hier überhaupt voor moeten inschrijven. Hoor graag wat jullie ervaring en meningen zijn.
Gr, Merlijn
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 3
- Contacteer:
Re: Hike Half Dome
in september ben ik 3 dagen in Yosemite en heb net mijn dagplanning afgewerkt - als niet-klimmer/minder ervaren hiker zie ik geen enkele reden om een risicovolle hike zoals die van Half Dome te doen ... wijzelf plannen de panorama trail waar je ook mooie zichten hebt ... op http://www.yosemitehikes.com vind je veel info over de voornaamste hikes
op de site van martin & marianne vind je ook nuttige info: http://www.wandelingen-usa.nl/
op de site van martin & marianne vind je ook nuttige info: http://www.wandelingen-usa.nl/
Laatst gewijzigd door Patmanzzz op 19 jul 2013, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Half Dome zou ook niet mijn eerste keus zijn als je een beginnend hiker ben. Erg zwaar, en bovendien het gedoe met de permit. Gebruik de zoekfunctie eens (hier rechtsboven bij Google aangepast zoeken) dan vind je bijvoorbeeld dit topic: http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=7&t=16555
Zoek ook zelf eens, want er zijn veel meer handige topics (ik gebruikte als zoektermen half dome hike wandeling).
Marianne
Zoek ook zelf eens, want er zijn veel meer handige topics (ik gebruikte als zoektermen half dome hike wandeling).
Marianne
- kalaman
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Contacteer:
Er zijn in Yosemite genoeg mooie hikes te doen vooraleer ik de Half Dome zou doen. 2 weken geleden (zie onze blog) deden we de Panorama/Mist Trail. Heel mooi én tijd om te genieten, terwijl je op de Half Dome voortdurend met zo veel veiligheidsvoorschriften dient rekening te houden dat je waarschijnlijk nauwelijks iets van de omgeving ziet...
Re: Hike Half Dome (Yosemite NP)
Als je een redelijke basisconditie hebt, dan is de hike op zich goed te doen. Het begingedeelte tot aan de Nevada Falls vond ik eigenlijk het zwaarste. De hike kostte ons 8 uur, inclusief een half uur pauze bovenop de Half Dome. Er zijn wel een aantal mooiere hikes in Yosemite te vinden, maar het uitzicht bovenop de Half Dome is het meest exclusieve uitzicht in Yosemite (in tegenstelling tot bijv. Glacier point, wat voor elke toerist toegankelijk is). En daarom ook mooiste uitzichtpunt naar mijn mening.
Het laatste stuk met de kabels op de Half Dome is niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. Wij hebben daar mensen gezien die lijkbleek waren, en niet meer vooruit of achteruit durfden. Erg veilig vond ik het ook niet, maarja dat houdt de spanning er tenminste een beetje in
Het laatste stuk met de kabels op de Half Dome is niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. Wij hebben daar mensen gezien die lijkbleek waren, en niet meer vooruit of achteruit durfden. Erg veilig vond ik het ook niet, maarja dat houdt de spanning er tenminste een beetje in

Agree met bovenstaande reactie,
Vorige maand alle 'grote' dayhikes gedaan in het park en qua exclusiviteit is the half dome hike in mijn ogen wel het meest bijzonder van allemaal! En zeker niet voor een beginnend wandelaar......
Vorige maand alle 'grote' dayhikes gedaan in het park en qua exclusiviteit is the half dome hike in mijn ogen wel het meest bijzonder van allemaal! En zeker niet voor een beginnend wandelaar......
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Exclusief uitzicht is natuurlijk nonsens, het zijn echt dezelfde bergen die je ziet.
Verder is het uitzicht van Glacier Point mooier, en heb je daar geen dag voor nodig.
Begrijp me goed, Half Dome staat zeker nog op mijn verlanglijstje, maar om te zeggen dat het de mooiste hike in Yosemite is omdat er minder mensen op mogen is onzin, er zijn veel mooiere hikes dan tegen dat stuk steen op.
Verder is het uitzicht van Glacier Point mooier, en heb je daar geen dag voor nodig.
Begrijp me goed, Half Dome staat zeker nog op mijn verlanglijstje, maar om te zeggen dat het de mooiste hike in Yosemite is omdat er minder mensen op mogen is onzin, er zijn veel mooiere hikes dan tegen dat stuk steen op.
Tsja, dan kun je beter op de Valley Floor blijven, dan kun je ook dezelfde bergen zien....Pete.Z schreef:Exclusief uitzicht is natuurlijk nonsens, het zijn echt dezelfde bergen die je ziet.
Dat is natuurlijk persoonlijk. Op de Half Dome heb je fantastisch uitzicht met tientallen andere wandelaars die hetzelfde doel hadden als jij: Naar de top wandelen! Glacier Point is ook mooi, maar daar sta je met honderden mensen er zojuist met de auto zijn heen gereden. Dat bedoel ik met een exclusief uitzicht.....Pete.Z schreef: Verder is het uitzicht van Glacier Point mooier, en heb je daar geen dag voor nodig.
Nogmaals, ik vond het niet de mooiste hike, wel het mooiste uitzicht. Maar dat is uiteraard zeer persoonlijk. Zelf zou ik er geen mening over hebben als ik de hike nog niet had gelopenPete.Z schreef: Begrijp me goed, Half Dome staat zeker nog op mijn verlanglijstje, maar om te zeggen dat het de mooiste hike in Yosemite is omdat er minder mensen op mogen is onzin, er zijn veel mooiere hikes dan tegen dat stuk steen op.

- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Vanuit de vallei is het uitzicht toch wel heel anders.
Voor een prachtig uitzicht zonder de massa's bij Glacier Point (die er overigens echt niet allemaal met de auto naar toe komen rijden) is de wandeling naar Sentinel Dome een aanrader. Je hebt daar een 360 graden uitzicht, onder andere op Half Dome.
Toen wij de eerste keer in Yosemite waren stonden we van het uizicht bij Glacier Point te genieten. Naast ons stond een Amerikaans echtpaar. De man zat door een verrekijker te kijken en riep dat hij mensen op Half Dome zag.
What are they doing? vroeg zijn vrouw.
They are looking at us!
Marianne

Voor een prachtig uitzicht zonder de massa's bij Glacier Point (die er overigens echt niet allemaal met de auto naar toe komen rijden) is de wandeling naar Sentinel Dome een aanrader. Je hebt daar een 360 graden uitzicht, onder andere op Half Dome.
Toen wij de eerste keer in Yosemite waren stonden we van het uizicht bij Glacier Point te genieten. Naast ons stond een Amerikaans echtpaar. De man zat door een verrekijker te kijken en riep dat hij mensen op Half Dome zag.
What are they doing? vroeg zijn vrouw.
They are looking at us!
Marianne
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Even nog een aanvulling. Patmanzzz verwees in zijn algemeenheid al naar de prachtige site van Yosemitehikes. Mijn favoriete wandelsite voor Yosemite (naast die van Marianne natuurlijk
). Op die site staat het volgende 10 minuten durende NPS filmpje over de hike naar Half Dome. Zoals Yosemitehikes zegt: If you're planning your first Half Dome hike, this will be ten minutes of your life well spent. Elk jaar moeten rescueworkers tientallen keren in actie komen om gewonde hikers af te voeren. Ook gebeuren er fatale ongelukken. De meeste ongelukken gebeuren op de terugweg. Dus wie de hike wil gaan doen, bekijk het filmpje! It can save your life.
http://www.yosemitehikes.com/yosemite-v ... f-dome.htm
Martin

http://www.yosemitehikes.com/yosemite-v ... f-dome.htm
Martin
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
JW-USA schreef:
Nogmaals, ik vond het niet de mooiste hike, wel het mooiste uitzicht. Maar dat is uiteraard zeer persoonlijk. Zelf zou ik er geen mening over hebben als ik de hike nog niet had gelopen
Ik heb meningen over diverse dingen die ik nooit heb gedaan, ik ben bijvoorbeeld van mening dat eieren prima smaken, maar heb er nooit een gelegd.

Wat ik bedoel, ook vanaf Glacier Point is het uitzicht fantastisch, en het is gewoon nonsens om te stelen dat het uitzicht vanaf Half Dome beter is omdat de hike door minder mensen wordt gedaan.
En de honderden mensen op Glacier Point heb ik nooit gezien daar, maar dat komt ook omdat ik nooit in het hogseizoen er ben geweest.
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik kan de foto nu even niet vinden. Maar laatst zag ik op dit forum volgens mij ook een (mooie) foto van de file op de halfdome. Een Efteling wachtrij waardig!
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Files kwamen vogens vooral voor toen er nog geen permits nodig waren, dat probleem zou nu opgelost moeten zijn?
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 5
komend seizoen ga ik deze trail lopen en ik ben benieuwd of er nog wat recentere ervaringen zijn wat betreft de half dome trail. Ik ben zelf niet echt een hiker maar heb een prima conditie opgebouwd met andere sporten. Is de hike dan alsnog goed te doen?
En zijn er mensen die misschien ervaring hebben met het halen van de permit als je niet door de voorronde heen komt?
En zijn er mensen die misschien ervaring hebben met het halen van de permit als je niet door de voorronde heen komt?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 3744 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 3 Reacties