Even een update, aangezien ik hier nu inmiddels 7 maanden in de V.S. woon.
Vorig jaar zijn wij op 2 oktober getrouwd en helaas konden familie en vrienden er niet bij zijn. We hadden dan ook besloten om het 'klein' te houden en later wanneer de mogelijkheid zich aandient alsnog een feest te geven. Hier in Colorado heb je blijkbaar een wet dat je jezelf kunt trouwen - solemnizing your own marriage - en hoe raar het mij ook in de oren klonk, hebben we dat gedaan. Aangezien we de 'echte' trouwerij toch later zullen vieren, leek het ons geen probleem om er geen poespas aan te pas te laten komen. We hebben mijn schoonzus en haar vriend als getuigen gevraagd en zijn met zijn 4-en uit eten geweest. Nu las ik dat we in ieder geval niet de enige zijn die het huwelijk op papier regelen i.v.m. de geringe tijd die je hebt vanaf de aankomst om te trouwen en omdat familie en vrienden er daardoor vaker niet bij kunnen zijn.
Zoals bekend is, kun je na je trouwen je AOS (Adjustment of Status) aanvragen in combinatie met je EAD (Employment Authorization Document). Nu had ik alle formulieren netjes voorbereid, met het idee het z.s.m. na het huwelijk te kunnen versturen. Het enige waar we op hoefden te wachten was de 'certified copy' van ons huwelijkscertificaat en de tax return info van mijn man die we online wilden opvragen.... ware het niet dat de government shutdown op dat moment aan de gang was. Uiteindelijk kregen we ons huwelijkscertificaat de laatste week van oktober toegestuurd, maar de IRS website liet ons vlak na de shutdown weten dat mijn man z'n tax return info nog geregistreerd stond op zijn oude adres. Om de een of andere reden kregen we het niet voor elkaar om het adres online te wijzigen, omdat de website steeds aangaf dat het oude adres niet klopte. We hebben dus maar alles via de post aangevraagd en tegelijkertijd een adreswijzigingsformulier bijgevoegd. Uiteindelijk kregen we de laatste week van november pas alle tax return info toegestuurd en heb ik alles de tweede week in december alles op kunnen sturen. (De eerste week van december was de bibliotheek helaas gesloten ivm renovatie, waardoor ik niks uit kon printen.

)
Nu ging ik er vanuit dat het wachten op de NOA1 van de AOS en EAD niet zo lang zou duren, aangezien de meeste mensen op visajourney.com aan hadden gegeven dat het gemiddeld +-2 weken duurt. Nu kregen we inderdaad een sms met de casenummers toegestuurd, maar van de post had ik na ruim 3 weken nog niks vernomen. Ik heb toen toch even de casenummers op de USCIS website ingevoerd en zag het bericht staan dat ze half januari post hadden terug gekregen als 'undeliverable'. Daar begreep ik geen snars van, maar had een vaag vermoeden dat het weer aan de PO Box lag, zoals het geval scheen te zijn met onze K-1 aanvraag. Diezelfde dag heb ik de USCIS gebeld met de vraag of het adres gewijzigd moest worden, maar de vrouw aan de telefoon vertelde mij dat ze wel naar PO Boxen sturen, maar dat het postkantoor het terug had gestuurd. Ik vroeg nog of het eraan kon liggen dat de post verstuurd werd in mijn 'nieuwe' naam en de PO Box destijds geregistreerd was op mijn meisjesnaam, maar ze zei dat ik dat na zou moeten vragen bij het postkantoor zelf. Ik zei dat ik dat meteen zou gaan doen en vroeg of ze het opnieuw zou kunnen versturen, wat ze zou doen. Bij het postkantoor aangekomen bleek dat op de PO Box mijn voornaam en mijn man zijn achternaam aangegeven stonden en de medewerker vertelde mij vriendelijk dat het niet mogelijk was dat ze mijn post hadden teruggestuurd, maar dat het hoogstwaarschijnlijk een ander postkantoor was. (Ik woon in Fraser, hij ging er vanuit dat ze het bij het postkantoor in Fresco hadden gebracht. Mijn postcode is 80442, de postcode van Fresco is 80443.) Ik vertelde hem nog vriendelijk dat het me hoogst onwaarschijnlijk leek dat ze een typfout hadden gemaakt en dat het waarschijnlijk aan de bezorger lag. Hoe dan ook, de medewerker had voor de zekerheid het naamkaartje veranderd naar zowel mijn man zijn voor- en achternaam en mijn voornaam en twee achternamen, zodat het niet nog een keer zou gebeuren. Uiteindelijk heb ik twee dagen later alsnog de NOA1 via de post ontvangen voor mijn AOS en EAD.
Twee weken later (de eerste week van februari) kreeg ik nogmaals post van de USCIS, wat in dit geval de afspraaksbrief voor mijn biometrics was. Of ik een week later kon verschijnen bij de dichtstbijzijnde UCSIS office (in Denver). Wij hadden op dat moment nog geen auto, niemand van onze kennissen kon een dag vrij krijgen en ik heb nog geen U.S. driver's licence, dus kon ik ook geen auto lenen. Nu heb je hier vanaf Fraser 1 optie om naar Denver te komen en dat is met de 'shuttle' die alleen richting het vliegveld rijdt. Gelukkig is dat maar $150 voor een round-trip incl. tip en moest ik bij het vliegveld een taxi richting Aurora nemen en weer terug van Aurora naar het vliegveld ($100 incl. tip round-trip). Het is hier vandaan 1,5u - 2u rijden naar Denver, afhankelijk van het weer en files, dus was ik maar een halve dag kwijt en $250 lichter. Maar dan heb je ook wat he... 5 minuten werk voor 2 pasfoto's en wat vingerafdrukken.
Nu dacht ik twee weken geleden eindelijk bericht te hebben van mijn EAD, met de goedkeuring zodat ik eindelijk aan het werk zou kunnen, maar nee... Het was een RFE. Ik heb nog achter m'n oren lopen krabben van wat het had kunnen zijn, aangezien ik me niet kon herinneren dat je - behalve de documenten die ik al met het hele pakket AOS/EAD had gestuurd - nog andere documenten moest sturen. Ik heb m'n computer toen opgestart om te zien of ik misschien een fout op het formulier had gemaakt of iets vergeten was in te vullen en tot mijn ontdekking had ik vrolijk bij 'Other names used (including maiden name)' ingevuld "N/A". Want, ja... Als je eenmaal getrouwd ben, vergeet je spontaan dat je niet altijd zo hebt geheten.

(Achteraf had ik dit 'foutje' al ontdekt voor ik alles uitgeprint had in december en had het destijds al veranderd naar mijn meisjesnaam).
Het bleek gewoon te gaan om de simpele vraag of ik mijn 'physical address' (thuisadres) door kon geven en eventueel een verzoek in kon dienen bij USCIS om een ander 'mailing address' te gebruiken, indien nodig. (Ik bedoel... serieus? Ze hebben van begin af aan de PO Box gebruikt voor post en was er toch zeker van dat al m'n formulieren aangaven waar ik woon, maar goed). Ik heb meteen een brief opgesteld met zowel ons huisadres als het verzoek om onze PO Box als postadres te gebruiken, met een bijgevoegde verklaring van het postkantoor dat beide adressen aan elkaar gekoppeld zijn en onder onze beide namen staan.
Nu zag ik 3 dagen geleden op de USCIS website staan dat de RFE under review was en dat ik binnen 60 dagen (!) een 'written decision or written update' kon verwachten. Nu moet ik tussendoor even vermelden dat ik na ruim 7 maanden af en toe toch wel redelijk gefrustreerd ben over het feit dat ik al zo lang NIKS aan het doen ben. Nu ik dit bericht zag had ik me ook maar weer voorbereid op NOG eens 2 maanden wachten, aangezien alles toch al zo lekker vlot gaat. Geduld blijft een schone zaak he. *zucht*
Om maar eigenwijs te zijn, had ik me wel voorgenomen om stiekem toch even iedere dag op de USCIS website te kijken of er wat veranderd zou zijn. Tot mijn grote verbazing stond er vandaag al:
"Card/ Document Production
On March 13, 2014, we ordered production of your new card. Please allow 30 days for your card to be mailed to you. If we need something from you we will contact you. If you move before you receive the card, call customer service at 1-800-375-5283."
Kan ik misschien toch 'snel' aan 't werk!
Even iets heel anders:
vanaf het moment dat we de K-1 procedure begonnen, hadden we het er over gehad om naar Maryland te verhuizen, aangezien mijn man daar vandaan komt en zowel familie als zijn vrienden daar wonen. We wonen hier in 'the middle of nowhere', want ondanks dat dit een skiresort is, heb je verder vrij weinig in de buurt. Ook is de dichtstbijzijnde stad een kleine 2 uur rijden en we kunnen nou niet zeggen dat dat ideaal is. (Ja, als je een stadsmens bent en gewend bent dat alles toch redelijk binnen handbereik ligt, is dit een minpunt). In januari hebben we dan ook de knoop doorgehakt dat mijn man tot het einde van het seizoen (eind april) blijft werken bij zijn huidige werkgever en dat wij daarna gaan verhuizen.
Nu hebben we twee weken geleden een auto gekocht en dus wordt het een roadtrip van Mid-West naar East, hahaha. Beetje jammer dat het 25 uur rijden is, aangezien hij de enige met een rijbewijs is. Hij heeft wel een vriend gevraagd over te vliegen, om samen terug te rijden, zodat er in ieder geval 2 kunnen rijden. We horen dit weekend of dat doorgaat.